یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله آئین کار اصول مکان‏یابی و طراحی مهدکودک ( برای گروهای سنی 3 ماهه تا 5 ساله )

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله آئین کار اصول مکان‏یابی و طراحی مهدکودک ( برای گروهای سنی 3 ماهه تا 5 ساله ) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله آئین کار اصول مکان‏یابی و طراحی مهدکودک ( برای گروهای سنی 3 ماهه تا 5 ساله )


دانلود مقاله آئین کار اصول مکان‏یابی و طراحی مهدکودک ( برای گروهای سنی 3 ماهه تا 5 ساله )

هدف از ایجاد مراکز پیش دبستانی ( مهدکودک و آمادگی ) کمک به رشد جسمی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی کودکان و در نهایت کمک به شکوفایی استعدادها و علایق آنها می‏باشد و یکی از مهمترین وظایف این مراکز ایجاد محیطی امن , سالم , مطلوب و مأمنی همچون کانون گرم خانواده برای کودکان است . تحقق چنین هدفی از دو بعد امکان‏پذیر میباشد : یکی تامین نیروی انسانی متخصص و کارآمد ( مربیان ) از طریق اتخاذ و اعمال شیوه‏های نوین آموزش و پرورش کودکان و نونهالان و دوم چگونگی و اصول طراحی فضای فیزیکی و کالبدی در خور و شایسته جهت احداث چنین مراکزی است و چنانچه بر این باور باشیم که انجام طراحی فضایی صحیح و منطقی می‏تواند هدایت کننده و مبین عملکردهای منطبق با آن باشد اغراق نخواهد بود که برای بعد دوم ارزشی همانند بعد اول قایل باشیم . از اینرو با اعتقاد به این امر که ضابطه مند نمودن چنین فضاهایی از یکطرف این امکان را برای برنامه‏ریزان آموزشی و طراحان و دستگاههای اجرایی فراهم می‏آورد که با شناخت نیازها و روحیات استفاده کنندگان از این فضاها بتوانند به ایجاد محیطهای پرورشی و آموزشی مطلوب و استاندارد برای گروههای سنی پیش از دبستانی دست بیابد و از طرف دیگر از اختصاص ساختمانها و فضاهای نامناسب به این مراکز یا اعمال سلیقه‏ها و نظرات شخصی مختلف در طراحی جلوگیری بعمل آید لذا با همکاری گروهی از کارشناسان از سازمانهای ذیربط و با بهره‏گیری از منابع و ماخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آیین کار بتوان در امر برنامه‏ریزی و طراحی فضای مهد کودکها منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول عمل نمود .  1 ـ هدف و دامنه کاربرد

 هدف از ایجاد مراکز پیش دبستانی ( مهدکودک و آمادگی ) کمک به رشد جسمی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی کودکان و در نهایت کمک به شکوفایی استعدادها و علایق آنها می‏باشد و یکی از مهمترین وظایف این مراکز ایجاد محیطی امن , سالم , مطلوب و مأمنی همچون کانون گرم خانواده برای کودکان است . تحقق چنین هدفی از دو بعد امکان‏پذیر میباشد : یکی تامین نیروی انسانی متخصص و کارآمد ( مربیان ) از طریق اتخاذ و اعمال شیوه‏های نوین آموزش و پرورش کودکان و نونهالان و دوم چگونگی و اصول طراحی فضای فیزیکی و کالبدی در خور و شایسته جهت احداث چنین مراکزی است و چنانچه بر این باور باشیم که انجام طراحی فضایی صحیح و منطقی می‏تواند هدایت کننده و مبین عملکردهای منطبق با آن باشد اغراق نخواهد بود که برای بعد دوم ارزشی همانند بعد اول قایل باشیم . از اینرو با اعتقاد به این امر که ضابطه مند نمودن چنین فضاهایی از یکطرف این امکان را برای برنامه‏ریزان آموزشی و طراحان و دستگاههای اجرایی فراهم می‏آورد که با شناخت نیازها و روحیات استفاده کنندگان از این فضاها بتوانند به ایجاد محیطهای پرورشی و آموزشی مطلوب و استاندارد برای گروههای سنی پیش از دبستانی دست بیابد و از طرف دیگر از اختصاص ساختمانها و فضاهای نامناسب به این مراکز یا اعمال سلیقه‏ها و نظرات شخصی مختلف در طراحی جلوگیری بعمل آید لذا با همکاری گروهی از کارشناسان از سازمانهای ذیربط و با بهره‏گیری از منابع و ماخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آیین کار بتوان در امر برنامه‏ریزی و طراحی فضای مهد کودکها منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول عمل نمود .  1 ـ هدف و دامنه کاربرد هدف از تدوین این آئین کار , ارائه اصول و ضوابطی در مکان‏یابی و طراحی فضای مهدهای کودک چه به شکل مستقل در سطح محلات شهری و چه وابسته ( مستقر در مجموعه‏هایی از قبیل مراکز اداری , درمانی , تفریحی و... ) میباشد به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان بخشد .

 هدف از ایجاد مراکز پیش دبستانی ( مهدکودک و آمادگی ) کمک به رشد جسمی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی کودکان و در نهایت کمک به شکوفایی استعدادها و علایق آنها می‏باشد و یکی از مهمترین وظایف این مراکز ایجاد محیطی امن , سالم , مطلوب و مأمنی همچون کانون گرم خانواده برای کودکان است . تحقق چنین هدفی از دو بعد امکان‏پذیر میباشد : یکی تامین نیروی انسانی متخصص و کارآمد ( مربیان ) از طریق اتخاذ و اعمال شیوه‏های نوین آموزش و پرورش کودکان و نونهالان و دوم چگونگی و اصول طراحی فضای فیزیکی و کالبدی در خور و شایسته جهت احداث چنین مراکزی است و چنانچه بر این باور باشیم که انجام طراحی فضایی صحیح و منطقی می‏تواند هدایت کننده و مبین عملکردهای منطبق با آن باشد اغراق نخواهد بود که برای بعد دوم ارزشی همانند بعد اول قایل باشیم . از اینرو با اعتقاد به این امر که ضابطه مند نمودن چنین فضاهایی از یکطرف این امکان را برای برنامه‏ریزان آموزشی و طراحان و دستگاههای اجرایی فراهم می‏آورد که با شناخت نیازها و روحیات استفاده کنندگان از این فضاها بتوانند به ایجاد محیطهای پرورشی و آموزشی مطلوب و استاندارد برای گروههای سنی پیش از دبستانی دست بیابد و از طرف دیگر از اختصاص ساختمانها و فضاهای نامناسب به این مراکز یا اعمال سلیقه‏ها و نظرات شخصی مختلف در طراحی جلوگیری بعمل آید لذا با همکاری گروهی از کارشناسان از سازمانهای ذیربط و با بهره‏گیری از منابع و ماخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آیین کار بتوان در امر برنامه‏ریزی و طراحی فضای مهد کودکها منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول عمل نمود .

  1 ـ هدف و دامنه کاربرد

 هدف از تدوین این آئین کار , ارائه اصول و ضوابطی در مکان‏یابی و طراحی فضای مهدهای کودک چه به شکل مستقل در سطح محلات شهری و چه وابسته ( مستقر در مجموعه‏هایی از قبیل مراکز اداری , درمانی , تفریحی و... ) میباشد به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان بخشد .  2 ـ تعاریف 2-1- مهدکودک :

 هدف از تدوین این آئین کار , ارائه اصول و ضوابطی در مکان‏یابی و طراحی فضای مهدهای کودک چه به شکل مستقل در سطح محلات شهری و چه وابسته ( مستقر در مجموعه‏هایی از قبیل مراکز اداری , درمانی , تفریحی و... ) میباشد به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان بخشد .

  2 ـ تعاریف

 2-1- مهدکودک : بر اساس تعریفی که توسط سازمان بهزیستی کشور انجام شده مهدهای کودک به موسساتی اطلاق میشود که برای نگهداری , مراقبت , پرورش و آموزش قبل از دبستان کودکان سالم 1 از سه ماهگی تا پایان 5 سالگی در سه بخش شیرخوار , نوپا و نوباوه تشکیل و اداره میشود . 2-2- گروه شیرخوار : به کودکان در گروه سنی سه ماهه تا 18 ماهه (1/5 ساله ) اطلاق میگردد .

شامل 48 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله آئین کار اصول مکان‏یابی و طراحی مهدکودک ( برای گروهای سنی 3 ماهه تا 5 ساله )

دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره مبارکه فجر

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره مبارکه فجر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره مبارکه فجر


دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره مبارکه فجر

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 20
فهرست و توضیحات:

محتوای سوره مبارکه فجر:

 

تفسیر

 

سوگند به چهارده معصوم:

 

فجر کاذب:

 

فجر صادق:

 

والشفع و الوتر:

 

پروردگارت در کمین ظالمان است:

 

والفجر1 و لیال عشر2 والشفع والوتر3 واللیل إذا یسر4 هل فی ذلک قسم لذی حجر5 ألم ترکیف فعل ربک بعاد6 إرم ذات العماد7 التی لم یخلق مثلها فی البلاد8 و ثمودالذین جابوا الصخر بالواد9 و فرعون ذی الاوتاد10 الذین طغوا فی البلاد11 فأکثروا فیها الفساد12 فصب علیهم ربک سوط عذاب13 إن ربک لباالمرصاد14 فأما الإنسان اذا ما ابتلاه ربه فأکرمه و نعمه فیقول ربی أکرمن15 و أما إذا ما ابتلاه فقدر علیه رزقه فیقول ربی أهانن16 کلا بل لا تکرمون الیتیم17 و لا تحاضون علی طعام المسکین18 و تأکلون التراث أکلا  لما19 و تحبون المال حبا جما20 کلا إذا دکت الأرض دکا دکا21 و جاء ربک و الملک صفا صفا22 و جایء یومئذ بجهنم یومئذ یتذکرالإنسان و أنی له الذکری23 یقول یا لیتنی قدمت لحیاتی24 فیومئذ لا یعذب عذابه أحد25 و لا یوثق و ثاقه أحد26 یا أیتها النفس المطمئنة27 إرجعی إلی ربک راضیه مرضیة28 فادخلی فی عبادی29 و ادخلی جنتی30.

 

محتوای سوره مبارکه فجر:

این سوره همانند بسیاری دیگر از سوره هایی که در مکه نازل شده ، دارای آیاتی کوتاه، تکان دهنده، پرطنین و توأم با انذارهای فراوان است.

در بخش اول این سوره به سوگندهای متعددی که در نوع خود بی سابقه است برخورد می کنیم که خود مقدمه ای برای تهدید جباران به عذاب الهی است .

در بخش بعدی این سوره به شماری از اقوام طغیانگر پیشین مانند قوم عاد و ثمود و فرعون و انتقام شدید خداوند از آنان اشاره شده است، تا قدرت های جبار متذکر شوند.

در سومین بخش این سوره ، به تناسب آیات پیشین به امتحان و آزمایش انسان به صورت مختصر اشاره کرده و کوتاهی او در اعمال خیر را به باد انتقاد می گیرد.

در آخرین بخش این سوره مسأله معاد و سرنوشت مجرمان و کافران، و همچنین پاداش عظیم مؤمنانی که صاحب نقوس مطمئنه هستند، مورد بررسی قرار می گیرد .

تفسیر

سوگند به چهارده معصوم:

در آغاز این سوره به پنج سوگند بیدارگر اشاره شده، نخست می فرماید:

والفجر: قسم به فجر و شکافتن پرده سیاه شب.

" فجر" در اصل به معنای شکافتن وسیع است. و از آنجا که نور صبح، تاریکی شب را می شکافد از آن تعبیر به" فجر" شده است، و می دانیم فجر بر دو گونه است: " کاذب" و " صادق":

فجر کاذب:

همان سپیدی طولانی است که در آسمان ظهر می شود و آن را تشبیه به دم روباه می کنند که نقطه باریک آن در طرف افق است و قاعده مخروط آن در وسط آسمان.

فجر صادق:

از همان ابتدا در افق گسترش پیدا می کند، نورانیت و شفافیت خاصی دارد، مانند  نهری آب زلال، افق مشرق را فرا می گیرد و بعد در تمام آسمان گسترده می شود. فجر صادق اعلام پایان شب و آغاز روز است، در این موقع روزه داران باید امساک کنند و وقت نماز صبح وارد می شود.

ولیال عشر: و قسم به شبهای ده گانه.

والشفع والوتر: و قسم به زوج و فرد.

واللیل إذا یسر: و قسم به شب هنگامی که به سوی صبحگاهان و روشنایی روز پیش می رود.

"یسر" از ریشه "سری" به معنای راه رفتن در شب است. چه تعبیر جالبی، که راه رفتن را به خود شب نسبت داده است.

سوگند به این امور پنج گانه، دلیل بر اهمیت فوق العاده آنها است، چرا که همیشه سوگند به امور مهم یاد می شود.

در تفسیر این آیه مفسران ، نظرات بسیار زیادی داده اند و هر کدام احتمالاتی را در تفسیر این آیات ذکر کرده اند. اما آنچه به ظاهر صحیح تر می نماید و وجه تأویل و مصداقی آیه را ذکر می کند اینست که:

در این سوره، ائمه علیهم السلام را از آخر به اول ذکر کرده است:

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره مبارکه فجر

دانلود مقاله طرح جامع ایجاد کتابخانه الکترونیک سلامت

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله طرح جامع ایجاد کتابخانه الکترونیک سلامت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله طرح جامع ایجاد کتابخانه الکترونیک سلامت


دانلود مقاله طرح جامع  ایجاد کتابخانه الکترونیک سلامت

دهه حاضر نقطه عطفی در ابداع روش‌های جدید اطلاع رسانی است. تولید اطلاعات جدید، امکان انتقال اطلاعات تولید شده بر روی رایانه‌ها در مدت زمان کوتاه، توسعه شبکه‌های ارتباطی اینترنت و اینترانت در تمامی کشورها، پیشرفت فوق العاده نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای ، ایجاد امکانات چند رسانه‌ای نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای، ایجاد امکانات چند رسانه‌ای جهت انتقال همزمان صوت، تصویر، فیلم و مانند آن همه و همه موجب بروز انقلابی در عرصه اطلاع رسانی و به تبع آن ایجاد دگرگونی‌های سریع در ابعاد مختلف زندگی بشر شده‌اند.

در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تبدیل اینترنت (شبکه جهانی از مجموعه‌ای از رایانه‌هایی که قادر به انتقال فایل‌ها هستند) به اینتراسپیس (مجموعه از منابع اطلاعاتی با قابلیت انتقال) خواهیم بود. کاربران می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق کتابخانه‌های الکترونیکی پیدا کنند و منابع جدید خود را به صورت داده‌ها و پیوندهایی در شبکه به اشتراک بگذارند. بنابراین شبکه جهانی به صورت فضاهای مرتبطی از اقلام و مواد اطلاعاتی درخواهد آمد. برای نزدیک شدن به این وضعیت ، ابتدا باید کتابخانه‌های الکترونیکی در مقیاس بزرگ ساخته شوند تا زمینه تحقیقاتی در آنها رشد پیدا کند. به این منظور ، باید دو مرحله پشت سر گذاشته شود:

1) ساخت یک نمونه آزمایشی از کتابخانه‌های الکترونیکی که شامل منابع الکترونیکی شده، بانک‌های اطلاعاتی، نرم‌افزارهای مربوط و الگوهای کاربردی باشد

2) تحقیق در مورد مبانی نظام‌های اطلاعاتی و ایجاد یک نظام کتابخانه الکترونیکی، اجرای نمونه آزمایشی کتابخانه الکترونیکی و برطرف کردن نقاط ضعف این نظام.

