اولین تجربه مایع سازی گاز به قرن 19 میلادی برمیگردد که دانشمند انگلیسی مایکل فارادی انواع مختلف گاز و گاز طبیعی را به صورت مایع درآورد. اولین واحدLNG در سال 1912 در ویرجینیای غربی ساخته شد و اولین واحد تجاری در 1941 در کلیولند واقع در ایالت اوهایو به بهرهبرداری رسید. اولین محموله LNG به حجم 5000 متر مکعب در سال 1959 از لوییزیانا به جزیره Canvey در انگلیس حمل گردید. در سال 1964 اولین تأسیسات دور LNG در الجزایر به بهرهبرداری رسید و اولین پایانه دریافت LNG در انگلیس آغاز بکار کرد. در سالهای
1972 تا 1990 تجارت LNG توسعه یافته و تولید این فرآورده در برونئی ، اندونزی، ابوظبی، مالزی، استرالیا آغاز شد.
مشخصات فنی LNG
گاز طبیعی مایعشده(LNG) مایعی روشن، بدون هیچ رنگ ، بو و غیر سمی است و نسبت به فلزات یا سایر مواد حالت خورندگی ندارد. بخش اعظم آن از گاز متان تشکیل شده و درصد ناچیزی هم هیدورکربنهای آلی و نیتروژن در آن یافت میشود با توجه به ترکیبات آلی این ماده، خواص آن از جهت ارزش حرارتی و چگالی، میتواند متفاوت باشد. ولی بطور کلی مشخصات فیزیکی LNG به شرح زیر است:
1 -2- وزن مخصوص : 0.425 گرم
2-2- چگالی: 26.5 پوند بر فوت مکعب
3-2- نقطه جوش : 161 درجه سانتیگراد
3-3- دمای احتراق خودبخودی : 534 درجه سانتیگراد
3-4- وزن مولکولی : 04/16
پروسه های تولید LNG
اساس روشهای مختلف تولید LNG، سردسازی گاز طبیعی تا دمای حدود - 161.5 ºC درجة سانتیگراد در فشار اتمسفریک است. در همه این روشها گاز طبیعی پس از خروج از مخزن و جداسازی مایعات گازی و طی مراحل نمگیری و سولفورزدایی، ابتدا تا دمای ºC 35- درجة سانتیگراد سرد شده و سپس وارد بخش مایعسازی میگردددر این فرآیند، گاز طبیعی طی تبادل حرارتی با یک سیال مبرد تا دمای - 161.5 ºC درجة سانتیگراد سرد شده و به حالت مایع تبدیل میشود
مزایای LNGبه عنوان سوخت خودروها:
1- چگالی بالا
2- سرعت سوختگیری(برای ماشینهای بزرگ
3- قابل حمل بودن و دسترسی آسان
4- مخازن ذخیرهسازی سبکتر
5- عدم کاهش کارایی موتورها با سوخت LNG
6- شباهت به سوختهای فعلی
معایب استفاده از LNG:
بسیاری از مردم به استفاده از مواد در دماهای پایین عادت نداشته لذا نیاز به آموزش خاصی در زمینه استفاده از سوخت در دمای خیلی پایین هست.
در ایستگاههای سوخت گیری خطوط انتقال گاز از مخزن به خودرو ( شامل لوله ها شیرآلات و وسایل اندازه گیری) جهت انتقال LNG در حالت مایع باید پیش از شروع، سوخت تا دمای ºF 260- سرد شوند در غیر اینصورت منجر به تبخیر بخشی از سوخت می شود.
شامل 6 صفحه فایل WORD قابل ویرایش بهمراه 14 اسلاید POWERPOINT
دانلود تحقیق LNG