این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 345 صفحه می باشد .
پیشگفتار :
دستیابی به هدف رشد و توسعه اقتصادی ، زمینه ساز تدوین و اجرای راهبردهای مختلف توسعة اقتصادی در کشورهای جهان شده است . . در این میان عملکـرد اقتصـادهای دنبال کنندة استراتژی هـای برون نگر در تباین آشکاری با دیگر اقتصادهایی که استراتژی های درون نگر را دنبال کرده اند، قرار گرفته است. به گونه ای که عملکرد صادرات و درجة بازبودن اقتصاد ارتباطی منطقی با رشد در درآمد سـرانه داشته است. بدین ترتیب در تئوری های اقتصادی, جایگاه تجـارت بین الملل به عنوان تجـویزی جهت مهـیا کـردن مقــدمات دستیابی به توسعة اقتصادی ترسیم شده است. لیکن سؤالی اساسی که در این ارتباط باید به دنبال پاسخی برای آن بود آنست که چه چیزی ترکیب کالاها و خدماتی را که یک کشــور صــادر یا وارد خواهد کرد، تعیین می کند. پاســخ این سؤال را باید در شاخصه هایی جست که مزیت نسبی یک کشور را تعیین می کند . آنچنان که از چـارچوب تئوری های اقتصادی قابل استنباط است، تجارت بین الملل بر پایه تولید محصولاتی که کشـورها در آنها مزیت نسبی دارند، منافـع کشـورهای طـرف مبادله را تضـمین می کند. این نظریات از اقتصاددانانی چون آدام اسمیت و ریکاردو تا نظریه پردازان جدیدتر، همگی بر این اصل توافق نظر دارند که در یک شرایط مساعد تجاری، مبادله بین کشـورها براسـاس اصـل مزیت نسبی انگیزه هـای بیشتری را برای فعالیت در بخش های مختلف اقتصادی آنها فراهم آورده و موجب افزایش رفاه اقتصادی در کشورها می گردد.
مروری بر روند صادرات فرش دستباف ایران ، بهخصوص طی دو دهة اخیر بیانگر نوسانات شدید در صادرات این کالا و به تبع آن نوسان در روند تولیدات فرش در کشور میباشد. اگرچه برخی از این مشکلات چه در داخل کشور و چه مشکلات مربوط به بازارهای خارجی منبعث از عواملی همچون تحریمهای اقتصادی و تجاری، انقلاب، جنگ، خشکسالی و … میباشد لیکن عدم توجه به مزیتهای نسبی در تولید و صادرات فرش دستباف و یا خلق مزیتهای نسبی در تولید و صادرات این کالا و همچنین درخصوص بازارهای جهانی ، عدم توجه به موضوع مزیتهای رقابتی و مؤلفههای ایجاد برتری در این بازارها با توجه به عملکرد رقبا و سیاستهای مؤثر دراینخصوص، به این موضوع دامن زده است.
بر همین اساس تحقیق حاضر سعی دارد با شناسایی زمینهها و مؤلفههای مؤثر بر مزیت نسبی در تولید و صادرات فرش دستباف در کشور ، سیاست های راهبردی مناسب در تولید و صادرات را مبتنی بر شاخصهای مزیت نسبی و مزیتهای رقابتی پیشنهاد نماید. این موضوع به خصوص با توجه به آنکه اتخاذ استراتژی جهش صادراتی یکی از محورهای برنامه سوم توسعه درنظر گرفته شده است ، ازجایگاه ویژه ای برخوردار می باشد . بدیهی است که برای غنای هرچه بیشتر تحلیلهای تحقیق از شاخصهای آماری، روشهای کمّی و مدلهای اقتصادی به منظور سنجش اثر عوامل مؤثر بر مزیتهای نسبی در تولید و صادرات فرش استفاده میگردد.
2-1- اهمیت تحقیق:
یکی از محورهای برنامه سوم توسعه، اتخاذ استراتژی جهش صادراتی و جهت بخشیدن تولیدات بسوی نیازهای صادراتی و تقاضای بازار جهانی است. توفیق در این زمینه مستلزم شناخت پتانسیلها و توانمندیهای کشور در امر تولید و صادرات میباشد و بدین منظور نیازمند بررسی و تعیین مزیت نسبی محصولات در تولید و صادرات میباشیم. فرش دستباف نیز به عنوان یکی از ارزآورترین کالاهای صادراتی همواره مطمحنظر سیاستگذاران است، معالوصف صدور بیرویه فرش بدون توجه به پتانسیلهای تولید فرش در کشور و به گونهای نامتناسب با تقاضای بازار جهانی موجب تنزل سهم ایران در بازارهای جهانی شده است. مقایسه سهم کشورهای عمده صادرکننده فرش دستباف در تجارت جهانی این کالا مؤید آن است که سهم ایران از 41 درصد در سال 1976 به 30 درصد در سال 1998 کاهش یافته است ، در حالیکه طی دوره مذکور سهم اکثر کشورهای رقیب افزایش داشته است . بطوری که سهم کشور هند در بازار جهانی فرش از 9/4 درصد به 7/22 درصد، سهم چین از 9/4 درصد به 11 درصد ، سهم نپال از 5 درصد به 5/11 درصد و سهم ترکیه از 7/3 درصد به 7 درصد افزایش یافته است.
این در حالی است که صادرات فرش دستباف نه تنها از جنبه صادراتی و ارزآوری اهمیت غیرقابل انکاری دارد ، بلکه همچنین نقش با اهمیتی در ایجاد اشتغال دارد. به طور کلی میتوان گفت که فرش دستباف جزء آن دسته از تولیدات است که تلفیق هنر و صنعت را توأم دارد و دارای مشخصههای خاصی است که عمدتاً عبارتند از:
بنابراین دستیابی به اهداف برنامه و تدوین یک استراتژی بلندمدت برای تولید و صدور فرش تنها با شناخت توانمندیهای تولیدی و صادراتی کشور محقق میشود و این امر انجام پژوهش فراگیر و جامع به منظور بررسی مزیت نسبی در تولید و صادرات فرش دستباف کشور را ضروری می نماید.
3-1- فرضیات تحقیق:
براساس شناسنامه طرح ، فرضیات اساسی تحقیق عبارتند از:
4-1- اهداف تحقیق:
5-1- روش شناسی تحقیق :
روشی که در این پژوهش به منظور دستیابی به اهداف و آزمون فرضیات آن در نظر گرفته شده است ، در برگیرندة طیف گسترده ای از مطالعات کتابخانه ای ، بررسی اسنادی ، استفاده از شاخص های اقتصادی و آماری و انجام فعالیت میدانی بر اساس تنظیم پرسشنامه و در چارچوب میدان تحقیق می باشد .
در بخش مطالعات کتابخانه ای ، به بررسی و انجام مطالعه در خصوص پشتوانه های تئوریک و شاخص های های اقتصادی تعیین مزیت نسبی می پردازیم و با استفاده از فرمولهای کاربردی و جمع آوری اطلاعات لازم ، به محاسبه مزیت نسبی کشور در صنعت فرش دستباف می پردازیم .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول: کلیات
2-1- اهمیت تحقیق 2
3-1- فرضیات تحقیق 4
5-1- روش شناسی تحقیق 5
6-1- سابقه تحقیق 6
7-1-فصل بندی و رئوس مطالعات تحقیق 8
1-1-2- راهبردهای درونگرای توسعه اقتصادی 11
2-1-2- راهبردهای برونگرای توسعه اقتصادی 13
2-2-2- تفسیر نوین نقش تجارت بین الملل 18
3-2- مبانی تئوریک تجارت بین الملل و مزیت نسبی 19
1-3-2- دیدگاه مزیت مطلق آدام اسمیت 19
2-3-2- دیدگاه مزیت نسبی دیوید ریکاردو 20
3-3-2- مزیت نسبی و هزینه فرصت های از دست رفته 21
4-3-2- دیدگاه مزیت نسبی هکشر – اوهلین (نظریه جدید تجارت بین الملل) 21
الف
4-2- مزیت نسبی و سودآوری تجارت بین الملل 24
عنوان صفحه
1-6-2- مزیت نسبی بالفعل اسمی 36
3-6-2- مزیت نسبی بالقوه اسمی 36
4-6-2- مزیت نسبی بالقوه حقیقی 36
1-3- شاخص های مزیت نسبی آشکارشده (RCA) 41
1-1-1-3- معیار سهم صادرات 42
1-2-1-3- شاخص بالاسا (BAL) 43
2-2-1-3- شاخص دانگز – ریدل (DR) 45
3-2-1-3- شاخص های خالص یونیدو 45
1-3-1-3- نگرش درآمدی 46
2-3-1-3- نگرش رتبه ای 46
4-3-1-3- نگرش درآمدی – ثبات 47
2-3- محدودیت های شاخص های RCA 48
