رابطه بین رهبری تحول گرا و توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی در آموزشکده های فنی و حرفه ای استان گیلان
149 صفحه
چکیده:
هدف کلی این بررسی رابطه بین رهبری تحول گرا و توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزشکده های فنی حرفه ای استان گیلان است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان آموزشکده های فنی حرفه ای استان گیلان با تعداد 353 نفر است. با در نظر گرفتن تعداد کل جامعه آماری و با توجه به جدول مورگان تعداد حجم نمونه 186 نفر است که تعداد 225 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی توزیع شد. در نهایت تعداد 188 پرسشنامه از کارکنان جمع آوری شد. نتایج آزمون رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه نشان داد بین رهبری تحولگرا و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان آموزشکده های فنی حرفه ای استان گیلان ارتباط معناداری وجود دارد و بین توانمندسازی روانشناختی و رفتارشهروندی سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین توانمندسازی روانشناختی رابطه بین رهبری تحول گرا و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزشکده های فنی حرفه ای استان گیلان را تعدیل می کند. بنابراین باید راﻫﻜﺎرﻫﺎ و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ را ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﻳﺶ گرایش به سبک رهبری تحولی و تقویت توانمندسازی روانشناختی کردن ارائه کرد بدین منظور رئیس در نقش یک رهبر باید به عنوان یک برانگیزاننده، راه ها و روش های مطمئن و مؤثری را برای پیشرفت کارمندان ایجاد کند.
کلمات کلیدی: توانمندسازی روانشناختی، رهبری تحول گرا، رفتار شهروندی سازمانی
رابطه بین رهبری تحول گرا و توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی در آموزشکده های فنی و حرفه ای استان گیلان