فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:16
فهرست مطالب:
چکیده :
مقدمه :
نظریههای بازار کار زنان:
ساختار اشتغال در ایران :
الف) وضعیت عرضه :
ب) وضعیت تقاضا :
مشارکت اقتصادی زنان ایران :
عوامل موثر در نرخ مشارکت اقتصادی زنان :
سایر عوامل :
نتیجه گیری :
پیشنهادات :
منابع و مآخذ :
چکیده :
هدف این مقاله ارایه شاخص هایی است که عدم تعادل های جنسیتی در بازار کار ایران را نشان میدهد.در این راستا نظریه های بازار کار دوگانه و موضوع تمایز شغلها ،پیدایش شغلهای پر تراکم و پیامدهای آن برای زنان بررسی شده است . شاخص های مورد نیاز با استفاده از مقالات و پژوهش های پژوهشگران داخلی و بر اساس اطلاعات و آمار موجود در گزارش های رسمی کشور ارایه می گردد. یافته ها حاکی از نرخ پایین مشارکت زنان به رغم افزایش آن نسبت به دهة گذشته ،تمرکز اشتغال زنان در معدودی از فعالیت های اقتصادی و سطح بالاتر نرخ بیکاری زنان به ویژه جوانان در مناطق شهری نسبت به نرخ بیکاری مردان بوده و شاخصهای جنسیتی بازار کار در مناطق مختلف کشور نشان دهندة عدم تعادل های نگران کننده ای می باشد . از این رو به نظر می رسد اجرای سیاستهایی در راستای حمایتهای اقتصادی و اجتماعی از حضور مؤثر و کارآمد زنان در عرصه های اشتغال خانگی و بیرون از منزل ضروری به نظر می رسد.
واژه های کلیدی : اشتغال ، بازار کار ، بیکاری ، رشد اقتصادی ، زنان .