یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق درباره ایدز

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق درباره ایدز دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود تحقیق درباره ایدز


دانلود تحقیق درباره ایدز

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:24

مقدمه:

ایدز (به انگلیسی:AIDS یا Acquired immune deficiency syndrome) به معنی نشانه های نقص ایمنی اکتسابی می‌باشد ،یک بیماری پیشرونده علاج نشدنی و قابل پیشگیری است ،این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ آی وی (Human Immunodeficiency Virus) در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می‌گردد که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموما قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌گردد به طوری که بیماری سل عامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است.

از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و همچنین برای بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر هرسال (برابر ۱۰ آذر) به عنوان روز جهانی ایدز معین شده‌است ،هر ساله برای این روز شعاری نیز در نظر گرفته می‌شود. ایدز معضلی پزشکی-بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده‌ است. در سال ۱۹۹۶‌، سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مسئله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد. بیش از ۹۰ درصد موارد آلودگی مربوط به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه‌ است .ایدز در حال حاضر چهارمین علت مرگ و میر بشر می‌باشد که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ مقام اول را از آن خود نماید.


ایدز

آغاز پیدایش اولین موارد بیماری ایدز در سال 1981 بود بیماری ایدز نامی هراس آور و حشت زا برای تمام مردم جهان دارد امروزه می دانیم که این بیماری چگونه رخ می دهد و چگونه انتشار می یابد وچه افرادی در معرض خطر این بیماری مهلک و کشنده است .

ایدز را از نظر تعریف و یروس نفسی ایمنی دستگاه نفسانی اوست یعنی با ناتوان ساختن دستگاه ایمنی ابتلا ء به سایر بیماری ها آسان شده و چون بدن قادر به دفاع نیست حمله ی عفونت ها و تومورها راحت می شود.

ویروس HIV عامل ایجاد کننده ی بیماری ایدز می تواند ازطریق خون، مایع منی ، ترشحات گردن واژن، شیر، اشک و بزاق انتقال یابد آمیزش جنسی با یک فرد آلوده ی علامت دار یا بدون علامت علت بیش از 90% عفونت و ویروس ایدز است میزان عفونت در افراد بی قید و بند از نظر جنسی خیلی بالاست و خطرناک ترین منبع انتقال است. افرادی که مجبور به تزریق فرآورده های خونی و پیوند اعضا هستند یا در پوست آنها در تماس با سوزن ها و سایر وسایل آلوده خراش ایجاد شده است بدان مبتلا می شوند این مسئله بخصوص در افراد معتاد تزریقی که به بهداشت اهمیت هم نمی دهند شایع تر است. انتقال ویروس ایدز می تواند از طریق مادر به بچه در حوالی زایمان و شیر دهی انتقال بدهد. ویروس ایدز با دست دادن و در آغوش کشیدن و تماس نزدیک در محل های شلوغ و وسایل نقلیه ، در بیمارستان ها، استفاده از توالت عمومی و عطسه ، سرفه   یا گزش حشرات منتقل نمی شود تظاهرات کلینیکی وعلائم بیماری ایدز از 6 ماه تا 10 سال در افراد مختلف متفاوت می باشد .

طی این مرحله شخص مبتلا به عفونت کاملاً سالم و طبیعی به نظر می رسد و ویروس در حال تکثیر است   و تعداد بیشتری از لنفوسیت ها را در گیر می کند . علایم ویروس ایدز می تواند متناوب باشد ولی اسهال مزمن ، کاهش وزن، بی قراری و خستگی خواب آلودگی ، تعریق شبانه ، سردرد ، اختلالات عصبی و ضعف در حافظه از علایم ایدز است . ضایعات پوست هم می تواند دیده شود .

ایدز یا نشانگان آن نقص اکتسابی ایمنی در اثر ویروسی به نام HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) به‌وجود می‌آید.

