دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه رشته روانشناسی و علوم تربیتی مقایسه اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر ساختن گرایی و روش تدریس سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات دانش آموزان پسر شهرستان نهاوندبافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات53
مقدمه
یکی از موضوعاتی که با آغاز علم روانشناسی همواره مورد توجه روانشناسان بوده، یافتن و ارائه شیوه مناسب یاددهی و یادگیری برای انسان بوده است. مکاتب و دیدگاههای زیادی با ارائه نظریات و تئوری های مخصوص به خود در این قلمرو وسیع پا به عرصه وجود نهادند. هر کدام از این مکاتب از یک منظر به چگونگی یادگیری و یاددهی پرداخته اند. رفتار گرایان معتقدند که یادگیری انسان عبارت از پاسخ هایی است که به محرک های بیرونی داده می شود. فرد در جریان یادگیری فعال نیست، امّا شناخت گرایان با این استدلال که فرد در جریان یادگیری منفعل نبوده و خود به فرآیند های ذهنی و درونی یادگیری تسلط داشته و یادگیری صرفاً پاسخ های صادره در برابر محرک ها نیست، به مقابله با آنها پرداخته اند(بهرنگی، 1370). پایین بودن بازده شیوه های تدریس و یادگیری، افزایش روز افزون دانش بشری، پیشرفت های علمی حاصل شده در اثر تکنولوژی و صدها عامل دیگر از این قبیل، موجب گردید تا محققان و متخصصان تعلیم و تربیت در صدد اندیشیدن چاره و انجام تحقیقاتی برآیند که بتوانند با ایجاد تغییراتی اساسی در شیوه های تدریس و یادگیری سنتی، عملکرد نظام های آموزشی را اصلاح و بهبود بخشند. در این راستا نظریه ساختن گرایی برای پژوهشگران از شانس بالایی برخوردار است و یکی از ایده های بزرگ آموزش و پرورش را ارائه می دهد(محبی، 1384). اصل دیگری که در روش های آموزش و پرورش جدید خودنمایی کرده و موجبات دگرگونی ماهیت آموزشی را فراهم ساخته، آموزش از راه انجام دادن و کسب تجربه می باشد. روسو فیلسوف بزرگ فرانسوی برای نخستین بار در کتاب مشهورش به نام امیل آموزش علمی را عنوان کرده و اعتقاد داشت که تعلیم بایستی نه تنها باید با عمل و آزمایش توأم باشد بلکه خود دانش آموزان بایستی آموزشهایی را که جنبه عملی دارند عملاً انجام دهد. به علاوه، اصل مهم دانش اموزان می باشد. بر این اساس دانش آموز باید آزاد باشد تا آنچه را که مایل است و به کیفیتی که می طلبد، بیاموزد نه اینکه آنچه که معلم می داند به او آموزش می دهد. عاملی که به تقویت اصل آزادی منجر گردید همانا طرد عقیده قرون وسطایی مبنی بر گناه کاری و بد فطرتی دانش آموزان می باشد که در ابتدا به وسیله روسو پایه گذاری گردید، به عقیده وی دانش آموز دارای طبیعتی پاک است که هدف آموزش تأمین آزادیهای دانش آموز باشد(وکیلیان، 1385).
فهرست مطالب
مطلب صفحه
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه 2
بیان مسئله 3
اهمیت و ضروت تحقیق 5
اهداف تحقیقق 6
هدف کلی 6
اهداف جزئی
فرضیات تحقیق 7
8
تعاریف اصطلاحات 9
فصل دوم
تاریخچه روش های تدریس و آموزش ریاضیات 16
روش های تدریس سنتی
روش های تدریس سنتی و متداول
روش های جدید آموزشی 17
17
21
نمونه ای از روش ها تدریس سنتی 25
روش تدریس مبتنی بر ساختن گرایی 26
نمونه ای از روش تدریس ساختن گرایی 31
تعاریف خرده مقیاس های ساختن گرایی 33
فصل سوم
روش تحقیق 38
جامعه آماری 38
نمونه، روش نمونه گیری حجم نمونه 39
ابزار گردآوری اطلاعات 40
روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 42
شیوه نمره گذاری آزمون محقق ساخته ساختن گرایی 43
نحوه اجرای آزمون 44
یک ملاحضات لازم جهت اجرای مطلوب آزمون
پ 44
فصل چهارم
توصیف آماری متغیرها 46
بررسی فرضیات تحقیق و ارائه نتایج 49
بررسی هدف کلی بر اساس داده ها
بررسی فرضیات
51
53
فصل پنجم
نتیجه گیری
نتیجه گیری کلی
بررسی نتایج فرضیات
پیشنهادات کاربردی
پیشنهادات پژوهشی 57
61
62
65
65
محدودیت ها 66
منابع فارسی 67
منابع لاتین 70
ضمائم
پرسشنامه محقق ساخته
72