چکیده:
طی سال های اخیر اهمیت شاخه ی حمل و نقل در اقتصاد کلان کشور های دنیا بیش از پیش خود را نشان داده و در این میان حمل و نقل هوایی اهمیتی غیر قابل انکار یافته است. کشور ایران به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین کشور های دنیا از این اهمیت بی نصیب نبوده است. با توجه به اهمیت حمل و نقل هوایی داخلی در کشور ما ، لزوم انجام مطالعات فراگیر و دقیق در رابطه با تعادل تقاضا با عرضه در این صنعت ضروری می باشد. در حمل و نقل هوایی به طور عمومی تقاضا به معنای تعداد مسافرینی است که متقاضی استفاده از هواپیما به عنوان مد حمل و نقل جابجا کننده ی آنها می باشند. از طرف دیگر عرضه می تواند تعاریف زیادی داشته باشد؛ با این حال عرضه نیز به طور عمومی عبارتست از متغیری که بتواند عامل یا عوامل پاسخگو به تقاضای مسافرین حمل و نقل هوایی را تعریف کند. در طرح حاضر متغیر وابسته ی عرضه ” تعداد صندلی های سالیانه ی موجود در ناوگان حمل و نقل هوایی داخلی مسافر” انتخاب شده است. در این پایان نامه سعی بر ساخت دو مدل برنامه ریزی تقاضا و عرضه در حمل و نقل هوایی داخلی ایران شده است. به این منظور پس از جمع آوری آمار و اطلاعات مربوطه ، با استفاده از متغیرهای مستقل انتخابی برای هر مدل ، دو رابطه ی کلی برای پیش بینی تعداد مسافر و تعداد صندلی های موجود در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ شمسی به عنوان سال های هدف ارائه شده است. در این راه نیاز به خطی سازی متغیرهای مستقل برای دست یابی به رابطه ای منطقی با متغیر های وابسته با استفاده از برنامه ی آماری SPSS بوده است. به عبارت دیگر با استفاده از روش مدلسازی اقتصاد سنجی از طریقه ی آماری رگرسیون خطی دو رابطه ی تخمینی ارائه شده است.