دانلود روش تحقیق بررسی و مقایسه سطح نیازهای اساسی مازلو بین دانشجویان شاهد و عادی دانشگاه تربیت معلم تهران با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 75
مقدمه
یک خانواده که شامل زن وشوهر و اطفال است بطورکلی اساس طبیعی اجتماع بشری را تشکیل میدهد کودکان که ثمرة این ازدواجها هستند در بدو تولد دارای اجتماعات و نیازهای مختلف و متفاوت هستند که به تنهایی قادر به ارضاء آنها نبوده و پدر و مادر و بطور کلی خانواده عامل مهمی در ارضای نیازهای او میباشند. همچنین خانواده یکی از محیطهای سه گانه( خانواده، مدرسه، اجتماع) برای رشد و تکوین شخصیت هر فرد میباشد. وانقص بودن سازمان خانواده در انحراف شخصیت و بروز اختلالات عاطفی دارد. بدون تردید در محیط خانواده است که کودک کمکم اعتماد به نفس، مهرت . مهرو محبت، مسئولیت و تفاهم را کسب مینماید. بنابراین روانشناسان و جامعهشناسان آموزش و پرورش معتقدند که خانواده شایستهترین محیطها برای تربیت کودک بویژه در سالهای اوائل زندگی است. در میان پیشرفتهای روز افزونی که روانشناسان و دوران پزشکی در طول یک ربع قرن گذشته داشتهاست، این حقیقت روز به روز روشنتر شده که کیفیت و مراقبت پدر و مادر در اولین سالهای زندگی طفل در سلامت روحی آینده او اهمیت حیاتی دارد. همچنین بخش عظیمی از نیازهای کودک یا نوجوان توسط والدین مرتفع میشود که در این میان نقش پدر از اعتبار و ارزش خاصی پس از سنین نوزادی برخوردار است.
هر کودکی پس از اتمام دوران شیرخوارگی ارتباط تازهای را با فرد دیگر که پدر باشد آغاز میکند. و این ارتباط تا پایان عمر باقی است. اما در برخی مواقع به دلائلی چون جنگ، سیل، زلزله و …کودک یا نوجوان پدر خویش را از دست میدهد. عدم وجود پدر در منزل و در طول حیات او موجب خلاء عاطفی برای او میگردد. که این خلاء برای نوجوان بسیار سنگین و غیرقابل تحمل است. و جامعه باید به یاری این کودک بشتابد و آنان را شناسایی و هدایت و همسو با سایر افراد جامعه قرار دهد.
بیان مسئله
به نظر میرسد که مسئله از دست دادن پدر میتواند در ارضا نیازهای عاطفی کودکان تأثیر داشته باشد. البته ممکن است شهادت در جبهههای جنگ در مقایسه با مرگ طبیعی پدر تأثیر یکسانی نداشته باشد. مسألهای در تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه سطوح ارضای نیازهای اساسی مازلو در گروه از دانشجویان میباشد:
گروه اول: دانشجویانی که فرزندان شاهد هستند و در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند.
گروه دوم: دانشجویانی که در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند ولی دارای پدر میباشند.
در این تحقیق سعی بر آن است که مشخص شود آزمودنیهای هر گروه در کدامیک از سطوح سلسله مراتب نیازهای اساسی مازلو قرار دارند. همچنین نیازهای آنان تا چه حدی ارضا شده است.
مازلو نیازهای اساسی انسان را به سطوح ذیل جمعبندی کرد که عبارتنداز:
1- نیازهای فیزیولوژیک 2- نیاز به امنیت 3- نیاز به تعلق و وابستگی
4- نیاز به احترام 5- نیاز به تحقق خویشتن
در ارتباط با نیازهای فوق تا زمانیکه نیازهای پستتر و غالب ارضا نشده باشد نیازهای والاتر مطرح نمیشود.