یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه بررسی میزان مقایسه افسردگی درمیان معلمان مدارس کودکان استثنایی ومعلمان مدارس عادی شهرستان خوی(Word+PDF)

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه بررسی میزان مقایسه افسردگی درمیان معلمان مدارس کودکان استثنایی ومعلمان مدارس عادی شهرستان خوی(Word+PDF) دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه بررسی میزان مقایسه افسردگی درمیان معلمان مدارس کودکان استثنایی ومعلمان مدارس عادی شهرستان خوی(Word+PDF)


پایان نامه بررسی میزان مقایسه افسردگی درمیان معلمان مدارس کودکان استثنایی ومعلمان مدارس عادی شهرستان خوی(Word+PDF)

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش) , PDF

تعداد صفحات:91

موضوع تحقیق : بررسی میزان مقایسه افسردگی درمیان معلمان مدارس کودکان استثنایی ومعلمان مدارس عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی91-90

فهرست مطالب:
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه .........................................................................................................................3
بیان مساله ...................................................................................................................6
اهمیت و ضرورت تحقیق .............................................................................................8
اهداف تحقیق ...........................................................................................................10
فرضیه های تحقیق...............................................................................................................11
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها ..............................................................................11
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق
مبانی نظری...............................................................................................................31
پژوهش های داخل کشور...........................................................................................33
پژوهش های خارج از کشور........................................................................................38
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
روش تحقیق ..............................................................................................................40
جامعه آماری .............................................................................................................41
حجم نموه..................................................................................................................41
روش نمونه گیری ......................................................................................................42
ابزار جمع آوری داده ها..............................................................................................41
ویژگی های دموگرافیک نمونه ...................................................................................43
روش اجرای پژوهش...................................................................................................45
روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها...........................................................................49
فصل چهار:یافته های پژوهش
یافته های توصیفی ....................................................................................................58
یافته های استنباطی...................................................................................................62
فصل پنچم: بحث ونتیجه گیری
خلاصه مراحل پژوهش ..............................................................................................68
محدودیت های پژوهش .............................................................................................71
پیشنهاد های پژوهش ...............................................................................................71
منابع .............................................................................................................................72
پیوست ......................................................................................................................75

 

چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 90-91 انجام گرفت به این صورت که 60نفر که 30نفر آنها در مدارس کودکان استثنایی و 30نفر در مدارس عادی به صورت تصادفی انتخاب شده اند.نتایج به دست آمده بعد از اجرای آزمون جمع آوری پرسشنامه و تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t استودنت حاکی از آن است که افسردگی معلمان مدارس استثنایی و معلمان مدارس عادی با یکدیگر تفاوت معنا داری ندارند و در یک سطح می باشند در نتیجه فرضیه پژوهش رد می شود
 
فصل اول:


«کلیات تحقیق»
 
