فرمت:word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:96
مقدمه:
تعریف اندازه گیری بهره وری
به طور خلاصه، بهره وری نتایجی را به عنوان کارکردی از تلاش منعکس میکند. وقتی که بهره وری افزایش مییابد، این معنا را میدهد که نتایجی بیشتر از میزانی معین از تلاش به دست آمدهاند. در معنای کلاسیک، بهره وری به عنوان یک نسبت تعریف میشود یعنی دادة یک تلاش (کار) بر نهادههای (کار، انرژی و غیره) لازم برای تولید آن داده تقسیم میشود. چند مثال را در نظر بگیرید تعداد بوشلهای ذرت را میتوان به عنوان یک دادة کلیدی از عملکرد یک مزرعه تلقی کرد. زمان و کار مزرعه دار را میتوان نهاده به حساب آورد. تعداد قطعاتی را که کارگران خط تولید میسازند میتوان داده فرض کرد، و نهاده میتواند مدت زمانی باشد که یک کارگر در خط تولید تعدادی قطعه تولید میکند. در اینجا مثالهای بیشتری از مقیاسهای بهره وری از محیطهای مختلف ذکر شدهاند.
تعداد صفحات تایپ شده تعداد واگنهای باری تخلیه شده
ساعات خدمت منشی گری تعداد کارگران، لیفت تراکها
تعداد دانشجویان تعلیم دیده تعداد مشتریانی که خدمات دریافت کردهاند
ساعات کار شرکت خدمت دهنده مقدار نیروی برق مصرف شده
توجه کنید که هر یک از مقیاسهای بهره وری به عنوان یک نسبت بیان میشود. برای مثال، زمانی که یک منشی ۲۰ صفحه (داده) را در یک ساعت کار (نهاده) تایپ میکند، بهره وری او بیست عنوان میشود. اگر او یک دورة ماشین نویسی سریع را آموزش ببیند یا از یک دستگاه جدید حروف نگار رایانهای با سرعت زیاد استفاده کند، و در نتیجه حالا بتواند ۳۰ صفحه در ساعت تایپ کند، مقیاس ۳۰ (۳۰ صفحه تقسیم بر یک ساعت) خواهد شد.
احتمالاً رهبران سازمانی آینده نیازمند خواهند بود تا اندازه گیری بهره وری را خیلی خوب بفهمند و بتوانند آن را به آسانی به دیگران تعلیم دهند. به علاوه، مربیان، مشاوران توسعه سازمانی و پژوهشگران امور سازمانی باید خودشان را با مهارتها و دانشهای مورد نیاز برای اندازه گرفتن و فهمیدن محیط بهره وری مجهز کنند.
فهرست مطالب:
تعریف اندازه گیری بهره وری
کارآیی، اثر بخشی، و بهره وری
چرا بهره وری اندازه گیری میشود
مبانی اندازه گیری بهره وری
عناصر مقیاسهای بهره وری
دادهها
مشتریان
دادههای موقتی
نهادهها
سطوح تحلیل
نشان دادن بهبود بهره وری یا نسبتهای بهره وری
تعداد گزارشهای تهیه شدة قابل قبول
انواع کلی مقیاسها
مقیاسهای ناقص در مقابل مقیاسهای کامل
چهار ضابطه برای اثر بخشی اندازه گیری
کیفیت
کیفیت کلی
کیفیت و مشتری
مأموریت و اهداف
پاداش و انگیزه
درگیر کردن کارکنان در امور سازمان
داده ها در اندازه گیری بهره وری
تعریف داده ها
نهاده ها
انواع مقیاس داده ها
فنون اندازه گیری داده ها
اندازه گیری نهاده ها
تعریف نهاده ها
میزان بهره وری در سال ۸۳
میزان بهره وری در سال ۸۴
میزان بهره وری در سال ۸۵
میزان بهره وری در سال ۸۶
منابع و ماخذ