با توجه به عوامل مهم طراحی از جمله وزن، سروصدا، کنترل، اندازه و ابعاد، حجم و .... پیشنهاد میشود که از موتورهای برقی برای نیروی محرکه در بالابرها استفاده شود و با توجه به تحقیقات به عمل آمده تقریباً بیش از 95درصد نیروی محرکه کرینها از الکتروموتورها استفاده میشود.
نکات قابل توجه در انتخاب موتورهای کرین
پارامترهای اساسی در طراحی ریلهای طولی و عرضی
در طراحی عرضی و طولی به ظرفیت باربری و سرعت حرکت آن نیاز داریم. جراثقالها و بالابرها بر حسب این پارامترها به چهار دسته تقسیم میشوند:
نیروی محرکه در بالابرها
رسم دیاگرام خمشی تیر عرضی
طراحی تیر اثر برش
انتخاب تیر بر اساس خمشی
طراحی تیر کالسکه
انتخاب تیرآهن با توجه به خمش
انتخاب قطر محور برای چرخ های هرزگرد کالسکه
کوپلینگها
محاسبات مربوط به کوپلینگ الکتروموتور و گیربکس وینچ
ابعاد خار مربعی روی کوپلینگ
ناودانی زیر کالسکه
محاسبات قدرت محور کالسکه
محاسبات مربوط به چرخ دندههای کالسکه
محاسبه قطر محور محرکت کالسکه
طریقه اتصال ریلهای عرضی به ریلهای طولی جراثقال
محاسبه قطر پیچها در مقطع اتصال به ناودانی
انتقال قلاب
بحثی کوتاه در مورد تیرهای خمیده و تنشهای آن:
کروکی یک قلاب یک طرفه برای محاسبات
قدرت محرک حرکت طول جراثقال
قطر محورهای هرزگرد حرکت طولی جراثقال
چرخ دندههای حرکت طولی جراثقال
اشاره ای در خصوص مونتاژ کردن قطعات جراثقال
ریلهای عرضی
معرفی سیستم اتصال ریل طولی و عرضی
کالسکه و متعلقات آن
محور متحرک یا هرزگرد کالسکه
اجزای برقی سیستم
شامل 66 صفحه فایل word