فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:113
عنوان : رابطه وضعیت اقتصادی خانواده با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ایذه در سال 89-90
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده ..............................................................................................................................................................................................................................................................................
فصل اول : کلیات
مقدمه............................................................................................................................................................................................................................................................
بیان مسئله.....................................................................................................................................................................................................................................................
اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................................................................................................................................
هدف های پژوهش............................................................................................................................................................................................................................
فرضیه های پژوهش..........................................................................................................................................................................................................................................................
متغیرها............................................................................................................................................................................................................................................................
تعریف واژه ها و اصطلاحات..................................................................................................................................................................................................
فصل دوم: مبانی نظری و پیشنه تحقیق
مبانی نظری................................................................................................................................................................................................................................................
نیاز چیست..................................................................................................................................................................................................................................................
نیاز سنجی چیست.........................................................................................................................
کاربرد نیازسنجی..........................................................................................................................
1- فراهم سازی اطلاعات..........................................................................................................
2- ارزیابی و سنجش.................................................................................................................
3- پاسخگو و مسئول کردن موسسات و نهادهای آموزشی........................................................
4- تشخیص یا شناسایی ضعف ها و مسائل و مشکلات اساسی سازمان های مربوطه....................
5- رشد و توسعه سازمان و کارکنان.........................................................................................
6- استفاده بهینه از منابع و امکانات...........................................................................................
اصول نیازسنجی.......................................................................................................................................................................................................................
نیاز آموزشی................................................................................................................................................................................................................................
روش های تعیین نیازهای آموزشی کدام است..........................................................................................................................................
نیازسنجی آموزشی...............................................................................................................................................................................................................
آموزش ضمن خدمت.......................................................................................................................................................................................................
پیشینه تحقیق...............................................................................................................................................................................................................................
فصل سوم: روش تحقیق
جامعه آماری..........................................................................................................................................................................................................................................
نمونه آماری.............................................................................................................................................................................................................................................
روش های نمونه گیری.................................................................................................................................................................................................................
ابزار گرد آوری داده ها...............................................................................................................................................................................................................
روش تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................................................................................................................................................
روش های تحقیق...............................................................................................................................................................................................................................
فصل چهارم: یا فته های تحقیق
داده های توصیفی..............................................................................................................................................................................................................................
فرضیه ها......................................................................................................................................................................................................................................................
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتایج:..............................................................................................................................................................................................................................................................
مقایسه نتایج پژوهش با پژوهش های مشابه..............................................................................................................................................................
پیشنهادات: ...............................................................................................................................................................................................................................................
محدودیتها: ..............................................................................................................................................................................................................................................
منابع: ............................................................................................................................................................................................................................................................
چکیده انگلیسی: ..........................................................................................................................................................................................................................
ضمایم: ......................................................................................................................................................................................................................................................
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه وضعیت اقتصادی خانواده با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ایذه در سال 89-90می¬باشد¬.-این مطالعه روی 100 نمونه تصادفی¬خوشه¬ایی انجام شد.¬¬ابزارهای مورد استفاده برای جمع¬آوری اطلاعات شامل پرسشنامه وضعیت اقتصادی_ وضعیت تحصیلی ،¬ آزمون های تحصیلی و موفقیت تحصیلی این گروه از دانش اموزان ،وآزمون¬های ویژه ارزیابی درامد شامل شاخص توده دانش آموزان و بود.¬از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.¬یافته های پژوهشی نشان داد که بین وضعیت اقتصادی با وغیت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معنی¬داری وجود داشت.
در این تحقیق دو نوع پرسشنامه یکی خاص وضعیت مالی اقتصادی دانش آموزان با موفقیت تحصیلی بالا و متوسط و دانش آموزان با افت تحصیلی استفاده شده است و اطلاعات جمع آوری شده در قالب جداول فراوانی و نمودارها و آزمونهای آماری توصیف و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که فقر خانواده مهمترین عامل افت تحصیلی دانش آموزان وضعیت مالی والدین می باشد ..
بیان مساله :
هرچند ماهیت و چگونگی تجارب آموزشی، پرورشی و رشد کودک، تحت تأثیر عوامل متنوعی همچون سیاست، دولت و ارزش های بومی قرار می گیرد، ولی روشن است دو نهادی که به طور مستقیم در کودک تأثیر می گذارد، خانه و مدرسه است. بسیاری از آثار گسترده جامعه، از طریق فرصت ها و تجربه های به دست آمده در این دو نهاد بر کودک عرضه می شود. با توجه به اولویت خانواده در زندگی اغلب کودکان، و اهمیّت عملکرد مدرسه برای فرصت های آینده زندگی، تعجب آور نیست که حجم وسیعی از تحقیقات موجود پیرامون روابط میان زمینه های خانوادگی و یادگیری مدرسه انجام گرفته است. هم چنین جای تعجب نیست که یافته های این تحقیقات نشان می دهد که تأثیر خانواده بر پیشرفت تحصیلی کودکان قابل توجه است.
این مقاله، ضمن اشاره به برخی ملاحظات اولیه، به بیان یافته های تحقیق درباره ماهیت و میزان رابطه پیشرفت تحصیل کودکان و جنبه های مختلف محیط های خانوادگی آنان می پردازد.
وضعیت مالی دانش اموزان از مقوله هایی است که توجه کامل جامعه را به خود جلب کرده است.¬افراد جامعه با شرکت در فعالیت¬هایاجتمایی و ممدجویانه به کمک قشر کم درآمد و بدون درامد دانش اموزان می شتابد (آزاد،1381).
با توجه به اینکه دانش آموزان در قرن 21 زندگی و کار خواهند کرد، قرنی که سیطره کامپیوتر و رسانههای گروهی عالمگیر و اقتصاد جهانی خواهد بود، لذا برای این مشاغل افراد باید ایده های تازه را جذب، طرحهای نو را درک و مسائل غیر سنتی را حل کنند. وضعیت اقتصادی کلید مناسبی برای آمادگی جهت این شغلهاست. (لین استور، ترجمه میرزا جلیلی، 1368) و از طرفی بی توجهی به وضعیت اقتصادی و در نتیجه افت تحصیلی در دانش آموزان به خصوص ، نابسامانیهای روحی و روانی دانش آموزان و در نهایت نابسامانیهای اجتماعی را پدید می آورد. (خیر، 1365) و همچنین با شناخت عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی، از امکانات و تجهیزات در جهت پرورش نیروی انسانی، استفاده بهینه به عمل می آید و با کمترین زیان اقتصادی- اجتماعی، نیروی مورد نیاز جامعه پرورش می یابد. (عظیمی، 1374)