یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه بررسی نقش مدیران مدارس در فراهم کردن شرایط مطلوب برای اجرای صحیح برنامه ی آموزش درس هنر

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه بررسی نقش مدیران مدارس در فراهم کردن شرایط مطلوب برای اجرای صحیح برنامه ی آموزش درس هنر دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه بررسی نقش مدیران مدارس در فراهم کردن شرایط مطلوب برای اجرای صحیح برنامه ی آموزش درس هنر


پایان نامه بررسی نقش مدیران مدارس در فراهم کردن شرایط مطلوب برای اجرای صحیح برنامه ی آموزش درس هنر

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:52

فهرست مطالب:

تشکر و قدردانی
تقدیم به
چکیده
فصل اول کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف پژوهش:
فرضیه ها:     
تعریف مفاهیم و واژه ها
آموزش هنر:
اهداف آموزشی:
مواد درسی:
راهنمایی:
راهنمایی تحصیلی:
مدیریت:
مدیریت آموزشی:
محدودیت های تحقیق:
فصل دوم:
ادبیات (پیشینه ی) پژوهش
بخش اول: مدیریت
تعاریف مدیریت
تعریف:
اهمیت و ضرورت تربیت مدیران مدارس
وظایف مدیران آموزشی
امور دانش آموزان
برنامه ریزی آموزشی و تدریس
امور اداری و مالی
روابط مدرسه و اجتماع
تسهیلات و تجهیزات آموزشی
مهارتهای مدیریت
مهارت فنی:
مهارت ادراکی:
هوش اجتماعی:
بخش دوم هنر
تعاریف هنر
سیر تحول و رشد هنر در طول تاریخ
تحول و رشد هنر در مراحل رشد انسان
رابطه هنر و تربیت
بخش سوم: پژوهش های انجام شده
تحقیقات مربوط به موضوع پژوهش
فصل سوم
مقدمه
روش پژوهش را استنتاج کنید
نمونه ی آماری و روش نمونه گیری
ابزار گرد آوری داده ها
اعتبار
منابع
پرسشنامه

 

 

 

چکیده
با توجه به اینکه آموزش هنر در مدارس نقش پر اهمیت در شناخت و پرورش استعدادها و توانایی هایِ بِالقوه یِ افراد (دانش آموزان) و بروز دادن عواطف و احساسات آن ها دارد و موجب تقویت صفات اخلاقی برتر و روحیه یِ خَلّاق در آن ها می گردد لذا تأثیر هنر بر استحکام بنیه یِ فرهنگ و تمدن مردم، رشد و تقویت صنعت و قدرت اقتصادی جوامع بر هیچ کس پوشیده نیست. از سوی دیگر عواملِ متعددی از جمله؛ محتوا و مواد کتاب های درسی هنر (مخصوصاً در دوره راهنمایی) در تبیین اهداف، معلمین هنر دوره ی راهنمایی، امکانات لازم برای آموزش درس هنر در مدرسه و امکانات بیرون از مدرسه، فرهنگ، وضعیت اقتصادی، علایق و تجربیات قبلی دانش آموزان و دیدگاه و نقش مدیران مدارس دوره راهنمایی تحصیلی، بر اجرای صحیح برنامه ی آموزش هنر، تأثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد. در این تحقیق نقش مدیران مدارس در ارتقای کیفیت آموزش هنر در مدارس راهنمایی و بر طرف کردن مشکلات این فرایند مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این تحقیق بررسی شرایط و واقعیت های موجود در زمینه ی نقش مدیران در بهبود روشهای آموزش هنر است و تغییری در متغیرها به وجود نمی آورد یعنی می خواهد واقعیتی را بیان و توصیف کند. با توجه به این امر از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه ی آماری این تحقیق کلیه ی مدیران مدارس و معلمان درس هنر و معلمان دروس دیگر دوره راهنمایی تحصیلی اعم از مرد و زن در شهرستان ماکو می باشد . بر اساس آمار مدیریت آموزش و پرورش ماکو در سال تحصیلی 91-90 این آمار 189 نفر است. به کمک روش نمونه گیری طبقه ای  متناسب، بعد از بر آورد حجم نمونه آماری ، نمونه ای به حجم 67 نفر انتخاب شده است.با توجه به نوع پژوهش ، ابزار گرد آوری داده ها ، پرسشنامه انتخاب شده و بین 67 نفر اجرا شده است. داده های پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی در محیط نرم افزاری SPSS تجزیه و تحلیل خواهد شد

