یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود نقشه کامل GIS منطقه 8 تهران

اختصاصی از یارا فایل دانلود نقشه کامل GIS منطقه 8 تهران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود نقشه کامل GIS منطقه 8 تهران


دانلود  نقشه کامل GIS منطقه 8  تهران

در این بخش نقشه جی آی اس کامل منطقه 8 تهران برای دانلود قرار داده شده است. تصویر پیش‌نمایش مربوط به همین محصول در محیط  نرم افزار GIS می‌باشد.

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود نقشه کامل GIS منطقه 8 تهران

کاتالوگ نصب ماشینهای بافندگی خانگی empesal

اختصاصی از یارا فایل کاتالوگ نصب ماشینهای بافندگی خانگی empesal دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

کاتالوگ نصب ماشینهای بافندگی خانگی empesal


کاتالوگ نصب ماشینهای بافندگی خانگی empesal

این کاتالوگ شامل چگونگی نصب و چند الگوی بافت برای ماشینهای بافندگی خانگی  empesal


دانلود با لینک مستقیم


کاتالوگ نصب ماشینهای بافندگی خانگی empesal

دانلود مقاله کامل درباره نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی (ریاضیدان روس)

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله کامل درباره نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی (ریاضیدان روس) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله کامل درباره نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی (ریاضیدان روس)


دانلود مقاله کامل درباره نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی (ریاضیدان روس)

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 8

 

نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی

می دانیم که از یک نقطه خارج از یک خط مستقیم، یک خط و تنها یک خط می توان به موازات آن رسم کرد. ولی آیا می دانید هندسه هایی ابداع شده اند که در آنها از یک نقطه خارج از یک خط راست هیچ خط و یا بیش از یک خط می توان به موازات خطی معین رسم کرد. حالت دوم به هندسه ای منجر می شود که «هندسه هذلولی» نام دارد و نخستین بار توسط ریاضیدان روس، نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی ابداع شد و به همین دلیل به آن هندسه لوباچفسکی نیز می گویند.نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی در اول دسامبر سال ۱۷۹۲ در شهر نیژنی نووگورود چشم به جهان گشود. از وضع پدرش آگاهی کمی در دست داریم، کارمند جزء و ظاهرا هندسه دان ناحیه بوده است و به سختی هزینه و درآمد خود را سر به سر می کرد. یانیشفسکی نخستین کسی که زندگینامه لوباچفسکی را نوشته است، می گوید: «فقر و محرومیت، گهواره لوباچفسکی را در میان گرفته بود.» خانواده لوباچفسکی از طرف مادر با سروانی به نام شبارشین خویی داشت که به یاری آنها می شتافت و از کودکان خانواده لوباچفسکی همچون مردمک چشم هایش نگهداری می کرد. ولی در سال ۱۷۹۷ چشم از جهان فرو بست و وضع خانواده بدتر از بد شد. احتمالا کمی بعد از این حادثه بود که مادر خانواده به خاطر آموزش پسرانش الکساندر نیکلا و آلکسی عازم و ساکن قازان شد.نیکلا در سال ۱۸۰۲ وارد مدرسه قازان شد. دانشگاه قازان که در سال ۱۸۰۵ باز شد از این مدرسه منشعب شده بود. لوباچسفکی با آمادگی ریاضی که امروز هم می توان آن را بسیار خوب دانست وارد دانشگاه شد. این آمادگی به او امکان داد تا به سرعت به آموزش عمیقی در زمینه دانش های دقیق دست یابد. نیکلا در ماه فوریه سال ۱۸۰۷ وارد دانشگاه شد و تا آخرین روزهای زندگی اش وابسته به دانشگاه قازان باقی ماند. لوباچفسکی احتمالا به خاطر میل مادرش در آغاز به تحصیل پزشکی پرداخت ولی به زودی بارتل ریاضیدان برجسته و مربی باارزشی که آوازه شهرتش از مدت ها پیش در دانشگاه قازان پیچیده بود وارد دانشگاه شد. از او استقبالی سرشار از محبت و احترام به عمل آمد. دانشجویان علاقه مند به ریاضیات در کلاس های او حضور یافتند و لوباچفسکی هم برای استفاده از درس های او پزشکی را کنار گذاشت. بین دانشجو و استاد رابطه گرمی برقرار شد. بارتل به طور خصوصی هم با لوباچفسکی کار کرد و او را یاری داد تا به مشکلات کتاب های رسمی ریاضی فائق آید. لوباچفسکی با اشتیاق بسیار کار می کرد. دانش های که او در ظرف دو یا سه سال به آنها پرداخت، واقعا حیرت آور است. تردید نمی توان کرد که لوباچفسکی تنوع آگاهی های ریاضی خود و دقت ذهنی اش را در این زمینه، به طور عمده مدیون بارتل است. لوباچفسکی به جز ریاضیات به فیزیک و اخترشناسی هم پرداخت، به نحوی که پس از دانشگاه می توانست این دانش ها را تعلیم دهد، حتی بعدها کرسی های این دانش ها را اشغال کرد. لوباچفسکی در سال ۱۸۱۴ به دستیاری دانشگاه منصوب شد هر چند که در این زمان تعداد استادان به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته بود ولی هنوز دانشگاه نتوانسته بود به صورت یک موسسه آموزش عالی به معنای دقیق کلمه درآید و مطابق برنامه اش کار کند. در سال ۱۸۱۴ «افتتاح کامل دانشگاه با کادری که در برنامه سال ۱۸۰۴ سال تاسیس دانشگاه پیش بینی شده بود» انجام گرفت. دانشگاه طی دورانی که متاسفانه دراز نبود، منظره عادی یک موسسه آموزشی عالی را به خود گرفت. فعالیت آن به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت که لوباچفسکی هم در آن شرکت داشت. در آن زمان او بیش از ۲۲سال نداشت و درس هایش او را به کلی به خود مشغول کرده بود. دو سال به استادی انتخاب شد. ولی همان طور که اشاره شد این دوره نسبتا آرام حیات دانشگاه قازان زیاد نپایید. در سال ۱۸۱۹ از طرف بعضی مرتجعین و بدخواهان گزارشی تهیه شد که شامل مجموعه ای از اتهام ها و دروغ ها بود و «انحلال رسمی» دانشگاه قازان را پیشنهاد کرد. این پیشنهاد پذیرفته نشد لیکن به خدمت ۹ استاد خاتمه دادند و استادان خارجی که کرسی های علمی را در اختیار داشتند روسیه را ترک گفتند. وضع دانشکده علوم فیزیک و ریاضی، بیش از هر جای دیگر اسف انگیز بود. با عزیمت چند استاد به خارج از روسیه و فوت یکی از استادان تقریبا تمامی آموزش ریاضیات و فیزیک، به گردن لوباچفسکی جوان افتاده بود و کاملا طبیعی است که این وظیفه تمامی وقت و نیروی لوباچفسکی را می گرفت. لوباچفسکی مجبور شد در انزوای کامل و دور از مراکز اروپایی اندیشه ریاضی خود را به کار گیرد. امروزه می توان از یکی از درس هایی که لوباچفسکی برای دانشجویان سال اول در نظر گرفته بود، با عنوان «هندسه مقدماتی از دیدگاه ریاضیات عالی» مشخص کرد. هدف این درس این بود که