فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:95
فهرست مطالب:
فصل اول
چکیده
مقدمه
اهمیت و بیان مساله
هدف تحقیق
فصل دوم
سابقه و پیشینه تحقیق
مبدا شیطان پرستی
سیر تاریخی شیطان پرستی
شیطان پرستی جدید
انواع شیطان پرستی از نظر ایدئولوژی
انواع و رویکردهای شیطان گرایی
شیطان گرایی فلسفی
شیطان گرایی لاویی
شیطان پرستی دینی
شرپرستان
کلیسای شیطان و معبدیست
نگاهی تاریخی به پدیده شیطان پرستی
شیطان گرایی بدوی
شیطان گرایی در قرون وستا
شیطان گرایی مدرن
مقایسه شیطان درادیان توحیدی
شیطان پرستی بومی
ریشه های شیطان گرایی در عرفان یهود
شیطان پرستی در ایران، عراق و مصر
فصل سوم: نقد و تحلیل
بررسی علل جذب و گرایش به فرقه های شیطانی
نماد سازی وسیع و ترویج آن در حوزه فرهنگ عمومی
فصل چهارم:
نتیجه گیری
پیشنهاد ها و راهکارها
فهرست منابع
پیوست
1. چکیده
شیطان پرستی به معنی پرستش شیطان به عنوان قدرتی فوق العاده قوی و بسیار قوتی تر و موثر تر از نیروهای خوب دنیوی همچون خداست. در شیطان پرستی به عنوان نماد قدرت و حاکمیت بر روی زمین، قدرتی به عنوان برترین قدرت دو جهان مورد توجه و پرستش قرار دارد و این دنیایی را که به عنوان دوزخ برشمرده می شود را قانونمند می کند. در شیطان پرستی، غیر از استفاده از شیطان به عنوان قدرت تاریکی و قدرت مطلق از نیروها و اجنه و روح های پلید و شیطانی نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می شود؛ و در نهایت معنای شیطان پرستی؛ پرستش قدرت پلیدی است.
به طور کلی دو تعریف برای گروههای شیطان پرستی وجود دارد؛
تعریف اول: هر گروهی که شیطان را (مشابه شیطان تعریف شده در دین مسیحیت که عاری از مفاهیم غیر طبیعی مربوط به پلیدی و زشتی است یا یک شیطان انتزاعی) به عنوان خدا قبول داشته باشد و آن را عبادت کند، که معمولا از آن به عنوان الهه سیاه نیز یاد می کنند و آن را منتسب به طبیعت «حقیقی» انسان می نامند.
تعریف دوم: گروههایی که از دین مسیحیت تبعیت نکرده و یا عیسی را با خصوصیای که در دین مسیح تعریف شده است قبول ندارند. این تعریف معمولا توسط بنیادگرایان مسیحی مورد استفاده قرار می گیرد و بر مبنای این تعریف بسیاری از گروهها را شیطان پرست می نامند.
2.مقدمه
شیطان پرستی یکی از اعتقاداتی است که برخی به آن پیشینه هزاران ساله می دهند و دلیل آن را نیز پرستش هر موجود دارای قدرت توسط مردمان هزاران سال پیش و یا در نظر گرفتن دو خدای ضد هم یعنی خدای خیر وشر می دانند.
می گویند: شیطان پرستی حقیقی را جستجو می کند که در این جهان یافت نمی شود. خودکشی توجیهی اینگونه دارد، «اگر بپرسی شیطان پرستی را در تجاوز و قتل به ویژه در تجاوز به کودکان و نوجوانان به همراه قتل آنان باید دید.
(کلمه ی شیطان پرستی غلط می باشد) یک حرکت مکتبی، شبه مکتبی و یا فلسفی است که هواداران آن شیطان را یک طرح و الگوی اصلی و قبل از عالم هستی می پندارند. آنها شیطان را موجودی زنده و با چند وجهه از طبیعت انسان مشترک می دانند.