فصل اول کلیات پژوهش
مقدمه
ادارات، سازمان ها، نهاد ها، موسسات و واحد هایی تولیدی و ... دولتی و غیر دولتی، در سازماندهی نیروی انسانی باید شایستگی در تعهد و تخصص را مد نظر داشته باشند.
زمانی سازمانی به اهداف تعیین شده ی خویش می رسند و بازدهی مطلوب خواهند داشت که قوانین، مقررات و ضوابط اجرایی خود را به دقت و متناسب با توان و نیاز ها تنظیم بنمایند و افرادی کارآمد، با تجربه، متعهد و متخصص را در همه ی سطوح اداری مخصوصاً در مدیریت، برای اجرای امور در چهارچوب این قوانین و مقررات بکار گیرند. البته نقش مدیران به مراتب بیشتر از سایر افراد است. این بدین معنا نیست که مدیر باید همه کارهای اداره اش سر در بیاورد و یا بیشتر از سایر افراد انجام وظیفه نماید؛ بلکه مدیر باید در موقعیت سازمان یافته، نیروهای انسانی بالقوه را منفعل کرده و میان آن ها هماهنگی، تعادل و همکاری ایجاد نماید تا سازمانش را به  اهداف خود برساند. که در غیر اینصورت سازمان (مخصوصاً اگر آموزش و پرورش باشد) متوجه نابودی سرمایه های عظیم مادی و معنوی خود که جبرانش خیلی مشکل است، می شود.
در این تحقیق ارتباط آگاهی مدیران مدارس از رسالت و وظایف خود با نقش آن ها در فراهم کردن شرایط مطلوب برای آموزش درس هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 91-90 مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بیان مسئله
هنر یک زبان عمومی و مشترک جامعه ی بزرگ بشری است. در نتیجه ابزار مهم همبستگی اجتماعی هم هست. به علاوه چون با یک نظام نمادهایی بیشتر عاطفی، نه نظام نمادهای فکری سرو کار دارد؛ ایجاد ارتباط سریع، مفید و پایدارتری دارد. (هنر و جامعه روژه باستید، غفار حسینی، ص 286.)
آموخته هایی (سایر رشته های درسی) هم وجود دارد که قسمت عمده ای از آن ها از طریق آموزش هنر و بر پایه ی آن، میسر است و باعث شکل گیری استعداد های بالقوه ی دانش آموزان می شوند. هنر از جذاب ترین و دوست داشتنی ترین درس ها و پرورش دهنده ی خلاقیت است؛ زیرا از یک نگاه، هنر در ذات و فطرت آدمی است و این امر در شکوفایی استعداد های بشری در هر زمان و مکانی موثر است. امروزه هنر جایگاه خاصی دارد و به حمایت بیشتری نیاز دارد و این امر با پشتکار و تلاش بیشتر و نیز نگاه دل سوزانه و عمیق همراه با حساسیت هنری، میسر خواهد شد. (رشد آموزش هنر، دوره ی هشتم، شماره ی دو، زمستان 89 ص 5 و 34)
شکوفایی استعداد های نهفته در دانش آموزان و نبوغ و خلاقیت ذهنی و فکری آن ها، اگر با ممارست و از همه مهم تر با هوشیاری همراه باشد، چه از جانب معلم هنر، چه از دیدگاه مدیران مدارس و نقش آن ها در این فرایند و چه از دیدگاه دانش آموزان، می تواند بر انگیزاننده ی علاقه و پشتکار آن ها برای یادگیری دروس هنری در دورهی راهنمایی و حتی ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ایی م هنری باشد (مجله رشد آموزش هنر، دورۀ هشتم، شمارۀ دو، زمستان 89 ص 34) بنابراین می توان گفت ارکان اصلی آموزش هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی، مدیران، معلمان هنر و دانش آموزان می باشند.

از طرفی مشکلات و موانعی هم بر سر راه آموزش هنر در مدارس وجود دارد، که برخی از این موانع عبارت اند از: (رئوف، 1378، ص 24)
-    عدم توجه کافی به هنر و هنرمند.
-    انتخاب معلمان غیر متخصص برای تدریس درس هنر.
-    عدم تناسب مواد و محتوای کتاب های درسی هنر با نیاز های امروزی و محلی و علایق دانش آموزان، همچنین با میزان ساعات تدریس تعیین شده.
-    کمبود امکانات آموزشی هنر مانند کارگاه و کلاس های موضوعی مجهز به تجهیزات دیجیتال همچنین کمبود ابزار هنری در مدرسه و بیرون از مدرسه
-    عدم همکاری و هماهنگی بیم عوامل اجرایی و آموزشی بخصوص مدیر، معلمین هنر و دانش آموزان
-    استفاده از روش های سنتی و کهنه بجای روش های نوین آموزشی (مدیریت تعبیر)
در بازدید از مدارس راهنمایی تحصیلی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 91-90 و بحث و مصاحبه ی حضوری با عوامل اجرایی و آموزشی، معلمان بخصوص معلمان هنر و مدیران مدارس، از شیوه های تدریس هنر و مشکلات و کمبود هایی مربوط به آن سؤلاتی مطرح گردید. برخی از این کمبود ها عبارت بود از: اهمیت و نقش هنر و کاربرد آن در محقق شدن سایر اهداف آموزش و پرورش، دچار کم توجهی و بی مهری شده است. نیل به اهداف مهم آموزش و پرورش که تغییر در کلام رفتار و پیشرفت تحصیلی، همچنین شناخت استعداد های دانش آموزان از طریق پرورش سالم روح و ذهن آنها که به واسطه ی آموزش هنر امکان پذیر است، به علت نوع دیدگاه مدیران، معلمان، دانش آموزان دوره ی راهنمایی و اولیاء دانش آموزان، به درس هنر و حتی ورزش، دچار مشکل شده است. تا دروسی مانند هنر و حتی ورزش در اولویت قرار نگیرند، روح و جسم دانش آموزان آمادگی کافی برای فراگیری نخواهند داشت. اول ورزش بعد هنر، سپس در سهای دیگر؛ یعنی اول جسم بعد روح. این دو که سامان گرفت، حالا سطح یادگیری اوج می گیرد. (مجلۀ رشد آموزش هنر، دوره هشتم، شمارۀ 3، بهار 90).
جذب معلمان غیر متخصص هنر برای آموزش هنر و حتی جذب دبیران با آگاهی های کلی و عمومی در زمینه ی هنر برای تدریس در رشته های فرعی هنر ضمن اینکه از کیفیت تدریس هنر می کاهد. بلکه موجب فقدان انگیزه در معلمان و دانش آموزان می شود.
یکی دیگر از مشکلات آموزش هنر در مدارس راهنمایی، ضعف کتاب های درسی هنر از نظر مواد و محتوا است. عدم تناسب محتوای کتاب ها با نیاز ها امروزی، محلی و علائق  دانش آموزان، وجود اشکالات چاپی، کیفیت پایین تصاویر و ظاهر کتاب بعلت قدمت تألیف آن و استناد بعضی از موضوع های درسی و تمارین به کتاب های درسی هنر ابتدایی در صورت چاپ و تدریس آن در مقطع ابتدایی در سال های اخیر و از این قبیل اشکالات، موجب نوعی سردرگمی و بی رغبتی نسبت به درس هنر و گنگ بودن اهداف آن شده است. نقش مدیران در ترغیب معلمان به مطالعه و شرکت دادن معلمان در دوره هایی ضمن خدمت و بازتاب پیشنهاد و انتقاد معلمان و دانش آموزان به مراجع بالا و از این قبیل موارد، در تبیین هدف های آموزشی درسی هنر خیلی مهم و اساسی است.
کمبود امکانات و ابزار آموزشی درس هنر، مخصوصاً کارگاه ها و کلاس های موضوعی مجهز به سیستم سمعی و بصری دیجیتال، عدم تهیه ی وسایل سخت افزار و برنامه های نرم افزار با توجه به سیستم های آموزشی امروزی، موجب پایین آمدن کیفیت تدریس و انگیزه در معلمان و دانش آموزان شده است.
علاوه بر این بعلت جنبه ی عملی آموزش هنر اجرای این برنامه ها بدون امکانات لازم باعث تداخل با برنامه های سایر دروس می شود. نقش مدیران در رفع این کمبود ها خیلی موثر است. یکی از عوامل دیگر در آموزش درس هنر در مدارس که از اهمیت والایی برخوردار است. وجود هماهنگی و ارتباط میان مدیران مدارس، معلمان هنر و {ورزش} معلمان دروس دیگر و دانش آموزان است. چرا که بخشنامه ها، دستورالعمل های کلی و احتمالاً سلیقه ای از بالا بدون در نظر گرفتن، نیازهای محلی، علایق، مشکلات و کمبود ها، پیشنهادات و انتقادات معلمان و دانش آموزان، صادر و طبق ضوابط و مراحل قانونی اجرا می گردد هماهنگی میان سه رکن اساسی؛ یعنی مدیران، معلمین و دانش آموزان، می تواند از اجرای خشک و بی روح این مقررات و امور بکاهد. نقش مدیران در ایجاد این هماهنگی و ارتباط خیلی اساسی است؛ و می تواند در بازتاب انتقادات، پیشنهادات، نیاز ها و علایق به مراجع بالا و انعطاف مقررات با مقتضیات شرایط، مفید باشد. مدیر می تواند با اعمال روش های بهبود مستمر و مدیریت تغییر از روش های سنتی کهنه و وارسته جلوگیری کند.
مدیریت، عملی است که در موقعیتی سازمان یافته برای هماهنگی و هدایت امور در جهت اهداف معنی صورت می گیرد ب بنابراین مدیر واقعی کسی است که فعالیتش را به اقتضای موقعیت، بر طبق یافته های علمی و مهارتهای فنی . با رعایت موازین اخلاقی، انجام داده و هدفی را تحقق بخشد.
پس لزوماً در محیط آموزشی، مدیر باید از اهداف، فراگردهای آموزشی و پرورشی، سازمان آموزشی و روابط رسمی و غیر رسمی آن به درستی آشنا باشد، جو سازمانی مساعدی برای انجام وظایف و فعالیتهای کارکنان به وجود آورد، از نیروی انسانی و مادی موجود بطور مقتضی استفاده کند، وحدت و هماهنگی لازم میان اجزا و عناصر سازمان را ایجاد نماید، ایجاد انگیزه در همکاران برای فعالیت موثر بنماید، عملکرد سازمان خود را ارزشیابی و انتقاد کند و نهایتاً همکاری و مشارکت خود و همکارانش را در انجام دادن امور، اساس مدیریت و رهبری قرار دهد (علاقه بند، 1369، ص 17).
در این تحقیق نقش مدیران مدارس در فراهم کردن شرایط مطلوب برای آموزش هنر و رفع موانع آن که شامل: عدم اهمیت دادن به درس هنر و آموزش آن در مدارس، جذب نیروهای غیر متخصص برای آموزش هنر، سردرگمی معلمان و دانش آموزان با توجه به ضعف محتوای کتاب های هنر و در نتیجه گنگ بودن اهداف آموزش هنر، کمبود  امکانات، ابزار و وسایل کمک آموزشی مناسب، عدم هماهنگی در بین مدیران، معلمین و دانش آموزان استفاده از روش های سنتی و کلیشه ای  و عدم استفاده از روش های مستمر و مدیریت تغییر در مدارس راهنمایی داخلی شهرستان ماکو از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس در سال تحصیلی 91-90 مورد بررسی قرار گرفته است.

