یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق مقایسه میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی شهرستان خوی

اختصاصی از یارا فایل تحقیق مقایسه میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی شهرستان خوی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق مقایسه میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی شهرستان خوی


تحقیق مقایسه میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی شهرستان خوی

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:39

فهرست مطالب:

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف پژوهش
سوالات پژوهش
تعریف مفاهیم و واژه ها
تعریف عملیاتی افسردگی
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
پیشینه افسردگی
افسردگی چیست:
انواع افسردگی:
افسردگی ساده:
شیوع افسردگی
علایم و نشانه ها
علتها
عوامل خطر
غربالگری و تشخیص
سوابق پژوهش:
فصل سوم
روش تحقیق
جامعه آماری:
آزمودنیها
نمونه و روش نمونه گیری:
ابزار تحقیق:
روش و اجرای آزمون افسردگی:
مزایای آزمون افسردگی:
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها:
آزمون فرضیه
فصل پنجم
خلاصه بیان مساله، ضرورت و اهمیت تحقیق
نتیجه گیری
اهداف تحقیق
پیشنهادات
منابع
آزمون افسردگی بک

 

 

چکیده
افسردگی از دیرباز به عنوان یکی از نابسامانی های روانی عمده شناخته شده است اما در دو دهه اخیر اهمیت این بیماری هم از حیث رنج و آزاری که مبتلایان به آن تحمل می کنند و هم از لحاظ بار سنگینی که این ناراحتی بر منابع درمانی ملت ها تحمیل می کند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
از نظر محققان در دو دهه اخیر افسردگی جای تشویق و اضطراب را که بعد از جنگ بین المللی دوم به عنوان مهمترین عارضه روانی تلقی می شد گرفته است و اینک رایج ترین ناراحتی روانی افراد بالغ را تشکیل می دهد. متخصصان فن از دو دهه اخیر دوره اخیر دوره جدید ملانکولی یا افسردگی در تاریخ روان پزشکی معاصر نام برده اند.
افسردگی محدود به زمان و مکان خاصی نیست بلکه واکنشی در مقابل استرس و حالتی است که در هر زمان برای هر کس ممکن است روی آورد در زندگی هر کس موقعیت هایی پیش می آید که خواه ناخواه او را غمگین می نماید غمگینی یعنی ناخشنودی یا نارضایتی موقعی که کارها بر وفق مراد نیست این حالت با آشفتگی واقعی و تقلیل بینش معنوی شخص همراه نیست اما افسردگی حالتی است که بر کیفیت خلق تاثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراک او را از خویش محیطش دگرگون می سازد.
در این تحقیق به بررسی مقایسه میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی شهرستان خوی پرداخته ایم و سعی کرده ایم این مسئله در بین معلمان زن مدارس ابتدایی شهرستان خوی مورد مطالعه و تحقیق قرار دهیم که با استفاده از آزمون استاندار افسردگی بک به نتایجی هم دست یافتیم.
 