شیطان گرایی را در گروه «راه چپ» مخالف با «راه راست» طبقه بندی می کنند. (مقدس، 1388، 25) دست چپی ها به غنی سازی روحی خود در جریان کارهای خودشان معتقدند. و بر این باورند که در نهایت باید تنها به خود جواب پس دهند. در حالی که دست راستی ها غنی سازی روحی خود را از طریق وقف کردن و بندگی خود در مقابل قدرتی بزرگ تر بدست می آورند. لاوییان در واقع خدایی از جنس شیطان و یا خدایی دیگر را برای خود قائل نیستند. آنها حتی از قوانین شیطان نیز پیروی نمی کنند. این جنبه اعتقادی آ«ها به طور مکرر به اشتباه نادیده گرفته میشود و عموما آنها را افرادی می شناسند که شیطان را به عنوان خدا پرستش می کنند. (معمر، 84)
شیطان گرایی به جای اطاعت از قوانین خدایی یا قوانین طبیعی و اخلاقی، عموما بر پیشرفت فیزیکی خود با راهنمایی های موجودی مافوق یا قوانینی فرستاده شده تمرکز دارد.
پنداره ای از شیطان، اثر گوستاو دوره در کتاب بهشت گمشده، نوشته جان میلتون
به همین دلیل بسیاری از شیطان گرایان معاصر از باور ها و گرایش های ادیان گذشته اجتناب می کنند و بیشتر گرایش های خودپرستانه دارند. به گونه ای که خود را در مرکز هستی و قوانین طبیعی می بینند و بیشتر شبیه به مکاتبی چون ماده گرایی و یا خود محوری و جادومحوری هستند. به هر حال بعضی شیطان گرایان به طور داوطلبانه بعضی از قوانین اخلاقی را انتخاب می کنند. این یک جریان وارونه سازی را نشان می دهد. بر این مبنا شیطان گرایان به دو گروه اصلی شیطان گرایان فلسفی و شیطان گرایان دینی تقسیم بندی می شوند.
اهمیت و بیان مساله
در دهه های اخیر، گسترش فرقه های شیطان پرستی در دنیا با رشد خیره کننده ای همراه بوده است به خصوص اینکه این فرقه از ابزارهای جدید برای گسترش و فعالیت خود بهره مند بوده است. فرقه های شیطان پرستی هم مانند هر پدیده اجتماعی دیگر از این قاعده مستثنی نیست.
روزگار عجیبی است؛ هر گوشه، در هر خیابان یا بین دوستان را که نگاه می کنی درباره این کلمه میشنوی؛ مخصوصا در بین کسانی که ادعای متال بازی و گوش دادن به موسیقی متال به خصوص به سبک پلک متال را یدک می کشند، چیزی که الآن در جامعه مشاهده می شود باب شدن شیطان پرستی و انداختن پنتاگرام در گردن است.
بلک متال Dark throne، مریلین مانس، نیروانا، آنتوان لاوی، کلیسای شیطان، satanic bable، آدمخواری ، skull-n-bone و ...
احتمالا حداقل یکی از این کلمات را تا کنون شنیده اید، آدمهای زیادی را دیده اید که خودشان را طرفدار این نامها و گروهها می دانند موسیقی های آنها را گوش می دهند، گاههاه لباسهای عجیب و غریب می پوشند، علامتهای خاصی بین خودشان دارند.
از اینها که بگذریم حتما زیاد شنیده اید که در فلان کشور یک عده شیطان پرست یک آدم را تیکه تیکه کردند یا خوردند یا فلان جنایت را انجام دادند.(توسلی، 1387، صلحه 147)
گرایش انسان به عرفان و معنویت در عصر حاضر غیر قابل کتمان است، بشر امروزی بسان نیاکان خود در جست و جوی گمشده خود در آسمانهاست. معنویت به عنوان مقوله فطری حتی در عصری که خدا مرده است، می تواند کام تشنه بشر را سیراب کند. اما پناه بردن به دامان فرشته رانده شده از عرش الهی و اعتقاد به نیروی بی انتهای! شیطان این روزها برای خود مشتریانی یافته که باعث ناخشنودی دینداران و دلسوزان شد، است. شیطان در تمام داستانهای کهن و در تمامی ادیان وجود دارد، شیطان آمده است تا انسان خلیفه الله نباشد. (جوادی، 1368، صفحه 150) شیطان دشمن سرسخت انسان که از خلقت حضرت آدم تا به امروز پی در پی با او به مخالفت پرداخته، اهمیت شناخت و نحوه