فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:100
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه 3
اعتماد به نفس 4
اضطراب 6
بیان مسئله 7
اهمیت تحقیق 8
اهداف تحقیق 9
فرضیات تحقیق 9
تعاریف عملیاتی 10
تعریف نظری اعتمادبه نفس 10
تعریف عملی اعتماد به نفس 10
فصل دوم 12
پیشینه ادبیات پژوهشی 15
تعریف اعتماد به نفس 15
ریشه های اعتماد به نفس 18
اعتماد به نفس رفتاری 18
اعتماد به نفس احساس و عاطفی 19
اعتماد به نفس روحی و معنوی 19
رابطه اعتمادبه نفس با احساسهای دیگر 20
رابطه اعتماد به نفس و پرخاشگری 20
رابطه اعتماد به نفس و اضطراب 20
رابطه اعتمادبه نفس و افسردگی 21
رابطه اعتماد به نفس و کمال گرایی 21
تئوری های مرتبط به اعتماد به نفس 22
دیدگاه های مربوط به اعتماد به نفس 24
اضطراب 24
سطوح اضطراب 25
بررسی تاریخ اضطراب 25
نشانه های اضطراب 26
ریشه های اضطراب 27
ماهیت اضطراب 27
علل اضطراب 28
ویژگی های فرد مضطرب 30
اضطراب و مکانیسم های دفاعی 30
انواع اضطراب 31
تشخیص بالینی اضطراب 33
اختلال های هراس 35
نظریه های مربوط به اضطراب 35
رابطه اضطراب با جنس 39
فصل سوم 41
روش تحقیق 43
جامعه تحقیق 44
نمونه تحقیق 44
روش نمونه گیری و حجم نمونه 44
ابزار پژوهش 44
روش جمع اوری اطلاعات 49
فصل چهارم 50
ارائه اطلاعات به صورت جداول و نمودارها 52
بررسی اجمال فرضیات 56
فصل پنجم 59
خلاصه پژوهش 61
یافته های پژوهش 63
مقایسه با پژوهش های قبلی 64
بحث و نتیجه گیری 64
محدودیت های پژوهش 66
پیشنهادات 67
منابع 68
ضمائم 71
چکیده:
اعتماد به نفس واضطراب 2عامل مهم درموفقیت شخصی واجتماعی فرد میباشد . لذا موضوع پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای اضطراب واعتماد به نفس در دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نورمی باشد.
هدف ازاین پژوهش :بررسی عامل دانشگاه بر روی اعتماد به نفس و اضطراب در دانشجویان است.
جامعه آماری شامل : دانشجویان دختر رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد تهران ودانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کرج میباشد.
نمونه این پژوهش : 60 نفر بود که 30 دانشجوی دختر دانشگاه آزاد 30 دانشجوی دختر دانشگاه پیام نورراشامل می شدکه به صورت تصادفی انتخاب گردیدند.
فرضیه پژوهش عبارت است از : میزان اعتمادبه نفس واضطراب دانشجویان دانشگاه ازاد وپیام نور با هم تفاوت دارد.
روش اماری دراین پژوهش : برای بررسی اعتماد به نفس از پرسشنامه آیزنگ وبرای بررسی اضطراب دردانشجویان ازپرسشنامه کتل استفاده شد.برای تجزیه وتحلیل ازامار توصیفی و استنباطی وبرای توصیف داده هاازفراوانی, میانگین ,انحراف استاندارد و واریانس استفاده شد.برای متغیرها ازنمودارهیستوگرام و برای تحلیل داده ها از t-testاستفاده شد.
نتیجه بدست امده : در میزان اعتماد به نفس بین دانشجویان 2دانشگاه تفاوت معنی داری وجود ندارد،پس فرض صفر رد نمیشود.و میزان اضطراب در دانشجویان دانشگاه پیام نور به طور معنا داری بیشتر ازدانشجویان دانشگاه آزاد است پس فرض صفررد میشود.
کلید واژه ها : اعتمادبه نفس, اضطراب ,دانشجوبودن ,دانشگاه پیام نور و دانشگاه ازاد.
مقدمه تحقیق:
انسانها دارای قابلیت های زیادی هستند.علاقه وبی تفاوتی،اعتماد به نفس و بی اعتمادی نسبت به فرد , پشتکار و تنبلی و حتی سلامت و عدم سلامت روان به مقادیر زیادی ناشی از تجارب موفق و ناموفق هر فرد در دوران زندگی و واکنش های اطرافیان و خصوصا والدین نسبت به آنان است.
رفتار انسان تحت تاثیر خانواده, مدرسه و جامعه میباشد.نوع تعلیم و تربیت با انچه در دوران گذشته وجود داشته فرق دارد.هدف از تعلیم و تربیت پرورش استعداد های درونی و فطری است .پژوهش های روانشناسان تربیتی نشان می دهد که چه بسیارند دانشجویان هوشمند و خلاق که در دانشگاه ها فقط به دلیل کمرویی، همواره از نظر پیشرفت و نوآوری نمره کمتری از همسالان خود دریافت نمودند چرا که عدم اعتماد به نفس مانع از رشد قابلیت های فردی آنان شده است. مسئله عدم قاطعیت غالبا با گذشت زمان و پیچیدگی روابط بین فردی و تشدید فشارهای اجتماعی،رقابت ها و تک روی ها درصد بیشتری از جوانان و بزرگسالان را فرا می گیرد. بنابراین با توجه به اینکه عدم قاطعیت می تواند به تدریج به صورت نوعی روان نژندی درآید، باید با قاطعیت هر چه زودتر از طریق روشهای تربیتی، درمانی مناسب از گسترش آن جلوگیری کنیم.