مقدمه
افسردگی بماری بسیار شایعی است که با وجود تحقیقاتی دامنه دار در مورد علل، علائم و طرق درمان آن متاسفانه در بیشتر جوامع امروزی و از جمله جامعه خود ما توجه به آن مبذول نشده است. علائم افسردگی را تا مدتها به عوامل دیگری چون ضعف اعصاب، عصبانیت هیپوکندریاک و غیره نسبت می دادند به همین سبب تشخیص صحیح و درمان آن به تعویق می انجامید (امانت 1338).
بیماری افسردگی بیماری است که خصوصیت اول و عمده آن تغییر خلق است و شامل یک احساس غمگینی است که از یک ناامیدی خفیف تا احساس یاس شدید ممکن است نوسان داشته باشد. این تغییر خلق نسبتا ثابت و برای روزها، هفته ها، ماهها یا سالها ادامه دارد. افسردگی بر روی کل ارگانیسم اثر می کند و تمام حوزه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد این اثر در احساسات، نیرو، کشش، فکر کیفیت، علائق فرد نمایان می شود (وهابزاده، 1364).
در روانپزشکی، افسردگی را تغییر خلق در جهت غمگینی می دانند، بارزترین علامت بیماری افسردگی همانا خلق افسرده ایست که به درجات مختلف ممکن است پدید آید. در پاره ای از موارد خلق افسرده ممکن است تنها علامت بیماری باقی بماند بماند به هر حال در این بیماری کلیه اعمال حیاتی متناسب با خلق افسرده تغییر می کند. (اخوت و جلیلی، 1363). همانطور که میدانیم افسردگی تنها عاطفی نیست و همراه با افسردگی، بیخوابی و بی اشتهایی، خودکشی، احساس بی ارزش و فراوان دیده می شود. حدود افسردگی گاهی با موقعیت موجود متناسب نیست و گاهی حتی خود فرد از ان آگاهی ندارد. (پور افکاری، 1364).
تقریبا هر کس گهگاه احساس افسردگی می کند اکثر ما گاهی وقتها احساس غم ورخوت می کنیم و به فعالیتهای لذت بخش علاقه ای نشان نمی دهیم. افسردگی پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است. عدم موفقیت در تحصیل یا کار از دست دادن یکی از عزیزان و آگاهی از اینکه بیماری یا پیری توان ما را به تحلیل می برد از جمله موقعیتهایی هستند که اغلب موجب بروز افسردگی تنها زمانی نابهنجار تلقی می شود که با واقعه ای که رخ داده متناسب نباشد و یا فراتر از حدی که برای اکثر مردم نقطه آغاز بهبود است ادامه یابد (براهنی و همکاران، 1368).
همه معنای غم و افسردگی را می دانیم و گاه بی گاه دچار این حالت شده ایم. ناامیدی عشق، مرگ و شرکت در عزا و بعضی از مسائل مردم را غمگین می سازد. در بیماران افسرده نیز افسردگی بعلل همین مسائل ایجاد می شود ولی چون شخص قبلا به سبب احساس حقارت و عدم کفایت مستعد بیماری است به کلی مغلوب می گردد و افسردگی ایجاد می شود (شاملو 1364) مشاهدات بین المللی بدون ارتباط با کشور تحت مطالعه با افسردگی یک قطبی را در زنها 2 بار شایعتر از مردها نشان داده است. هر چند علل این اختلاف معلوم نیست این تفاوت را ناشی از استرس هاس متفاوت زایمان، درماندگی آموخته شده و آثار هورمونی نهفته می دانند (پورافکاری، 1368).
با توجه به افسردگی فراوان در جامعه کنونی ما، پژوهش حاضر در این زمینه تدوین شده، باشد تا گامی هر چند کوچکتر در راه شناخت انواع درمان آن برداشته شود.
پژوهشگر امیدوار است که گرچه این پژوهش ممکن است نتواند آنطور که باید افسردگی معلمان مدارس را مورد سنجش قرار دهد، ولی حداقل گامی است که در این راه برداشته می شود و انگیزه هایی را برای ادامه پژوهش های آزمایشی در این زمینه در ذهن علاقمندان بر انگیزد.
 