به طور جدی تر روشن کند اصول بنیادی هندسه را نمی توان روی نیمکت های دبیرستانی درست کرد. لوباچفسکی به طور کلی روی طرحی کار می کرد که دالامبر ریاضیدان و دایره المعارف نویس نامی در یکی از نوشته های خود در دایره المعارف اش عنوان کرده بود. او در سال ۱۸۲۳، خلاصه ای از این درس را زیر نام «هندسه» تنظیم و درخواست چاپ آن را کرد. سرپرست دانشگاه، با توجه به اظهارنظر نامساعد فوس یکی از اعضای فرهنگستان این درخواست را رد کرد. وقتی که سرپرست دانشگاه دستنویس لوباچفسکی را برای فوس فرستاد، نامی از یک جزوه دبیرستانی است. ولی فوس با لوباچفسکی هم خوب نبود، زیرا لوباچفسکی در نوشته های خود از دستگاه متری، تقسیم صدقسمتی زاویه و غیره که ناشی از انقلاب فرانسه بود جانبداری می کرد و این اندیشه ها به نظر فوس، مولود زمانی بود که در آن «خشم از میان برداشتن تمامی گذشته، تا تقویم و تقسیم های دایره گسترش یافته بود.» اجازه چاپ رد شد لیکن بعدها در سال ۱۸۹۸، نوشته لوباچفسکی در بایگانی مدیر آموزش ناحیه قازان پیدا شد. لوباچفسکی در این کتاب با طرح اندیشه های بنیانی هندسه مقدماتی نمی توانست از اصل موضوع توازی چشم بپوشد. لوباچفسکی ضمن بیان این اصل موضوع می افزاید: «تاکنون اثبات دقیقی از این حکم به دست نیامده است. آنچه را که تاکنون به نام اثبات آورده اند، توضیحاتی بیش نمی توان نامید و استحقاق این را ندارد که همچون اثبات واقعی ریاضی در نظر گرفت.» از این جمله ها می توان دریافت که لوباچفسکی از سال ۱۸۲۳ به روشنی متقاعد شده بود که هیچ کدام از اثبات های اصل موضوع پنجم اقلیدس که تا آن زمان عرضه شده بود، نمی توانست قانع کننده باشد. با این وصف، او در این کتاب امکان پیدا کردن یک اثبات کامل را نفی نمی کند. سال های بعد، لوباچفسکی تمامی دقت خود را روی این مسئله متمرکز کرد و بالاخره توانست به حل مسئله ای که در طول دو هزار سال همچون یک معما جلوه می کرد توفیق یابد. لوباچفسکی در ۲۳ فوریه سال ۱۸۲۶، در برابر بخش فیزیک و ریاضی دانشکده، نطقی ایراد کرد که بعدا به صورت یک یادداشت به زبان فرانسه و زیر عنوان «گزارش کوتاهی از اصول هندسی همراه با اثبات دقیق قضیه موازی ها» ارائه شد. می توان گفت که در همین روز بود که هندسه نااقلیدسی متولد شد. لوباچفسکی همچون بیشتر ریاضیدانان پیش از خودش، تلاش می کند که اصل موضوع توازی را، از راه برهان خلف، ثابت کند. او فرض می کند که: از نقطه C واقع در خارج خط راست AB و در صفحه ای که از خط AB و نقطه C می گذرد، می توان بیش از یک خط راست رسم کرد، به نحوی که هیچ کدام از آنها، خط AB را قطع نکنند. او از این فرض، که این نتیجه گیری ها، که بسیار دقیق و استادانه به هم پیوسته اند، به هیچ گونه تناقضی منجر نمی شوند، بلکه برعکس خود یک هندسه کامل و هماهنگ را تشکیل می دهند که لوباچفسکی آن را «هندسه تخیلی» می نامد. گاوس به این هندسه نام «هندسه نااقلیدسی» را می دهد و ما امروز آن را هندسه هذلولی یا هندسه لوباچفسکی می نامیم. در هندسه نااقلیدسی، نقیض اصل توازی را به عنوان اصل موضوع مفروض می گیریم. یعنی این گزاره را که «از یک نقطه خارج از یک خط راست بیش از یک نقطه می توان به موازات آن رسم کرد» به جای اصل موضوع توازی اقلیدس قرار می دهیم. این امر به هندسه حیرت انگیزی منجر می شود که با هندسه اقلیدسی تفاوت اساسی دارد. به قول گاوس قضایای این هندسه به باطلنما می مانند و شاید در نظر فردی مبتدی بی معنی جلوه کنند. ولی تفکر پیگیر و آرام آشکار می سازد که هیچ چیز ناممکن در آنها نیست، مثلا، سه زاویه مثلث تا بخواهید می توانند کوچک شوند به شرطی که اضلاع آن به اندازه کافی بزرگ شوند و تازه اضلاع مثلث هرچه باشند، مساحت مثلث هیچ گاه نمی تواند از حد معینی زیادتر شود و در واقع هیچ گاه هم نمی تواند به آن برسد.در هندسه هذلولی می توان ثابت کرد که اگر دو مثلث متشابه باشند، آنگاه قابل انطباق اند. به عبارت دیگر ملاک «ززز» برای قابلیت انطباق درست است در این هندسه، هندسه هذلولی ممکن نیست مثلثی را بدون انداختن از شکل طبیعی بزرگ یا کوچک کرد. در نتیجه در یک جهان هذلولی، عکاسی ذاتا جنبه فراواقعگرایی سوررئالیستی پیدا خواهد کرد. یک نتیجه تکان دهنده قضیه مذکور این است که در هندسه هذلولی یک پاره خط می تواند به کمک یک زاویه مشخص شود. یعنی یک زاویه از یک مثلث متساوی الساقین، طول یک ضلع را به طور منحصر به فرد معین می سازد. همان طور که در نامه گاوس به تاورینوس نیز ذکر گردید، اغلب با بیان اینکه هندسه هذلولی واحد مطلق طول دارد، این نکته را هیجان انگیزتر می کنند. اگر هندسه جهان مادی هندسه هذلولی بود لازم نبود واحد طول با دقت در دفتر استانداردها نگاهداری شود.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره نیکلای ایوانوویچ لوباچفسکی (ریاضیدان روس)

