موضوع :
تعویض دنده در گیر بکس ها
عنوان شته : اتومکانیک
(فایل word قابل ویرایش )
تعداد صفحات : 126
فصل اول : مقدمه
1 – 1 کلیات.
1 – 2 تاریخچه سیستم های انتقال قدرت
1 – 3 محتویات سمینار
فصل دوم : مروری بر سیستم انتقال قدرت خودرو
2 – 1 کلیات
2 – 2 لزوم بکارگیری گیربکس
2 – 3 وظایف اصلی و جانبی سیستم انتقال قدرت در خودرو ها .
2 – 4 سیستم انتقال قدرت و تاثیر آن بر کارایی (Performance) خودرو
فصل سوم : انواع سیستم های انتقال قدرت و مکانیزم های تعویض دنده
3 – 1 کلیات
3 – 2 مکانیزم های تعویض دنده (Gear Shifting Mechanisms)
3 - 3 گیربکس های دستی (Manual Transmissions )
3 – 3 – 1 مکانیزم تعویض دنده در گیربکس های دستی
3 – 4 گیربکس های دستی اتوماتیک شده ( AMT )
3 – 4 – 1 اساس فرایند تعویض دنده
3 – 4 – 2 عملگر تعویض دنده
3 – 4 – 3 کلاچ و عملگر کلاچ..
3 – 5 گیربکس های اتوماتیک معمولی ( AT )
3 – 5 – 1 کنترل تعویض دنده در گیربکس های اتوماتیک
فصل چهارم : کنترل تعویض دنده
4 – 1 کلیات
4 – 2 سیستم های کنترل الکترونیکی.
4 – 3 کنترل سیستم انتقال قدرت.
4 – 4 استراتژی های تعویض دنده در گیربکس های اتوماتیک
4 – 4 – 1 استفاده از ۳ پارامتر برای تعریف استراتژی تعویض دنده.
4 – 4 – 2 استراتژی تعویض دنده بر مبنای نوع راننده و شرایط موتور
4 – 4 – 3 استراتژی تعویض دنده با دخالت مستقیم خواست راننده
4 – 4 – 4 استراتژی تعویض دنده با تکیه بر بار موتور
4 – 5 بهبود سیستم های شیفتینگ.
4 – 5 – 1 کنترل افت گشتاور در زمان شیفتینگ
4 – 5 – 2 کنترل دور موتور
فصل پنجم : نتیجه گیری
5 – 1 کلیات
5 – 2 زمینه های تحقیقاتی
5 – 2 – 1 گیربکس های دستی.
5 – 2 – 2 گیربکس های دستی اتوماتیک شده
5 – 2 – 3 گیربکس های اتوماتیک معمولی
5 – 3 سیستم انتقال قدرت و کاهش مصرف سوخت.
•منابع و مراجع...
مقدمه
امروزه در صنعت خودرو سهم قابل توجهی برای تحقیق و توسعه سیستم های انتقال قدرت در نظر گرفته می شود. پیشرفت روزافزون تکنولوژی های تولید و طراحی سیستمهای انتقال قدرت به عنوان بخشی از زیر مجموعه بزرگ قوای محرکه خودرو (Vehicle Power train System) ، کارخانه جات خودرو سازی و مؤسسات تحقیقاتی دنیا را بر آن داشته است که ماهیت مستقل سیستم انتقال قدرت را جدا از موتور تولید کننده توان مکانیکی بپذیرند و به تحقیقات گسترده ای در این زمینه بپردازند. سیستم انتقال قدرت به عنوان رابط بین موتور و خودرو ، بیشترین تاثیر را بر مهمترین ویژگی های آن دارد و لذا نیازمند بررسی دقیق و طراحی های نو و تلاش برای انطباق بر تکنولوژیهای تازه موتورهای احتراقی می باشد.
کلاچ : کلیدقطع و وصل قدرت ازموتور به جعبه دنده است بدین صورت که بافشردن یک پدال ( پدال کلاچ ) ارتباط انتقال قدرت قطع می شود و با آزادشدن پدال کلاچ ارتباط برقرار می شود
میل گاردان : یک میله گردان توخالی و بلند می باشد و توان شفت خروجی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند
دیفرانسیل : به وسیله مکانیزم چرخ دنده های خود کارهای زیر را انجام می دهد
انتقال قدرت از میل گاردان به چرخها
تغییر مسیر انتقال قدرت به اندازه ۹۰درجه
ایجاد اختلاف سرعت دورانی در سر پیچها