فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:183
فهرست مطالب:
مقدمه 11
فصل اول: بیان مساله 14
مقدمه: واکاوی یک مساله 14
1-1 سپهر مطالعاتی سینما 14
2-1 سینما: موضوعی برای تفکر و مطالعه 14
نتیجه گیری 14
مقدمه: واکاوی یک مساله 15
1-1 سپهر مطالعاتی سینما 17
2-1 سوال تحقیق 19
نتیجهگیری 20
فصل دوم: رویکرد نظری پایاننامه؛ بوردیو و الگویی برای مطالعه سینمای ایران 22
مقدمه 22
1-2 میدان: عاملان و تمایز 22
2-2 سرمایه: ملاک تمایز و موضوع منازعه 22
3-2 ارائه الگویی نظری برای تحلیل میدان تولید سینمای ایران 22
نتیجهگیری 22
مقدمه 23
1-2 میدان: عاملان و تمایز 25
2-2 سرمایه: ملاک تمایز و موضوع منازعه 26
3-2 ارائه الگویی نظری برای تحلیل میدان تولید سینمای ایران 29
نتیجهگیری 36
فصل سوم: روش تحقیق؛ چگونگی مطالعه میدان تولید سینمای ایران 37
مقدمه 38
1-3 روششناسی بوردیو: ساختگرایی تکوینی 38
2-3 روش تحقیق: تحلیل اسنادی 42
1-2-3 روند تحقیق 44
2-2-3 تکنیک جمعآوری دادهها 46
3-3 مطالعات اکتشافی و مصاحبههای عمیق 47
4-3 اعتبار و روایی تحقیقات کیفی 48
نتیجهگیری 49
فصل چهارم: روند شکلگیری مولفههای میدان تولید سینمای ایران 52
مقدمه 53
1-4 بخش اول : شکلگیری مولفههای تولید از 1327 تا 1357 54
مقدمه 54
1-1-4 عامگرایی در فیلمفارسی 55
2-1-4 خاصگرایی در موج نو 62
3-1-4 منازعه در سینمای پهلوی 66
1-3-1-4 منازعه سینمای ایرانی و خارجی 67
2-3-1-4 منازعه سینمای عامگرا و خاصگرا 70
نتیجهگیری بخش اول: 74
2-4 بخش دوم: شکلگیری مولفههای تولید از 1357 تا 1372 74
مقدمه: 74
1-2-4 سینمای دولتی 76
2-2-4 سینمای خصوصی 85
3-2-4 منازعه در سینمای انقلاب 88
1-3-2-4 منازعه سینمای دولتی و خصوصی 89
1-1-3-2-4 منازعه سینمای دولتی و عامگرا 90
2-1-3-2-4 منازعه سینمای دولتی و خاصگرا 99
2-3-3-4 منازعه نهادهای سینمایی دولتی 103
نتیجهگیری بخش دوم: 110
نتیجهگیری: 111
فصل پنجم: تکوین میدان تولید سینمای ایران 112
مقدمه: 113
1-5 زمینههای تکوین میدان تولید سینمای ایران 113
2-5 قطبهای تولید در میدان سینمای ایران 116
1-2-5 قطب سینمای ارزشی: سینمای دولتی- عامگرا 117
2-2-5 قطب سینمای معناگرای دینی: سینمای دولتی- خاصگرا 121
3-2-5 قطب سینمای مستقل: سینمای خصوصی- خاصگرا 123
4-2-5 قطب سینمای تجاری: سینمای خصوصی- عامگرا 129
نتیجه گیری 134
فصل ششم: نتیجهگیری 136
مقدمه 137
1-6 خطوط اصلی مطالعه تکوین میدان تولید سینمای ایران 137
2-6 دستاوردهای نوین پایاننامه 139
3-6 پیشنهادهای علمی و راهبردها 140
فهرست منابع: 142
پیوستها: 149
مصاحبه ها 150
فهرست جدول ها
جدول شماره 1: روند تاریخی شکلگیری عناصر سینمای عامگرا در طول سه دهه....................... 61
جدول شماره 2: تاثیر پذیری عناصر سینمای عامگرای ایرانی از فیلم¬های خارجی..............................70
جدول شماره 3: تقابل عناصر سینمای عامگرا و خاصگرا..........................................................................73
جدول شماره 4: میزان فعالیت نهادهای دولتی در میدان سینما..............................................................80
جدول شماره 5: مکانیزمهای دولتی شدن سینما در مراحل مختلف فیلمسازی...................................84
جدول شماره 6: روند جایگزینی بازیگران طی سالهای 1362 تا 1366 ...............................................92
جدول شماره 7: روند جایگزینی فیلمسازان طی سالهای 1362 تا 1366 ...........................................98
جدول شماره 8: میزان ریالی حمایت از فیلمهای مصلحانه......................................................................120
جدول شماره 9: میزان ریالی حمایت از پخش فیلمهای فرهنگی - مردمی.........................................121
جدول شماره 10: میزان ریالی حمایت از پخش فیلمهای فرهنگی – هنری .....................................123
جدول شماره 11: تناظر قطبها و سرمایهها در میدان تولید سینمای ایران ......................................134
فهرست شکل ها
شکل شماره 1: موضوع تحلیل در رویکردهای مختلف مطالعاتی هنر........................................................24
شکل شماره 2: الگوی نظری پایان نامه ..........................................................................................................34
شکل شماره 3: تکوین ساختار میدان در رابطه دیالکتیکی عاملان و میدان ..........................................41
شکل شماره 4: چهار قطب میدان تولید سینمای ایران ...........................................................................117
چکیده
مسئله این پایاننامه شناخت میدان تولید سینمای ایران بر پایه منازعات میان عاملان و ارائه الگوی نظری برای تبیین جریانهای تولید فیلم در ایران است.
این مطالعه با استفاده از رویکرد نظری پیر بوردیو و مفاهیم میدان، قدرت و منازعه انجام شده است. این پایاننامه بر آن است به فرایند تکوین تاریخی میدان بر اساس تاریخ منازعات برای کسب سرمایه دست یابد.
بدین منظور با استفاده از روش ساختگرایی تکوینی، روند شکلگیری مولفههای میدان تولید سینمای ایران در دو مقطع زمانی قبل از انقلاب و دهه 1360 مورد بررسی قرار گرفته است. در دوره اول شکلگیری مولفههای عامگرایی و خاصگرایی و در دوره دوم شکلگیری مولفههای دولتی و خصوصی تبیین شده است.
در نهایت تکوین میدان تولید سینمای ایران بر اساس این چهار مولفه در دهه 1370 تبیین و الگوی نظری میدان تولید سینمای ایران ارائه شده است.
کلید واژه: سینما، تولید فیلم، میدان، منازعات قدرت