فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:355
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
______________________________________________________________
فصل اول: مقدمات و مبانی نظری
پیشگفتار 1
طرح مساله 4
ضرورت و اهدف تحقیق 7
روش شناسی 10
پیشینه تحقیق 14
جامعه مورد مطالعه 24
مبانی نظری
مقدمه 25
معرفی مفاهیم 27
1- هویت 27
2- قومیت 30
الف) نظریه های قومیت 33
ب) قومیت و قوم گرایی در ایران 35
3- جهانی شدن 39
4- اینترنت/فضای مجازی 41
الف) اینترنت به لحاظ اطلاع رسانی 42
ب) اینترنت به لحاظ تعامل اجتماعی 45
ج) برخی رویکردهای نظری مرتبط با اینترنت و فضای مجازی 47
ج-1) اینترنت: آزادی یا محدودیت؟ 47
ج-2) اینترنت: دهکده جهانی یا ابرشهر جهانی 48
ج-3) اینترنت به منزله یک فضای پست مدرن 50
ج-4) اجتماعات مجازی: فاصله میان تصور و واقعیت 51
ج-5) اجتماعات مجازی و متروک شدن واقعیت 51
عنوان صفحه
__________________________________________________________
پست مدرنیسم 52
بررسی مفاهیم معرفی شده بصورت تلفیقی 55
1- مقدمه ای بر جریانات هویتی 55
الف) اجتماعات ناخالص فرهنگی، جوهر خالص فرهنگی 55
ب) استمرار هویت فرهنگی و مفهوم وطن 56
ج) گفتمان تکثرگرا 57
2- اینترنت و هویت 58
الف) تاثیر هویت در بکارگیری اینترنت 58
ب) اینترنت و نقش آن در فرایند هویت یابی 59
ب-1) جریانات هویتی در اینترنت: بازتابی از واقعیات بیرونی 59
ب-2) هویت های مجازی به منزله نتیجه فرایندهای ارتباطی
در جهان مجازی 61
3- قوم گرایی به صورت آنلاین 63
الف) اهداف و شیوه های تجلی قومیت در اینترنت 63
ب) قومیت مجازی 63
به سوی یک چارچوب نظری متناسب با مقوله قومیت در ایران 65
چارچوب نظری 70
پرسش های تحقیق 72
فصل دوم: معرفی یافته های تحقیق
رسانه های غیراینترنتی گروه های قومی 73
نکات تکمیلی پیرامون رسانه های غیراینترنتی 80
کلیاتی در مورد محیط های مجازی مورد نظر در انجام پژوهش 82
الف) وب سایت ها و وبلاگ ها 82
ب) اتاق های گپ زنی یا چت روم ها 85
حیطه های مجازی قومی از نظر موضوعی/محتوایی 87
عنوان صفحه
گروه های قومی چگونه در فضای مجازی حضور می یابند؟ 91
(معرفی نمونه هایی از عملکرد گروه های قومی در فضای مجازی به تفکیک حیطه مجازی و قومیت)
مقدمه 91
الف) وب سایت ها 93 الف-1) گروه قومی آذری
الف-1-1)کلیات 93
الف-1-2) معرفی برخی وب سایت های آذری 95
الف-2) گروه قومی بلوچ
الف-2-1) کلیات 118
الف-2-2) معرفی برخی وب سایت های بلوچی 119
الف-3) گروه قومی ترکمن
الف-3-1)کلیات 130
الف-3-2) معرفی برخی وب سایت های ترکمنی 131
الف-4) گروه قومی عرب خوزستانی
الف-4-1)کلیات 144
الف-4-2) معرفی برخی وب سایت های عربی 147
الف-5) گروه قومی کرد
الف-5-1)کلیات 153
الف-5-2) معرفی برخی وب سایت های کردی 155 نکاتی کلی درباره وب سایت های قومی مزبور 168
ب) وبلاگ ها
ب-1) گروه قومی آذری
ب-1-1)کلیات 170
ب-1-2) معرفی برخی وبلاگ های آذری 172
ب-2) گروه قومی بلوچ
ب-2-1)کلیات 192
ب-2-2)معرفی برخی وبلاگ های بلوچی 192