بروز رفتارهای قاطعانه در دانش آموزان و دانشجویان باعث کنترل افزایش قدرت فردی، بالا رفتن اعتماد به نفس و به دست آوردن کنترل شخصی می گردد.
فرد قاطع با اضطراب کمتری در محیط های فرهنگی فعالیت نموده و ارتباط و عملکرد موثری را با اساتیدو دانشجویان داشته و بدین ترتیب بر اعتماد به نفس خود می افزاید.
(فردی که با قاطعیت رفتار می کند، احساس استقلال و در تصمیم گیری نموده و راه حل های مناسب جهت حل مشکلات ارائه می دهد) (کلیککوس 1909)
ترس از طرد شدن باعث می شود که دانشجو در تصمیم گیری لازم شرکت ننموده و به مرور قدرت خلاقیت خود را از دست بدهند، و همین مورد باعث می شود که اعتماد به نفس فرد کاهش یابد و اضطراب در او به وجود آید، اضطراب نیز از بروز رفتارهای قاطعانه به میزان قابل توجهی می کاهد.
خود پنداری مثبت از نیازهای مهم انسان است که با احساس کفایت و اعتماد به نفس همراه می باشند. زمانی که انسان درک مثبتی ا ز خود داشته باشد ، با انگیزه و علاقه و اضطراب کمتری در جهت دستیابی به اهداف خو د تلاش می نماید. (ماپیر، 1987)
اعتمادبه نفس:
اعتمادبه نفس یک احساس عاطفی است این احساس معمولا از دوران کودکی آغاز می شود و تحت تاثیر تربیت، فرهنگ و جامعه تقویت می شود پس از گذشت سالها به یک احساس قوی و محکم مبدل می شود که تغییر آن بسیار دشوار خواهد بود.
ضعف این احساس موجب می شود که باور کنیم، فقط در صورتی قابل تایید هستیم که از همه جهت کامل باشیم.
اعتماد به نفس را نباید با خود ستایی اشتباه گرفت. اعتماد به نفس به معنی عشق و محبت و دادن ارزش واعتبا ربه خود می باشد و باخودستایی که نشانه هایی از عدم اعتماد به نفس یا ضعف آن است متفاوت می باشد، چنانچه ما واقعا اعتماد به نفس داشته و برای خو د ارزش قائل باشیم نیازی به خودستایی و جلب توجه دیگران را نداریم.
اعتماد به نفس رابطه ای با قوای ذهنی و استعداد ندارد و مسئله ای کاملا متفاوت است.
ضعف اعتماد به نفس یکی از متداول ترین مشکلات در میان زنان و مردان جامعه است.ضعف اعتماد به نفس روی تمام جنبه های زندگی تاثیر منفی دارد. ندادن ارزش واعتبار به خویشتن نه تنها موجب خرابی رابطه ما با خودمان می شود بلکه به ارتباطات میان ما، همسرمان، فرزندانمان، والدینمان، همکاران و دوستانمان صدمات شدیدی وارد می سازد این احساس ما را از پای دراورده و احساسات تجربی چون حسادت و ترس و دشمنی وخجالت را بر ما غالب می سازد.
اضطراب:
یکی از مشکلات روانی، اضطراب است که تمام افراد با آن مواجه اند وهمچنین یکی از شایع ترین مسایلی است که در کار طبابت با آن برخورد می شود.عده بیماران مبتلا به اختلال اضطراب مزمن نسبت به پزشک 40 بر 1 است و 30 درصد کسانی که به پزشک عمومی مراجعه می کنند از این ناراحتی در عذابند و این اضطراب پزشکان را در تشخیص بیماری ها و در بهبود انان نیز با مشکلاتی روبه رو می سازد.
(ریچارد، گلدبرک، ترجمه دکتر افکاری 1369)
زمانی که اشخاص با موقعیت های فشار زای روانی مواجه می شوند طبیعی است که دستخوش اضطراب می گردند.اما هنگامی که علت محسوسی وجود نداشته و شخص مدت زمان طولانی دستخوش اضطراب شود امری نابهنجار محسوب می گردد.
از ویژگی های بارز اضطراب این است که فرد احساس بی اعتمادی را تجربه می کند از احساسی چون عصبانی شدن،تحریک پذیری واز جا در رفتن ناگهانی شکایت می کند این گونه افراد اغلب شبها با دشواری به خواب می روند.آسان خسته می شود و احساس می کند که چیزی درون شکمش حرکت می کند و نیز به سر درد, تنش عضلانی و دشواری تمرکز حواس دچار است. (دکتر آزاد 1374)
بیان مسئله:
آیا بین میزان اعتماد به نفس و اضطراب دانشجویان دانشگاه پیام نور و دانشگاه ازاد ارتباط معنی داری وجود دارد یا خیر؟
آیا میزان اعتماد به نفس دانشجویان دانشگاه آزاد از میزان اعتماد به نفس دانشجویان دانشگاه پیام نور بالاتر می باشد؟
آیا میزان اضطراب در دانشجویان دانشگاه پیام نور بالاتراز میزان اضطراب در دانشجویان دانشگاه آزاد است؟