دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنائی بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری(خلاصه کردن ، سازمان دادن ، رمز دادن) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش پایه اول مقطع دبیرستان و دانش آموزان عادی با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 142
چکیده :
بررسی تاثیر آموزشهای راهبردهای یادگیری (مرور ذهنی، بسط دهی، سازمان دادن، نظارت بر درک) بر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیز هوش مقطع دبیرستان . روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد ، جنس و غیره : نمونه گیری تصادفی ساده که از بین دانش آموزان تیز هوش دخترانه پایه اول 2 کلاس گزینش شد که یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس گروه کنترل محسوب گردیدهمچنین ابزار اندازه گیری مورد استفاده آزمون راهبردهای یادگیری و آزمونهای رسمی نیمسال اول و نیمسال دوم.بوده است. روش پژوهش به صورت آزمایشی انجام گرفته است و در اینجا طرح پژوهش به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نتیجه کلی فرضیه اول بدین صورت می باشد که آموزش راهبردهای یادگیری باعث افزایش پیشرفت تحصیلی می شود و مورد تایید نیز قرار گرفت و فرضیه های 2 و 3و 4و 5 مبنی بر : وجود رابطه بین راهبرد مرور ذهنی بر پیشرفت تحصیلی ، وجود رابطه بین راهبرد بسط ذهنی بر پیشرفت تحصیلی ، وجود رابطه سازمان دهی بر پیشرفت تحصیلی و وجود رابطه بین راهبرد نظارت بر درک بر پیشرفت تحصیلی نیز مورد تایید قرارگرفتند.
مقدمه :
بسم الله الرحمن الرحیم اقرأ باسم ربک الذی خلق ، خلق¬الانسان من علق ، اقرأ و ربک الاکرم ، الذی علم بالقلم ، علم الانسان مالم یعلم . ای رسول بخوان به نام پروردگارت که آفریننده عالم است . آن خدایی که آدمی را از خون بسته بیافرید ، بخوان (قرآن را) که پروردگار تو کریم¬ترین کریمان است آن خدایی که بشر را علم نوشتن به قلم آموخت و به آدمی آنچه را نمی دانست تعلیم داد . تعلیم و یاد دادن نادانسته ها اولین و مهم¬ترین پیام الهی و بزرگترین رسالت انبیا و معلمین بشر است و یادگیری و آموختن مهم¬ترین وظیفه هر انسان است لذا از تولد تا مرگ و در هر زمان و موقعیتی باید این تعلیم و تعلم بین انسانها به نحو شایسته انجام گیرد . از طرف دیگر خداوند در وجود انسان توانمندی ها و استعدادهای شگرفی به ودیعه نهاده است که به واسطه این خلقت به خود آفرین گفته و به انسان مقام اشرف مخلوقات داده است . یکی از ویژگی های مهم انسانی برخورداری از ظرفیت ذهنی شگرف و توانایی عظیم یادگیری است . بخش اعظم اطلاعات بشری از طریق این مهارت کسب می شود . پیشرفت و تمدن ، مقابله با طبیعت و مهار آن ، رفع نیازهای متنوع خود ، دستیابی به تکنولوژی پیچیده و غیره همه حاصل تلاش انسان برای یادگیری و تجربه¬اندوزی بوده است . در جهان امروز یعنی عصر انفجار اطلاعات ، تولید اطلاعات جدید و کهنه شدن اطلاعات قبلی آنچنان سریع انجام می شود که مطالب کتابها قبل از بیرون آمدن از زیر چاپ کهنه می شوند (مرتضوی،1374) ، بنابراین ، روش یادگیری (فرآیند) در مقایسه با یادگیری اطلاعات (محصول) در کانون توجه بیشتری قرار گرفته است . چون در فرآیند یادگیری ، این