از زمان آلوده شدن بدن به HIV تا بروز ایدز ممکن است ۶ ماه تا ده سال و یا بیش‌تر طول بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر سالم به نظر می‌رسد، اما ناقل بیماری است و می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. AIDS مخفف عبارت «نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» به زبان انگلیسی است. بر اثر تخریب یاخته‌های دستگاه ایمنی بدن ناشی از اچ آی وی، برخی بیماریها و عفونتها فرصت مبتلاء کردن انسان را پیدا می‌کنند که موجب نشانه‌ها و علائم متنوعی در بدن می‌شود. برخی از این نشانه‌ها اولین بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در افراد بالغ جوانی دیده شد که دچار نقص‌های ایمنی مادرزادی نبودند و این تعجب پزشکان را برانگیخته بود. به همین لحاظ مجموعة این علائم را «نشانه‌های نقص ایمنی اکتسابی» یا ایدز نام نهادند، چون نمی‌توانستند آنرا به بیماری مشخصی نسبت دهند و هنوز اچ.آی.وی شناخته نشده بود. بنابراین ایدز مرحله‌ای است که اچ.آی.وی مدتها (چندماه تا چند سال) در بدن حضور داشته و موجب تخریب اکثر یاخته‌های دستگاه دفاعی بدن شده است و فرد مبتلاء مستعد بروز بیماریهای عفونی، سرطانها و مشکلات دیگر می‌گردد.

نام ایدز (AIDS) از حروف اول کلمات زیر گرفته شده است و به معنی نقص ایمنی اکتسابی است:

Acquired Immuno Deficiency Syndrome) سیستم دفاعی نه تنها به وسیله ویروس اچ آی وی که در مرحله اول به آن حمله ور شده آسیب دیده است، بلکه همچنین با عفونت های دیگر مورد حمله قرار می گیرد. این سیستم دفاعی آسیب دیده دیگر توانایی و قدرتی برای مقابله و کشتن ویروس هایی که تا پیش از این مزاحمتی برایش نداشتند را ندارد. اچ آی وی دفاع بدن را روز به روز کاهش می دهد تا حدی که هر میکروبی حتی میکروب های بسیار ضعیف هم فرصت پیدا می کنند که بدن را به شدت بیمار کنند. همچنان که زمان می گذرد، شخصی که به اچ آی وی آلوده شده است، نسبت به قبل بیشتر و بیشتر به بیماری مبتلا می شود. معمولاً چندین سال بعد از آلودگی و ورود ویروس به بدن، آنها مبتلا به مریضی های خاص ناشناخته و عجیب متعددی می شوند. در این مرحله وقتی که شخص به بیماری های وخیم خطرناک جدی دچار می شود و یا زمانی که تعداد سلول های دفاعی در بدن شخص آلوده زیر میزان مشخصی به شدت افت کرده باشد، می گویند کسی به ایدز مبتلا شده است. در کشورهای مختلف تفاوت های اندکی در تعریف این مرحله وجود دارد که چه زمانی یک شخص را مبتلا به بیماری ایدز و یا هنوز شخص آلوده به اچ آی وی بنامند. ایدز وضعیتی به شدت وخیم است و در این مرحله بدن دفاع بسیار ضعیفی در برابر هر نوعی از عفونت و بیماری را دارد.براساس نتایج حاصله از تحقیقات مختلف به عمل آمده، از زمان عفونت (ورود اچ آی وی به بدن) تا ابتلا به ایدز (از کار افتادن سیستم دفاعی بدن)، بدون دسترسی به یک درمان دارویی علیه اچ آی وی معمولاً یک دوره زمانی بین ۶ تا ۸ سال به درازا می کشد. این دوره می تواند بدون علامت باشد و تازه بعد از این مدت علائم بیماری ظاهر شده، شخص مبتلا به ایدز شود. این فاصله زمانی _ عفونت تا ابتلا به ایدز _ از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل زیادی از جمله وضعیت سلامتی فرد، عادات بهداشتی و تغذیه وی ارتباط دارد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.