3-3- شاخص های مبتنی بر روش های اقتصادسنجی 49
عنوان صفحه
1-3-3- تخمین توابع عرضه و تقاضای محصول 49
2-3-3- روش دیک 52
1-5-3- معیار هزینه منابع داخلی (DRC) 55
1-1-5-3- پیشینه کاربرد و فرمول محاسباتی DRC 55
2-1-5-3- تعریف قیمت های سایه ای و نقش آن در محاسبه DRC 58
3-1-5-3- تبدیل عوامل تولید خارجی به داخلی و وضعیت DRC 63
2-5-3- معیار نرخ حمایت مؤثر (EPR) 65
3-5-3- معیار تجزیه و تحلیل منافع اقتصادی (SBA) یا سودآوری خالص اجتماعی (NSP) 65
4-5-3- معیار الگوی داده – ستانده، برنامه ریزی و هزینه منابع داخلی 66
1-1-6-3- نقش مشخصه های تقاضا در بازارهای هدف بر ایجاد مزیت نسبی رقابتی 71
7-3-بررسی مبانی نظری نمونه گیری و انجام فعالیت میدانی تحقیق 75
2-7-3- روش های مختلف نمونه گیری در تحقیقات میدانی 77
3-7-3- انواع نمونه گیری احتمالی (تصادفی) 78
عنوان صفحه
2-3-7-3- نمونه گیری تصادفی سیستماتیک 79
3-3-7-3- نمونه گیری تصادفی خوشه ای 80
4-3-7-3- نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده 80
5-7-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله از فعالیت میدانی تحقیق 83
2-6-7-3- آمار استنباطی 85
1-2-6-7-3- تحلیل آزمون ناپارامتریک چی دو 85
2-2-6-7-3- تحلیل عامل (Factor Analysis) 86
2-1-4- محاسبه مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف ایران 94
3-1-4- بررسی روند تغییرات شاخص RCA در صادرات فرش دستباف کشور 100
4-1-4- بررسی نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف کشور 101
1-3-4- نحوه کاربرد معیار DRC در محاسبه مزیت نسبی کشور در تولید فرش دستباف 132
عنوان صفحه
2-3-4- نحوه برآورد قیمت های سایه ای به منظور محاسبه مزیت نسبی حقیقی کشور در تولید فرش دستباف 133
1-2-3-4- برآورد قیمت سایه ای عوامل داخلی تولید فرش دستباف 133
3-3-4- محاسبه مزیت نسبی در تولید فرش دستباف 143
3-4-3-4- ویژگیهای فنی بافت در قالی های آذربایجان 148
4-4-3-4- آنالیز قیمت تمام شدة تولید فرش دستباف در استان آذربایجان شرقی 150
5-4-3-4- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان آذربایجان شرقی 151
1-5-3-4- پیشینة قالی بافی در قم 177
2-5-3-4- ویژگیهای فنی بافت در قالی های قم 178
3-5-3-4- ویژگیهای ظاهری قالی های قم 179
5-5-3-4- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان قم 181
1-6-3-4- پیشینة قالی بافی در اصفهان 205
2-6-3-4- ویژگیهای ظاهری قالی های معاصر اصفهان 206
عنوان صفحه
4-6-3-4- آنالیز قیمت تمام شدة تولید فرش دستباف در استان اصفهان 210
1-7-3-4- پیشینة قالی بافی در خراسان 236
2-7-3-4- ویژگیهای ظاهری و فنی بافت قالی در مهمترین مراکز قالی بافی در استان خراسان 237
4-7-3-4- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان خراسان 245
5-7-3-4-تجزیه و تحلیل آماری نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در تولید فرش دستباف در استان خراسان 247
8-3-4- بررسی مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان همدان 269
1-8-3-4- پیشینة قالی بافی در همدان 269
2-8-3-4- ویژگیهای ظاهری قالی های همدان 270
4-8-3-4- آنالیز قیمت تمام شدة تولید فرش دستباف در استان همدان 274
5-8-3-4- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان همدان 275
1-9-3-4- تجزیه و تحلیل نرخ ارز غایی 299
2-9-3-4- تجزیه و تحلیل قیمت غایی فروش هر متر مربع فرش دستباف 301
3-9-3-4- تجزیه و تحلیل ارزش غایی مواد اولیه داخلی هر متر مربع فرش دستباف 303
عنوان صفحه
5-9-3-4- تجزیه و تحلیل کشش ارزی DRC 306
6-9-3-4- تجزیه و تحلیل کشش قیمتی DRC 307
7-9-3-4- تجزیه و تحلیل کشش DRC نسبت به ارزش مواد اولیه داخلی &nb