فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:215
عنوان پایان نامه :بررسی تاثیر وضعیت اجتماعی، اقتصادی و مذهبی بر سبک های مقابله با بحران و پایگاه های هویتی دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی 86-1385
پـایـان نـامـه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A
گرایش :
روانشناسی تربیتی
فهرست مطالب:
چکیده 1
فصل اول : طرح پژوهش 1
مقدمه 2
بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت تحقیق 12
هدف های پژوهش 14
فرضیه های پژوهش 16
تعاریف مفهومی 16
نگرش مذهبی 16
مقابله 17
طبقه اقتصادی، اجتماعی 17
عوامل تعیین کننده طبقه اجتماعی 17
دوره نوجوانی 18
پایگاه هویت 18
هویت موفق 18
هویت مهلت خواه 18
هویت زودرس 19
هویت مغشوش 19
سبک های مقابله 19
مقابله مسئله مدار 19
مقابله هیجان مدار 19
مقابله اجتنابی 20
تعاریف عملیاتی متغیرها 20
نگرش مذهبی 20
پایگاه هویت 20
هویت موفق 20
هویت مهلت خواه 20
هویت زودرس 21
هویت مغشوش 21
سبک های مقابله 21
مقابله مسئله مدار 21
مقابله هیجان مدار 21
مقابله اجتنابی 21
فصل دوم : پیشینه ی پژوهش 22
مقدمه 23
نوجوانی 26
هویت 27
شکل گیری هویت 33
رویکرد تاریخی 36
رویکرد مرحله ای، ساختاری 36
رویکرد فرهنگی ـ اجتماعی 37
رویکرد داستانی 37
رویکرد روانی ـ اجتماعی 39
رشد شناختی و هویت 39
تحول هویت 41
تشکیل هویت در دوره ی راهنمایی 41
تشکیل هویت در دوره ی دبیرستان 43
تشکیل هویت در جوانان دانشگاهی 43
هویت از دیدگاه نظریه پردازان مختلف 43
دیدگاه گلاسر 44
دیدگاه آلپورت 45
دیدگاه کگان 46
دیدگاه فروم 47
دیدگاه کلبرگ 48
اریکسون 48
دیدگاه مارسیا 54
وضعیت هویت موفق 55
وضعیت هویت دیررس 56
وضعیت زودرس هویت 57
وضعیت سردرگمی هویت 57
عوامل موثر درایجاد هویت 60
نقش عوامل اجتماعی در شکل گیری هویت 60
نقش مذهب در شکل گیری هویت 61
نقش جنسیت در شکل گیری هویت 65
عوامل اجتماعی موثر بر بحران هویت در جامعه ی معاصر ایران 70
مقابله 71
اجزای شناختی در مقابله 79
شیوه های مقابله با بحران 84
رویکردهای مربوط به شیوه های مقابله 89
تدابیر و منابع مقابله ای 90
انواع مقابله 93
انواع مقابله های کار آمد 93
مقابله های متمرکز بر مسئله 94
مقابله متمرکز بر هیجان 95
مقابله های نا کار آمد و غیر مفید 96
نگاهی به پیشینه تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق 97
فصل سوم : روش پژوهش 111
جامعه آماری 112
روش نمونه گیری 113
ابزار اندازه گیری 113
الف ـ آزمون مقابله با بحران 113
روش نمره گذاری 115
روش اجراء 116
بررسی ضریب اعتبار آزمون 116
روایی آزمون 117
ب ـ پرسشنامه هویت شغلی دیلاس 119
اعتبار و روایی آزمون دیلاس 119
ضریب اعتبار 120
روش اجرای پرسشنامه دیلاس 121
نحوه نمره گذاری پرسشنامه دیلاس 121
ج ـ آزمون نگرش سنج مذهبی 122
بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه نگرش مذهبی 122
روش و چگونگی اجراء 123
روش نمره گذاری 124
روش آماری 124
روش جمع آوری داده ها 124
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری داده ها 126
الف ـ بخش توصیفی 127
ب ـ بخش استنباطی 131
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 148
تجزیه و تحلیل نتایج 150
"نتیجه گیری کلی" 164
کاربردهای آموزشی, تربیتی, درمانی 167
محدودیت ها و پیشنهادات 169
منابع فارسی 170
منابع انگلیسی 174
پیوست ها 178
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف " بررسی تاثیر عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و مذهبی بر روشهای مقابله با بحران و پایگاه های هویتی نوجوانان دوره دبیرستان شهر تهران " بر گروه نمونه با حجم 146 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی انتخاب شدند, اجرا شد. پرسشنامه هایاستفاده شده عبارتند از :
1ـ تست مقابله با بحران (CISS).
2ـ پرسشنامه هویت شغلی دیلاس (DISI-O).
3ـ پرسشنامه نگرش مذهبی.
جهت آزمون فرضیه ها از شاخص های آماری تحلیل واریانس, ضریب همبستگی پیرسون, مجذور خی دو و آزمون t مستقل استفاده شد.
"نتایج آزمون های آماری"
1ـ میان پایگاه های مختلف هویت از نظر سبک های مقابله و بین سبک مقابله مسئله دار و پایگاه هویتی موفق تفاوت وجود دارد.همچنین میان پایگاه هویتی مغشوش و سبک مقابله مسئله مدار T رابطه معکوس وجود دارد.
2ـ میان سبک های مقابله ایی نوجوانان در طبقات مختلف اقتصادی و اجتماعی تفاوت به لحاظ آماری وجود دارد. تحقیقات نشان داد که بین رفتار مقابله هیجانی Eدر طبقات اجتماعی بالا و پایین, تفاوت وجود دارد و رفتارهای مقابله هیجان مدار در طبقات پایین بیشتر از بالاست.
3ـ در بررسی رابطه میان نگرش مذهبی و سبک های مقابله نوجوانان نتیجه حاصله مؤید آن است که تنها میان رفتارمقابله اجتنابی و رفتارهای اجتنابی از نوع D و E رابطه معنی داری وجود دارد به این معنا که با بالا رفتن نگرش مذهبی رفتارهای اجتنابی کاهش می یابد.
4ـ میان پایگاه های هویتی و طبقات مختلف اقتصادی و اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که میان پایگاه هویتی مغشوش و منطقه 19 و همچنین میان پایگاه هویتی موفق و زود رس و منطقه یک و چهار رابطه معنی داری وجود دارد.
5ـ سبک های مقابله ایی در دختران وپسران متفاوت است. زنان بیشتر از سبک مقابله هیجان مدار استفاده می کنند و تعداد
آزمودنی های پسر که از سبک مقابله مسئله مدار استفاده می کنند از دختران بیشتر است اگر چه تفاوت معنی دار نیست.
6ـ میان انواع پایگاه هویت و نگرش مذهبی تفاوت معنی دار مشاهده نشد.
7ـ میان پایگاه هویت موفق و مغشوش بین دختران وپسران تفاوت مشاهده می شود. دختران در پایگاه هویتی مغشوش بطور معناداری بیش از پسران ظاهر شده اند و از طرفی پسران در پایگاه هویتی موفق و زودرس بیش از دختران بوده اند.
8 ـ میان نگرش مذهبی در مناطق مختلف تفاوت وجود دارد. مناطق بالا کمترین نگرش مذهبی و مناطق متوسط بیشترین نگرش مذهبی را نشان می دهد.
9ـ میان نگرش مذهبی دخت