بیان مسئله
افسردگی یک بیماری است که فرد را از نظر فیزیکی و روانی کند می کند و برای هر چیزی که نیاز به کوشش دارد به راحتی خسته می شود و نمی تواند آن کار را به طور مطلوب به انجام برساند و بهره کاری فرد کاهش می یابد و از این رو خود را سرزنش می کند همانطور که گفته شد معلم مبتلا به بیماری مهلک افسردگی نمی تواند مسئولیت خود را در قبال شخصیت سازی دانش آموزان و حتی ارائه مطالب درسی که وظیفۀ اصلی اوست انجام بدهد در این مواقع است که ما باید به ایمن مسئله بپردازیم که علت و علل ایجاد افسردگی در معلم چه بوده و چه هست چه عواملی هستند که وی را به این بیماری سوق می دهند دلایلی را که گفته شد ما را بر آن داشت که مساله مذکور را پی گیری نمائیم تا بلکه نتیجه قابل توجه و مطلوب به دست آورده و علت آن را پیدا نموده تا معلم بتواند بدون هیچ مشکلی و دغدغه ای به کار خود به نحو احسن بپردازد. مساله مهم افسردگی معلم مسئله ای است که می توان گفت در رفتار و خصوصیات اخلاقی دانش آموز نقش به سزایی دارد معلم افسرده که خود در جامعه بهعنوان یک فرد جامعه شناخته می شود و او نیز مانند بقیه اعضای جامعه دارای خانواده و فرزندانی هست که نیاز به محبت و ابراز احساسات دارند که این مسئله مشکل دیگری را برای او ورق خواهد زد.
همانطور که گفته شد فرد در زندگی شخصی خود نیز دارای مشکل خواهد شد و برای خود نه تنها برای خانواده اش هم این مشکل بوجود خواهد آمد و از دید دیگری می بینیم که دانش آموزان معلم افسرده نیز دارای مشکل خواهد شد که همانطور که متوجه شدید ضروری تحقیق در این مورد را بیشتر می کند و این مسائل مطرح شده ما را بر آن داشت که این موضوع را انتخاب نمائیم و بر روی آن تحقیقی انجام دهیم.
ضرورت و اهمیت تحقیق
از آنجایی که جامعه سالم در گرو داشتن افراد سالم است و آن نیز در گرو رواج بهداشت روانی در تمام سطوح و اقشار مردم است و همچنین با توجه به نیاز شناسایی عواملی موثر در ایجاد ناهنجاریهای روانی به منظور کنترل متغیرهای موثر در ایجاد ناهنجاریهای روانی به منظور کنترل متغیرهای موثر در آن انجام تحقیقاتی در این زمینه ضروری به نظر می رسد از طرف دیگر در دنیای امروز افسردگی بیماری است که با افزایش تکنولوژی و مفصل اجتماعی عوارض و عواقب خطرناک شخصی اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در پی دارد در شرایط کنونی لزوم توجه به آن چندان احساس می گردد. اهمیت موضوع در این است که معلم مبتلا به افسردگی نمی تواند برای دانش آموزان ابزار احساسات نماید و آن را از لحاظ روانی و معنوی تامین نماید و همچنین مطالب درسی را به خوبی برساند. افسردگی اصولا تفکر و اندیشه غلطی است که پایه و اساس منطقی ندارد و به تدریج تمام وجود ما را در ما تشدید می کند احتیاج به تایید شدن از جانبه دیگران باشد برای اصلاح این مسئله می توان با تحلیل نموداری خاص متوجه غیرواقعی این موضوع گردید عوامل دیگر در همین را ** به حرمت نفس می باشد. یعنی شناخت خود واقعی به انچه که دیگران می گویند و نه آنچه خود تصور می کنیم از عوامل ذکر شده در بالا ما را بر این داشت که به خاطر اهمیتی که این موضوع دارد تحقیق خود را انجام بدهیم تا نتایجی قابل تامل بدست آوریم و برای جامعه خود فرمتی انجام بدهیم تا روزی باشد که هیچ فرد یا معلمی دچار این بیماری نشود.
اهداف پژوهش
اهداف کلی در این تحقیق عبارت انداز:
1-    مقایسه میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی شهرستان خوی
اهداف جزیی
1-    ویژگیهای شخصیتی معلمان
2-    تعیین اینکه محیط در افسردگی معلم تاثیر دارد یا نه
3-    شناخت مسایل و مشکلات معلمان افسرده
4-    تاثیر تربیتی معلمان افسرده در دانش آموزان
سوالات پژوهش
1-    میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی و معلمان مدارس عادی در شهرستان خوی در سال تحصیلی 91-90 چقدر است
2-    آیا میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی بیشتر از معلمان مدارس عادی است؟
فرضیه تحقیق
میزان افسردگی در معلمان مدارس کودکان استثنایی بیشتر از معلمان مدارس عادی است.
تعریف مفاهیم و واژه ها
1-    افسردگی: این اصطلاح بسیار وسیع و تا حدودی مهم است برای تشخیص عادی حالتی مشخص با غمگینی و گرفتگی و بی حوصلگی و برای پزشک گروه وسیعی از اختلالات خلقی با زیر شاخه های متعدد و اتداعی می کند (پورافکاری، 1373)
2-    معلم: دوشیزه یا زنی که دوره تربیت معلم را گذارنده و به آموزش و پرورش در مدارس می پردازد.
تعریف عملیاتی افسردگی
در این تحقیق افسردگی عبارتست از آنچه که بوسیله آزمون بک (افسردگی) سنجیده می شود.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.