فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:48
فهرست مطالب:
مقدمه 1
سیستم سوخت رسانی خودرو سواری مزدا 2
سیستم روردی هوا 3
سیستم تأمین سوخت 4
رگولاتور فشار 6
سیستم کنترل الکترونیکی سوخت رسانی 7
ورودی ها 9
سنسور موقعیت میل لنگ 10
سنسور موقعیت میل سوپاپ 11
سنسور ضربه 12
سنسور دمای مایع خنک کننده موتور 13
پردازشگرها 14
خروجی ها 15
سلونوئیدها 17
سیر تکامل گیربکسهای اتومبیل 18
آشنایی با گیربکس اتوماتیک سواری مزدا 323 20
طرز کار گیربکس اتوماتیک 23
مجموعه سوپاپ کنترل 24
سیستم کنترل گاورنر 25
سیستم کنترل دریچه گاز 26
مجموعه دنده های سیاره ای 27
مجموعه های کلاج ها 29
رانندگی با گیربکس اتوماتیک 30
چراغ HOLD 32
سیستم فرمان 37
انواع فرمان ها 38
جعبه فرمان حزونی و پر قدرت 39
فرمان پر قدرت هیدرولیکی 41
حالت غیر فعال فرمان 42
قطعات تشکیل دهنده فرمان پر قدرت هیدرولیکی 43
جعبه فرمان هیدرولیکی 46
مقدمه:
موتورهای احتراق داخلی ، جهت کارکرد خود به مخلوط بینه ای از سوخت و هوا احتیاج دارند . نسبت تئوری ایده ال جهت این منظور برابر1: 7/14 می باشد که به این نسبت (استوکیومتریک ) می گویند و آن بسته به شرایط مختلف کارکرد موتور متغیر خواهد بود .
افزایش توان در موتور های احتراق داخلی ، ارتباط بسیار زیادی به نسبت مخلوط سوخت و هوا در داخا موتور دارد که سیستم های مدرن الکترونیکی چشم انداز جدیدی را در طراحی خودروها و سیستم های آن بوجود آورده اند .
اینک نوبت آن فرارسیده است تا در پاسخ به این نیازها ، موتورهایی را با خروجی بالا ، مصرف سوخت و پایین آلودگی خروجی کمتری طراحی و به بازار عرضه نمود .
در سیستم های جدید سوخت رسانی انژکتوری FFL (Electronic Fuel Linjection) یک واحد کامپیوتری مقدار پاشش و زمان جرقه را بر اساس ضوابط و معیارهای بهینه شده سیستم ، کنترل می کند . واحد دیجیتالی پردازش و میکروپروسورها ، امکان ترجمه و پردازش اطلاعات گسترده کارکرد را به داخل واحد برنامه ریزی شده (ECU) جهت کنترل پاشش سوخت و جرقه ، فراهم می آورد . لذا در این گاهنامه تلاش شده مسائل مربوط به نحوه عملکرد بعضی از قطعاً و سیستم های بکار رفته در سیستم سوخت رسانی خودروها برای ایجاد شرایط ایده ال ارائه گردد. تا به این وسیله بتوانیم اطلاعات هر چند محدود ، اما کاربردی رادر اختیار شما عزیزان قرار دهیم .
تاریخچه سیستم های سوخت انژکتوری EFI (Electronic Fuel Injection)
استفاده از سیستم های سوخت رسانی انژکتوری ، به حدود 100 سال قبل باز می گردد . سازنده پمپ های پلانچری پاشش سوخت (Gasmocoven fabic deutz) از سال 1898 از این سیستم ابتدایی استفاده می کرد .
شرکت BOSCH از سال 1912 ، تحقیقات وسیعی در خصوص پمپ های انژکتوری بنزینی آغاز نمود اولین موتور که از سیستم های انژکتوری BOSCH استفاده می کرد هوااپیمایی بود که با قدرت 1200 اسب بخار در سال 1937 تولید گردید .
در سال 1951 برای نخستین بار ، سیستم انژکتوری پاشش مستقیم در یک خودروی کوچک نصب گردید . چند سال بعد این سیستم در خودروی بنز 300 SL از محصولات شرکت
دایملر – بنز نصب گردید .
در سال 1967 این نوع سیستم گام بزرگتری رو به جلو برداشت و آن ابداع اولین سیستم انژکتوری الترونیی بنام سیستم کنترل فشار ورودی D-Jetronic بود .
در سال 1973 سیستم نترل جریان هوا بنام L-Jectronic در بازار خودرو ظاهر گردید و در همان زمان نیز سیستم مجهز به سنسور جریان هوا (air flow sensor ) ابداع گردید .
در سال 1982 سیستم K-Jectronic )) در شکل وسیع تری که شامل مدار کنترل حلقه بسته و سنسور اکسیژن ( لا مبدا) و نوع KE-Jeronicبود در صنعت ظهور پیدا کرد .
در سال 1992 تعداد زیادی از موتورها مجهز به سیستم motoronic شدند که ازخصوصیات
آن منترل دیجیتالی سیستم کنترل موتور می باشد . این سیتم علاوه بر نتر میزان پاشش ،کنترل جرقه را نیز به شکل الکترونیکی بعهده دارد .
سیستم سوخت رسانی خودروی سواری مزدا از نوع MOTRON بوده و به شرح زیر عمل می نماید .
در سیستم motronic تمامی سیستم های الکترونیکی موتور را به صورت یکجا و در واحدی به نام ECU ( واحد کنترل الکترونیکی موتور ) و یا PCM در (خودروی مزدا ) فراهم آورده و تمامی عملکرد سیستم را جهت ارسال میزان پاشش سوخت و ایجاد جرقه تحت کنترل خود دارد.
ابزارهای اطلاع رسانی وضعیت موتور ( سنسورها ) ، تمامی اطلاعات پارامترهای مورد نیاز موتور را جمع آوری نموده و این اطلاعات را جهت بخش خروجی واحد کنترل الکترونیکی موتور ارسال می کند .