خود فراگیر است که در زندگی واقعی ـ امروز و آینده ـ باید از مهارت چگونگی یادگرفتن خود استفاده کند ، لذا توجه به روش های درست آموزش و آموختن که در آن مسئولیت امر یادگیری به خود فراگیر واگذار می شود ، ضروری به نظر می رسد . در جهان امروز داشتن «سواد علمی ـ فنی» برای هر فرد لازم است . سواد علمی ـ فنی به مجموعه ای از دانستنی ها و مهارت ها در زمینه علوم و تکنولوژی اطلاق می شود که هر انسانی برای زندگی کردن به آن نیاز دارد و در واقع داشتن توانائی در حل مسائل و مشکلاتی است که جامعه امروز بشری با آن مواجه است و این سواد در تمام عمر با 3 شرط تحقق می یابد . 1 ـ داشتن اطلاعات کافی در مورد دانش پایه . 2 ـ وجود انگیزه برای یادگیری . 3 ـ دانستن راه و روش یادگیری(میرعابدینی ، 1378). لازم به ذکر است که مدارس تنها می توانند بخشی از آموزش های لازم برای مهارت زندگی را در مدت زمانی که دانش آموزان در آن محل سپری می کنند ، در اختیار آنها بگذارند . اما اگر همین فرصت ، بیشتر از ارائه اطلاعات ، صرف روش کسب اطلاعات در زمینه های مختلف شود ، این امید وجود دارد که علاقه و اعتقاد و توان و دانش لازم برای یادگیری مادام العمر ، که لازمه زندگی و تعالی بخش آن است ، در افراد فراگیر به وجود آید . لذا اندیشمندان از دیرباز به اهمیت یادگیری و ضرورت شناخت آن پی برده اند ، به طوری که تاریخچه بررسی یادگیری به 2400 سال قبل یعنی دوره افلاطون و ارسطو بر می گردد. افلاطون و ارسطو هر دو فردگرا هستند و ذهن را فعال می دانند ، با این تفاوت که افلاطون را می توان فطرت گرا نامید،زیرا دانش را یکی از ویژگی های ارثی انسان می داند،ولی ارسطو را می توان تجربه گرا دانست،زیرا تجارب حسی را سرچشمه همه دانش ها می دانست . عقاید این دو دانشمند در طول تاریخ روی همه نظریه پردازان یادگیری تاثیر داشته است . مثلاً ، عقاید افلاطون درباره ماهیت دانش از آغاز مسیحیت تا دوره رنسانس نظریه غالب محسوب می شد . از قرن هفدهم به بعد پیروان مکتب تداعی گرایی به مخالفت با نظریه فطرت ـ گرایی برخاستند.به طوری که،در قرن نوزدهم توجه شایانی به قانون تداعی ارسطو (شباهت ، تضاد ، مجاورت و بسامد) مبذول شد . سپس، مکتب رفتار گرایی اسکینر ، با ارائه اصول رفتار گرایی در یادگیری انسان و تهیه فنونی برای مدیریت کلاس و تغییر رفتار افراد ، تاثیرات عمیقی در آموزش و پرورش گذاشت . در نیمه دوم قرن بیستم رویکرد شناخت گرایی در مخالفت با دیدگاه مکانیکی رفتار گرایان درباره¬ی انسان ، یادگیری را ایجاد تغییر در ساخت شناختی و فرآیندهای ذهنی یادگیرنده تعریف کردند. شناخت گرایان در زمینه یادگیری ، نظریه های متعددی را ارائه نمودند . از جمله ، یادگیری گشتالتی ، نظریه یادگیری معنی دار کلامی آزوبل ، نظریه یادیگری شناختی ـ اجتماعی بندورا و سرانجام نظریه روانشناسی خبر پردازی یا پردازش اطلاعات مطرح شدند . نظریه خبر پردازی یادگیری انسان را یک فعالیت مستمر پردازش اطلاعات می داند و به مطالعه راه هایی می پردازد که آدمیان به توسط آنها دانش را کسب ،ذخیره و یادآوری می کند و آن را مورد استفاده قرار می دهد . دراین نظریه از کامپیوتر به عنوان الگویی برای تبیین ذهنی انسان و فرآیند یادگیری استفاده شد (میرسعیدی،1380).
