فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:22
فهرست مطالب:
موضوع مرجع صفحه
مقدمه منبع 1 3
برخی تعاریف لازم منبع 2 6
سیر تکاملی ERP منبع 1 9
تعریف ERP منبع 4 10
مزایای پیاده سازی ERP منبع 4 11
سیستمهای تشکیل دهنده ERP منبع 4 12
معماری ERP مرجع 5 13
مختصری در مورد MRP, MRPII از زیرسیستمهای ERP منبع3 17
مزایا و معایب سیستمهای MRP منبع 3 21
منابع و مراجع اینترنت 22
مقدمه
سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می کنند که این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی ، سازمانها به یافتن راه حلهای کاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیرساختارهای سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی (که فرایندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می کنند) توانمندتر شده اند. با اداره مؤثرتر این فرایندها مزایای رقابتی می توانند از طریق کاهش هزینه ، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. در دو دهه گذشته گرایش خاصی به راه حلی متمرکز که فرایندهای کاری را بهبود می دهند ایجاد شده است. این راه حل عبارت است از :
برنامه ریزی منابع سازمان Enterprise Resource Planning (ERP)
ERP یک راه حل براتوماسیون فرایندکاری ، انتقال داده ها و تقسیم اطلاعات در میان سازمان تمرکز دارند.
سیستمهای ERP حول تفکر برنامه های کاربردی پیش ساخته تکامل یافته اند. فروشندگان ، برنامه های کاربردی را برای هر بخش خاصی از صنایع تولید می کنند. سازمانها ، برنامه ها ی کاربردی را مطابق با نیازهایشان خریداری می کنند. در این برنامه های کاربردی مدلهای گردش کار جاسازی شده اند. همچنین برنامه های کاربردی آماده بمنظور برخی انعطاف پذیری ها در پیکر بندی و شکل دهی فرایندهای کاری ، پارامتری شده اند. هر یک از برنامه های کاربردی در بردارنده داده ها و اطلاعاتی می باشندکه بواسطه این اطلاعات فرایندهای سازمانی را کنترل می نمایند. بمنظور بایگانی بهتر یا بعبارتی متناسب با سازمانهای اجرایی
غالباً برنامه های کاربردی نیاز دارند تا بواسطه تنظیم و بکار گذاری هزاران پارامتر ، در خور سازمانهای مورد نظر باشند.
در سیستمهای ERPمعمولاً مدل گردش کار در نرم افزار برنامه کاربردی جاسازی می شود. به منظور شکلدهی فرایند گردش کار ، بیشتر پارامترهایی که ERP دارد به طرق مختلفی انعطاف پذیر است.
مثلا جریان یک تغییر نیازمندی از طرف مشتری در یک سازمان را در نظر بگیرید که از مرحله اعلام درخواست تا رسیدگی به درخواست وی توسط یک نرم افزار کنترل می شود.