فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:99
فهرست مطالب:
چکیده 1
فصل اول( سیستمERP و کاربرد آن در برنامه ریزی تولید) 3
مقدمه 4
(1_1)تعریف ERP 6
(1_2)تاریخچه و سیر تکاملی سیستمهای ERP 7
(1-3)آشنایی کامل با ERP 14
(1-4) منافع حاصل ازپیاده سازی ERP 16
(1-5)دلایل به کارگیری(ERP) 18
(1-6) ERP و رضایت کاربران 19
(1-7)روشهای پیاده سازی ERP 20
(1-8) اجزای نرم افزار ERP 22
(1-9)مراحل پیاده سازی ERP 29
(1-10)ارزیابی فروشندگان نرم افزارهای ERP 30
(1-11)آشنائی با ارائه کننده گان ERP درجهان 33
(1-12) آشنایی با ارائه کنندگان ERP درایران 34
فصل دوم (معرفی شرکت ماشین سازی اراک و گروه تولیدی ساخت و تجهیزات این شرکت) 36
(2-1)معرفی شرکت ماشین سازی اراک : 37
(2-2)گروه تولیدی ساخت و تجهزات 38
مقدمه 41
ارتباطات برنامه ریزی تولید با واحدهای دیگر : 42
(3-1)ارتباط برنامه ریزی تولید با مهندسی فروش : 43
(3-2)ارتباط برنامه ریزی تولید و طراحی : 43
(3-3) ارتباط برنامه ریزی تولید با مهندسی ساخت ( متد ) : 46
(3-4) ارتباطات بین واحد برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی : 48
(3-5) ارتباط واحد برنامه ریزی تولید با گروه تولیدی متالورژی : 49
(3-6) ارتباط برنامه ریزی تولید با مدیر پروژه : 50
(3-7) ارتباط برنامه ریزی تولید با واحد کنترل کیفیت (Q C) : 50
(3-8) ارتباط برنامه ریزی تولید با کارگاه : 51
(3-9) ارتباط بین برنامه ریزی تولید و کارگاه تنش گیری : 52
(3-10) ارتباط بین برنامه ریزی تولید و اطمینان مرغوبیت : 53
(3-11) ارتباط مدیران و برنامه ریزی تولید : 53
(3-12) ارتباط برنامه ریزی تولید با واحد سند پلاست و رنگ : 54
(3-13) ارتباط بین برنامه ریزی تولید و انبار محصولات : 54
فصل چهارم (برنامه ریزی تولید دیگ بخار) 56
مقدمه 57
(4-1)معرفی دیگ بخار در کارخانه ماشین سازی اراک : 57
(4-2)معرفی کارگاه های مرتبط : 58
(4-3) دستگاه های مرتبط با تولید دیگ بخار 59
(4-4)پیش بینی تولید دیگ بخار به صورت سالیانه : 62
(4-5)دستور ساخت صادره جهت تولید دیگ بخار : 63
(4-6)برنامه پیش بینی تحویل به انبار ماهیانه به صورت وزنی و ریالی : 63
(4-7)تهیه و تنظیم برنامه ماهیانه کارگاه های دیگ بخار 45% و55%؛ 64
(4-8)اعلام نیاز مدارک لازم به مهندسی ساخت : 64
(4-9)کنترل مدارک برگشتی از مهندسی : 65
(4-10)تهیه لیست اولویت خرید : 65
(4-11)صدور مجوز سفارش گذاری ساخت خارج از شرکت : 66
(4-12)تهیه لیست مونتاژی های دیگ بخار : 66
(4-13)دریافت پکینگ لیست محصول و ارسال به واحدهای مربوطه : 66
منابع مورد استفاده 67
ضمائم......................................................................................................68
چکیده
در این پروژه ، سیستمهای برنامهریزی منابع موسسه(ERP) مورد بررسی قرار می گیرد. پس از ارائه تعریفی ازERP ، روند تاریخی توسعه سیستمهای گوناگون اطلاعاتی در سازمانهای تولیدی مورد مطالعه قرار می گیرد و جایگاه سیستمهایERP در میان آنها روشن می گیرد. بهاین ترتیب، نقش حساس و واسطERP میان زنجیره تامین و سیستمهای کف کارخانه مشخص می شود.
بهمنظور شفافترشدن گستردگی سیستمهایERP ، کارکردها یا مسئولیتهای اصلی آنها در سازمان نیز بررسی می شود. یک سیستمERP بهدلیل ویژگی اساسی خود، یکپارچگی، تمامی جنبههای یک سازمان را از جمله توزیع و فروش، برنامهریزی تولید، تهیه و تدارک مواد، مدیریت سازمان و منابع انسانی و برنامهریزی و کنترل تجاری - در قالبی ساختیافته در برمیگیرد؛ بهاین ترتیب چنانچه بهدرستی اجرا شود، میتواند منافع بسیاری را برای سازمان بهارمغان بیاورد که برخی از مهمترین آنها در این فصل ارائه شده اند.باوجود اینکه سیستمهایERP در سازمانهای تولیدی پا به عرصه وجود گذاشتهاند، امروزه شرکتهای خدماتی زیادی - مثلاً در بازار تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات - نیز از آن بهره میجویند. بهعلاوه، این سیستمها بهتازگی در کشور ما مورد توجه قرار گرفتهاند.
از اینرو پرداختن به چگونگی پیادهسازی آنها، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ بهویژه از آن جهت که امروزه در کشورمان تلاشهای ارزندهای برای توسعه سیستمهای اطلاعاتی فراگیر در حال انجام است. در هرحال، تارسیدن به سطح استاندارد سیستمهایERP و پوششدادن نیازهای روزافزون صنعت و خدمات، هنوز راه درازی در پیش است.
در فصل دوم به معرفی شرکت ماشین سازی اراک و محصولات تولیدی و همچنین معرفی یکی از گروههای تولیدی این شرکت به نام گروه تولیدی ساخت و تجهیزات می پردازیم.
در فصل سوم برنامه ریزی تولید گروه ساخت و تجهیزات این شرکت و روابط آن با سایر قسمت ها را مورد بررسی قرار داده و در فصل چهارم به برنامه ریزی انجام شده جهت ساخت دیگ بخار و آشنایی با کارگاههای سازنده این محصول پرداخته و در قسمت ضمائم با نمونه فرمهای موجود در واحد برنامه ریزی تولید دیگ بخار آشنا می گردیم.
فصل اول
سیستمERP و کاربرد آن در برنامه ریزی تولید
مقدمه
سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می کنند که این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی ، سازمانها به یافتن راه حلهای کاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیرساختارهای سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی (که فرایندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می کنند) توانمندتر شده اند. با اداره مؤثرتر این فرایندها مزایای رقابتی می توانند از طریق کاهش هزینه ، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. در دو دهه گذشته گرایش خاصی به راه حلی متمرکز که فرایندهای کاری را بهبود می دهند ایجاد شده است. این راه حل عبارت است از :
برنامه ریزی منابع سازمان Enterprise Resource Planning (ERP)
ERP یک راه حل براتوماسیون فرایندکاری ، انتقال داده ها و تقسیم اطلاعات در میان سازمان تمرکز دارند.
سیستمهای ERP حول تفکر برنامه های کاربردی پیش ساخته تکامل یافته اند. فروشندگان ، برنامه های کاربردی را برای هر بخش خاصی از صنایع تولید می کنند. سازمانها ، برنامه ها ی کاربردی را مطابق با نیازهایشان خریداری می کنند. در این برنامه های کاربردی مدلهای گردش کار جاسازی شده اند. همچنین برنامه های کاربردی آماده بمنظور برخی انعطاف پذیری ها در پیکر بندی و شکل دهی فرایندهای کاری ، پارامتری شده اند. هر یک از برنامه های کاربردی در بردارنده داده ها و اطلاعاتی می باشندکه بواسطه این اطلاعات فرایندهای سازمانی را کنترل می نمایند. بمنظور بایگانی بهتر یا بعبارتی متناسب با سازمانهای اجرایی
غالباً برنامه های کاربردی نیاز دارند تا بواسطه تنظیم و بکار گذاری هزاران پارامتر ، در خور سازمانهای مورد نظر باشند.
در سیستمهای ERPمعمولاً مدل گردش کار در نرم افزار برنامه کاربردی جاسازی می شود. به منظور شکلدهی فرایند گردش کار ، بیشتر پارامترهایی که ERP دارد به طرق مختلفی انعطاف پذیر است.[1]
مثلا جریان یک تغییر نیازمندی از طرف مشتری در یک سازمان را در نظر بگیرید که از مرحله اعلام درخواست تا رسیدگی به درخواست وی توسط یک نرم افزار کنترل می شود.
یعنی ابتدا مشتری درخواست خود را نماینده خود دریافت نموده سپس تغییرات نیازمندی خود را در برنامه کاربردی مربوطه ثبت میکند. سپس با اعمال نظر مدیر اعتباری و مدیر تولید و مدیر فروش تغییرات مورد نظر اعمال میشود.
سیستمهای ERP جهت خودکارکردن وظایف کاری پدیدآمده اند و راه حل داده ای (اطلاعاتی) یکپارچه ای در سرتاسر زیرساختار سازمانی ارائه می دهند. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان ، سیستم های اطلاعاتی پیکره بندی شده ای می باشند که اطلاعات و فرایندها مبتنی بر اطلاعات را در داخل و در میان نواحی وظیفهمند درسازمان یکپارچه میکنند.