مواجهه با او از موضوعات مهم قرآنی است. در قرآن درباره شیطان آمده است. شیطان موجودی از گروه جنیان است چون جنیان از جنس آتش بی دود هستند بنابراین شیطان نیز از آتش است او در مقابل رب دست به طغیان زد ، و به او کفر ورزید علت کفر و عصیان او در مقابل خدا به دلیل تمرد از سجده به پای انسان بود ، چون انسان به اسماء الهی آگاهی یافته بود و شیطان از این علم بی بهره بود او جنس خود را که از آتش بود برتر از خاک که جنس انسان است می داند و بر این اساس کینه و دشمنی انسان را سخت به دل گرفته است یوسف 5، و با سرکشی که به درگا8ه رب نموده است او را وادار به دخالت در کار خدا بدون داشتن علم و آگاهی می کند دشمنی خود را با آدمیان به رخ آنها بکشد آنها را وادار به طغیان و غوا کند ، حتی با داشتن علم الهی نیز ممکن است این طغیان و غوا صورت پذیرد او سعی می کند به وسیله انسان خلقت خدا را دگرگون کند و سعی می کند حزبش را بر جهان مسلط کند ولی خداوند حزب او را دچار خسران می کند و نهایتا سعی می کند که با مسخ کردن انسان و تصرف او، عذاب خدا را بر او جاری سازد و او را به سوی عذاب سعیر سوق دهد در دلش دائما حزن و اندوه جاری سازد آنها را از آخرت بی اعتقاد گرداند و در قیامت آنها را در کنار خود محشور ببیند.
شیطان در تمام داستان های کهن و در تمام ادیان وجود دارد، شیطان آمده است تا انسان خلیفه الله نباشد. شیطان بسان تاریکی مطلق در برابر روشنایی و نور رحمت الهی است. هر چند در ابتدا بشر سعی داشت تا از شیطان دوری کند و از شر او در امان باشد اما بشر امروزی در پی فنا شدن در نیروی شیطان است.
شیطان نخستین کسی بود که برخی کاری را مرتکب شد و پیش از او کسی آ«ها را انجام نداده بود و آنها از این قرارند:
-اولین کسی که قیاس نمود و خود را از حضرت آدم (ع) برتر و بالاتر دانست و گفت: من از آتشم او از خاک در حالی که آتش از خاک بالاتر است.
-اولین کسی که در پیشگاه با عظمت الهی تکبر نمود و به دستور خالق خود عمل نکرد.
-اولین کسی که معصیت و نافرمانی خدا را کرد و آشکارا با او مخالفت نمود.
-اولین کسی که به دروغ گفت: خدا گفته از این درخت نخورید، چون درخت جاوید است و اگر کسی از آن بخورد تا ابد زنده می ماند و با خدا شریک می شود.
-اولین کسی که قسم به دروغ خورد و گفت: من شما را نصیحت می کنم.
-شیطان اولین کسی است که صورتهای مجسمه و بت را ساخت.
-اولین کسی ه نماز خواند و یک رکعت آن چهار هزار سال طول کشید.
-اولین کسی که غنا و آواز خواند، همان زمانی که آدم (ع) از درخت نهی شده خورد.
-اولین کسی که نوحه خواند و گریست؛ چون او را به زمین فرستادند، به یاد بهشت و نعمت های آن نوحه خواند و گریه کرد.
-اولین کسی که لواط کرد آنگاه که به میان قوم لوط آمد.
-اولین کسی که دستور ساختن منجیق را داد تا حضرت ابراهیم (ع) را با آن در آتش اندازند.
-اولین کسی که دستور ساختن نوره را در زمان حضرت سلیمان داد، برای اینکه موهای اضافی پاهای بلقیس پادشاه سبا را از بین ببرند.
-اولین کسی که دستور ساختن شیشه را داد تا حضرت سلیمان (ع) آن را روی خندق گذارد و بلقیس را آزمایش کند.
-اولین کسی که عبادت و بندگی او فرشتگان را به تعجب در آورد.
-اولین کسی که به خدای خود اعتراض کرد.
-اولین کسی که شبیه شدن به دیگران را مطرح و مردم را به آن تشویق کرد.
-اولین کسی که سحر و جادو کرد و آن دو را به مردم یاد داد.
-اولین کسی که برای زیبایی، زلف گذاشت.
-اولین کسی که نقاشی کرد و چهره کشید.
-اولین کس که آتش حسرتش شعله ور شد.
-اولین کسی که به ناحق مخامصه و جدال کرد.
-اولین کسی که خدای تعالی به او لعنت نمود (و از ناراحتی فریاد کشید).
-اولین کسی که به خدا کفر ورزید.
-اولین کسی که گریه دروغین نمود.
-اولین کسی که عبادت و خلقت خود را ستود. (جوادی، 1384، صفحه 140)
هدف تحقیق:
عصر جدید به همراه خود نیازها، نگاه ها و پرسش های جدیدی را برای بشریت به ارمغان آورده است که علم و تکنولوژی نمی توانند پاسخی قانع کننده برای آنها بیابند. انسان در دنیای صنعتی امروز نیاز شدیدی به معرفت و معنویت دارد و در جسجوی رفع عطش خود می باشد در این میان، فرقه ها و گروههای جدید در کنار ادیان بزرگ مطرح شده اند که برخورد ها و مواجهه ای گوناگون از سوی دولت ها و مراکز دینی و مردم با آن ها صورت گرفته است. برخی از این فرقه ها و گروه ها با دعوت به معنویت وعده های دلچسبی از ملاقات با خدا، تجزیه مکاشفه عرفانی، کسب آرامش فکری و روحی، درک بی واسط خدا در درون، ورود به عوامل معنوی، جهانی سرشار از عشق و صلح و دوستی و ... را به پیروان راه خویش می دهند و با برنامه ریزی منظم و به راه انداختن کلاس ها و دوره های آموزشی و استفاده از موسیقی و حتی برپایی اردوها و مسافرت های خارجی و دیدار با استادان معنوی، پیروان خود، را برای ادامه این طریق، دلگرم و امیدوار نگه داشته و مرموز و آرام اصولی همچون اعتقاد به تناسخ و بازپیدایی و خودمحوری و ... را القا کرده و بدون اینکه تعصب و حساسیت فرد را تحریک نمایند او را به صورت نامحسوس نسبت به اصول و اعتقادات خویش سست می کنند، عقاید خود را به او القا نموده و خط فکری او را تغییر می دهند. برخی با شکستن هنجارهای تعریف شده اجتماعی و دعوت به چارچوب شکنی اخلاقی و تجربه کسب لذت های جنسی نامشروع، استفاده از انواع مشروبات
الکلی، مواد مخدر، لباس، آرایش ، موسیقی های محرک، خودپرستی و خود محوری و حتی با ترویج خشونت و جهایت و به اصطلاح کسب انرژی از این مظاهر جادویی و شیطانی، می توانند برای آن دسته از جوانان هنجارگریزی که عموما مبتلا به افسردگی ها و ناراحتی های روانی خلاهای فکری و تنهایی و پوچی واز خودبیگانگی اند، تا حدودی علاقه ایجاد کنند و برای مدتی سبب تحذیر و فراموشی بیشتر و در نهایت باعث تخریب روح و جسم و اندیشه آن ها گردند. با توجه به اینکه فرهنگ ایرانی، فرهنگ دینی بوده و توجه به معنویت هم از شاخصه های این فرهنگ می باشد و از طرفی با توجه به عصر انفجار اطلاعات و دسترسی سریع جهانی به اطلاعات، فرقه ها و گروه های جدید به زبان فارسی برای مبارزه همه جانبه با اسلام تبلیغات وسیع و همه جانبه خود را در ایران شروع کرده اند این قبیل گروه ها را از آن جهت که 1-ماهیت ضد دینی دارند 2-عملکرد آنها مستقیما اصول، عقاید و باورهای مردم را نشانه گرفته است 3-اثرات فعالیت آنها تدریجی و نامحسوس است 4-فعالیت آن ها ممکن است در تضاد با نظم و امنیت اجتماعی باشد 5-این گروه ها مروج خشونت، ناسازگاری، هرج و مرج، روابط نادرست، مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و ... در جامعه هستند 6-زمینه رشد خرده فرهنگ ها در جامعه را فراهم و بدین ترتیب بر افزایش تعارض در جامعه می افزایند، شایسته توجه و بررسی بیشتر هستند در این پژوهش کوشش شده است تصویر بهتری نسبت به گروه ها (شیطان پرستان) ارائه گردد تا از این رهگذر شناخت بهتری در مورد گروههای مذکور حاصل شود. همچنین حذف از این تحقیق شناساندن انواع شیطان پرستی و گروهها، سنبل ها، اعتقادات و اعمال شیطان پرستان می باشد.