امکان دسترسی الکترونیکی به منابع اطلاعاتی از طریق تلاش‌های همه جانبه بین‌المللی جهت گسترش اتصال پذیری شبکه‌ها، افزایش پهنای باند مخابراتی، تولید ابزارهای نوین مدیریت اطلاعات و از همه مهمتر افزایش قابلیت عملکرد متقابل نظام‌ها و منابع اطلاعاتی، روز به روز افزایش پیدا می‌کند. اطلاعات دیجیتالی شده موجود در وب ، از نظر کمیت، هر سال 10 برابر می‌شود و همچنین تعداد کاربران نیز به طور انفجاری افزایش می‌یابند و مسئله‌ای که امروزه در سطح جهان مطرح است استفاده بهینه و کارآمد از این اطلاعات است. بنابراین، کتابخانه الکترونیکی باید توانایی و امکان دسترسی خردمندانه به منابع اطلاعاتی و نیز امکان بازیابی سریع اطلاعات را برای کاربران داشته باشد.

کتابخانه الکترونیکی از تعداد زیادی رایانه تشکیل شده که به وسیله یک شبکه به هم مرتبط شده‌اند. مهمترین شبکه اینترنت است که به وجود آمدن آن، به عنوان یک شبکه قابل انعطاف ارزان و جهانی، عامل موثر در توسعه کتابخانه‌های الکترونیکی است. رایانه‌های موجود در شبکه سه عملکرد اصلی دارند: کمک به کاربران برای ارتباط با کتابخانه، ذخیره منظم اطلاعات جهت نگهداری بلند مدت، خدمات جست و جو و مکان یابی اطلاعات با ارائه فهرست‌ها و نمایه‌ها برای ایجاد کتابخانه الکترونیکی در جهان طرح‌های تحقیقاتی چندی انجام گرفته است و آنچه در این راه مانعی جدی تلقی شده، کمبود منابع مالی و فقدان پشتیبانی ملی و دولتی است. طرح‌های تحقیقاتی «کتابخانه الکترونیکی» ، معمولاً گران قیمت و طولانی هستند و برای ادامه کار نیاز به پشتیبانی مالی مناسب و ثابتی دارند. بنابراین، لازم است که طرح ایجاد کتابخانه الکترونیکی به عنوان یک طرح جامع ملی مطرح و از سوی دولت مورد پشتیبانی قرار گیرد.

 بیان مسئله

دانشگاهها و بیمارستانها به عنوان سازمانهای پیچیده ای شناسایی می شوند که تربیت متخصصان جامعه را در رشته های گوناگون برای رویارویی با عصر دانش آماده می سازند. لذا امروزه این مراکز می بایست  با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات  وسیع و همچنین ابزارهای تحقیقاتی بتوانند در زمینه های مختلف دست به تحقیقاتی زده و به پیشرفت و پیشبرد تمدن بشری کمک شایانی بکنند. دانشگاه و بیمارستان ،‌ رسالت تحقیق و آموزش را بعهده دارند .یکی از ابزارهای تحقیق و آموزش ، کتابخانه می باشد و چنین مراکزی بدون داشتن کتابخانه کا را و مفید نمی توانند به رسالت خود دست یابد.

 امروزه این مراکز  با امکانات و تسهیلات بسیار زیاد، دانشجویان متعدد و متنوع به سازمانهای بزرگ و پیچیده ای تبدیل شده اند و در صدد هستند تا از این منابع مادی و معنوی در جهت خدمت به جوامع حداکثر استفاده را بکنند.

همچنین طیف گسترده نیازی های اطلاعاتی از یک سو و هزینه گزاف تهیه منابع اطلاعاتی مختلف و پراکندگی مراکز و پردازش از سوی دیگر زمینه را برای احداث کتابخانه های الکترونیک کارآمد که پاسخی برای  حل مشکلات بوجود آمده بود، فراهم آورده است.

آمار و اطلاعات‌ موجود ازوضعیت‌ آموزش‌ عالی‌ و پژوهش‌ در کشور و روند رشد آن‌ نشان‌ می‌دهد که‌ در سالهای‌ اخیر، مجموعه‌ نیاز و تقاضا برای‌ استفاده‌ از خدمات‌ کتابخانه‌های‌ تخصصی‌ و دانشگاهی‌ افزایش‌ چشمگیری‌ پیدا کرده است در حالی‌ که‌  امکان‌ توسعة‌ کافی‌ دراین‌ زمینه‌ میسّر نبوده‌ است‌. دستیابی‌ کتابخانه‌های‌ تخصصی‌ و دانشگاهی‌ به‌ حداقل‌ مجموعه‌ لازم‌ براساس‌ استاندارد ها،  بودجه‌ فراوانی‌ رامی‌طلبد.