دانلود مقاله کامل درباره نقشه کشی معماری

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله کامل درباره نقشه کشی معماری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله کامل درباره نقشه کشی معماری


دانلود مقاله کامل درباره نقشه کشی معماری

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 5

 

نقشه کشی معماری

در رشته نقشه کشی معماری شما می توانید با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه کشی طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه کشی مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی، نقشه برداری و ترازیابی با دوربین های نیوز آشنا می شوید اما برای درک بهتر با سبک و شیوه های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل نیاز به مطالعه بصورت جدی وجود دارد که علاقمندان به این رشته ها باید جدای از مطالعه سفرهای درون کشوری نیز به مراکزی که مهد معماری اسلامی است مانند استان یزد، استان اصفهان، استان فارس نیز داشته باشند.

احتمالاً شما هم علاقه‌مند هستید بدانید تفاوت رشته ساختمان و رشته معماری در چیست؟

پس بدانید :  اصولاً رشته معماری با طراحی ساختمان شامل طراحی داخلی، دکوراسیون، مبلمان، و ارتباط فضاها، طراحی خارجی و نمای ساختمان‌ها و به طور خلاصه با مسائل هنری، تاریخی، اجتماعی و بعضاً فنی ساختمان‌ها سر و کار دارد.

مهندس معمار وظیفه طراحی فضاهای داخلی بناها، ارتباط میان آنها و طراحی نمای خارجی سازه را به عهده دارد.

هنرجویان رشته‌ی نقشه‌کشی معماری مهارت لازم برای ترسیم انواع نقشه‌های معماری و ساختمانی به وسیله دست و با کامپیوتر، ساخت ماکت، نقشه‌برداری، متره و برآورد ساختمان، شناخت اجزاء مختلف ساختمان و .... را کسب می‌کنند.متقاضیان ورود به این رشته باید ضمن داشتن علاقه  به مسائل فنی و طراحی ساختمان، استعداد و علاقه به مسائل هنری را نیز داشته باشند.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره نقشه کشی معماری

دانلود مقاله کامل درباره نقش عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله کامل درباره نقش عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله کامل درباره نقش عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی


دانلود مقاله کامل درباره نقش عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 15

 

نقش عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی

چکیده :

بی تردید ؛ قیام حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در روز 10 محرم سال 61 هجری ماهیتی ضدظلم و استکبار ستیز داشت و در هیمن راستا، تفکر شیعی و شیعیان نیز در گذر زمان همواره در برابر ظالمان قرار داشته و حکومت های جور را برنتابیده اند.تاریخ معاصر نیز شاهد نقش تعیین کننده محرم و قیام عاشورا در جنبش های اصیل مردمی است که مصداق کامل بروز و ظهور این تاثیر را در انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم و در شعارهای مردم نظیر( نهضت ما حسینی است و رهبر ما خمینی است) به طور شفاف بر این امر تکیه و تاکید می شد.از طرفی عدالت گرایی در تمام شئونات اجتماعی فلسفه و غایت تحقق انقلاب اسلامی و محقق شدن جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بر پایه ارزش های منطبق بر فطرت عدالت خواه انسان، هدف بزرگ انقلاب اسلامی است.انقلاب اسلامی تحولی بسیار بزرگ در قرون و اعصار اخیر و انفجار نور و تبلور وعده الهی “یخرجهم من الظلمات الی النور” (1) و بشارت دهنده پیام معنویت و حیات طیبه برای انسان تشنه عدالت است.این انقلاب عظیم بعد از گذشت سه دهه از حیات طیبه آن کارآمدی خود را اثبات نموده و تاثیرات عمیق اجتماعی و تاریخی از خود به جای گذاشته و در آستانه ورود به دهه چهارم با هدف گذاری آینده نگرانه مقام معظم رهبری تحت عنوان "دهه پیشرفت و عدالت" مسیری نو و نورانی برای مردم ایران و کل بشریت تعریف نموده و سریع و شتابان به سمت فتح قله های جدید و اهداف و آرمان های مقدس در حرکت است.نقطه عطف این پیدایش و ظهور قدرتمند و حرکت سریع رو به جلو در مسیر عدالت همه جانبه به دلیل آن است که این انقلاب از یکسو ریشه در عاشورا و حماسه حسینی و از سوی دیگر چشم به عصر ظهور دارد و منتظر جامعه مهدوی است.در واقع انقلاب اسلامی به عنوان حلقه واسطه میان مکتب عاشورا و فرهنگ انتظار عمل می نماید و با الهام از حماسه عظیم عاشورا، پای در جاده انتظار و حرکت به سمت جامعه عدالت مهدوی دارد و در پی زمینه سازی برای تحقق آرمان و آرزوی بزرگ و وعده حتمی الهی است.بر اساس آنچه به اختصار ذکر شد هدف از نگارش این سطور؛ بررسی فرآیندی عدالت خواهانه به عنوان عظیم ترین انقلاب بشری در قرن بیستم است که طی آن انقلاب عظیم اسلامی ایران با نام مقدس حضرت ابا عبدالله الحسین( علیه السلام) آغاز می شود وتداوم و رشد آن با نام مبارک حضرت ولی عصر( ارواحنا فداه) برای نیل به "پیشرفت و عدالت و اقعی" میسر است .

