فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:40
فهرست مطالب:
سیستم های اطلاعاتی مدیریت 3
مقدمه 3
نقطه نظر مهم 11
وضعیت کنونی سیستم های اطلاعاتی داخلی 19
سیستم های اطلاعاتی روی مزرعه –سخت افزار کامپیوتر 19
واسطه ی کاربر 24
تصمیم گیرنده 24
وضعیت کنونی سیستم های اطلاعاتی خارجی 25
اینترنت 25
سیستم ماهواره ای مخابره ی داده ها 27
مشاوران خارجی 27
پرداختن به تصمیمات ساختاری 29
پرداختن به تصمیمات ساختاری غلط و غیر ساختاری 36
خلاصه 39
سیستم های اطلاعاتی مدیریت
مقدمه
سیستمهای اطلاعاتی مدیریت ، یک موضوع بسیار گسترده و پیچیده را شامل می شود.به منظور کنترل پذیر نمودن این موضوع ، حد و مرزهایی نیز می بایست تعیین گردند.ابتدا به دلیل اینکه فعالیتهای متعددی به سیستم های اطلاعاتی مدیریت مربوط می شوند ، یک بررسی کلی در این زمینه امکانپذیر نمی باشد.مواردی که در اینجا در مورد آنها بحث می شود تنها نمونه هایی جزئی از فعالیتها می باشند که دیدگاه و نقطه نظر نویسنده ی این مقاله را در باب توسعه های جالب تر و متداول تر منعکس می نماید.علاوه براین جایی که تاثیرات متعددی در یک ناحیه ی مشابه وجود داشته باشند ، تنها موارد انتخابی برای به تصویر کشیدن مفاهیم مورد استفاده قرار خواهند گرفت.همچنین عمده تمرکز این مقاله بر سیستم های اطلاعاتی به منظور استفاده در سطح مزرعه و تا حدی سیستم های مورد استفاده برای حمایت از محققانی که به مشکلات سطح مزرعه می پردازند (به عنوان مثال مدلهای بهینه سازی یا شبیه سازی ، سیستم های اطلاعات جغرافیایی و غیره) و نیز سیستم های مورد استفاده برای حمایت شرکت های محصولات کشاورزی که کالاها و خدمات مورد نیاز تولیدکنندگان کشاورزی را فراهم می کنند ، خواهد بود.
دوم اینکه چهارچوبهای متعددی وجود دارند که می توان از آنها برای تعیین و تعریف سیستم های اطلاعاتی مدیریت استفاده کرد.برای بحث کردن در مورد مفاهیم مهم بیش از یک مورد استفاده می شود.به دلیل اینکه بیش از یک مورد در اینجا استفاده می گردد ، مشکلات مربوط به درک ماهیت مفاهیم کلیدی در مورد سیستم اطلاعاتی مدیریت را نشان می دهد.درحقیقت آنچه که به عنوان یک سیستم اطلاعاتی مدیریت مفید و موثر در یک محیط در نظر گرفته می شود ممکن است در محیط دیگر آن استفاده و تاثیر را نداشته باشد.
درنهایت اینکه نمی توان از نقطه نظر تاریخی سیستم های اطلاعاتی مدیریت چشم پوشی کرد.این نقطه نظر جهتی را نشان می دهد که می توان فهمید این سیستم ها چگونه استنتاج شده ، چگونه مورد تصحیح قرار گرفته و با پیدایش تکنولوژی های جدید چگونه اتخاذ شده اند همچنین می توان دریافت که شرایط اقتصادی در حال تغییر و عوامل دیگر ، چگونه بر کاربرد سیستم های اطلاعاتی تاثیر گذار بوده اند.
قبل از آغاز بحث در مورد سیستم های اطلاعاتی مدیریت می بایست به بررسی برخی مفاهیم آزمایش شده در زمان بپردازیم.دیویس ، یک مفهوم مورد استفاده رایج را در تمایز میان داده ها و اطلاعات ارائه می نماید.او داده ها را به عنوان موضوعات ، اعداد و حقایق اولیه و غیره معرفی می نماید.اما اطلاعات به منظور تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرند.تبدیل داده ها به اطلاعات نیازمند پردازش است و این پردازش می بایست با در نظر گرفتن زمینه و مفهوم تصمیم صورت گیرد.ما اغلب اوقات داده های فراوانی در اختیار داریم اما میزان میزان اطلاعات مفیدمان بسیار پایین است.با این وجود میزان موفقیت حاصل نیز با توجه به اطلاعاتی که در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می گیرد بسیار متفاوت است.باربارا این مفهوم را گسترش داده و مفاهیمی از قبیل استنباط ، دانش و آگاهی را نیز به آن می افزاید که در نتیجه سلسله مراتبی به وجود می آورد و طبق آن آگاهی را در بالاترین سطح و داده ها را در پایین سطح سلسله مراتب جای می دهد.با حرکت به قسمت بالای سلسله مراتب ، ظرفیت کاهش یافته و ارزش افزایش می یابد.بنابراین با کسب دانش و اگاهی پروسه ی تصمیم گیری تصحیح می گردد.هدف سیستم های اطلاعاتی مدیریت این است که علاوه بر پرداختن به تمام سطوح سلسله مراتب ذکر شده ، داده ها را نیز به اطلاعات تبدیل نموده و در اختیار افرادی که مسئولیت تصمیم گیری را به عهده دارند قرار دهد.با این وجود همانطور که باربارا و هایچل عنوان کردند ، ارائه ی داده ها و اطلاعات بیشتر در حقیقت ممکن است پروسه ی تصمیم گیری را دشوارتر نمایند.به همین منظور بیشتر تمرکز می بایست با حرکت به قسمت بالای سلسله هایچل مراتب به افزایش ارزش اطلاعات معطوف گردد.
مفهوم مهم دیگری که طبق گفته های دیویس و آلسن باید مورد توجه قرار گیرد ، ارزش اطلاعات می باشد.آنها عنوان کردند که ارزش اطلاعات در واقع ارزش تغییر در تصمیم گیری است که از طریق اطلاعات حاصل می گردد.این جمله اشاره می نماید که اطلاعات به طور عادی یک جنس مستقل نیست.علاوه بر این اگر اطلاعات باعث تغییر تصمیمات گذشته به تصمیمات بهتر نگردد ، فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود.بسیاری تصور بر این دارند که سرمایه گذاری در سیستم های اطلاعاتی مدیریت بهتر ، یک تصمیم اقتصادی دقیق به شمار می رود.در واقع از آنجا که یک سیستم بهتر ممکن است به تغییر تصمیمات یا هزینه ی اجرای سیستم بهتر منجر نگردد ، این سرمایه گذاری حتی ممکن است اقدامی بد و بی ثمر محسوب گردد.علاوه بر این به دلیل اینکه پیش بینی مزایا و هزینه های سیستم بهتر کاری دشوار است ، بنابراین باید اطلاع داشته باشیم که امر سرمایه گذاری کاری ریسک پذیر تلقی می گردد.
هارش و همکارانش رویکرد دیگری از تشریح سیستم های اطلاعاتی ارائه نموده اند.آنها اطلاعات را در چهار نوع معرفی کرده اند که هر چهار نوع آن مولفه های مهمی از سیستم اطلاعاتی مدیریت به شمار می روند.همچنین هر یک از این انواع بر یکدیگر تاثیر دارند.اولین سطح و در واقع سطح آغازین را می توان اطلاعات توصیفی عنوان کرد.این اطلاعات ، چگونگی شرایط تجارت را به تصویر کشیده و موقعیت تجارت را در یک نقطه ی زمانی خاص توصیف می نماید.اطلاعات توصیفی برای مدیر تجاری از اهمیت خاصی برخوردار می باشند چراکه بدون این اطلاعات بسیاری از مشکلات مشخص نخواهند شد.اطلاعات توصیفی ، انواع مختلفی از اطلاعات را شامل می گردد که از این دست می توان به مورادی چون نتایج مالی ، سوابق تولید ، نتایج آزمایشات ، بازاریابی محصول و سوابق نگهداری اشاره کرد.
اطلاعات توصیفی همچنین ممکن است به عنوان داده هایی برای حفظ انواع اطلاعات مورد نیاز دیگر به کار گرفته شوند.به عنوان مثال اطلاعات مربوط به چگونگی یک موضوع برای ارائه ی موانعی در تجزیه و تحلیل گزینه های تطبیق مزرعه ، لازم می باشند.این اطلاعات همچنین به منظور شناسایی مشکلات نیز به کار می روند.اطلاعات توصیفی لازم و ضروری می باشند اما در تعیین و پرداختن به مشکلات مدیریت مزرعه کافی نمی باشند.
نوع دوم اطلاعات ، اطلاعات تشخیصی می باشند این نوع اطلاعات ، شرایط خطا ، محلی را که اشتباهی در آن وجود دارد و به عنوان اختلاف موجود میان آنچه که هست و آنچه که باید باشد ، به تصویر می کشد.ارزیابی دقیق از شرایط موجود و شرایطی که باید وجود داشته باشند ، رایج ترین مشکل مدیریت به شمار می آید.این نوع اطلاعات را می توان در ابتدا برای تعیین مشکلاتی که در تجارت گسترش یافته اند ، مورد استفاده قرار داد.آیا سطح تولید بسیار پایین است؟آیا میزان پس انداز در سرمایه گذاری پایین می باشد؟قطعا نمی توان فقط با اطلاعات توصیفی (مانند سوابق مالی و تولیدی) به این سوالات پاسخ داد.ممکن است یک مدیر از مسائل بسیاری در مورد تجارت خود اطلاع داشته باشد ولی با این حال باز هم نتواند این نوع مشکل را شناسایی نماید.مدیر باید روشها یا استانداردهایی را ارائه نماید که به هنگام مقایسه با یک تجارت خاص ، بخشی از واحد اقتصادی را به معرض نمایش بگذارد.پس از اینکه مدیر مشکلی را شناسایی کرد باید اقدامات مناسبی را برای پرداختن به آن مشکل انتخاب نماید.ارزیابی های دقیقی می بایست صورت گیرند تا مدیر بتواند به اهداف خود نائل آید.دام های متعددی بر سر راه مدیران برای کسب اطلاعات تشخیصی وجود دارند.در شرایط تجاری خاص می بایست اطلاعات کافی ، معتبر و توصیفی در کنار روشها یا استانداردهای مناسب فراهم باشند.اگر اطلاعات ، توضیح مناسبی از شرایط موجود و شرایط مطلوبی که باید وجود داشته باشد ارائه ندهند ، برای حل مشکل نیز ناکافی خواهند بود.