مشخصات این فایل
عنوان: کودکان و وسایل ارتباط جمعی
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 20
این مقاله درمورد کودکان و وسایل ارتباط جمعی می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله کودکان و وسایل ارتباط جمعی
کودکان و تلویزیون
بسیاری از والدین به جهت این که وقت کافی برای بازی و کند و کاو با کودکان را ندارند از تلویزیون به عنوان پرستار کودک بهره می گیرند. پژوهش ها نشان داده اند که تلویزیون بر روی افراد، خواه ناخواه تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال کودکانی که شاهد ارتباط خشن یا برعکس محترمانه افراد، در تلویزیون می باشند دقیقاً همان را خواهند آموخت.
همیل ویت سه اصل را در مورد کودکان و تلویزیون بیان می کند:
1 – هنگامی که تلویزیون وارد محیط خانواده می شود و مورد استقبال قرار می گیرد. جانشین آن دسته از فعالیت های مشابهی می گردد که یک نوع احتیاج و خواست را ارضاء می کنند. در مقابل، فعالیت های غیر مشابه تحت تاثیر تلویزیون قرار نمی گیرند و کماکان اوقات فراغت طفل را به خود اختصاص می دهد به عنوان مثال با آمدن تلویزیون و نشان دادن فیلم در آن کودکان کمتر به سینما می روند.
2 – با آمدن تلویزیون، نقش و وظیفه پاره ای از فعالیت ها (به عنوان مثال گوش کردن به رادیو) عوض می شود یعنی افراد خانواده کمتر به رادیو رجوع می کنند.
3 – در حالی که فعالیت های منظم و متشکل طفل در محیط خانواده تحت تاثیر ورود تلویزیون قرار نمی گیرد، بر عکس فعالیت های غیر منظم و پراکنده بدون تردید جای خود را به تلویزیون می دهد.
کودکان به این علت تلویزیون را دوست دارند که تلویزیون آنها را تنبیه نمی کند، برایشان لذت و هیجان به همراه دارد، آدم ها و مکان های تازه ای را در معرض دید آنها قرار می دهد و به نوعی در خانواده نقش همبازی آنها را در تنهایی ایفاء می کند.
تلویزیون در خانواده باعث می شود که کودکان دیرتر بخوابند. بچه ها در دوران کودکی اوقات بسیاری را با این وسیله تفریحی (البته از دید آنها) می گذرانند و شیفته آن می باشند.
«ویلبر شرام» یکی از نظریه پردازان ارتباطات می نویسد: بسیاری از مادران، تلویزیون را به خاطر کمکی که به آنها می کند ستایش می کنند (منظور نگهداری فرزندان در خانه و جلوی دست و پا نبودن بچه ها برای این که مادرها کارهایشان را به راحتی انجام دهند، می باشد.)
تلویزیون گاهی اوقات باعث ایجاد و شکاف بین والدین و کودک می شود. نمونه آن را در تاثیرات آگهی های بازرگانی می بینیم. این آگهی ها نیازهای کاذبی را در کودکان بوجود می آورند و کودک فقط آن چه را که می بیند و می شنود، می خواهد و والدین هم به ناچار در برابر این خواسته ها سر تسلیم فرود می آورند… گاهی اوقات تلویزیون باعث سرخوردگی کودکان فقیر می شود چرا که در آن کودک شاهد یک نوع رفاه نسبی است، اشیاء لوکس با رنگ و لعابی جذاب. .....(ادامه دارد)
کودک، تلویزیون، خانواده
در گذشته فقط خانواده به تنهایی وجود داشت. امروزه خانواده است به اضافه تلویزیون با ورود تلویزیون به خانواده افراد خانواده دور هم جمع می شوند، یعنی این که تلویزیون وحدت خانوادگی بیشتری به وجود می آورد و اگر خانواده به محیطی با فرهنگ، متعلق باشد تلویزیون بر انگیزنده مکالمات و گفتگوها خواهد شد و وگرنه کارکرد خانواده زیر سووال می رود چنان که «مکوبی» معتقد است هر قدر افراد خانواده بیشتر تلویزیون نگاه کنند از مدت زمانی که خانواده برای انجام سایر فعالیت های گروه به دور یکدیگر جمع می شوند کاسته می شود بچه ها در کنار والدین می توانند برنامه های جالب و سرگرم کننده را بینند و قبل یا بعد از برنامه در بحث و گفتگوهایی دسته جمعی شرکت کنند یکی از وظایف وسایل ارتباط جمعی ایجاد زمینه های مشترک و هماهنگ برای گیرندگان پیام به شمار می رود؛ یعنی این که افراد با دیدن تلویزیون به تدریج دارای سلیقه های خاص و مشترک می شوند برای این که بفهمیم تلویزیون به چه صورت و تا چه اندازه زندگی خانوادگی را تحت تأثیر قرار می دهد باید دید در اتاقی که تلویزیون قرار دارد افراد خانواده معمولا به چه نوع فعالیت های های دیگری می پردازند.
والدین نباید نسبت به وجود تلویزیون در خانه بی اعتنا باشند بلکه باید بر برنامه های تلویزیونی نظارت و کنترل داشته باشند و دیگر این که باید کودکان را مقید به دیدن آن چه به خود آنها تعلق دارد سازند. برنامه های تلویزیون بر بیشتر خانواده ها نوعی تغییرها و عادت ها را ایجاد می کند مثلا بعضی از افراد ساعات کار خود را برای تماشای تلویزیون هنگام صرف غذا تغییر داده اند مثالی دیگر: هنگام پخش یک برنامه جذاب زن و یا مادر خانواده یک غذای حاضری را فراهم می سازد که بتواند به موقع آن برنامه را ببیند در حین تماشای تلویزیون مصرف تنقلات (بیسکویت، تخمه، آب میوه) افزایش پیدا می .....(ادامه دارد)
تلویزیون و ارزش ها
ارزش یعنی چیزی که مطلوب بین انسان هاست و برنامه های تلویزیون هم مسلما در صدد هستند که بتوانند ارزش ها را به افراد دیگر انتقال دهند البته قبل از این که مشخص شود تلویزیون با نوجوانان چه می کند باید مشخص کرد نوجوانان به صورت یک پدیده فعال و متحرک در مقابل تلویزیون چه نقشی را به خود می گیرند در حقیقت از تلویزیون به چه شکل بهره برداری می کنند شرام معتقد است که از دیدگاه علمی نمی توان تلویزیون را برای نوجوانان یک پدیده اجتماعی خوب دانست.برای این که تأثیر تلویزیون بر روی کودکان و نوجوانان مورد بحث و بررسی قرار گیرد باید سه عامل جداگانه در نظر گرفته شود.
1 ـ نوع برنامه تلویزیونی
2 ـ گیرنده پیام (طفل یا نوجوان موردنظر) .....(ادامه دارد)
بخشی از فهرست مطالب مقاله کودکان و وسایل ارتباط جمعی
نگاهى نو به دنیاى کودک و تلویزیون
کودکان و رسانههای جمعی
رسانههای ویژه کودکان
وضعیت کنونی رسانههای کودک
در عرصه جهانی
تنوع برنامهها و تماشاگران
وسائل ارتباط جمعی
تلویزیون و تاثیرات آنبر کودکان
کودکان تلویزیون و خانواده
تلویزیون و ارزش ها
دانلود مقاله کودکان و وسایل ارتباط جمعی