مدیریت زنجیره تأمین «SCM » یکی از مباحث جدید علمی بود. که تحولات مدیریت صنعتی، تجاری و اینترنتی اخیر غرب مدیون آن بوده و توانسته توجه بسیاری از صاحب نظران و دانش پژوهان را به خود جلب نماید. با توسعه روز افزون شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات، شاهد ظهور واژه های نو، ایده های نوین و شکل های بدیعی از فعالیت های مرتبط با اینترنت و فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف می باشیم. در این پروژه قصد و هدف اصلی از ارائه چنین بحثی معرفی این مبحث جدید و شناسایی کاربردهای آن در زمینه های مختلف می باشد و قصد داریم فاکتورهای مختلف آنرا به بحث گذاریم و از همه مهمتر بر روی فاکتور مکان در زنجیرۀ تأمین کلید نمائیم و راجع به آن به تفصیل به بحث و نظر بپردازم. در این تحقیق به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد.
۱- زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تأمین هر کدام چه مفهومی دارند؟
۲- اصول بهینه سازی سیستم «SCM » کدامند؟
۳- مزایا و معایب بهینه سازی «SCM » کدامند؟
۴- فرآیند «SCM » چگونه است؟
۵- ضرورت اندازه گیری عملکرد در زنجیره تأمین چگونه است؟
۶- رقابت پذیری در زنجیره تأمین به چه مفهوم است؟
۷- تأثیر مکان یابی در زنجیره تأمین چیست؟
۸- عدم قطعیت زنجیره تأمین شامل چه مواردی و چگونه است؟
۹- فرضیات «SCM » کدامند؟
۱۰- «SCM » شرکت ها در چه زمینه هایی کمک می نماید؟