بطور متداول شرکتها به جهت برآوردن نیازهای هر یک از سیستم های وظیفهمند نظیر حسابداری ، خرید ، برنامه ریزی و موجودی ، برنامه های کاربردی کامپیوتری مجزایی ایجاد میکنند. چنین سیستم هایی درون جزایر متناقض اطلاعاتی رشد می کنند؛ بنابرین تحکیم و اتحادشان ممکن نمیباشد.
در نتیجه راه حل سیستمهای ERP توانایی اداره کردن را فراهم کرده و اطلاعات و سرویسهای دپارتمانهای سرتاسر یک سازمان یکدست را یکپارچه می نمایند. این راه حل به سازمانها اجازه میدهد که تمام منابعشان را بهتر اداره کنند و بدینوسیله آنها بواسطه یکپارچگی تمام اطلاعات در میان فرایندهای کاری مختلف هزینه ها را کاهش داده و کارایی را افزایش میدهند.[4]
(1_1)تعریف ERP
ERP یا Enterprise Resource Planning یک بسته نرم افزاری است که تمامی فرایندهای اصلی تجاری در تمام صنایع را پوشش میدهد.و آخرین راهکار تکنولوژی اطلاعات جهت تامین نیازهای انفورماتیکی سازمانها وموسسات وبرنامه ریزی بهینه منابع آنها با نگرش توام درون وبرون سازمانی می باشد.
نرم افزار برنامه ریزی منابع شرکت یا همان ERPدر واقع آن چیزی که از نامش بر می آید نیست. برنامه ریزی را فراموش کنید - چون این کار را انجام نمی دهد- منابع را نیز که واژه ای مستعمل است به کنار می گذاریم. هدف دگرگون ساختن روش کاری شرکت است. ماموریت اصلی ERP این است که تمام زیر مجموعه ها و توابع یک سازمان را در یک سیستم کامپیوتری که می تواند به تمام نیازهای آنهاپاسخ دهد گردآوری کند.
طراحی نرم افزاری که همزمان نیازهای افراد در امور مالی ،منابع انسانی و انبارداری را جوابگو باشد به هیچ وجه آسان نیست.هرکدام از این اجزا ، معمولا سیستم کامپیوتری مخصوص به خود دارند،که هر یک با روش بخصوصی که آن بخش نیاز دارد سازگار است ؛ ولی ERP همه آنها را ترکیب می کند: برنامه نرم افزاری یکپارچه، که پایگاه داده های یگانه ای ایجاد می کند که توسط آن قسمتهای مختلف می توانند به سهولت اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند و با یکدیگرارتباط بر قرار کنند. این رویکرد مجتمع می تواند نتایج فوق العاده ای در پی داشته باشد ؛ لازمه این امر پیاده سازی صحیح برنامه توسط شرکتها است.برای مثال سفارش یک مشتری را در نظر بگیرید. معمولأ هنگامی که مشتری سفارش خود را ارائه می دهد سفری طولانی که بیشتر روی کاغذ است آغاز می شود ، از این قسمت به آن قسمت فرستاده می شود ودر طی راه بارها در سیستم های کامپیوتری بخشهای مختلف ثبت و مجددأ ارسال می گردد. این امر سبب تاخیر یا گم شدن سفارشها می شود .همچنین در سیستم کامپیوتری هر بخش احتمال رخ دادن اشتباه در ثبت وجود دارد . در این فاصله هیچ یک از کارکنان شرکت بدرستی از وضعیت سفارش در یک مرحله بخصوص اطلاع ندارد.
برای مثال بخش مالی سازمان نمی تواند به سیستم کامپیوتر انبار راه یابد تا بررسی کند که آیا کالای مورد نظر ارسال شده یا نه؟ « باید با انبار تماس بگیرید » ترجیع بند معروفی است که در جواب مشتری منتظر بکار برده می شود.[2]
ERP دارای ماژول های از پیش ساخته شده ای است که برخی از بهترین فرآیندهای اجرایی در دنیا برای هر فعالیتی را ترکیب و پیشنهاد می کند. مثلاً بخش مالی، منابع انسانی، تولید و انبار ماژولهای جداگانه خود را دارند که وظایفشان را با استفاده از آنها انجام می دهند. در عین حال این قسمت ها با یکدیگر در ارتباط هستند و می توانند از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند. به عنوان مثال یک کارمند امور مالی می تواند به درون سیستم انبار دسترسی یابد و وضعیت ارسال یا فعالیتهای مربوط به یک سفارش خاص را مشاهده کند. اغلب عرضه کنندگان سیستم های ERP ماژولهای مختلف را مستقل از یکدیگر و بدون نیاز به خرید و نصب کل سیستم ارائه می کنند. در این صورت تهیه بقیه ماژولها را می توان به آینده موکول کرد[2]