اهمیت و ضرورت تحقیق
آموزش و پرورش اساسی ترین رسالت را در جوامع بشری بر عهده دارد. زیرا بر خلاف عقیده ی برخی که آن را به علت عدم استقلال مالی، سازمانی مصرف کننده می دانند و از انسانی بودن عوامل آن غافلند، این سازمان علاوه بر تامین نیروی انسانی جامعه در بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به تولید اندیشه، خلاقیت و توانایی فنی در افراد خام جامعه می پردازد. آموزش و پرورش همچنانکه به نیاز های ملی پاسخگوست، تحولات جهان را موجب می شود و مایه ی بقا و دوام و پویایی جامعه می باشد. به همین دلیل دارای وظایف خاصی در جامعه است، مانند: توسعه و گسترش میراث فرهنگی، انتقال ارزشها، پرورش همه جانبه ی شخصیت فراگیران (جنبه های جسمانی، عقلانی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی)، شناسایی و پرورش استعداد ها و خلاقیت ها جهت تحول فردی و اجتماعی. (الهی، 1354، ص 14).
فراگرد آموزش و پرورش با انسان سر و کار دارد و چون انسان موجودی پیچیده است از این رو نظام آموزشی و دست اندر کاران آن به ایفای دشوار ترین و پر مسئولیت ترین وظایف اجتماعی اشتغال دارند. در یک نظام آموزشی سنجیده و عقلانی که مبتنی بر اهداف روشن و برنامه ی مشخص عمل می کند ایفای وظایف و فعالیتهای آموزشی و مدیریت آن ها باید به افراد شایسته و صاحب صلاحیت سپرده شود، به ویژه وقتی که موضوع آموزش هنر باشد. (علاقه بند، 1369، ص 16)
با توجه به آن که آموزش درس هنر در مدارس با کمبود ها و مشکلاتی مواجه است که قبلاً از آن نام بردیم؛ لازم دیدم نقش مدیران در بر طرف کردن این مشکلات از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس راهنمایی را مورد بررسی قرار دهم. پژوهشگرانی هم در مورد مشکلات درس هنر و مدیریت و مانند این موضوعات به تحقیقاتی پرداخته اند. در اینجا چند مورد از این پژوهش ها را نام می بریم:
1- جایگاه هنر در آموزش و پرورش (زاهدی 1382).
2-  مطالعه و بررسی برخی از مشکلات و مسائل اجرایی برنامه هنر پایه سوم راهنمایی شهر تهران (عباسی، 1370).
3- نظر خواهی درباره ی درس هنر در مدارس راهنمایی (واحد ارزشیابی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، 1369).
4- بررسی ویژگی های مدیریت کارآمد در هنرستان های اصفهان (ابراهیم پور 1378)
5- چگونه می توانیم دانش آموزان پایه ی سوم راهنمایی را به درس رنگ ها علاقه مند کنم؟ (رمضانی 1389، مجله رشد هنر).
    با توجه به اهمیت آموزش هنر مخصوصاً در دوره ی راهنمایی و نقش مدیران مدارس در این فرایند، امید است مدیران انتظاراتی را برآورده سازند و در زمینه آموزش هنر نتایجی بوجود آورند:
1- درس هنر و آموزش آن، معلمان هنر و هنرمندان، جایگاه خود را مدارس بیابند.
2- معلمان متخصص و متبحر هنر، برای تدریس درس هنر جذب شوند.
3- تبیین هدف های آموزشی درس هنر، با شرکت مدیران و معلمان درس هنر در دوره های ضمن خدمت و سایر مطالعه و کوشش ها در این زمینه
4- تاسیس کارگاهها، کلاسهای موضوعی و دیجیتالی و فراهم کردن سایر وسایل کمک آموزشی در مدارس
5- ایجاد همکاری بین مدیران، معلمان و دانش آموزان.
6- اعمال روش های مستمر و مدیریتی تغییر در فرآیند آموزش هنر و دوری از روش های سنتی، کهنه و کلیشه ای .

