فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:23
فهرست مطالب:
معرفی ماشین حفاری TBM ............................................................................................................................................ 3
درباره الگوی ساخت ماشین TBM......................................................................................................... 6
درباره الگوی ساخت ماشین.................................................................. TBM 7
محاسبه ضریب بهرهوری و نرخ پیشروی دستگاه حفاری تمام مقطع
TBM در سنگهای سخت مطالعه موردی: ................................................................................................................. 9
انواع ماشینهای حفاری تونل:.................................................................................................................10
TBMها چگونه راه خود را مییابند؟....................................................................................................14
نحوه استفاده از سیستمهای راهنما....................................................................................................16
دستگاههای حفاری اکتشافی..............................................................................................................18
تقسیم بندی ماشین های TBM:.......................................................................................................21
نحوه تخلیه مواد حفر شده توسط ماشین........................................................................................22
نتیجه.................................................................................................................................................23
ماشین آلات حفر تونل TBM
دستگاهای T.B.M یا Tunnel Boring Machine یکی از مهمترین ماشین آلات حفر تونل می باشند که قادرند تونل را به صورت تمام مقطع حفر کنند. مواد حفر شده به وسیله سیستم ویزه از جلوی جبهه کار جمع آوری شده و به داخل نوار نقاله ای که از داخل دستگاه می گذرد به پشت ماشین هدایت می شود.
تکامل و گسترش این دستگاه ها سبب شده است که آهنگ پیشروی تونل ها در حد قابل توجهی افزایش یابد. امروزه در سنگ های نسبتا سخت نیز برای حفر تونل از این ماشین ها استفاده می کنند.
بعد از سال ها تلاش و ساخت انواعی از این نوع ماشین ها کوشش های بعدی به منظور ساخت ماشین های تمام مقطعی بود که شرایط سخت زمبن شناختی قادر به حفر تونل باشد که آهنگ پیشرفت و تکامل در این زمینه در مقایسه با پیشرفت های اولیه این ماشین ها محدود تر است. در واقع شروع این تحقیقات کوشش های رابینز در سال 1957 میلادی برای ساخت ماشین هایی بود که بتواند در سنگ های خیلی سخت نیز با راندمان معقول تونل حفر کند.
در آن زمان به تدریج این دستگاه ها سنگینتر و محکم تر شد ند و توان آنها نیز افزایش یافت اما پیشرفت آنها در زمینه حفاری سنگ های محکم کند است. به عنوان مثال عملکرد نوعی از این دستگاه ها که مجهز به هر دو سیستم برش ناخنی و دیسکی بود برای حفر در سنگهای آهکی سیلیتی که در بین آنها لایه هایی با مقاومت140مگا پاسکال وجود داشت راضی کننده نبود. سر انجام ناخن ها به طور کلی حذف شد و حفر تونل تنها با استفاده از دیسک های حفار ادامه یافت.