پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد-مهندسی عمران – گسترش متدولوژی افزایش ایمنی جاده ها با رویکرد آموزش و اجرای قوانین
210 صفحه در قالب word
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و معرفی…………………………………………………………. 2
1-1-تعریف مساله و اهمیت آن………………………………………………………………………………. 6
1-2- نتایج مهم پژوهش………………………………………………………………………………………… 9
1-3- فصلهای پایاننامه……………………………………………………………………………………….. 9
فصل دوم: اصول و پارامترهای تاثیرگذار بر ایمنی جاده ها…………………………………….. 12
2-1- تصادفات ترافیکی در سامانه حملونقل جاده ای ایران……………………………………. 12
2-2- رابطه بین ایمنی و تحرک…………………………………………………………………………….. 13
2-3- عوامل ایجاد تصادفات جاده ای…………………………………………………………………….. 16
2-3-1- عامل انسانی…………………………………………………………………………………………….. 16
2-3-2- عامل راه…………………………………………………………………………………………………. 19
2-3-3- عامل وسیله نقلیه………………………………………………………………………………………. 24
2-3-4- عوامل محیطی…………………………………………………………………………………………. 25
فصل سوم: مروری بر مطالعات پیشین……………………………………………………………………….. 28
3-1- آموزش ایمنی راه توسط تورهای تئاتری………………………………………………………. 29
3-2- آموزش ایمنی راه در مدارس……………………………………………………………………….. 35
3-3- اعمال مقررات بر کاهش تصادفات جادهای در برخی کشورهای اروپایی…………. 43
3-4- نقش و تبیین نکات محوری آموزش موتورسیکلترانان با هدف افزایش ایمنی….. 49
فصل چهارم: بررسی روشهای آموزش قوانین و رانندگی……………………….. 56
4-1- بررسی اصول وروشهای آموزش ترافیک و قوانین درکشورآلمان…………………….. 57
4-1-1- گواهینامه برای هدایت وسائط نقلیه موتوری…………………………………………….. 59
4-1-2- طبقه بندی مجوزهای رانندگی (انواع گواهینامه های رانندگی) در آلمان…. 64
4-1-3- تمرینات وامتحان رانندگی یک متقاضی دریافت گواهینامه…………………………. 64
4-1-3- آشنایی وآموزش ضوابط ومقررات وقوانین عمومی…………………………………….. 65
4-2- روشهای آموزش رانندگی درکشورآمریکا……………………………………………………… 68
4-2-1- انواع گواهینامه رانندگی………………………………………………………………………… 68
4-4- روشهای آموزش رانندگی در ژاپن……………………………………………………………….. 75
4-4-1- عناوین برنامه های آموزشی…………………………………………………………………….. 75
4-3-2- تدابیر ایمنی ترافیک در سطح کشور ژاپن…………………………………………………. 77
4-3-3- آموزش ایمنی رانندگی درمؤسسه آموزش مرکزی ژاپن……………………………. 78
4-3-4- صدورگواهینامه در ژاپن…………………………………………………………………………. 83
4-4- روشهای آموزش رانندگی وکسب گواهینامه رانندگی درایران……………………….. 87
4-4-1- مراحل آموزش هنرجویان درآموزشگاههای کشور…………………………………….. 88
4-4-2- آزمایشات رانندگی………………………………………………………………………………….. 88
4-4-3- منابع آموزشی………………………………………………………………………………………….. 89
4-4-4- صدورگواهینامه رانندگی…………………………………………………………………………. 90
فصل پنجم: بررسی متدولوژی آموزش ایمنی راه………………………………….. 97
5-1- بررسی متدولوژی آموزش ایمنی………………………………………………………………….. 97
5-1-1- مفهوم آموزش ایمنی راه………………………………………………………………………….. 99
5-1-2- آموزش مستمراصول ایمنی راه…………………………………………………………………. 101
5-2- اعمال قوانین و مقررات………………………………………………………………………………. 143
5-2-1-تعیین عوامل و پارامترها مؤثر در نحوه اجرای اعمال قوانین ومقررات…………. 144
5-2-2- اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و نظارت براجرای آنها………………………… 146
نمونه موردی آمارگیری انجام شده در زمینه نقش آموزش و اجرای قوانین در فرهنگ عبور و مرور 150
دور نمای آینده تصادفات و راه های برون رفت………………………………. 163
مقدمه…………………………………………………………………………… 164
بخش اول: وضعیت عمومی محیط ترافیکی کشور……………………………………………………… 165
1-1: وسیله نقلیه…………………………………………………………….. 165
1-2: انسان……………………………………………………………………. 165
1-3: راه………………………………………………………………………………….. 166
1-4 مدیریت ترافیک………………………………………………………. 166
1-5 خسارات عمومی ناشی از ترافیک در کشور………………………………………………………. 166
1-6 چالشهای عمومی محیط ترافیکی کشور…………………………………………………………….. 167
بخش دوم
2-1 وضعیت تصادفات کشور از نگاه آمار (83-87)…………………………………………………… 168
2-2-1 شاخص شدت تصادفات……………………………………………………………………………….. 169
2-2-2 شاخص نسبت تعداد تلفات به مجموع تعداد تلفات و مجروحین……………………… 170
2-2-3 شاخص ریسک ترافیک……………………………………………………………………………….. 172
بخش سوم : مقایسه با سایر کشور……………………………………………………………………………… 175
