فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:54
مقدمه:
هدف و اهمیت آموزش و پرورش در کشور ما تربیت انسانهایی مؤمن و متعهد، دلسوز و از طرفی تربیت افراد با تجربه و دارای سطح علمی بالاتر میباشد. چرا که آموزش و پرورش تفکیک ناپذیر از هم دیگری میباشد. از آنجا که آدمی از طریق حد مطلوبی از آموزش و پرورش به حد متعارفی از ذوق سلیم قدرت تخیل و تحلیل میرسد، همچنین در جامعه همه مسائل و پدیدهها بلافاصله به مرزهای تخصص و مهارت نمیرسدولی باید قبل از آن در ستون ذوق سلیم و قدرت دریافت انتقادی و تحلیلی افراد قرار گرفته پس بر همه دانشجویان علوم تربیتی و برنامهریزی آموزشی ضروری است که برای شناخت برخی مسائل آموزشی و پرورش خود را بهرهمند از این حداقل نمایند. امادر مدیریت آموزش و پرورش هم اصول خط مشیهای بنیادی و هم سیاستهای اجرائی را مورد نظر قرار میدهد . و نباید انسانها را بعنوان یک ابزار تلقی کرد بلکه باید یک پل ارتباطی بین دانشآموزان و مدیران مدارس وجود داشته باشد. مدیران باید سعی و تلاش خود را برای بهتر عرضه کردن اطلاعات و انتقال معلومات به دانش آموزان را در نظر داشته باشند. تا بتوانند در امر آموزش و پرورش پیشرفتهای چشمگیری داشته باشند. امروزه متفکران تعلیم و تربیت و متخصصان در این رشته باید مقدمات حرکت و هدایت آدمی ر ادر صراط مستقسم پرستش پروردگار فراهم آورد و او را به مرحله کمال انسانی تسهیل نماید از سوی دیگر افراد را با آخرین اساس آموزش و پرورش آماده کردن انسان برای آموزش عمومی. آموزش تربیتی و مهارتهای ملی که در مجموعه اهداف تربیتی و آموزشی را تشکیل میدهند. در این مباحث نیز نباید نقش معلم را نادیده گرفت چرا که کوششهای معلم در شکل دادن شخصیت کودک و نوجوان و انتقال دادن دانش و مهارت به این نسل سازنده میباشد. معلم از یکسو سوق دادن فعالیتهای اجرایی تربیتی به دانش آموزان و مشارکت فعال و خود انگیخته آنان در انجام برنامههای تربیتی از سوی دیگر، جایگاه ستادهای تربیتی را بگونهای تحکم بخشیده است که تمامی پیکره فضای آموزشی و تربیتی از سطح معلمین تا دانش آموزان را در بر گرفته است. پس در پایان باید تلاش و کوششهای دلسوزانه و خستگی ناپذیر کلیه افراد بخصوص معلمین و مجریان ستادهای تربیتی که در امر آموزش و پرورش دادن افراد نقش بسزائی دارند کمال تقدیر و تشکر را بعمل آورد.
فصل اول
آموزش تئوری کاروزی (1)
تعاریف کارورزی:
هدف درس کارورزی:
آشنا ساختن دانشجویان به وظایف و عملکرد مدیران در مقاطع مختلف تحصیلی
سر فصل دروس: 1- کارورزی در مدارس ابتدائی 2- مدارس راهنمائی
در رابطه با برنامه کار روزانه مدیر آموزشگاه، ارتباط برنامه روزانه با واحد افراد است، اطلاعات مورد استفاده در ارتباط با امور دانش آموزان، نحوه بدست آوردن این اطلاعات.
تبصره: کارورزها بر حسب زمان تعیین میشوند و دانشجو موظف است که گزارش خود را ار واحدهایی که در آن به کاروری در اختیار استاد مربوطه قرار دهد.
هدفهای کارورزی
فعالیتهایی که دانشجو باید در خلال این دوره بداند.
الف- فعالیتهایی که عمدتاَ در اداره آموزش و پرورش است که شامل آشنایی با دوایر کارگزینی، حسابداری، آموزشها، امتحانات میباشد.
ب- فعالیتهایی که عمدتاَ در مدرسه انجام میشود: اطلاعاتی که هر مدیر آموزش لازم است آنرا بداند.
کارگزینی – دایره استخدامی
کارگزینی: به کارگماری و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه.
آزمایشی: به نوعی استخدام گفته میشود که فرد به مدت 2 سال به استخدام با حقوق مزایا مشخص به کار گرفته میشود.
قطعی: نوعی استخدام فرد پس از 2 سال استخدام آزمایشی پس از گزینش مجدد به استخدام قطعی آن سازمان در میآید.
پیمانه: نوعی استخدام میباشد که براساس عقد پیمان بین فرد و دستگاه به مدت یکسال با حقوق مشخص فرد به کار گرفته میشود اگر این پیماننامه به مدت 8 سال بین فرد و دستگاه تمدید شود فرد میتواند به استخدام آزمایشی درآمده و پس از 2 سال به استخدام قطعی درخواهد آمد.
قراردادی: نوعی استخدام است که براساس عقد قرارداد دو طرفه برای مدت مشخص بودن ایجاد مجوز استخدام فرد به کار گرفته میشود.
خرید خدمت: نوعی استخدام گفته میشود که فرد خدمات خود را در قبال حقوق مشخصی در اختیار آن دستگاه قرار میدهد.
برای استخدام چه نوعی سابقهای ملاک عمل است: 1- تمام وقت 2- حقوق گرفته باشد.
حقالتدریس: بکارگیری نیرو در قبال پرداخت حقوق در ازای ساعات کار مشخص .
حقالتدریس پاره وقت: نمیتواند استخدام شود و ساعات کار او 20 ساعت است.
حقالتدریس تمام وقت: بعد از 4 سال استخدام میشود و ساعات کاری او 24 ساعت است.
ترفیعات و مزایا: برای تعیین حقوق فرد سه چیز مهم است. مدرک- سابقه- پست
حقوق مبناء گروه: گروه زیر سیکل: گروه 2 میگیرند. گروه سیکل: گروه 4 دیپلم: گروه (6 )
میگیرند فوق دیپلم گروه (7) میگیرند. لیسانس: گروه (8) فوق لیسانس گروه (9) دکتر گروه (10) میگیرند.
چه چیزهایی به کارکنان دولت پرداخت میشود. حقوق مبنا – افزایش سنواتی- فوقالعاده شغل – سختی کار – آب و هوا- تسهیلات- عائله مندی- حق اولاد – جذب مدیران – جذب روستا – هزنیه مسکن – نوار مرزی.
فوقالعاده شغل بر اساس مدرک اگر سیکل است 100 درصد حقوق مبناء – سختی کار 30-10 درصد حقوق مبناء – بدی آب و هوا 5% حقوق مبناء.
نقل و انتقالات : جابجایی نیروی انسانی از منطقهای به منطقه دیگر این امر به منظور تسهیلات لاطم برای کارکنان میباشد.