فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:56
فهـرست مطـالب:
تقدیر وتشکر.....................................................................................................................3
فصل اول(مقدمه)...............................................................................................................5
فصل دوم(تحلیل صنعت)...................................................................................................9
فصل سوم(شرح فعالیت کار آفرینانه)...............................................................................16
فصل چهارم(بخش تولید)................................................................................................19
فصل پنجم(بازاریابی)......................................................................................................21
فصل ششم(سازماندهی)...................................................................................................26
فصل هفتم(ارزیابی ریسک).............................................................................................33
فصل هشتم(امور مالی).....................................................................................................37
منابع وماخذ.....................................................................................................................48
چکیده:
طرح تجاری سه صفحه ای
افزایش جمعیت در کشورهای در حال رشد،کاهش منابع و امکانات موجود در این کشورها و پیدایش نیازهای اجتماعی واقتصادی جدید همگی سبب توجه نهادها و مقامات مسئول در این کشورها به این نیازها و چاره اندیشی بنیادین برای آنها شده است. بنا بر بررسی های به عمل آمده و بر اساس آمارهای موجود، یکی از مهمترین مشکلات فردا روی جوامع در حال توسعه و حتی کشورهای صنعتی مشکل بیکاری است. مجموعه راه حلهایی که برای رفع این مشکل جهانی ارائه شده است، اصطلاحاً "کارآفرینی"خوانده می شود. در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزی که با تغییرات و تحولات سریع بین المللی همراه شده و فرایند گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی را سبب ساز گریده است، از کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می شود که می تواند در رشد اقتصادی کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را بر عهده داشته باشد. امروزه دیگر اقتصاد ملی جای خود را به اقتصاد جهانی داده است و در این عرصه کشورهایی موفق خواهند بود که فرصتهای شغلی را تنها به چارچوب جغرافیایی خود محدود نسازند، بلکه فضای کاری وسیعی به وسعت جهان در ذهن خود داشته باشند.
چشم انداز
این طرح با توجه به تعاریف،استفاده از حداکثر امکانات موجود با کمترین هزینه می باشد و تمام تعاریف یک کار آفرینی موفق را در بردارد که اجرای طرح در درجه اول نیاز به مجوز و پروانه کسب دارد که بعد از طی مراحل قانونی می توان آن را راه اندازی نمود.
علت 1- با توجه به این که در سطح شهرستان شرکت ها و خدمات رایانه ای فراوانی وجود دارد ولی در هیچ کدام خدمات تعمیرات و فروش قطعات سخت افزاری ارائه نمی شود،این شرکت می تواند با ارائه یک سری خدمات تعمیرات در سطح شهرستان،سریعا خود را مطرح کند.
علت2-این طرح نوعی از کارآفرینی داخل سازمانی می باشد که سازمان مربوطه جمعیت هلال احمر می باشد.در این سازمان چیزی حدود 20 دستگاه رایانه بدون استفاده وجود دارد که روزانه 1 یا 2 کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد و بقیه سیستم ها بدون استفاده هستند،علت اصلی این طرح ارائه خدمات از جانب جمعیت هلال احمر بوده و فقط تامین نیروی انسانی و از جانب خود افراد می باشد و می توان طبق تنظیم قراردادی،سود را به صورت 60 به 40 بین کارآفرینان و جمیعت تقسیم نمود.
علت3-با توجه به این که هر شهرستان دارای یک جمعیت می باشد بنابراین این طرح به راحتی می تواند در 5 سال آینده با برنامه ریزی جامع ضمن توسعه در سطح کشور اشتغال زایی نیز نماید و به عنوان یک طرح موفق خود را در کلیه جمعیت ها مطرح نماید.
ماموریت
این فعالیت اقتصادی با توجه به بالا بودن آمار بیکاری در سطح شهرستان و هم چنین وجود امکانات لازم و سرمایه برای راه اندازی این شرکت به راحتی می تواند کار خود آغاز کند.
-مشتریان در کلیه محیط ها می توانند حضور داشته باشند وتقریبا می توان کلیه عموم را نام برد ولی با توجه به تخصصی بودن کار در زمینه تعمیرات قطعات سخت افزاری و با توجه به این که در سطح شهرستان خدمات تعمیرات سخت افزار وجود ندارد می توان بیشترمشتریان را شرکت های رایانه ای در سطح شهرستان نام برد. در ادامه این بحث که مشتریان شرکت چه کسانی هستند در بخش پنجم به طور کامل شرح داده شده است.این شرکت ضمن ارائه خدمات تعمیرات قطعات،همچنین پس از تحویل قطعات به مشتریان متعهد می شود در صورت بروز هر گونه ایراد و خرابی در قطعات،خدمات پس از فروش را نیز برای مشتریان ارائه نماید.
یکی از عوامل مهم در پویایی این شغل آن است که خدماتی را که این شرکت ارائه می دهد در سطح شهرستان وجود ندارد و یا به عبارت دیگر هنوز رقبایی وجود ندارند و شرکت ها به جای این که روزانه قطعات را به یزد بفرستند با صرف وقت و هزینه کمتر می توانند قطعات خود را تحویل بگیرند و این خود عامل مهمی در پویا شدن این شرکت در سطح شهرستان می باشد.
اهداف
موفقیت در این کار را می توان در توسعه شرکت در کل کشور خلاصه نمود که ضمن سود بیشتروعملی شدن طرح به صورت کشوری خود باعث اشتغال زایی در سطح کشور می شود که خود این عامل یکی از عوامل موفقیت در کار و هدف شرکت بیان می شود.
