یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

منافقان از دیدگاه آیات قرآن و راه های کنترل خطرات آنها و تحلیلی جامعه شناسانه از نوع رفتار و عملکرد منافقان - 325 صفحه فایل ورد

اختصاصی از یارا فایل منافقان از دیدگاه آیات قرآن و راه های کنترل خطرات آنها و تحلیلی جامعه شناسانه از نوع رفتار و عملکرد منافقان - 325 صفحه فایل ورد دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

منافقان از دیدگاه آیات قرآن و راه های کنترل خطرات آنها و تحلیلی جامعه شناسانه از نوع رفتار و عملکرد منافقان - 325 صفحه فایل ورد


منافقان از دیدگاه آیات قرآن و راه های کنترل خطرات آنها و تحلیلی جامعه شناسانه از نوع رفتار و عملکرد منافقان - 325 صفحه فایل ورد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش پژوهش:

با توجه به اینکه پژوهش حاضر، پژوهشی تاریخی اسنادی است، روش کلی مورد استفاده ،تحلیل اسنادی خواهد بود . در عین حال روش مورداستفاده در دو بخش فلسفه اجتماعی –سیاسی  و تغییرات  ساختاری- علمی به شرح زیر بیان می شود :

1-در بخش برسی و تحلیل فلسفه اجتماعی ،سیاسی«جامعه شناسی نفاق» از روش تحلیل کیفی متن استفاده شده است . به این ترتیب که سؤالات تحقیق مطرح و پاسخ آنها با مطالعه تفهیمی متن استخراج می شود . این روش است که در مطالعه عادی متون نیز به کار گرفته می شود . در عین حال در پژوهش علمی ، مطالعه متن بر محور سؤالات اصلی تحقیق متمرکز می شود .

2-در بخش ساختاری و علمی از شیوه کلاسیک تحلیل مدرکها استفاده خواهد شد که تحلیل بیرونی و درونی سند دو قسمت متمایز این روش می باشد .

توضیح اینکه در تحلیل درونی ،محتوای یک سند شناخته می شود ولی تحلیل بیرونی را باید حاصل کرد ، چون کمک می کند که برد هر سند اندازه گیری شود .

1-2-تحلیل درونی :

تحلیل درونی تحلیلی است که بر پایه عقلانی استوار است و تحلیلی ذهنی است ، بنابراین دارای دو خصیصه عقلانی و ذهنی می باشد .

1-1-2-خصیصه عقلانی: تحلیل با روشهای کلاسیک عملی فکری است . این روش در جست وجوی آن است که خطهای اساسی سند را از هم مشخص سازد ، جنبه های فرعی را به این خطها بپیوندد و ارتباط فکری آن را بیابد به این خصیصه عقلانی باید این را هم افزود که هرگاه در ازای سند ایجاب کند که کار تحلیل را تقسیم کنند ، این تقسیم بندی باید تا آنجا که ممکن است مطابق با بخشهای طبیعی خود سند انجام شود .به این معنی می توان گفت که تحلیل کلاسیک، تحلیلی ارگانی است و به عنوان مثال به جدا کردن هریک از اعضائ اندام یک موجود زنده شباهت دارد .

2-1-2:خصیصه ذهنی:

تحلیل سندها به شیوه کلاسیک اساساً ذهنی است ، محتوی متن، توسط کسی که آن را مطالعه می کند ، تفسیر میگردد . این کار را باید با حد اکثر بیطرفی و خودداری از تحریف واقعیت بر اثر سلیقه شخصی انجام داد .

در همه زمینه هایی که سخن تنها برسر گردآوری اطلاعات در باره واقعیتهای مادی است (تاریخ ها، آمارهاو …  )تحلیل بازهم به معنای علمی اصطلاحی عینی است ، یعنی نتیجه های آنها –هر کس   هم که  انجام  دهنده آن باشد- تغییر ناپذیر است . ولی همین که تغییر لازم می شود -و در 90 درصد موردها تغییر لازم می شود –ذهنی بودن آن ظاهر می گردد و بدیهی است که در این رابطه، فریب شخص مشاهده کننده ، نقش بسیار مهمی بازی می کند .

2-2:تحلیل بیرونی:

در روشهای کلاسیک به جا دادن سند مورد مطالعه در متنی که سند از آن استخراج می شده است اهمیت زیادی داده می شود  تا انکه درجه راستی و درستی را با دقت نشان دهند . این روشها می کوشند که انعکاسها و طنین ها را هم مشخص سازند

لازم به ذکر است که این روش اسنادی در یک چارچوب نظری قرار گرفت و برای دسته بندی کنشها و تعاملات منافقین ،از نظریه زیمل در رابطه با سنخهای اجتماعی استفاده شده است . توضیح اینکه:

«زیل هر سنخ اجتماعیویپه ای را محصول واکنشها و توقعات دیگران می داند،هر سنخی از رهگذر رابطه با کسان دیگری پدید می آید که پایگاه ویژه ای به او می دهند و از او انتظار دارند که به شیوه خاصی رفتار کند . ویژگیهای هر سنخی به سان صفات ساختار اجتماعی نگریسته می شود »

 

نتیجه:

در این پژوهش سند مورد برسی قرآن است که به ترجمه و تفاسیر مختلفی چون المیزان ، تبیان،نمونه و راهنما مراجعه شده است و تفسیر محوری در این پژوهش ، تفسیر راهنما است . از طرفی منافقان یک سنخ اجتماعی هستند

1-برگرفته از :موریس دو ورژه ،روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ، ترجمه خسرو اسدی ،امیر کبیر 1375ص 108 تا 104

2-کوزر،لوئیس ،زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی ،محسن ثلاثی ،چاپ دوم ، انتشارات علمی 1369ص 254

در برابر سنخ هایی چون مؤمنان و کافران ،لذا با توجه به این سه سنخ متن را مورد تحلیل درونی و بیرونی قرار دادیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش

مقدمه :

این فصل به یافته های پژوهشی اختصاص دارد ، لذا یا روشی که در فصل قبل ذکر آن گذشت به تجزیه و دسته بندی مفاهیم قرآنی پرداختیم . قبل از بررسی متون لازم بود مشخص شود ، که در چه سوره ها و چه آیه هایی از آن سوره ها پیرامون موضوع نفاق بحث شده است ، لذا اول جدولی تهیه شد که در آن شماره سوره ، نام سوره و تعداد آیاتی که موضوع بحث را در خود جای می دهد مشخص شده است . پس از آن ما به تجزیه و تفکیک متون و تفاسیر مختلف از یک آیه پرداختیم . در آغاز ما نگرش مجرمانه ای به نفاق داشتیم و نفاق را یک کجروی و انحراف اجتماعی تصور کردیم ، بنابراین جدولی تهیه شد که موارد مختلف آن : سوره ، آیه ، ترجمه ، ویژگیهای نفاق ، منشا نفاق ، آثار نفاق ، راه مقابله ، نحوه انحرافات ، نوع تاثیر را در برمی گیرد . پس از ارائه این جدول به ناظر محترم ، ایشان دیدگاه جدیدی را در مقابل ما گذاشتند و آن استفاده از نظر ذیل مبتنی بر سنخهای اجتماعی می باشد . لذا ما سه سنخ مومن ، کافر و منافق را در نظر گرفته و به بررسی تعاملات این سنخها پرداختیم که جدول 3و 4 به این مسئله اشاره دارد .

بخش اول :

همانگونه که در مقدمه ذکر شد ، در این بخش ابتدا فهرستی اجمالی از سوره ها و آیه هایی که به موضوع نفاق به تصریح یا کنایه اشاره داشته تقدیم می شود . این جدول ، با استفاده از پیشینه پژوهش و کتاب الجامع لا بی البرکات و مفتاح المیزان – کلید تفسیر المیزان – تهیه شده است . لازم به ذکر است که هر استقرایی ممکن است ناقص بوده ویا مفهوم و مصداق اشتباهی انطباق یافته باشد ، بنابراین ، این فهرست ممکن است در نزد دیگر اندیشمندان و پژوهشگران محترم قابل نقد باشد که پذیرا هستیم .

 

 

 

شماره آیات

نام سوره

شماره سوره

8تا 20 ، 75 تا 77 ، 204 تا 206

بقره

2

71 ، 72 ، 118تا 120 ،162،163، 166تا168

آل عمران

3

49،60 تا 66، 72 ،73 ، 81تا 83 ، 88 تا 91 ، 136 تا 147

نساء‎‎‏‎‎

4

  41 تا 44 ، 49 ، 50 ، 52 ، 54 ، 90 ،91

مائده

5

49

انفال

8

38 تا 70 ، 73 تا 88 ، 95 تا 98 ، 101، 107 تا 110 ، 124 تا 126 ، 128

توبه

9

11 تا 13

حج

22

47تا 50 ، 53 ، 63

نور

24

221 تا 226

شعرا‏

26

10،11

عنکبوت

29

10                                                                10 تا 20 ، 24 ، 60 تا 62 ، 73

احزاب

33

6، 11 ، 12 ، 15 ، 16

فتح

48

14

حجرات

49

13 تا 15

حدید

57

14 تا 19

مجادله

58

11 تا 17

حشر

59

1تا 9

منافقون

63

9

تحریم

66

9تا 12

قلم

68

 

 


از آنجا که مبنای این تحقیق ، آیات قرآن کریم می باشد ، پس از ذکر اجمالی آیات و سوره ها ، ترجمه آیات را با استفاده از ترجمه جناب آقای عبدالمحمد آیتی ، در این بخش می آوریم .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.