ب-3) گروه قومی ترکمن
ب-3-1)کلیات 202
عنوان صفحه
ب-3-2) معرفی برخی وبلاگ های ترکمنی 203
ب-4) گروه قومی عرب خوزستانی 212 ب-5) گروه قومی کرد
ب-5-1)کلیات 214
ب-5-2) معرفی برخی وبلاگ های کردی 215
نکاتی کلی درباره وبلاگ ها 227
ج) اتاق های گپ زنی
ج-1) گروه قومی آذری 228 ج-2) گروه قومی بلوچ 236
ج-3) گروه قومی ترکمن 241
ج-4) گروه قومی عرب خوزستانی 242
ج-5) گروه قومی کرد 243
فصل سوم: نکات تکمیلی پیرامون یافته های تحقیق
1- گروه قومی به لحاظ درونی
مقدمه 249
الف) نمایش لایه ها و مرزبندی های درونی گروه قومی 250
الف-1) قشر بندی اجتماعی 250 الف-1-1) جنسیت 250 جنسیت و تفاوت میان گروه های قومی 251
جنسیت و تفاوت میان حیطه های مجازی 251
الف-1-2) سن 253 سن و تفاوت میان گروه های قومی 254
سن و تفاوت میان حیطه های مجازی 254 الف-1-3) تحصیلات/شغل/محل سکونت 255 تفاوت میان گروه های قومی 256
تفاوت میان حیطه های مجازی 257
عنوان صفحه
جمع بندی 258 الف-2) عناصر فرهنگی: چشم پوشی یا تاکید؟ 258
یکدستی درونی به منزله عاملی برای تقویت «خود» در برابر «دیگری» 259
شاخص های فرهنگی و عدم یکدستی درونی گروه به لحاظ عملی 260
شاخص های فرهنگی و عدم یکدستی درونی گروه به لحاظ مباحث تئوریک 262
شاخص های فرهنگی و نقش آن ها در ایجاد تفاوت در آرمان ها 265
تغییر فرهنگی و سنت های قومی 266
هویت زدایی 268
الف-3) سیاست 269
الف-3-1) چالش سیاسی: نقطه اتصال یا جدایی؟ 269
الف-3-1) استمرار تحرکات سیاسی در اینترنت 271
ب) احساس وابستگی و تعامل درون گروهی بصورت فراملی 271
ب-1) قومیت یکسان، ملیت یکسان 272
سطوح مختلف ارتباط و شبکه های فراملی 272
ب-2) قومیت یکسان، ملیت متفاوت 273
ب-2-1) وابستگی های احساس شده 274
ب-2-2) تعامل مستقیم 276
ب-2-3) نقش حیطه های مجازی در میزان وابستگی احساس شده و 278
پیشبرد تعامل درون گروهی
2- گروه قومی به لحاظ بیرونی 279
الف) ارتباط میان گروه های قومی 279
الف-1) تفاوت میان گروه های قومی در میزان ابراز وابستگی و تعامل 280
الف-2) تفاوت میان حیطه های مجازی در روند تعامل درون گروهی 281
الف-2-1) وب سایت ها 281
الف-2-2) وبلاگ ها 283 الف-2-3) اتاق های گپ زنی 284
عنوان صفحه
_____________________________________________________________
ب) گروه های قومی و مساله ملی 286
ب-1) تفاوت میان گروه های قومی 286
ب-2) تفاوت میان حیطه های مجازی 288
ج) گروه های قومی و پدیده جهانی شدن 290
شاخص های هویتی و عملکرد اینترنتی گروه های قومی 291
مقدمه 291
الف) مذهب 292
الف-1) مذهب به عنوان عاملی جهت ترسیم خطوط تمایز 292
الف-2) تقسیم بندی های درونی مذهب 293
الف-3) تفاوت میان حیطه های مجازی 294
ب) زبان 294
ب-1) زبان به منزله یک شاخص هویتی 295
ب-1-1) تفاوت در گروه های قومی 295
ب-1-2) تفاوت در حیطه های مجازی 302
ب-2) زبان به منزله یک ابزار ارتباطی در اینترنت 303
ج) وطن/سرزمین مشترک 304
ج-1) مفهوم متغیر وطن 306
ج-2) علت تاکید بر وطن در فضای مجازی 308
نکاتی تکمیلی درباره حیطه های مجازی قومی 309
معرفی اجمالی برخی دیگر از گروه های قومی حاضر در فضای مجازی 312
جمع بندی و نتیجه گیری 320
پیشینه تاریخی
گروه قومی آذری 330
گروه قومی بلوچ 335
گروه قومی ترکمن 339
عنوان صفحه
______________________________________________________________
گروه قومی عرب خوزستانی 344
گروه قومی کرد 349
ضمایم
نمودارهای مربوط به میزان مشارکت گروه های قومی در حیطه های مجازی
فهرست آدرس های اینترنتی
ترجمه و آوانگاری اسامی محلی وب سایت ها و وبلاگ های قومی
فهرست منابع
چکیده
یکی از مباحث بسیار مهم کنونی در عرصه علوم انسانی پدیده جهانی شدن و شبیه بودگی فرهنگی حاصل از آن است، بدین معنی که گفته می شود جهان در پرتو تکنولوژی های ارتباطی/اطلاعاتی نوین به سرعت روی به سوی یکسانی و به تعبیر دقیق تر، تحلیل رفتن در فرهنگ جوامع پیشرفته غربی نهاده است، و در این زمینه از پدیده اینترنت به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای جهانی شدن یاد می شود. بنابراین می بایست در انتظار محو شدن تدریجی انواع فرهنگ های خرد در درون یک فرهنگ فراگیر جهانی بود، و این در حالی است که رویدادهای جهان واقعی چندان بر این امر صحه نمی نهند. اگرچه فرایند جهانی شدن به نوعی تمامی ارکان حیات بشری و نه فقط فرهنگ را تحت تاثیر خود قرار داده است، ولی بطور همزمان می توان با برجسته شدن فرهنگ ها و هویت های جمعی خاص در درون همین فرایند شبیه ساز مواجه گردید. فرایندی دیالکتیکی که امروزه هم در جهان واقعی و هم در جهان مجازی کاملا مشهود است.
به همین ترتیب مقوله هویت قومی امروزه یکی از موضوعات محوری در علوم انسانی بشمار می رود، زیرا در جهانی که هویت های خرد در معرض ذوب شدن در کوره جهانی شدن قرار دارند، تاکید بر هویت و چالش های قومی روندی رو به رشد نشان داده اند. در هرصورت چنین به نظر می رسد که اینترنت همچون سایر تکنولوژی های ارتباطی/اطلاعاتی پیشرفته و حتی به نوعی بسیار بیش از آن ها در حفظ و تقویت هویت هایی که به دلایل گوناگون منجمله فرایند جهانی شدن مورد تهدید واقع شده اند موثر بوده است، و به همین دلیل امروزه بررسی عملکرد گروه های قومی در فضای سیبرنتیکی از اهمیتی خاص برخوردار گشته است. لازم به ذکر است که در چنین مطالعاتی بر ویژگی منحصربفرد اینترنت در خلق فضاها و اجتماعات مجازی (منجمله اجتماعات مجازی قومی) بسیار بیشتر از نقش رسانه ای آن تاکید می گردد.
در همین راستا نوشته حاضر با معرفی نمونه هایی از فعالیت ها و تجلیات گروه های قومی آذری، بلوچ، ترکمن، عرب و کرد در فضای مجازی و عمدتا در ارتباط با دو سطح هویتی محلی و ملی، سعی در بررسی چگونگی عملکرد گروه های مزبور در این حیطه دارد. لازم به ذکر است که نظر به تازگی نسبی این حوزه پژوهشی بویژه در ایران، اتخاذ نگاهی نسبتا گسترده و کلی به مقوله قومیت در فضای مجازی در جهت فراهم ساختن زمینه ای برای مطالعات دقیق تر بعدی امری کمابیش اجتناب ناپذیر به نظر می رسید.
کلید واژه ها:
قومیت - گروه قومی - هویت - هویت قومی - فضای سیبرنتیکی - فضای مجازی - هویت قومی در فضای مجازی