مقدمه :
در دنیای  امروزه هیجانات ، تنش ها ، عصبیت ها وعوامل متعددی از این قبیل حاکم بر زندگی روزمره افراد هستند .
هر کدام از افراد جامعه امروزی در برخورد مستقیم با انواع استرسها و شرایط عصبی قرار دارند .محیط زندگی اجتماعی ، خانواده وهر آنچه فرد با آن در ارتباط است میتواند بعنوان عامل تنش زا جریان زندگی اورا به سمت بحرانها ونگرانیها سوق دهد .
امروزه تجارب تنش زا ناخواسته عکس العمل افراد را تعیین می کنند . بدین ترتیب که وقتی فردی یک تجربه ناخوشایند واسترس همراه با آن را دریافت می کند واکنش منفی بصورت اضطراب خود کم بینی ، افسردگی وغیره را از خود بروز می دهد . زیرا قدرت برخورد مقابله طبیعی با مشکلات را در نیافته وشاید نمی تواند که دریافت صحیحی ا زموقعیت خود داشته باشد .
از معضلات جامعه امروزی وشاید از بزرگترین آنها مسائل افسردگی که به اختصار بیان می داریم
افسردگی بیماری بسیار شایعی است که با وجود تحقیقات دامنه‌دار در‌مورد علل ، علائم وطرق درمان آن متاسفانه در بیشتر جوامع امروزی و از جمله جامعه خود ما توجه به آن مبذول نشده است . علائم افسردگی را تا مدتها به عوامل دیگری چون ضعف اعصاب ، عصبانیت هیپوکندریاک وغیره نسبت می‌دادند به همین سبب تشخیص صحیح ودرمان آن به تعویق می انجامید (ژاک کزاز،ترجمه منصور،دادستان1365).
منظور از اختلالات عاطفی گونه هایی از سازمان یافتگی های مرضی است که در وهله نخست دگرگونی وفروریختگی خلق وخوی در آنها بصورتی بارز به چشم می خورد ، رفتارهایی که در این حالات مشاهده می شود در دو قطب کلی شادی غمگینی مشارکت دارند ، وجود بی نظمی هایی در تفکر منطقی ومحتوای آن در افسردگان بدون توجه به نوع آنان به ثبت رسیده است
(ژاک،کزاز،ترجمه منصور،دادستان1365).
تقریبا هر کس گهگاه احساس افسردگی می کند اکثر ما گاهی وقتها احساس غم ورخوت می کنیم وبه فعالیتهای لذت بخش علاقه ای نشان نمی دهیم . افسردگی پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است . عدم موفقیت در تحصیل یا کار از دست دادن یکی از عزیزان و آگاهی از اینکه بیماری یا پیری توان ما را به تحلیل می برد از جمله موقعیتهایی هستند که اغلب موجب بروز افسردگی می شوند افسردگی تنها زمانی نابهنجار تلقی می شود که با واقعه ای که رخ داده متناسب نباشد ویا فراتر ازحدی که برای اکثر مردم نقطه آغاز بهبود است ادامه یابد (لورای برک،ترجمه ی سید محمدی1368)
همه ما معنای غم وافسردگی را می دانیم وگاه بی گاه دچار این حالت شده ایم . نا امیدی عشق ، مرگ وشرکت در عزا و بعضی از مسائل مردم را غمگین می سازد . در بیماران افسرده نیز افسردگی بعلل همین مسائل ایجاد می شود ولی چون شخص قبلا به سبب احساس حقارت وعدم کفایت مستعد بیماری است به کلی مغلوب می گردد وافسردگی ایجاد می شود(لورای برک،ترجمه ی سید محمدی،1368).
مشاهدات بین الملی بدون ارتباط با کشور تحت مطالعه با افسردگی یک قطبی را در زنها 2 بار شایعتر از مردها نشان داده است .هر چند علل این اختلاف معلوم نیست این تفاوت را ناشی از استرس های متفاوت زایمان ، درماندگی آموخته شده و آثار هورمونی نهفته می دانند(فلک،فریدریک،ترجمه ی پورافکاری1371).
با توجه به افسردگی فراوان در جامعه کنونی ما ، پژوهش حاضر در این زمینه تدوین شده ، باشد تا گامی هر چند کوچکتر در راه شناخت انواع درمان آن برداشته شود .
پژوهشگر امیدوار است که گرچه این پژوهش ممکن است نتواند آنطورکه باید افسردگی را معلمان مدارس مورد سنجش قرار دهد ، ولی حداقل گامی است که در این راه برداشته می شود وانگیزه هایی را برای ادامه پژوهش های آزمایشی در این زمینه در ذهن علاقمندان بر انگیزد.
 
بیان مساله
افسردگی مرضی به حدی شایع است که سرماخوردگی روان پزشکی لقب گرفته است(کیت هاوتون و دیگران،ترجمه ی قاسم زاده).باتوجه به گسترش روز افزون کودکان استثنایی ودچار مشکل بعلت مسائل عدیده ای که در زندگی امروزی وجود دارد ، کادر آموزشی مدارس یکی از با اهمیت ترین جنبه های آموزشی را تشکیل می دهد که با لطبع موقعیت جسمی وروانی آنان از اهمیت بسیاری برخوردار است. بیماری افسردگی بیماری است که خصوصیت اول وعمده آن تغییر خلق است وشامل یک احساس غمگینی است که ازیک ناامیدی خفیف تا احساس یاس شدید ممکن است نوسان داشته باشد . این تغییر خلق نسبتا ثابت وبرای روزها ، هفته ها ، ماهها یا سالها ادامه دارد. افسردگی بر روی کل ارگانیسم اثر می کند و تمام حوزه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد این اثر در احساسات ، نیرو ،کشش ،فکر کیفیت ، علائق فرد نمایان می شود (زلیگمان،1975،به نقل از مهریار).
در روانپزشکی ، افسردگی را تغییر خلق در جهت غمگینی می دانند ، بارزترین علامت بیماری افسردگی همانا خلق افسرده ایست که به درجات مختلف ممکن است پدید آید . در پاره ای از موارد خلق افسرده ممکن است تنها علامت بیماری باقی بماند به هر حال در این بیماری کلیه اعمال حیاتی متناسب با خلق افسرده تغییر می کند. (اخوت و جلیلی1362).
همانطور که میدانیم افسردگی تنها علامت عاطفی نیست وهمراه با افسردگی ، بیخوابی وبی اشتهایی ، خودکشی ، احساس بی ارزش و فراوان دیده می شود . حدود افسردگی گاهی با موقعیت موجود متناسب نیست و گاهی حتی خود فرد از آن آگاهی ندارد .(فلک،فریدریک،ترجمه پورافکاری1371).
افسردگی طبیعی ومتعادل در انسان واکنش است یک عامل بیرونی که فرد از آن آگاه است ومحرومیت آن را آگاهانه درک می کند .
باید بدانیم که واکنش افسردگی با واکنش نوروتیک آن از دو جنبه فرق می‌کند یکی اینکه افسردگی در فرد نوروتیک از لحاظ شدت نامناسب با محرک بیرونی است ودوم اینکه در افرادی ظاهر می شود که بعلت خصوصیات خاص شخصیتی آمادگی وزمینه ابتلاء به آن را داشته اند .(فلک،فریدریک،ترجمه پورافکاری،1371).
افسردگی واکنشی است که در نتیجه پیدایش موقعیتهای نامساعد ایجاد می گردد واز لحاظ پزشکی یک نوع آزردگی است که فعالیت وقابلیت حیاتی جسمانی وعقلانی فرد را کاهش می دهد . وبطور خلاصه می توان گفت کاهش یافتن نیرو وفعالیت جسمانی روانی موجب آزردگی می باشد(ریکساچ،1996،به نقل از مرادی،1381).
در این تحقیق سعی بر آن شده تا افسردگی معلمان مدارس استثنایی ومعلمان مدارس عادی بررسی شود ومورد مقایسه قرار گیرد .
 