مقدمه

از ابتدای خلقت حضرت آدم (علیه السلام ) و تمرد و سرپیچی شیطان (2) از دستور الهی دو جبهه حق و باطل به سرپرستی خدای متعال و طاغوت شکل گرفته است، قرآن کریم در “آیه الکرسی” به وجود این دو جبهه تصریح نموده و خدای متعال و مومنان را در یک جبهه و طاغوت و کافران را در جبهه مقابل جای می دهد (3)در این آیه شریفه به آثار و پیامدهای این دو سرپرستی نیز اشاره می گردد که محصول ولایت خدای متعال و جبهه حق را نور و سعادت و محصول ولایت طاغوت و کفر را ظلمت و شقاوت معرفی می نماید.این درگیری محدود به عرصه ها و حوزه های خاص نمی باشد و وسعت و دامنه آن تمام تاریخ را پوشانده است. این رویارویی دائمی است و از ابتدای خلقت انسان تا برپایی حکومت جهانی عدالت و محو باطل ادامه خواهد داشت.با این نگاه نهضت عظیم عاشورا و انقلاب اسلامی ایران و قیام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) سه مقطع از درگیری تاریخی جبهه حق علیه باطل است که هر سه حرکت دارای هدفی مشترک که همانا "عدات خواهی و عدالت گستری" است، می باشند.در این گذار؛ نهضت عاشورا سنگین ترین و خونین ترین نبرد مقدس در این درگیری دائمی است که برای اقامه حق و عدالت ؛ برپا شده و همواره محور و الگو و الهام بخش مبارزات جبهه حق علیه باطل بوده است.انقلاب عظیم اسلامی نیز پرچمدار جبهه حق در مقطع زمانی ظهور مدرنیته و حاکمیت و سیطره کامل تمدن مادی و هجوم همه جانبه آن به دین، ارزش ها و اعتقادات و طرد و انزوای دین و دینداران از عرصه های حیات اجتماعی بشر بود.این انقلاب با انگیزه های الهی و ایمانی و تلاش برای آزادی جامعه خود و مسلمین و در نهایت کل بشریت از یوغ بندگی تمدن مادی و مقابله با اهداف توسعه طلبانه آنان برای برقراری عدالت جهانی آغازشد.انقلاب و ظهور حضرت مهدی - علیه السلام - نیز به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری؛ حلقه ای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود و قیام حضرت آخرین حلقه از مجموعه حلقه ها مبارزات حق و باطل است که از آغاز حرکت های عدالت خواهانه جهان بر پا بوده و مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحقق بخش ایده آل همه انبیا و اولیا و مردان مبارزه در راه حق است.(4)

عاشورا؛ نهضت عدالت خواهی

بی تردید جایگاه‌ عدالت‌ در فرهنگ‌ و مکتب‌ اسلام‌ چنان‌ بالا و والاست‌ که‌ مولای‌ متقیان‌علی‌ (علیه السلام) جان‌ شریف‌ و عزیز خویش‌ را فدای‌ آن‌ نمود؛ چرا که‌ فطرت‌ همة‌ انسان‌ها خواهان‌ عدالت‌ است‌ و از ظلم‌ و بیداد، تنفر دارد. رسول‌ گرامی‌ اسلام‌ و ائمه‌ معصومین‌ (علیها سلام)،تماماً به‌ دنبال‌ اجرای‌ عدالت‌ در جوامع‌ اسلامی‌ بودند و برای‌ احیای‌ عدالت‌، تا آخرین‌لحظات‌ عمرشان‌، فداکاری‌ نمودند و این‌ همه‌ از عظمت‌ و جایگاه‌ والای‌ عدالت‌ خبرمی‌دهد.در همین راستا، مؤلفة‌ عزت‌آفرین‌ در حیات‌ امام‌ حسین‌ (علیه السلام) "اجرای‌ عدالت‌" است‌ و امام در روز عاشورا، یکی‌ از اهداف‌ بلندش‌، احیای‌ عدالت‌ و از بین‌بردن‌ ظلم‌ و ستم‌ بنی‌امیه‌ بود. خلفای‌ بنی‌امیه‌، با روش‌ ظالمانه‌ و ستمگرانة‌ خود، جامعه‌اسلامی‌ را به‌ سقوط‌ انسانی‌ و اخلاقی‌، سوق‌ داده‌ بودند و برای‌ مردم‌، ارزشی‌ نمی‌شناختند.از دیدگاه امام حسین(علیه السلام) عدالت و اقامه آن، از شرایط و وظایف بسیار مهم براى حاکم اسلامى است.حرکت امام‏حسین(ع) و قیام عاشورا بر پایه عدالت پایه ریزی شد و امام(ع) نامه‏ای به بزرگان کوفه نوشت و تکلیف و مشخصه امام راستین را حکومت طبق قرآن و قیام به قسط و حق بر شمرد: «فَلَعَمْری مَا الْإمامُ إلَّا الْحاکِمُ بِالْکِتابِ، الْقائِمُ بِالْقِسْطِ». در سخن دیگر، حرکت خویش را برای اقامه عدل و رفع ظلم از مظلومان و ایمنی یافتن بندگان خدا یاد کرد: «وَیَأْمَن الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ (5) در زیارت اباعبدالله الحسین(ع) نیز می‏خوانیم: «شهادت می‏دهم که تو به قسط و عدالت دستور دادی و به دین دعوت کردی.» (6) به همین جهت است که مسلم پس از دستگیری، خطاب به ابن‏زیاد می گوید:: «ما آمده‏ایم تا به عدالت فرمان دهیم و به حکم قرآن فرا بخوانیم.» (7)بطور کلی و در یک ارزیابی منصفانه تاریخی باید گفت: حفظ اسلام انقلابی و راستین و حفظ ارزشهای دینی و استمرار نهضتهای اصلاح طلبانه در تاریخ اسلام، و همچنین حیات ملت انقلابی شیعه مرهون قیام عاشوراست.پس از واقعه عاشورا، خلفا و حکومتهای ستمگر در بلاد اسلامی، هراسان از تاثیر گسترده شعارها و اهداف و پیامدهای نهضت عاشورا، با بکار گرفتن دین فروشان دنیا طلب به تحریف ابعاد این واقعه تاریخ ساز پرداختند. و از زمانی که استعمار نوین موفق به تجزیه بلاد اسلامی گردید و بر حکومتها و سرنوشت ممالک مسلمین استیلا یافت، دامنه تحریفها و بدعتها و جایگزینی خرافه ها به جای روح ظلم ستیز و قیام‏خیز واقعه عاشورا نیز وسعت بیشتری یافت و نتیجه آن شد که روح عاشورا و مکتب و پیام عاشورا در زندگی مسلمانان به کمرنگی گرایید و جای خویش را به حفظ نمادهایی ظاهری و تشریفاتی و بی روح، و سوءاستفاده از این مناسبت حماسی داد.با دست اندازی دشمنان و تحریفهای دین فروشانِ راحت طلب، نگاه به عاشورا از یک مکتب ارزشی و معنوی و انقلابی به یک واقعه سوزناک شخصی اتفاق افتاده در قرن اول هجرت، فاقد هر نوع پیام و منطق و دست آوردی تنزّل کرد و این حادثه به گونه ای ترسیم شد که تنها باید بر مصائب آن اشک ریخت و در تعزیت آن فقط به نوحه سرایی پرداخت آنهم نوحه هایی غالباً موهن که نمونه هایی از آن در زمان رضاخان و پسرش در ایران ترویج می شد. در چنین شرایطی بود که فرزند راستین عاشورا، حضرت