مقایسه شدت تصادفات…………………………………………………………………………. 176
بخش چهارم: مقایسه پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی تصادفات جاده ای…………… 178
4-1 پیامدهای اقتصادی………………………………………………………………………………………… 178
4-2 پیامدهای تلفات انسانی…………………………………………………………………………………… 180
4-3 پیامدهای اجتماعی و روانی……………………………………………………………………………. 181
بخش پنجم: راههای برون رفت……………………………………………………. 182
5-1 : راه برون رفت از این معضل اجتماعی در جمله زیر خلاصه می شود…………………. 182
5-2 :رویکردها و راهبردها……………………………………………………………………………………. 185
فصل ششم: نتیجهگیری و پیشنهادات…………………………………………………. 192
6-1- خلاصه و نتیجهگیری…………………………………………………………………………………….. 192
6-2- پیشنهادات برای ادامه تحقیق………………………………………………………………………… 200
منابع و مآخذ……………………………………………………………………. 208
فهرست منابع فارسی…………………………………………………………. 208
فهرست منابع لاتین……………………………………………………………… 209
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
شکل 1-1: نمودار تصادفات در آسیا، آفریقا و کشورهای توسعه یافته را در مقابل تعداد مرگ و میرها 3
شکل(1-2): مدل رگرسیون تعداد کشتهها در طی سال…………………………………………….. 5
شکل (3-1): موقعیت خط عبور……………………………………………………………………………….. 51
شکل(5-1) : تعریف آموزش ایمنی راه……………………………………………………………………. 100
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول(1-1): آمار تصادفات، تلفات، مجروحین، شاخص شدت تصادفات و درصد تغییر هر یک طی سالهای 78 تا 83……………………………………………………………………………………………………………………….. 4
جدول (3-1) : نسبت فایده به هزینه راهبردهای مختلف افزایش ایمنی در نروژ 49
جدول (1-4): نمره بندی نحلفات رانندگی…………………………………………………………….. 74
جدول (5-1): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت دوره بازآموزی پرسنل پاسگاههای راهنمایی و رانندگی برون شهری 105
جدول (5-2): دروس مورد نیاز جهت دوره بازآموزی پرسنل واحدهای صدور گواهینامه 106
جدول (5-3): دروس مورد نیاز جهت دوره آموزشی سیستمهای پردازش اطلاعات تصادفات جادهای 107
جدول (5-4): مفاد آموزشی دوره ایمنی در ترافیک جهت آموزش معاونین راهنمایی و رانندگی مناطق……………………………………………………………………………………………………………………………. 108
جدول (3-5): مفاد آموزشی مورد نیاز برای مربیان تعلیم رانندگی……………………………. 109
جدول (3-6): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت بازآموزی مسئولین فنی شرکتهای حمل و نقل بار 113
جدول (5-7): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت مسئولین فنی شرکتهای حمل و نقل بارهای ویژه 114
جدول (5-8): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت مسئولین فنی شرکتهای حمل و نقل مسافر 115
جدول (3-9): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت دوره بازآموزی پرسنل تیمهای امدادرسانی پزشکی شبکه راهها……………………………………………………………………………………………………………………………. 116
جدول (5-10): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت دوره بازآموزی تیمهای امدادرسانی فنی راهها 117
جدول (5-11): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت دوره بازآموزی معلمین مدارس 120
جدول (5-12): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت دوره بازآموزی کارشناسان مراکز معاینه فنی خودروها 121
جدول (5-13): مفاد آموزشی مورد نیاز جهت داوطلبین شرکت در آزمون اخذ گواهینامه پایه 2 125
جدول (5-14): روشهای تکمیلی آموزش رانندگان………………………………………………. 126
جدول (5-15): مفاد آموزشی لازم جهت دوره تعلیم رانندگی رانندگان حرفهای 127
جدول (5-16): روشهای تکمیلی آموزش رانندگان حرفهای…………………………………. 128
جدول (5-17): مفاد آموزشی مورد نیاز رانندگان حمل محمولات ویژه……………………. 129
جدول (5-18): حداقل مفاد آموزشی و بروشورها و نوارهای کاست جهت ارائه به مراجعین دوائر راهنمایی و رانندگی……………………………………………………………………………………………………………….. 130
جدول(5-19): مفاد آموزشی و بروشورها و نوارهای کاست آموزشی جهت ارائه به مراجعین مراکز معاینه فنی خودروها………………………………………………………………………………………………………………. 131
جدول (5-20): حداقل مفاد آموزشی مورد نیاز جهت دوره بازآموزی متخلفین ترافیکی 132
جدول (5-21): حداقل مفاد آموزشی بروشورها و نوارهای کاست آموزشی جهت رانندگان ترانزیت 133
جدول (5-22): روشهای آموزش کودکان قبل از سنین مدرسه و دانشآموزان 136
جدول (3-23): حداقل مفاد آموزشی بروشورها و گاهنامهها و نشریات مربوط به مسافرین 138