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
فصل یکم: کلیات پژوهش
مقدمه 2
بیان مساله 5
اهمیت پژوهش 7
اهداف پژوهش 8
سوالات پژوهش 8
فرضیات پژوهش 9
تعریف عملیاتی متغیرها 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
الف)تاریخچه نظریه های یادگیری 13
جایگاه هوشیاری در مکاتب روانشناسی 17
آغاز نظریه های شناختی یادگیری 18
نظریه های رشد شناختی 20
نظریه خبرپردازی یادگیری 23
الگوهای شناختی 25
تاریخچه پژوهش های فراشناختی 28
ب)مرور مبانی نظری 30
حافظه کوتاه مدت 31
تقطیع 34
حافظه دراز مدت 34
تداخل 35
مدل پردازش اطلاعات در یادگیری 36
فرایندهای کنترل کننده در پردازش اطلاعات و استفاده موثراز آن در آموزش 37
الف)فرایندهای کنترل کننده در ثبت حس (اولین مخزن) 37
ب)فرایندهای کنترل کننده در حافظه کوتاه مدت و دراز مدت 38
اقسام حافظه دراز مدت 38
حافظه رویدادی 38
حافظه معنائی 39
حافظه روندی(روشی) 40
شناخت چیست؟ 40
فرایندهای شناختی حافظه 42
شناخت و رابطه آن با پردازش اطلاعات 42
ب) فراشناخت چیست؟ 43
رابطه شناخت و فراشناخت 44
عناصر تشکیل دهنده فرا شناخت 46
طبقات دانش فراشناخت 47
الف) اطلاعات فرد از نظام شناختی خود 48
ب) اطلاع فرد از تکلیف 49
ج) اطلاع فرد از راهبردها 49
فرا شناخت در برابر فرا حافظه 50
فرا شناخت در دانش آموزان 51
رشد فراشناخت 52
کمک به فراشناخت دانش آموزان 53
اهمیت فراشناخت در آموزش 54
کاربرداصول روانشناسی شناختی درتدریس 54
تشریح راهبردهای یادگیری 55
راهبردهای شناختی در برابر راهبردهای فراشناختی 56
تشریح راهبردهای شناختی و انواع آن 59
1 ) راهبرد تکرار یا مرور ذهنی 59
الف)راهبرد تکرار ویژه موضوع های ساده و پایه 60
ب) راهبرد تکرار ویژه موضوع های پیچیده و معنی دار 61
2) راهبرد بسط و گسترش معنائی 65
الف)راهبرد بسط ویژه تکالیف ساده و پایه 66
ب)راهبرد بسط ویژه تکالیف پیچیده 70
3) راهبردهای سازماندهی 71
الف)راهبردهای سازماندهی ویژه تکالیف ساده و پایه 72
ب) راهبردهای سازماندهی ویژه تکالیف پیچیده 72
تشریح راهبردهای فراشناختی و انواع آن 75
دانش و کنترل خود 77
دانش و کنترل خودو خود تنظیمی 81
دانش و کنترل فرایند 82
کنترل اجرائی رفتار 84
ارزشیابی 86
نظم دهی 87
فراشناخت و فرایادگیری 88
چگونگی تسهیل یادگیری 89
یک یادگیرنده کارامد چیست؟ 90
اهمیت یادگیرنده راهبردی شدن 91
ویژگی های یادگیرندگان راهبردی 92
ج)مرور تحقیقات قبلی 92
1)پیشینه پژوهش در خارج 92
نمونه پژوهشهای مربوط به تدوین مطالعه پیش بین در این رابطه 94
نمونه تحقیقات تجربی و شبه تجربی آموزش راهبردها 96
پژوهشها در مناطق مختلف جهان 100
2-پیشینه پژوهش در ایران 102
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه (روش تحقیق) 109
جامعه آماری 109
نمونه و روش نمونه گیری 109
ابزار اندازه گیری 109
شیوه اجرای آزمون راهبردهای یادگیری 110
روش نمره گذاری 113
اعتبار و روایی تست 113
روش جمع آوری اطلاعات 117
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 118
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 120
بخش اول:توصیف اطلاعات 120
بخش دوم:تحلیل یافته ها 121
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و بررسی نتایج 127
محدودیتهای پژوهش 133
پیشنهاد های پژوهش 133
منابع فارسی 135
منابع انگلیسی 140
چکیده انگلیسی