
چکیده:
دراین مقاله سعی شده تادرباره سطح کیفیت ونحوه نظارت برآن درواحدانبارونقش مدیریت انبار دراین مقوله به عنوان یک واحد پشتیبانی کننده درسازمان صحبت شود.پس درابتداواژه های مدیریت ،کیفیت،انبار،کنترل کیفیت راتعریف وسپس ارتباط مابین آنهاراشرح داده شده است.
مدیریت کیفیت
پیشرفت های اخیردرجهان صنعت وهمچنین بالا رفتن توقعات دردریافت خدمات،باعث گسترش تفکری جهت تعریف هرچه واضح تر ودقیق تر سطح کیفیت موردانتظار،وهمچنین تلاش درجهت ثبات وپایداری آن گردیده است.اهداف مرتبط باquality کیفیت،باید درچارچوب مدیریت کیفیت به وسیله طرح ریزی کیفیت(quality)تضمین کیفیت(control quality )،کنترل کیفیت(planning )،محقق گردد.امروزه(quality improvement )،بهبودکیفیت(assurance )کیفیت وبهبود مستمر آن درراس عوامل رقابت تجاری درسطح جهان قراردارد.
مدیریت
دیدگاههای زیر طیف گسترده تفکر مدیریت رانشان می دهد:
درسال 1982پنج ماموریت اصلی مدیریت ،Tony proctor آقای تونی پروکتور برنامه ریزی ،سازماندهی،استخدام،رهبری وکنترل است.
درسال 1976 پنج ماموریت اصلی(O.Donnel )واودونل(kontz آقایان کنتز مدیریت برنامه ریزی ،سازماندهی استخدام رهبری وکنترل است.
درسال 1916مدیریت شامل پیش بینی وبرنامه ریزی H.fayol اچ فایول سازماندهی،فرماندهی،هماهنگی وکنترل است.
کیفیت
مفهوم رایج وقدیمی کیفیت ازدیدگاه اقتصادی،صرفاًبه نتایج فرآیند تهیه محصول تکیه می کندکه براساس آن درجه مرغوبیت محصولات وخدمات ،تعیین می گردد.
این شناخت ،که کیفیت به عنوان مهمترین عامل استراتژیکی موفقیت دربازارهای جهانی مطرح است،باعث تغییرتفکرنسبت به تعریف محدودازمفهوم کیفیت گردید.سرانجام این نتیجه حاصل شدکه یافتن ،ثبت ونهایتابرطرف کردن اشتباهات ،یک حالت تدافعی رابه وجود می آوردکه باآن دربلندمدت نمی توان حتی سهم موجوددربازار رانیز حفظ نمود.
این امرمنجربه توسعه وگسترش مفهوم کیفیت وعلاوه برآن باعث تعیین ارزش واهمیت مشخص برای یکپارچه شدن مفهوم کیفیت دراستراتژی شرکت هاگردید.بدین ترتیب باگذشت زمان تعریف مشخصه های کیفیتی محصول وبکارگیری کلیه امکانات وتوانمندی های سازمان برای محقق ساختن،پیدارنگاه داشتن وارتقاآن جایگاه خودراپیداکرد.
درفرایندتصمیم گیری مشتریان ،که به قضاوت درباره ی کیفیت محصول وتصمیم به خریدآن منجرمی گردد،درکنارمشخصه های فنی ،مشخصه های دیگری مانندقیمت،خدمات مناسب درتعمیرونگهداری،برخورد مطلوب درفروش نیز نقش مهمی راایفامی نمایند.این طرز تفکررامی توان درتعبیر،کیفیت یعنی مناسب بودن مستتر دانستFit for use. برای استفاده دراستاندارد ایزو8204 کیفیت چنین تعریف شده است:
تمامی ویژگی یک مقوله(کالا یاخدمات)که درتوانایی آن جهت برآوردساختن نیازهای تصریح شده یاتلویحی آن مقوله موثراست.
انبار
باتوجه به پیشرفت علوم وفنون که امروزه درهمه ی زمینه ها ازآن برخوردارهستیم وسایل تولید انبوه یانگهداری کالا درسطح وسیع فراهم شده است.برای نگهداری این کالا نیاز به محلی است که آنراانبارمی خوانندنگهداری کالادرانباربایدبراساس یک سیستم صحیح باشد،لذا انبار رامیتوان به این صورت تعریف نمودانبار به محل یا فضایی گویندکه کالابراساس یک سیستم صحیح درآن نگهداری می شود.
مدیریت انباروکنترل کیفیت
کنترل کیفیت واحدی است که درزمینه اداره ی استاندارهای تعیین شده ازسوی سازمان وهمه مورادی که توسط سازمان مصرف وتولید می شوندمسئول است وبازرسی ،یک قسمت مهم ازاین جریان می باشد.
مدیریت انبارارتباط تنگاتنگی باواحد کنترل کیفیت جهت تایید صلاحیتهای لازم محصولات ورودی به سازمان داردوتازمانی که مواداولیه خریداری شده ازجانب واحدکنترل کیفیت تاییدنشوداین مواداولیه جزءموجودی های رسمی انباربه شمارنمی آیندواگرازسوی سازمان فاقد استانداردهای لازم تشخیص داده شودبه انبار راه نمی یابدواین عمل راردشدن کالامی نامند.انبار هربارکه کالایی راردمی کندبایداقدامات زیررابه دقت مورداجراگذارد:
1-کالای ردشده رابرای اطمینان ازدرستی علت باید برای باردوم موردبررسی قراردهد.این بررسی معمولاًتوسط یکی ازکارمندان ارشدانبارانجام می گیرد.
2-بایدواحدکنترل کیفیت رابرای بازرسی وتاییدردی کالا ازجریان باخبرسازد.
3-واحدخریدرابرای برقراری تماس باتدارک کننده واتخاذ تصمیم درباره جمع آوری یابازگشت کالای ردی مطلع سازد.
4-بایدواحدبرنامه ریی تولیدرابرای اعمال تاثیرکسری موجودی اقلام برروی دستورهای کارتولیدمطلع سازد.
رابطه ی بین انباروکنترل کیفیت به خاطر نقش بازرسی سنتی انبارباید رابطه ای قوی ومفیدباشدبسیاری ازسازمانها درموردبررسی ونظارت تمامی کالاهای تحویلی به انبار کاملا متکی به انبارهستند.امروزه انتظاری که ازانبار وکنترل کیفیت به خاطر نقش مشترکشان دربازرسی می رودآن است که آنهادراین چارچوب ازنزدیک با یکدیگرهمکاری نمایند.
شامل 14 صفحه Word
دانلود تحقیق مدیریت کیفیت