روش ﻫﺎی آﻣﻮزش:
ﻣﺠﻤﻮﻋــﻪ ﺗــﺪاﺑﯿﺮی ﮐــﻪ ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از اﻣﮑﺎﻧــﺎت ﻣﻮﺟــﻮد ﺑــﺮای رﺳــﯿﺪن ﺑــﻪ ﻫــﺪﻓﯽ ﻣــﻮرد اﺳــﺘﻔﺎده ﻗــﺮار ﻣﯿﮕﯿــﺮد، روش ﮔﻔﺘــﻪ ﻣــﯽ ﺷــﻮد ﮐــﻪ ﻧﻬﺎﯾﺘــﺎ ﺑــﻪ ﯾــﺎدﮔﯿﺮی در ﻓﺮاﮔﯿــﺮان ﻣﻨﺠــﺮ ﻣــﯽ ﺷــﻮد . ﻫــﺮ روش آﻣﻮزﺷــﯽ و ﺗــﺪرﯾﺲ دارای ﻣﻌﯿﺎرﻫــﺎ و ﺷــﺮاﯾﻂ ﺧﺎﺻــﯽ اﺳــﺖ ﮐــﻪ در زﯾــﺮ ﺑــﻪ ﺑﺮﺧــﯽ از اﯾــﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫــﺎ اﺷــﺎره ﻣــﯽ ﺷــﻮد .ﯾــﮏ روش ﻣﻄﻠﻮب، اوﻻ و ﻗﺒﻞ از ﻫـﺮ ﭼﯿـﺰ ﺑﺎﯾـﺪ ﺑـﺎ ﭘﺎﯾـﻪ ﻫـﺎی ﺑﯿﻮﻟـﻮژﯾﮑﯽ و رواﻧـﯽ رﻓﺘـﺎر اﻧﺴـﺎﻧﻬﺎ ﻫﻤـﺎﻫﻨﮕﯽ داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ.
ﺛﺎﻧﯿــﺎ دارای اﻋﺘﺒــﺎر و ارزش ﻣﻨﻄﻘــﯽ و ﻫﻤﺴــﻮ و ﻫــﻢ ﺟﻬــﺖ ﺑــﺎ روﺷــﻬﺎی ﻣﻌﺘﺒــﺮ ﮐﺴــﺐ داﻧــﺶ ﺑﺎﺷــﺪ ، ﺛﺎﻟﺜــﺎ ﺑــﺎ اﺻﻮل و اﯾﺪه ال ﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻫﻤﺪم وﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﺎﻻﺧﺮه دارای ارزش و اﻋﺘﺒﺎر ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﺑﺎﺷﺪ .
روش ﻫﺎی آﻣﻮزش:
ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ در زﻣﯿﻨﻪ “ﮔﻮش دادن” ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ :
اﻧﻮاع روش ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ :
ﻣﺰاﯾﺎی اﯾﻦ روش:
ﻣﻌﺎﯾﺐ اﯾﻦ روش:
ﻧﺤﻮه ارﺗﻘﺎی ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ اﯾﻦ روش :
اﺑﺘﮑﺎرات ﻓﮑﺮی( ﻃﻮﻓﺎن ﻓﮑﺮی یا بارش افکار) :
نحوه ارﺗﻘﺎی اﯾﻦ روش :
روش ﻧﻤﺎﯾﺶ و اﺟﺮای ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻫﺎی ﻋﻤﻠﯽ:
داﺳﺘﺎن ﮔﻮﯾﯽ و ﻧﻤﺎﯾﺶ:
ﺑﺎزدﯾﺪ از ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎی واﻗﻌﯽ :
ﭘﺮﺳـــﺶ و ﭘﺎﺳــﺦ:
آﻣﻮزش ﭼﻬﺮه ﺑﻪ ﭼﻬﺮه (face to face) :
در آﻣﻮزش ﭼﻬﺮه ﺑﻪ ﭼﻬﺮه اﺻﻮﻟﯽ ﺑﺎﯾﺪ رﻋﺎﯾﺖ ﺷﻮد:
ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﭘﺎﯾﻪ ای در آﻣﻮزش ﭼﻬﺮه ﺑﻪ ﭼﻬﺮه:
وﺿﻌﯿﺖ ﻫﺎﺋﯽ ﮐﻪ در ارﺗﺒﺎط ﭼﻬﺮه ﺑﻪ ﭼﻬﺮه ﺑﺎ آن روﺑﺮو ﻣﯽ ﺷﻮﯾﺪ:
وﺿﻌﯿﺖ اول «: ﻣﻦ ﺧﻮب ﻫﺴﺘﻢ - ﺗﻮ ﺧﻮب ﻫﺴﺘﯽ»
وﺿﻌﯿﺖ ﺳﻮم«ﻣﻦ ﺧﻮب ﻧﯿﺴﺘﻢ - ﺗﻮ ﺧﻮب ﻫﺴﺘﯽ »
وﺿﻌﯿﺖ ﭼﻬﺎر «ﻣﻦ ﺧﻮب ﻧﯿﺴﺘﻢ - ﺗﻮ ﺧﻮب ﻧﯿﺴﺘﯽ »
ﻓﻨﻮن ﻏﯿﺮ ﮐﻼﻣﯽ :
منابع: