فرمت وورد
57 صفحه
فهرست مطالب
- مقدمه
- تاریخچه
- تعریف ارتقای سلامتی
- empowerment & impowerment
- تعاریف کاربردی ارتقاء سلامتی
- دیدگاههای ارتقای سلامتی
- ارتقای سلامتی و بهداشت عمومی جدید
- ارتقای سلامتی و آموزش بهداشت
- ایدئولوژیهای موثر بر ارتقای سلامتی
- ارتقای سلامتی و بازاریابی اجتماعی
- اصول ارتقای سلامتی بر اساس منشور اوتاوا
- ساختار ارتقای سلامتی
- سیاستهای ارتقای سلامتی
- فعالیتهای عمده ارتقای سلامتی
- گروههای هدف و ارتقای سلامتی
- health literacy و ارتقای سلامتی
- قلمرو ارتقای سلامتی
- نقش کارکنان ارتقای سلامتی
- مراحل لازم در اجرای برنامه های ارتقای سلامتی
- اعتبار اجتماعی مداخلات ارتقای سلامتی
- پیشنهاداتی در رابطة با اثر بخشی برنامه ها
- ارزیابی برنامه های ارتقاء سلامتی
- ویژگیهای برنامه ارتقاء سلامتی در جهان سوم
- ارتقاء چه زمانی خاتمه می یابد ؟
- ارتباط ارتقاء سلامتی و علوم مختلف
- اولین ژورنال و کنفرانس در زمینه ارتقاء سلامتی
- فهرست منابع
بنام خدا Health Promotion
تهیه و تنظیم: بابک معینی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر
Health Promotion ( ارتقاء سلامتی ) یک موضوع جدید بوده و هنوز بطور کامل آنطور که باید پذیرفته نشده است . اگر چه افزایش دوره های آکادمیک نشان دهنده این است که این موضوع بتدریج جای خود را باز می یابد و روز به روز توسعه بیشتری پیدا می کند .
با نگاهی به آمار و ارقام در می یابیم که در اکثر کشورها . امروزه ، الگوی بیماری تغییر یافته است ، به گونه ای که بیماریهای عفونی و مرگ و میر کودکان و مادران کاهش یافته است و در مقابل مرگهایی که در کشورهای توسعه یافته روی می دهند به دلیل مشکلات مربوط به شیوه زندگی (Life style ) بوده که می توان از بسیاری از این مرگها از طریق افزایش کیفیت زندگی quailty of life پیشگیری نمود . اگر ما بتوانیم به افراد کمک نماییم که ورزش منظم کرده . غذای مغذی بخورند ، نحوه مقابله با استرس را فرا بگیرند و شبکه های اجتماعی ( Social network ) را گسترش داده و شرایط اقتصادی را بهبود بخشیم ، ارزشهای زندگی را برای افراد آشکار سازیم ، می توانیم آنها در راه رسیدن به سلامتی یاری نماییم و بدین ترتیب توجه به سوی رفتار فردی جلب گردیده و رفتار فردی به عنوان علت اولیه بسیاری از بیماریهای جدید ( Modern disease ) در نظر گرفته شده و در حقیقت با تغییر مفاهیم بیماری ، سلامت ، Health promotion از پشت صحنه نیازهای سلامتی و بهداشت ، پا به عرصه حضور گذاشت .
تاریخچه
قبل از دوره رنسانس ، سلامتی و رفاه بطور ضمنی با مذهب در ارتباط بودند ، بیماری اغلب به عنوان پیامد اشتباهی در زندگی و یا تخلف از تابوهای اجتماعی
( Social taboos ) محسوب می شد ، به هر حال دوره های پزشکی اروپا
( Hippocratic Bc 600 Medicine تا AD200 و AD 1500 modern tradition تا زمان حال ) هر یک با گشودن قید بندهای خود از ریشه های مذهبی که در ابتدا به عنوان منبع آنها پذیرفته شده بودند ، به قدرت دست یافتند .
health promotion در پیوند با Hippocratic medicine شکل گرفت ولی نه تحت همان نام در حقیقت عبارت H.P ( از این به بعد به جای عبارت Health promotion مخفف.H.P بکار می رود) از 1973 مطرح گردید (در معنایی که اخیراً استفاده می شود). در همین راستا می توان از بیانیه Mare Lalonde ( 1974 ) وزیر بهداشت و رفاه کانادا نامه برد . که چشم اندازی جدید به روی بهداشت و سلامتی کانادا باز نمود .
بیانیه فوق الذکر ، بیانیه ای مهم است ، چرا که نه تنها عجیب و نادر می باشد که وزیری نظرات خود را بدینگونه انتشار دهد بلکه وی در این بیانیه علتهای ضعف سلامتی را به گونه ای اساسی به منابع non – medical استناد داد و چهار علت زیر را مشخص نمود:
- عدم کفایت در ارائه مراقبتهای بهداشتی اولیه واقعی
- فاکتورهای رفتاری ( فرادی – گروهی )
- ویژگیهای bio – physical
- آلودگیهای محیطی
ارتقای سلامتی در جوامع مختلف