اهداف پژوهش:
الف) هدف کلی:
بررسی نقش مدیران مدارس در فراهم کردن شرایط مطلوب برای اجرای صحیح برنامه ی آموزش درس هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی از دیدگاه مدیران و دبیران

ب) اهداف جزئی:
1.    بررسی نقش مدیران از دیدگاه مدیران و دبیران در زمینه بالا بردن جایگاه درس هنر، آموزش آن و منزلت معلمان هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی
2.    جذب معلمان متخصص و متبحر برای آموزش هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی
3.    تبیین اهداف آموزشی درس هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی
4.    تامین امکانات، تجهیزات و وسایل کمک آموزشی برای آموزش هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی
5.    اعمال مدیریت تغییر و روش های مستمر در فرآیند آموزش هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی.


فرضیه ها:     
آگاهی از دیدگاه مدیران و دبیران در زمینه نقش مدیران:
1.    در بالا بردن جایگاه درس هنر و آموزش آن و منزلت معلمان هنر در مدارس راهنمایی
2.    در جذب معلمان متخصص و متبحر برای آموزش هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی
3.    در تبیین اهداف آموزشی درس هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی
4.    در تامین امکانات، تجهیزات و وسایل کمک آموزشی جهت آموزش درس هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی
5.    اعمال مدیریت تغییری روش های مستمر در فرآیند آموزش هنر در مدارس راهنمایی تحصیلی

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.