امام خمینی ـ سلام اللّه علیه ـ با سخنرانی توفنده خود در عصر عاشورای سال 42 هجری نهضت عاشورایی خویش یعنی قیام 15 خرداد را برپا کرد. بدون تردید، نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی نه تنها شدیداً متاثر از فرهنگ عاشورا و قیام سالار شهیدان است، بلکه این نهضت در اساس و ارکان و اجزای خویش مولود قیام عاشورا و پیامد آن است. پیوند مذکور بین قیام امام خمینی و مکتب عاشورا آنچنان در عمل و رفتار و منطق رهبر کبیر انقلاب و عملکردها و شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی آشکار است که نیاز به استدلال ندارد. حتی نقطه های عطف تاریخ انقلاب اسلامی در پیوند با محرم و عاشورا و در این مناسبتها پدید آمده اند.بی تردید حرکت عدالت خواهانه امام حسین (علیه السلام) و یاران با وفای ایشان سرمشق حرکت ها و جنبش های پس ظلم ستیز بعد از عاشورا و قیام کربلا شد که مصداق آخرین آن نهضت ظلم ستیز مردم ایران برای براندازی نظام طاغوتی پهلوی به رهبری امام خمینی (ره) است .امام‏خمینی(ره) با استعانت از عدالت‏خواهی نهضت حسینی(ع) تأکید می فرمود: «شهادت [امام‏حسین‏] برای این بود که اقامه شود عدل الهی...(8) سیدالشهدا سلام الله علیه از همان روز اوّل که قیام کردند برای این امر، انگیزه‏شان اقامه عدل بود... (9) سیدالشهدا (سلام‏الله علیه) که همه عمرش را و همه زندگیش را برای رفع منکر و جلوگیری از حکومت ظلم‏و جلوگیری از مفاسدی که حکومت‏ها در دنیا ایجاد کرده‏اند، تمام عمرش را صرف این کردو تمام زندگیش را صرف این کرد که این حکومت، حکومت جور بسته بشود و از بین‏برود...(10)زندگی سیدالشهدا، زندگی حضرت صاحب سلام الله علیه، زندگی همه انبیای عالَم، همه انبیا از اوّل، از آدم تا حالا همه‏شان این معنی بوده است که در مقابل جور، حکومت عدل را می‏خواستند.» (11) تأثیر عنصر عدالت‏خواهی قیام عاشورای حسینی(ع) را در سخنان امام(ره) تا بدان جاست که می فرمود: «سیدالشهدا سلام الله علیه وقتی می‏بیند که یک حاکم ظالمی، جائری در بین مردم داردحکومت می‏کند، تصریح می‏کند حضرت که اگر کسی ببیند که حاکم جائری در بین مردم‏حکومت می‏کند، ظلم دارد به مردم می‏کند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند، هرقدر که می‏تواند، با چند یا چندین نفر...مگر خون ما رنگین‏تر از خون سیدالشهدا است؟!ماچرا بترسیم از این‏که خون بدهیم یا این‏که جان می‏دهیم؟ آن هم در ماجرای دفع‏سلطان جائری که می‏گفت مسلمانم مسلمانی یزید هم مثل مسلمانی شاه بود. اگر بهتر نبود، بدتر نبود.» (12)سیدالشهدا سلام الله علیه...اساس سلطنت را شکستند...اساس سلطنتی که می‏خواست اسلام را به صورت سلطنت طاغوتی درآورد .(13) حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه به همه آموخت که در مقابل ظلم، در مقابل ستم، در مقابل حکومت جائر چه باید کرد.» (14)با توجه به آنچه گذشت معلوم شد که رهبری انقلاب عظیم اسلامی از لحاظ ایمان، روحیه، شجاعت و عدالت‏طلبی رهرو امام حسین(علیه السلام) بود و مردم با توجه به این همسانی، به رهبری انقلاب گرویدند و در اجابت دعوت ایشان برای تداوم عاشورای حسینی، انقلاب کردند و این از وجوه بارز تأثیر گذاری عاشورا بر انقلاب اسلامی بود.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره نقش عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی