151 صفحه
چکیده:
با توجه به اهمیت یافتن فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در اقتصاد و جامعه، سازمانها بیش از پیش نیازمند به استفاده از این ابزار شدهاند و مرتب در جستجوی کاربردهایی از فناوری هستند که نه تنها عملیات و فرآیندهای جاری کسبوکار آنها را بهبود بخشد، بلکه بتواند فرصتهای جدیدی را خلق نموده و منشأ مزیت رقابتی برای آنان باشد. سازمانها خواهان دقت و بلندنظری بیشتری در سرمایهگذاریهای سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات خود هستند.
سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یکی از باسابقهترین موسسات ارائه خدمات آموزش، مشاوره و تحقیق مدیریت به نهادهای مختلف و بومی کردن بسیاری از مفاهیم مدیریتی و اقتصاد در ایران، از این قاعده کلی مستثنی نیست و نیازمند استراتژی فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مناسب و متناسب با ماموریت خود است.
از این رو در این پژوهش به دنبال پاسخی مناسب برای این پرسش اساسی هستیم که چه گونهای از استراتژی فناوری اطلاعات و سیستمهای متناسب با یک سازمان ارائه دهنده خدمات حرفهای و مشاورهای مانند سازمان مدیریت صنعتی میباشد به طوریکه با نوع کسبوکار و استراتژی کلان سازمان هماهنگ و همسو باشد.
بر اساس تحلیل عوامل موثر بر استراتژی فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی، و توزیع پرسشنامه، مشخص شد که استراتژی مناسب سازمان مدیریت صنعتی در این زمینه، استراتژی چرخشی بوده و سازمان همخوانی نسبتاً زیادی با این استراتژی دارد؛ همچنین استراتژیهای مناسب زیرکارکردهای فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی معین شد.
واژگان کلیدی: استراتژی، استراتژی فناوری اطلاعات، استراتژی سیستم های اطلاعاتی، شبکه استراتژیک