با گسترش اینترنت وفن اوریهای نوین ،تبادل اطلاعات به صورت یک  نیاز دائمی در خواهد امد. بر همین مبنا دنیا در حال گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی به سر می برد.کارشناسان پیش بینی کرده اند که در سال 2005 اولین کشورها وارد جامعه اطلاعاتی شوند.در اینده ای نه چندان دور دانش سرمایه هر کشوری خواهد بود.بنابراین همه کشورها

فهرست مندرجات:

 طرح جامع ایجاد کتابخانه الکترونیک سلامت 1

فصل اول - کلیات 13

مقدمه 14

بیان مسئله 16

ماموریت 18

تعریف کتابخانه الکترونیک: 19

کتاب‌خانه الکترونیکی چیست؟ 20

1- مجموعه 27

2- سازماندهی و نحوه ارائه آنها 27

3- دسترسی و بازیابی 27

4-  تجزیه و ترکیب و اشاعه اطلاعات 27

 

فصل دوم - کتابخانه‌های الکترونیک در کشورهای دیگر 35

آمریکا: خدمات  اطلاعات و کتابخانه ای 37

NLM: کتابخانه ی پزشکی قرن 21 38

دفتر تولید برنامه‌های اطلاعاتی پزشکی 46

هدایت برنامه‌های بین المللی NLM. 46

برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل 46

خدمات رسانی و بهداشت مصرف کننده 48

خدمات رسانی به افراد مسن 49

خدمات رسانی به عبری ها 49

ارزیابی وب 50

برنامه‌های بین المللی 51

شبکه تحقیقات مالاریا در افریقا 51

شبکه، 30 سپتامبر سال 2003 55

مشارکت در شبکه‌ی بین المللی 56

اتصال به اینترنت جهانی 57

مراکز بین المللی MEDLARS 58

باز دیدکنندگان بین المللی 59

عملیات کتاب خانه 60

طراحی برنامه و مدیریت 61

توسعه و مدیریت مجموعه‌ها 64

گزینش 65

نگهداری و مدیریت مجموعه 69

دسترسی دائم به اطلاعات الکترونیکی 71

مدیریت کتاب شناسی 73

دیگر اقدامات LO عبارتند از : نگهداری عناوین موضوعی پزشکی 73

کاتولوگ سازی 76

ایجاد فهرست موضوعی 80

ارائه الکترونیکی توسط ناشران 83

اسکن کردن و پذیرش کار الکترونوری 83

OCR 83

محصولات اطلاعاتی 84

پایگاه داده و منابع وبی 85

داده‌های قابل خواندن برای ماشین 91

انتشارات چاپی و وبی 93

خدمات رسانی 101

شبکه ملی کتاب خانه‌های پزشکی 101

اقدامات خاص خدمات رسانی NLM . 106

برنامه‌ها و نمایشگاه‌های تاریخی 108

استخدام و آموزش کتاب‌داران 112

فعالیت‌های داده‌ورزی پزشکی 117

ساخت منابع 121

شبکه داده سم شناسی 124

TOXLINE (اطلاعات سم شناسی روی خط) 126

ثبت تاثیرات سمی مواد شیمیایی (RTECS) 128

مرکز اطلاعاتی عواملی جهش‌زای محیطی (EMIC) 129

خدمات اطلاعاتی AIDS 130

خدمات رسانی / پشتیبانی کاربر 131

اقدامات توسعه و تحقیق 135

سیستم غلط‌یاب املایی شیمیایی Chemical Spellcheker 138

برنامه‌های برون سازمانی 138

کمک‌های دسترسی به کتاب خانه‌های دیجیتالی 141

کمک‌های سیستم‌های اطلاعاتی 142

آموزش و عضویت 144

برنامه‌های آموزشی مورد پشتیبانیNLM. 144

عضویت انفرادی 145

برنامه‌ی کمکی انتشارات 146

پشتیبانی پژوهشی 147

سایر پشتیبانی‌ها 150

پروژه‌های خاص 151

موارد برجسته در مدیریت کمک‌های مالی 153

شبکه‌ی ارتباطی باسرعت بالا: 160

برنامه‌ی امنیت چند وجهیIT 160

سایت وبی بزرگ و جدید پزشکی: 161

سیستم جدید پشتیبانی از خدمات مشتری 162

فهرست بندی اصلاح شده‌ی MEDLINE و بردازش آخر سال: 162

موتور جستجوی جدید 164

ارتقاء امکانات رایانه ایی: 164

خدمات مشتری 165

پشتیبانی از شبکه 167

پشتیبانی از سیستم‌ها 171

امنیت IT 173

امکانات رایانه‌ای 175

تجهیزات امنیتی زیست سنجی 177

خدمات مجازی مشتری 179

اطلاعات تخصصی پزشکی 180

سیستم طبقه بندی NLM. 180

مرورگرMesh   180

عناوین موضوعی پرشکی (MesH) 185

سیستم نگهداری و خلق داده 186

صفحه وب NLM. 188

خدمات رسانی 190

منابع پژوهش علوم / خدمات پزشکی 191

سیستم‌های پشتیبانی مدیریتی 192

انگلستان: جامعه اطلاعاتی قرن بیست و یکم 194

پایگاه اطلاعاتی پیوسته در مجموعه موزه: 197

اطلاعات و کتابخانه ها: بعضی از زمینه های قانونی 201

دپارتمان فرهنگ، رسانه های گروهی و ورزش 202

کتابخانه ها با سپرده قانونی 203

دیجیتالی شدن داستان موفقی است؟ 205

حق تملک روشنفکرانه و حق انحصاری 206

آموزش برای مدیریت اطلاعات و کتابخانه: 207

جوامع: 207

کتابخانه های عمومی: 207

کتابخانه مارچ، کمبریج شایر 208

کاتالیزوری برای تغییر در جامعه 208

«کتابخانه هزاره جدید نورفولک نورویچ» 209

کتابخانه های عمومی ایرلند شمالی پیشگام 212

دسترسی به اینترنت برای افراد ناتوان و معلول 212

خدمات اطلاعات و کتابخانه برای آموزش متوسطه 218

خدمات اطلاعات و کتابخانه  برای آموزش عالی 220

وجود کتابخانه های آموزش عالی در انگلیس 221

کتابخانه جدید دانشگاه آبریتی 222

کتابخانه سیموس هنی در دانشگاه کویین 223

کتابخانه پژوهشی جدید دانشگاه یورک 225

کتابخانه های ملی 228

کتابخانه ملی اسکاتلند 228

کتابخانه بریتانیا (Brithsh Library): 229

کتابخانه بریتانیا برای دیجیتالی کردن اولین کتاب چاپ شده در انگلیس 230

کتابخانه های دولتی 234

هیئت های حرفه ای: 236

کتابخانه های مراقبت های بهداشتی و پزشکی 236

محتوا، شبکه، تقارن: 239

جامعه اطلاعات جهانی انگلستان 239

شورای بریتانیا 241

دولت و حکومت الکترونیکی 244

نمونه هایی از تجربیات اجرا شده 250

تجربه یک کتابخانه الکترونیکی در استونی 250

کامپیوتریزه و اتوماتیک کردن کتابخانه ها: 250

تجربه کتابخانه الکترونیکی در  برمه 253

راه اندازی کتابخانه الکترونیکی الکساندریا 257

نیاز سنجی کاربران جهت طراحی سیستم 258

طراحی و ساختار سیستم 258

طراحی و اجرای یک کتابخانه دیجیتال برای مربیان کامپیوتر 260

طراحی و اجرا 263

زبانها 270

نتیجه 272

ایجاد یک کتابخانه دیجیتال  274

مرحله اول: 276

 برداشت اطلاعات فرمت شده 277

تجزیه مدارک در چند بخش 278

 تجزیه 279

آموزش 279

 

فصل سوم 288

چالش های ایجاد کتابخانه الکترونیکی 288

مجموعه سازی 289

قانون حفاظت از حق مالکیت آثار فکری 290

ایجاد امکانات کار آمد به منظور دسترسی بهتر 290

حفظ بقای منابع اطلاعاتی 290

طرح کتابخانه الکترونیکی 291

تصوری کلی از طرح یک کتابخانه الکترونیکی 293

 

فصل چهارم 309

استانداردهای کتابخانه الکترونیکی 309

رابط کاربر 310

پردازش و تبادل داده ها 310

خدمات حراست، تائید اعتبار و مبادلات پول الکترونیکی 311

سوابق MARC21 311

زمینه 311

سابقه‌ی مأخذ برای هر سرفصل در سابقه‌ی کتاب‌شناسی 316

سیستم‌های تسهیمی مجانی 322

کتاب خانه‌ی کنگره 323

منابعی برای نسخه برداری سوابق MARC : 324

خدمات کتاب شناسی غیر رایگان 324

 

فصل پنجم 336

مدیریت مجموعه‌ها 336

گزینش مواد 337

ملاک‌های گزینش 337

تبدیل اطلاعات به نوع الکترونیکی 338

اسکنرها و اسکن کردن 338

اسکنرها 339

برنامه‌های اسکن برداری 340

فرآیند اسکن برداری 340

سازماندهی منابع اطلاعاتی 343

دانش کلاسیک در مورد رده بندی و فهرست نویسی 343

مشکلات سازماندهی در کتابخانه‌های الکترونیکی 344

دسترسی به اطلاعات و رابط کاربر 346

بایگانی آثار الکترونیکی و حفاظت از آنها 347

 

فصل ششم 350

ویژگیها و کاربردهای کتابخانه الکترونیک و معماری کلی آن 350

ویژگی‌های کتابخانه الکترونیک 351

کاربردها و خدمات 353

الف ) کاربرد آموزشی: 353

ب )‌ کاربرد بالینی : 353

ج )‌کاربرد پژوهشی : 354

سرویس های کتابخانه دیجیتال 356

سرویس های دیجیتال 356

سرویس جستجو: 356

نتایج جستجوی ذخیره شونده: 358

سرویس تصدیق اصالت: 358

سرویس افزایش اعتبار: 359

سرویس ورود اطلاعات: 360

سفارش سند : 360

سرویسهای سنتی سیستم 361

سرویس جستجوی بر روی منابع سنتی سیستم 361

امانت 361

رزرو 362

تمدید 362

سرویسهای مدیریتی قسمت سنتی 362

سرویس ورود اطلاعات 362

سرویس تصدیق اصالت 363

ثبت نام در سیستم 363

سرویس افزایش اعتبار 363

امانت بین کتابخانه ای 364

خرید و سفارش منبع برای کتابخانه 364

سرویسهای عمومی 364

وجوه زیربنایی 366

منابع علمی 366

امنیت 367

مرکز داده ها 367

شبکه 367

کارشناس فنی 368

معماری کلی 368

فواید و کاربردهای برنامه کاری کتابخانه الکترونیک 371

اصول طراحی 

مشخصات سیستم ها 

سیستم پورتال وب ( اینترنت ) 

سیستم مدیریت  کتابخانه 

سیستم کتابداری 

سیستم مدیریت امانت بین کتابخانه ای 

سیستم مدیریت ثبت نام 

سیستم مدیریت دسترسی

سیستم مالی 

سیستم گزارشها 

مراحل انجام کار و جزئیات فنی 

شامل 374 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله طرح جامع ایجاد کتابخانه الکترونیک سلامت

دانلود مقاله زمین شناسی دریچه ای به جهانی دیگر تاریخچه زمین

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله زمین شناسی دریچه ای به جهانی دیگر تاریخچه زمین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله زمین شناسی دریچه ای به جهانی دیگر تاریخچه زمین


دانلود مقاله  زمین شناسی دریچه ای به جهانی دیگر تاریخچه زمین

دانلود مقاله  زمین شناسی دریچه ای به جهانی دیگر تاریخچه  زمین

ص31

فرمت ورد

           مراحل آغازین شکل گرفتن زمین به دوره پره کامبرین یعنی در حدود ۶/۴میلیارد سال پیش باز می گردد. 

            اولین موجوداتی که بر روی زمین بوجود آمدند تنها دارای یک سلول بودند وسپس میلیونها سال طول کشید تا اولین گیاهان و سپس اولین جانوران که دایناسورها بودند بوجود بیایند.اما اگر بخواهیم به دید زمین شناسی نگاه کنیم انسان جزء موجودات جدیدی است که بر روی زمین بوجود آمده اند. چرا که در مقایسه با این زمان عظیم از پیدایش انسان زمان زیادی نمی گذرد.

 

دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله زمین شناسی دریچه ای به جهانی دیگر تاریخچه زمین

مقاله کامل در مورد تفسیر سوره بروج

اختصاصی از یارا فایل مقاله کامل در مورد تفسیر سوره بروج دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله کامل در مورد تفسیر سوره بروج


مقاله کامل در مورد تفسیر سوره بروج

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 32
فهرست و توضیحات:

تفسیر سوره بروج

ترجمه آیات

بیان آیات

سوره بروج مکى است و بیست و دو آیه دارد

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ السمَاءِ ذَاتِ الْبرُوج (1)

وَ الْیَوْمِ المَْوْعُودِ(2)

وَ شاهِدٍ وَ مَشهُودٍ(3)

قُتِلَ أَصحَب الاُخْدُودِ(4)

النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ(5)

إِذْ هُمْ عَلَیهَا قُعُودٌ(6)

وَ هُمْ عَلى مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شهُودٌ(7)

وَ مَا نَقَمُوا مِنهُمْ إِلا أَن یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الحَْمِیدِ(8)

الَّذِى لَهُ مُلْک السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى کلِّ شىْءٍ شهِیدٌ(9)

إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا المُْؤْمِنِینَ وَ المُْؤْمِنَتِ ثمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَاب جَهَنَّمَ وَ لهَُمْ عَذَاب الحَْرِیقِ(10)

إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ لهَُمْ جَنَّتٌ تجْرِى مِن تحْتهَا الاَنهَرُ ذَلِک الْفَوْزُ الْکَبِیرُ(11)

إِنَّ بَطش رَبِّک لَشدِیدٌ(12)

إِنَّهُ هُوَ یُبْدِىُ وَ یُعِیدُ(13)

وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ(14)

ذُو الْعَرْشِ المَْجِیدُ(15)

فَعَّالٌ لِّمَا یُرِیدُ(16)

هَلْ أَتَاک حَدِیث الجُْنُودِ(17)

فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ(18)

بَلِ الَّذِینَ کَفَرُوا فى تَکْذِیبٍ(19)

وَ اللَّهُ مِن وَرَائهِم محِیط(20)

بَلْ هُوَ قُرْءَانٌ مجِیدٌ(21)

فى لَوْحٍ محْفُوظِ(22)

 

ترجمه آیات

به نام خداى رحمان و رحیم .

سوگند به آسمان داراى برجهاى بسیار (1).

و به روز موعود (2).

و به همه بینندگان آن روز و به خود آن روز که مشهود همه مى شود (3).

که هلاک شدند ستمگرانى که براى سوزاندن مؤ منین چاله هایى آتشى که براى گیراندنش وسیله اى درست کرده بودند (5).

 

ترجمه تفسیر المیزان جلد 20 صفحه 412

در حالى که خودشان براى تماشاى ناله و جان دادن و سوختن مؤ منین بر لبه آن آتش مى نشستند (6).

و خود نظاره گر جنایتى بودند که بر مؤ منین روا مى داشتند (7).

در حالى که هیچ نقطه ضعفى و تقصیرى از مؤ منین سراغ نداشتند بجز اینکه به خدا ایمان آورده بودند (8).

خداى مقتدر حمیدى که ملک آسمانها و زمین از آن اوست و خدا بر همه چیز شاهد و نظاره گر است (9).

محققا این ستمگران و همه ستمگران روزگار که مؤ منین و مومنات را گرفتار مى کنند و بعدا از کرده خود پشیمان هم نمى شوند عذاب جهنم در پیش دارند و عذابى سوزاننده (10).

محققا کسانى که ایمان آورده و اعمال شایسته مى کنند باغهایى در پیش ‍ دارند که نهرها از زیر درختانش جارى است و این خود رستگارى بزرگ است (11).

و محققا دستگیر کردن پروردگار تو بسیار سخت است (12).

آرى اوست آغازگر پیدایش عالم و او است که بعد از فناى آن ، دوباره اعاده اش مى دهد (13).

و آمرزگار و محبوب و مهربان هم او است (14 ).
صاحب عرش پر عظمت (15).

و تنها کسى است که هر چه بخواهد مى کند (16).

آیا داستان لشکریان را شنیده اى ؟ (17).

لشکریان فرعون و ثمود (18).

کفار قوم تو از سرنوشت آنان پند نخواهند گرفت چون تکذیب خوى آنان شده است (19).

و خداى تعالى از خارج وجودشان محیط به وجودشان است (20).

و این قرآن افسانه نیست بلکه قرآنى است مجید (21).

که در لوح محفوظ جاى دارد (22)

 

بیان آیات


اشاره به مضامین سوره مبارکه بروج
این سوره مشتمل بر انذار و بشارت است ، و در آن به سختى کسانى را انذار کرده که مردان و زنان مسلمان را به جرم اینکه به خدا ایمان آورده اند شکنجه مى کنند،

 

ترجمه تفسیر المیزان جلد 20 صفحه 413

نظیر مشرکین مکه که با گروندگان به رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) چنین مى کردند، آنان را شکنجه مى کردند تا از دین اسلام به شرک سابق خود برگردند، بعضى از این مسلمانان صبر مى کردند و بر نمى گشتند و لو شکنجه به هر جا که خواست برسد، و بعضى برگشته مرتد مى شدند، و اینها افرادى بودند که ایمانى ضعیف داشتند همچنان که دو آیه ((و من الناس من یقول امنا باللّه فاذا اوذى فى اللّه جعل فتنه الناس کعذاب الله ))، ((و من الناس من یعبد اللّه على حرف فان اصابه خیر اطمان به و ان اصابته فتنه انقلب على وجهه )). به وضع آنان اشاره مى کند. خداى سبحان در این آیات قبل از این مطالب اشاره اى به ((اصحاب اخدود)) مى کند، و این خود تشویق مؤ منین به صبر در راه خداى تعالى است ، دنبال این داستان اشاره اى هم به سرگذشت لشکریان فرعون و ثمود دارد، و این مایه دلخوشى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) و وعده نصرت به آن جناب و تهدید مشرکین است ، و این سوره به شهادت سیاق آیاتش در مکه نازل شده .
مراد از ذات البروج بودن آسمان

وَ السمَاءِ ذَاتِ الْبرُوج


کلمه ((بروج )) جمع برج است ، و ((برج )) به معناى هر چیز پیدا و ظاهر است ، و اگر بیشتر در کاخهاى عالى استعمال مى شود، براى این است که کاخها در نظر تماشا کنندگان و بینندگان ظاهر و هویدا است ، ساختمان استوانه اى شکلى که در چار گوشه قلعه ها براى دفاع مى سازند نیز برج نامیده مى شود، و همین معنا منظور آیه است چون مى فرماید: ((و لقد جعلنا فى السماء بروجا و زیناها للناظرین و حفظناها من کل شیطان رجیم ))، پس مراد از کلمه بروج موضع ستارگان در آسمان است .
با این بیان روشن مى شود اینکه بعضى از مفسرین بروج را به دوازده برج اصطلاحى علم نجوم معنا کرده اند، درست نیست .

 

ترجمه تفسیر المیزان جلد 20 صفحه 414

و در آیه مورد بحث سوگند به آسمانى یاد شده که به وسیله برجها محفوظ مى شود، و مناسبت این سوگند با قصه اى که به زودى بدان اشاره مى کند، و با وعده و وعیدى که مى دهد بر کسى پوشیده نماند، و ما به زودى به این مناسبت اشاره مى کنیم .

وَ الْیَوْمِ المَْوْعُودِ


این جمله عطف است بر کلمه ((السماء))، یعنى سوگند به آسمان داراى برجها، و ((سوگند به روز موعود)) که منظور از آن روز قیامتى است که خداى تعالى وعده داده در آن روز میان بندگانش داورى کند.

وَ شاهِدٍ وَ مَشهُودٍ


این دو کلمه نیز عطف بر ((سماء)) است ، و همه این مذکورات سوگند بعد از سوگند است بر مطلبى که مى خواهد در این سوره بیان کند، و آن - همانطور که اشاره کردیم - تهدید شدید است به کسانى که مؤ منین را فریب مى دهند و یا شکنجه مى کنند که چرا ایمان آورده اید، و نیز وعده جمیلى است به کسانى که ایمان آورده و عمل صالح مى کنند.
پس گویا فرموده : سوگند مى خورم به آسمان داراى بروج که شیطانها به وسیله آن رانده مى شوند، که خدا کید شیطانها و اولیاى کافرشان را از ایمان مؤ منین دفع مى کند، و سوگند مى خورم به روز موعودى که هر انسانى به جزاى اعمالش مى رسد، و سوگند مى خورم به شاهدى که اعمال این کفار را و رفتارشان با مؤ منین را مى بینند، و سوگند مى خورم به آینده مشهودى که همه آن را به زودى خواهند دید که آن افرادى که مؤ منین را اذیت مى کنند چنین و چنان مى شوند، تا آخر دو آیه .

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


مقاله کامل در مورد تفسیر سوره بروج