یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پژوهش بررسی بیماری های سالمندان و ارائه خدمات درمانی به آنها ( مطالعه ی موردی سالمندان شهرستان بهشهر )

اختصاصی از یارا فایل دانلود پژوهش بررسی بیماری های سالمندان و ارائه خدمات درمانی به آنها ( مطالعه ی موردی سالمندان شهرستان بهشهر ) دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پژوهش بررسی بیماری های سالمندان و ارائه خدمات درمانی به آنها ( مطالعه ی موردی سالمندان شهرستان بهشهر )


دانلود پژوهش بررسی بیماری های سالمندان و ارائه خدمات درمانی به آنها ( مطالعه ی موردی سالمندان شهرستان بهشهر )

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:42

فهرست مطالب :
_ چکیده
_ واژگان کلیدی
فصل اول : کلیات تحقیق
_ مقدمه
_ طرح مسئله
_ ضرورت و اهمیت موضوع
_ هدف
_ سوالات پژوهش
_ روش تحقیق
_ پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع
_ معرفی محل ورود مطالعه
فصل دوم : چارچوب نظری پژوهش و مروری بر منابع تحقیق
_ سالمندی از دیدگاه اندیشمندان
_ تئوری سالمندی ( دیدگاه کارکردگرائی )
_ تعریف مفاهیم سالمندی
_ سالمندی در جوامع مختلف
_ سابقه تاریخی
_ سالمندی در فرهنگ های مختلف
_ جامعه ما و سالمندی در گذشته
_ جامعه ما و سالمندی در قرن حاضر
فصل سوم : یافته های تحقیق
_ بیماری در سالمندی
فصل چهارم :
_ سالمندان و حمایت های مالی
_ سالمندان و بیمه های اجتماعی
_ بررسی خدمات درمانی ارائه شده به سالمندان
_ نتیجه گیری
_ منابع
_ ضمایم



چکیده :
امروزه پدیده سالمندی و مسائل و مشکلات مربوط به آن موضوع بسیار مهمی می باشد که مورد توجه اندیشمندان علوم مختلف قرار گرفته است و پرداختن به این مسئله از جنبه های مختلف ، اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است . پیری و سالمندی به عنوان آخرین دوره ی زندگی انسان همواره مورد توجه متفکران علوم انسانی قرار داشته است . هر دوره ای از عمر بشر مشکلات خاص خود را دارد . در این مقطع جوامع سالخورده و سالمندان با مسائل و مشکلات خاص دوران سالمندی از قبیل مشکلات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، بهداشتی ، درمانی و ... مواجه هستند. بنابراین با در نظر گرفتن  بیماری های سالمندان و هزینه های درمانی بسیار بالای آنها به عنوان موضوع محوری ، تحقیق حاضر سعی دارد ضمن بررسی بیماری هائی که در اثرکهولت سن و پیری در افراد سالمند بروز می کند به بررسی هزینه های درمانی این بیماری ها و همچنین حمایت های دولت در ارائه ی خدمات درمانی و تسهیلاتی که در این زمینه به سالمندان می دهد ، بپردازد . بدین منظور در این تحقیق با بررسی سالمندان شهرستان بهشهر و با مراجعه به بیمارستان ها و مراکز بهداشت این شهرستان به عنوان یک مطالعه ی موردی ، به بیماری های سالمندان و حمایت ها و پشتیبانی های این مراکز درر کاهش   هزینه های درمانی این قشر ، پرداخته شده است .
واژگان کلیدی : سالمندان -بیماری ها-هزینه های درمانی - خدمات درمانی-مراقبت های ادغام یافته .

فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه :
زندگی یک فرآیند تغییر پی در پی و بدون وقفه است که با تولد شروع و در سراسر زندگی ادامه دارد. به گفته بقراط زندگی انسان به چهار فصل طبیعت می ماند . بهار که تا رسیدن به سن قانونی ادامه دارد و دوره شکوفائی ، زیبائی و بالیدن است ، فرد از کمترین مسئولیت و بیشترین حمایت برخوردار است. تابستان ورود به زندگی اجتماعی ، کسب آزادی و استقلال ، پذیرش مسئولیت و تلاش برای رسیدن به خواسته ها است . پائیز با پنجاه سالگی شروع می شود که خستگی ، تحلیل رفتن تدریجی نیروها ،   محو یاران و دوستان از صفحه ی روزگار ، انتظار فروافتادن سریع و تصور واقعیت های خشن نظیر مرگ و ناتوانی را به همراه دارد و فصل سرد و سرما ، کهنسالی است . در این مرحله یاران با سرعت بیشتر محو می شوند . جامعه صریحاٌ به فرد اعلام بی نیازی می کند و فرد نه تنها از صحنه زندگی اجتماعی خارج می شود بلکه تنهائی و ناتوانی نیز دامنگیر او خواهد شد .( مجموعه مقالات سالمندی ، 1379 ، 251 )
ساده ترین راه برای تعریف سالمندی عبارت است از شمردن تعداد سالهائی که از بدو تولد طی شده است بطور کلی 65 سالگی را آغاز پیری تعیین می کنند . در مورد بعضی اشخاص ، انتقال به تدریج انجام می گیرد حال آنکه در مورد بعضی دیگر انتقال از دوره ای به دوره ی دیگر به سرعت و همراه با صدمات روحی به وقوع می پیوندد . در خصوص شخصی که بالاجبار بازنشسته شده است شصت و پنجمین سال زندگی ممکن است به معنای ورود ناگهانی به دوره ی پیری تلقی شود . در سایر موارد پیر شدن با ملایمت پیش می رود مثلاٌ از طریق موهائی که سفید می شوند . در جامعه ی ما سن 65 یا 70 سالگی آغاز سالمندی را مشخص می کند زیرا با سن بازنشستگی مطابقت دارد . بنابراین ورود به دوره ی سالمندی را تا اندازه ای قانون مشخص می کند چون سن قراردادی و اجباری بازنشستگی که معمولاٌ 65 سالگی است ، گاهی می تواند تا 70 سالگی ادامه یابد . البته بعضی اشخاص لااقل از نظر قانونی دیرتر از دیگران پیر می شوند . در هر حال سالمندان یک قشر از جامعه کنونی ما می باشند که با گذر زمان و پیشرفت علم بهداشت بر مقدار آنها افزوده می شود و تبعاٌ یازهای جدید این قشر را مطرح می کند . سالمندی که دوره آخر زندگی فرد محسوب می شود در جوامع امروزی با مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی همراه است . در این زمان فرد سالمند از جنبه های متفاوت ممکن است وابسته به خانواده و اجتماع گردد و آن استقلال و آزادی را که قبلاٌ داشته است از دست بدهد . این وابستگی در زمان سالمندی به علل متفاوتی مانند بازنشستگی ، افت سطح زندگی ، پیش آمدن بیماری ها ، بوجود آمدن هزینه های  پیش بینی نشده و غیره بستگی دارد . افزایش جمعیت سالمندان در دنیای معاصر در طی چند دهه ی اخیر نشان می دهد که بسیاری از انسان ها روزهای سالمندی را تجربه می کنند و این امر به واسطه پیشرفت علوم و تکنولوژی تشدید خواهد شد . پدیده سالمندی به عنوان یک مسئله امروزه نه تنها در کشورهای پیشرفته صنعتی و فوق صنعتی به عنوان شکل حاد مطرح است ، بلکه در کشورهای در حال پیشرفت و من جمله ایران نیز می رود تا به عنوان یک واقعیت و معضل اجتماعی پذیرفته شود .

طرح مسئله :
سالمندی به عنوان یک پدیده زیستی که در کلیه ی ادوار تاریخی وجود داشته است ، واقعیتی است که در گذرگاه رشد طبیعی با سرنوشت آدمی اجیر شده ، چندانکه ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می شود . امروزه برخلاف ادوار گذشته سالمندان به موجب رشد علوم و پیشرفت تکنولوژی ، اعمال روش های درمانی ، تغذیه مناسب و بهداشت نه تنها از موهبت طولانی شدن عمر برخوردار شده اند بلکه از شرایط و کیفیت بهتر زندگی نیز بهره مند می باشند . البته سالمندتر شدن جمعیت منجر به پیدایش مسائل تازه ای خواهد شد به همین جهت پیش بینی های آینده اقتصاد جهانی خبر از تنش ها و بحران هائی درموضوع تامین اجتماعی و فراهم آوردن رفاه و امنیت و بهداشت سالمندان در سراسر جهان می دهد . به هر حال با توجه به شرایط موجود ، سالمندان در هر کشوری که باشند با سه مسئله اساسی روبرو هستند : چگونگی گذران زندگی ، بیماری و تنهائی . برای کاهش پیامدهای این مسایل ، کشورهای مختلف از جمله ایران قوانین خاص و یاریگری ها و حمایت های ویژه ای ایجاد کردند که بیشتر در باب استفاده از توانمندی های این گروه و رفع نیاز آنان طرح ریزی شده است و همچنین در کشورهای مختلف دولت ها می کوشند راه حلی برای تامین هزینه ها ، علی الخصوص هزینه های درمانی سالمندان بیابند . از آنجائیکه سالمندی به عنوان فرآیند زیستی عمر انسان با ویژه گی های تحلیل قوای جسمانی، روحی ، افراد را در آسیب پذیرترین اقشار جامعه جای می دهد نهایتاٌ لزوم توجه به افراد سالمند و تفکر برای حل مسایل و مشکلات دوران سالمندی مطرح شده است . مسئله ای که در تحقیق حاضر در رابطه با سالمندان مطرح می شود تا حد زیادی اقتصادی و مربوط به هزینه های درمانی آنها  می باشد . با توجه به اینکه یک سری بیماری ها خاص دوران پیری می باشد ودر اثر کهولت سن به سراغ آنان می آید و مواجه با آنها برای سالمندان اجتناب ناپذیر است ، هزینه های داروئی و درمانی و همچنین هزینه های مربوط به بستری شدن در بیمارستان ها ، آزمایشات ، عکسبرداری ها و ... در بسیاری موارد برای سالمندان بسیار بالا و سنگین می باشد . بنابراین در این زمینه دولت و همچنین نهادها و ارگانهای غیردولتی باید حمایت ها و پشتیبانی های لازم را ، به این قشر که تقریباٌ بخش اعظمی از جامعه را تشکیل می دهند ، مبذول دارند .

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.