یکی از مهمترین عوامل موفقیت این شرکت را می توان بازاریابی درست در نظر گرفت.
در بحث منابع انسانی طبق رشد پنج درصدی مالی شرکت می توان تسهیلاتی از قبیل عیدی و اعطای وام به کارکنان نمونه را در برنامه کاری شرکت قرار داد که ضمن ارائه یک سری خدمات به کارکنان می توان حس مسئولیت و فعالیت را در آنان تا حد زیادی افزایش داد که این عامل خود نیز نقش مهمی در موفقیت و رشد و توسعه شرکت ایفا می کند.
تحقق وتوسعه شرکت بنا بر تهیه گزارشاتی بصورت ماهیانه ،موفقیت شرکت را تایید می کند و با تهیه نمودارهای خطی و مشخص نمودن رشد و توسعه شرکت می توان آن را در کل کشور توسعه داد.
اشتغال زایی مهمترین ارزش برای این شرکت بحساب می آید.
بر خلاف کارهای دیگر که نیاز به سرمایه زیادی می باشد در این کار تامین سرمایه از طرف جمعیت هلال احمر بوده وتامین نیروی انسانی و کار از طرف کار آفرین می باشد.
این شرکت در ابتدای شروع کار بصورت محلی کار خود را آغازمی نماید،در مراحل بعدی می توان با تکیه بررشد و توسعه شرکت که موفقیت طرح را بیان می کند در سطح کشوری آن را گسترش داد.
استراتژی
این طرح نوعی از کار آفرینی داخل سازمانی می باشد که سازمان مربوطه جمعیت هلال احمر می باشد و استراتژی نقش مهمی در ایفای این شغل دارد زیرا:
رشد تکنولوژی خود یکی از عوامل موثر در رشد و توسعه شرکت می باشد و همزمان می توان در کنار سایر خدمات که به شرکت ها داده می شود از تکنولوژی نوین نیز به منظور ارتقای سطح کیفیت کار استفاده نمود.زیر نظر داشتن بازار و همچنین رقابت با دیگر شرکت ها نیز عامل مهمی در استراتژی شرکت می باشد .
برنامه
اداره این شرکت در درجه اول با توجه به سازمانی بودن طرح،زیر نظر جمعیت هلال احمر می باشد و در جه دوم به دست مجری طرح داده می شود.
در این طرح برنامه و پروژه ها باید طبق زمانبندی صورت گیرد تا موفقیت طرح را تضمین نماید.برای رشد و توسعه شرکت به صورت کشوری موفقیت،کلید اصلی اثبات عملی بودن این طرح وگسترش آن می باشد.
اوضاع بازار رایانه(سخت افزار)در ایران
اطلاق اوضاع خراب برای توصیف شرایط بازار کامپیوتر بهمعنی رکود کامل خرید و فروش نیست، چرا که خرید و فروش هیچگاه در این بازارها ساکن نخواهد شد. دستگاههای شخصی قدیمی نیاز به خاکروبی و ارتقا دارند و سیستمهای دولتی نیز محتاج توسعه هستند. همین دو علت باعث تبادل پول و کالا و تضمینکننده یک وضعیت حداقلی در بازار خواهند بود، اما علت این امر چیست که در بازارهای جهانی درخواست برای خرید قطعات رو به بالا و اینجا رو به پایین است؟سری به زیرزمین بازارهای پایتخت بزنید و تعداد بالای فروشگاههایی را که از خرید و فروش قطعات مستعمل ارتزاق میکنند شاهد باشید. اینکه در طبقه همکف بازار پایتخت بهعنوان یکی از مراکز عرضه کالای لوکس کامپیوتر، چند فروشگاه کسبوکار خود را بر محور قطعات دستدوم قرارنشان دهنده چیست؟
بهعنوان دمدستیترین پاسخ میتوان بالا بودن قیمت کامپیوتر و عدم تناسب آن را با درآمدهای عموم مطرح کرد. میتوان درآمد ناخالص ملی سرانه و قدرت خرید هر نفر در ایران را با بسیاری از کشورهای دیگر جهان مقایسه کرد و استدلال کرد که قیمت کامپیوتر برای عموم شهروندان ایرانی واقعا بالاست. دلیل دیگری نیز میتوان عنوان کرد که بهشکل غیرمستقیم به این موضوع مربوط میشود و آن اینکه عموم مردم نقش کارکردی برای این دستگاه تعریف نکردهاند. برای مثال نقش کارکردی یخچال، نگهداری از مواد غذایی است که نیاز به برودت دارند و یا نقش کارکردی لباسشویی، دریافت لباسهای کثیف با مقداری آب و مواد شوینده برای شستن است. اما اگر طی یک نظرسنجی از مردم بخواهیم برای کامپیوتر نقش کارکردی تعریف کنند، باور کنید پاسخ قاطع به ایشان به انجام بازی، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و حداکثر اتصال به اینترنت و چت کردن منحصر خواهد بود. بهنظر شما نقش کارکردی کامپیوتر منحصر بهاین موارد است؟
ورود کامپیوتر به داخل خانهها و البته ارتقای همان فرهنگ کلیشهای نخنما شده، نه سوسولبازی محسوب شده و نه اسراف خواهد بود. در تعاریف فضای اطلاعات، کامپیوتر را نهفقط یک وسیله سرگرمیساز که یکی از ارکان توسعه جامعه اطلاعات و بسط فضاهای مجازی و بسترساز تجارتهای نوین مبتنی بر اینترنت و صنعت دیجیتال میدانند که خود موضوع نیست بلکه ایجادکننده فضایی برای ورود شما به این حوزه و درگیر شدن با این قبیل موضوعات خواهد بود.