فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:116
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت مسئله
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
تعاریف ذهنی و عملیاتی متغیرها
فصل دوم: ادبیات پژوهش
مقدمه
اهمیت و ضرورت توجه به تربیت و تأمین معلم
سیاست های تربیت و تأمین معلم در ایران و بهسازی کیفی آن
تربیت معلم
تأمین معلم از طریق دیگر
صلاحیت ها و ویژگیهای معلم مطلوب
مفهوم اثر بخشی
اثر بخشی معلم
عوامل مؤثر در اثر بخشی معلم
اهداف و برنامه های دوره ابتدائی
ملاکهای اثر بخشی معلم
الف)توانایی ایجاد یادگیری در شاگردان
ب)ایجاد جو عاطفی مثبت در کلاس
ج)ادارة کلاس و هدایت یادگیرندگان
سازمان کلاس درس
مدیریت کلاس
د)مهارتها و روشهای آموزش
ه)ارزشیابی از دانش آموزان
مروری بر تحقیقات
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه آماری و نمونه تحقیق
ابزار گردآوری داده ها
ابزار
اعتبار ابزار
نحوه توزیع پرسشنامه ها و جمع آوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
ویژگیهای آزمودنیها (تحلیل توصیفی داده ها)
الف)جنس آزمودنیها
ب)سابقه خدمت آزمودنیها
ج)مدرک تحصیلی آزمودنیها
د)درصد قبولی آزمودنیها
ه)اثربخشی آزمودنیها
تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها
سایر یافته های تحقیق
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات
مقدمه
نتیجه فرضیه اول
نتیجه فرضیه دوم
نتیجه فرضیه سوم
نتیجه فرضیه چهارم
نتیجه فرضیه پنجم
خلاصه یافته های تحقیق
سایر یافته های تحقیق
پیشنهادات
منابع
الف) منابع فارسی
ب) منابع لاتین
ضمائم
فهرست جداول
جداول صفحه
جدول شماره 1 - 3 مربوط به جامعه آماری تحقیق
جدول شماره 2 - 3 مربوط به نمونه آماری تحقیق
جدول شماره 3 - 3 مربوط به رابطه سوالات پرسشنامه با فرضیه های تحقیق
جدول شماره 4 - 4 مربوط به فراوانی جنس نمونه آماری تحقیق
جدول شماره 5 - 4 مربوط به فراوانی سابقه خدمت نمونه آماری تحقیق
جدول شماره 6 - 4 مربوط به فراوانی مدرک تحصیلی نمونه آماری تحقیق
جدول شماره 7 - 4 مربوط به درصد قبولی آزمودنیها
جدول شماره 8 - 4 مربوط به میانگین ملاکهای اثر بخشی تحقیق
جدول شماره 9 - 4 مربوط به تحلیل اثر بخشی
جدول شماره 10 - 4 مربوط به تحلیل توانایی ایجاد یادگیری
جدول شماره 11 - 4 مربوط به تحلیل جو عاطفی کلاس
جدول شماره 12 - 4 مربوط به تحلیل توانایی اداره کلاس درس
جدول شماره 13 - 4 مربوط به تحلیل مهارتهای آموزشی
جدول شماره 14 - 4 مربوط به تحلیل میزان آشنایی با نحوه ارزشیابی
جدول شماره 15 - 4 مربوط به تحلیل اثر بخشی معلمان مرد
جدول شماره 16 - 4 مربوط به تحلیل اثر بخشی معلمان زن
جدول شماره 17 - 4 مربوط به تحلیل اثر بخشی معلمان زن و مرد
جدول شماره 18 - 4 مربوط به تحلیل اثر بخشی معلمان مرد نهضت سواد آموزی
فهرست نمودارها
نمودارها صفحه
نمودار شماره 1 - 4 مربوط به فراوانی جنس نمونه آماری تحقیق
نمودار شماره 2 - 4 مربوط به سابقه خدمت نمونه آماری
نمودار شماره 3 - 4 مربوط به درصد قبولی نمونه آماری
نمودار شماره 4 - 4 مربوط به میانگین ملاکهای اثر بخشی
چکیده:
این بررسی به منظور اثر بخشی معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی انجام گرفت برای انجام این تحقیق متغیرهای آموزشی درصد قبولی - جو عاطفی کلاس درس، نحوه اداره کلاس درس - مهارتهای آموزشی و نحوه ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان به عنوان ملاکهای اثر بخشی تعیین و فرضیه ای زیر صورتبندی گردید:
الف) فرضیه اصلی: بین اثر بخشی معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی تفاوت وجود دارد.
ب) فرضیه های مربوط به ابعاد مختلف اثر بخشی معلمان
1- بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی در ابعاد یادگیری تفاوت وجود دارد.
2- بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی در ابعاد جو عاطفی مثبت در کلاس تفاوت وجود دارد.
3- بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی در اداره کلاس و هدایت یادگیرندگان تفاوت وجود دارد.
4- بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی در میزان آشنایی با مهارتها و روشهای آموزشی تفاوت وجود دارد.
5- بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی در نحوه ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان تفاوت وجود دارد.
جامعه آماری این تحقیق:
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه آموزگاران مشغول به تدریس در سال تحصیلی 83 - 82 در دوره ابتدائی بوده اند که تعداد آنها 442 نفر بوده است.
نمونه آماری این تحقیق 25 نفر آموزگار جذب شده از نهضت سواد آموزی و 63 نفر آموزگار جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی بوده است که در مجموع 88 نفر را تشکیل داده اند.
میانگین درصد قبولی دانش آموزان تحت تدریس، پرسشنامه نظر خواهی از مدیران مدارس تحت تدریس ابزارهای تحقیق بوده اند.
بررسی تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها با بکارگیری از سیستم نرم افزاری spss از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد در بخش آمار توصیفی از میانگین، درصد گیری، تشکیل جداول، نمودارها، توزیع فراوانی استفاده گردید و در بخش آمار استنباطی از آزمون T-Test استفاده شد.
به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که:
1- اگر چه آموزگاران جذب شده از تربیت معلم آموزش عالی در تمامی ملاکهای اثر بخشی تعیین شده نسبت به آموزگاران جذب شده از نهضت سواد آموزی برتری داشتند ولی اختلاف سطح اثر بخشی معنی دار نبود. این اختلاف سطح در جنس معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی معنی دار بود.
2- بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی از نظر ایجاد یادگیری ایجاد جو عاطفی مثبت در کلاس درس، توانایی ادارة کلاس درس و هدایت یادگیرندگان و نحوه ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان تفاوت معنی دار مشاهده نگردید.
3- بین معلمان جذب شده از نهضت سواد آموزی و معلمان جذب شده از تربیت معلم و آموزش عالی در میزان آشنایی با روشها و مهارتهای تدریس تفاوت معنی دار وجود دارد. یعنی آموزگارانی که از تربیت معلم فارغ التحصیل شده اند نسبت به آموزگارانی که از نهضت سواد آموزی جذب شده اند آشنایی بهتری با روشها و فنون آموزش دارند.
بر اساس نتایج حاصل از تحقیق پیشنهاداتی دربارة نحوه جذب گزینش و استخدام، بازآموزی و نگهداری آموزگاران ارائه گردیده است.