این پژوهش به روش پیمایشی توصیفی و با هدف شناخت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است . جامعه پژوهش شامل 15کتابخانه مرکزی وابسته به منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی است . جهت آگاهی از وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات دوپرسشنامه برای مدیران و کتابداران کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی تدوین گردید. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار اکسل انجام شد.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که در کل کتابخانه های مرکزی مورد پژوهش ، 5/62درصد کتابداران دارای تحصیلات کتابداری و 5/37درصد دارای تحصیلات غیرکتابداری هستند. از نظر وضعیت تحصیلات مدیران کتابخانه های مورد پژوهش ، 3/73درصد مدیران دارای تحصیلات کتابداری بوده و6/26درصد دارای تحصیلات غیرکتابداری هستند . از نظر امکانات سخت افزاری ، بیشترین امکانات سخت افزاری شامل کامپیوتر ، چاپگر ، دستگاه محافظ ، تلفن و اسکنر است و بیشترین امکانات نرم افزاری موجود شامل نرم افزار جامع کتابخانه و CD-ROM های آموزشی می باشد. بیشترین استفاده از منابع الکترونیکی در کتابخانه های مورد پژوهش مربوط به کتاب الکترونیکی به صورت CDو پایگاههای اطلاعاتی به صورت online می باشد . در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج ، جهت ارائه خدمات بازیابی اطلاع رسانی بیشتر از روش جستجوی اطلاعات به صورت کامپیوتری استفاده می شود و نرم افزار مورد استفاده در اکثر کتابخانه های دانشگاهی نرم افزار شرکت پارس آذرخش بوده است .
از نظر دیدگاه مدیران کتابخانه ها ، عمده ترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات ، نبود کارکنان آموزش دیده و عدم آموزش کافی می باشد . تقریبا 40% درصد از مدیران کتابخانه ها ، دوره های آموزشی ضمن خدمت آموزش استفاده از فناوری اطلاعات را گذرانده اند.
کلیدواژه ها : زیرساخت اطلاعاتی ، فناوری اطلاعات ، زیرساخت فناوری اطلاعات ، کتابخانه مرکزی دانشگاهی ، منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده 1
1- معرفی پژوهش
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مساله4
1-3- اهمیت پژوهش5
1-4- اهداف پژوهش 5
1-5- سئوالات پژوهش6
1-6- تعاریف عملیاتی 6
1-7- متغیرهای اساسی پژوهش 8
2- مبانی نظری پژوهش
2-1- مقدمه 10
2-2- تاریخچه کاربرد فناوری اطلاعات 11
2-2-1- از ابتدا تا قرن 1812
2-2-2-نخستین کتابشناسیها13
2-2-3-قرن هجدهم 13
2-2-4- قرن نوزدهم 13
2-2-5- دکومانتاسیون بعد از 195814
2-2-6- عصر حاضر15
2-2-7- نقش ارتباطات 16
2-3- اهمیت فناوری اطلاعات 16
2-4- فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه 17
2-4-1- زیرساخت فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه20
2-5- فناوری اطلاعات و کتابخانه ها23
2-5-1- تاثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانه ها و خدماتشان 25
2-5-2-فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی 27
2-5-2-1-فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی جهان 27
2-5-2-2- فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران 28
2-5-3- زیرساخت های فناوری اطلاعات در کتابخانه ها30
2-5-3-1- زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران 31
2-6- مروری برمطالعات انجام شده 33
2-6-1- پژوهشهای انجام شده در ایران 33
2-6-2- پژوهشهای انجام شده درخارج 34
3- روش پژوهش و گردآوری اطلاعات
3-1- جامعه آماری پژوهش37
3-2- روش پژوهش 37
3-3- روش و ابزار گردآوری اطلاعات37
3-4- تجزیه و تحلیل داده ها37
4- یافته های پژوهش
4-1- مقدمه 39
4-2- نیروی انسانی42
4-3- امکانات و تجهیزات 52
4-4- بودجه و امکانات 74
4-5- شرایط سازمانی 79
4-6- دیدگاه مدیران 85
5 - بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه 98
5-2- خلاصه یافته ها98
5-3- نتیجه گیری 107
5-4- پیشنهادات109
5-5-پیشنهاد برای پژوهش های آتی110
پیوست ها
پیوست یک (پرسشنامه مدیران)113
پیوست دو(پرسشنامه کتابداران)120
پیوست سه: (آدرس پستی، تلفن و وب سایت واحدهای دانشگاهی منطقه پنج )122
منابع و ماخذ
منابع فارسی124
منابع لاتین127
چکیده انگلیسی 128
شامل 140 صفحه فایل word