اهمیت و ضرورت تحقیق
موضوع بازنگری بر میزان فراوانی افسردگی در بین نوجوانان با توجه به اینکه پزوهشگران دریافتند که حدود 8 درصد پسران و 10 درصد دختران در دوران نوجوانی  افسرده میشوند (انجمن پزشکی آمریکا،ترجمه گنجی،1378)        
« فرانسیس الکساندر » در کتاب در« تاریخ روانپزشکی » نوشت که : از نظر تاریخی ، روانپزشکی قدیمی ترین تخصصهای پزشکی است زیرا که طب بروی ، بیشتر به جنبه های روانشناختی وذهنی توجه داشت .
ولی در واقع عمر روانپزشکی نوین ، شاید به دو قرن نرسد وتازه به بیشترین دانش ما در این حیطه حاصل دست آوردهای علمی دو سه نسل پیشین‌است از آنجا‌،‌دانش‌ما پیرامون افسردگی،بیشترنتیجه‌تلاشهای پژوهندگان واندشیمندان این حوزه درسی وچند سال گذشته بوده است .
با آنکه قدرت این فراگیری ، در مقایسه با توجهی که پزشکان در همه اعصار به آن داشته اند هنوز دانش ما از چند وچون افسردگی گرچه اندک نیست .
ولی کاستیها ونقاط کور فراوان دارد . البته این شاید در مورد اکثر آشفتگیهای ذهنی ونیز بسیاری از بیماریهای جسمی صادق باشد . از اینرو هنوز پزشکان فراینده درکند وکاو وپژوهش اند .
ارسطو نوشته است : « آنها د رفلسفه ، سیاست ،شعر وهنر به جایگاه والایی میرسند ، همه گرایشی به ملانگولی دارند » پس افسردگی به تنها بیماری مردمان شکست خورده وداغدیده ودرمانده وناتوان و آواره یا ساکنین تیمارستانها وزندانها نبوده ونیز گریبانگیر ، گرانمایگانی از آن دسته که ارسطو بر می شمرد .
درسمپوزیدی که درژنو برگزار شده بود ، روانپزشکان وپزشکان باارائه تحقیقات مورد تاکید بیان نمود که بحث « بیماری ومرض » دو حیطه قلمرو جداگانه را می طلبد چه آنچه حالات نفسانی انسانی گو آنکه در برخی حالاتشان با حالات جسمانی به ارتباط تنگاتنگ دست می یابند . نمادها وسیمایه هایی متفاوت با حالات جسمانی نسبی نوع بشر را متظاهر می سازند وبا لطبع حالات مرضی روانی نیز با حالات مرضی جسم تظاهراتی دو گانه را بروز میدهند واین مساله در نوع تلقی ما از روان که جوهری عاجز از ماده ویا منعبث ا زحرکت ودگرگونی ساده است ، تفاوتی نمی نهد اگر چه شایسته آن است که برای روان اصالتی غیر مادی قائل باشیم واین گوهر را با ارزشی دیگر ارزش نما کنیم .
 
هدف کلی:
بررسی میزان مقایسه افسردگی در میان معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 91-90





فرضیه های تحقیق :
میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی بیشتر از معلمان مدارس عادی است.
تعاریف نظری و عملیاتی متغیر ها:
تعریف نظری:
افسردگی: افسردگی حالتی از خلق است که با کاهش حرمت خود، بی کفیتی،عدم شایستگی،و برداشت نامطلوب از خویشتن همراه است.(بک و همکاران،1998،به نقل از گراث مارنات،2003)    
افسردگی :
 این اصطلاح بسیار وسیع وتاحدودی مبهم است ، برای شخص عادی حالتی مشخص با غمگین وگرفتگی وبی حوصلگی وبرای پزشک گروه وسیعی از اختلالات خلقی بازیر شاخه های متعدد را تداعی می کند (فریددرک،فلک،ترجمه نصرت الله پورافکاری1371).
تعریف عملیاتی:
در این تحقیق افسردگی عبارتست ا زآنچه که بوسیله آزمون بک (‌افسردگی) سنجیده می شود .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.