یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مجموعه نقشه های GIS شهرستان گمیشان

اختصاصی از یارا فایل دانلود مجموعه نقشه های GIS شهرستان گمیشان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مجموعه نقشه های GIS شهرستان گمیشان


دانلود مجموعه نقشه های GIS شهرستان گمیشان

مجموعه ارائه شده حاوی داده های جدید GIS مختلفی از شهرستان گمیشان می باشد. در اینجا تلاش شده تا شیپ فایل های GIS اطلاعات پایه و ضروری شهرستان گمیشان ارائه گردد. این مجموعه فایل GIS  حاوی لایه های مرتبط با تقسیمات سیاسی، لایه  رقومی ارتفاعی یا همان DEM  و لایه های مختلف دیگر که در زیر لیست شده اند می باشد.

 

در این مجموعه تلاش گردید لایه های به روز مرتبط با این شهرستان ارائه شود لذا:

  • شیپ فایل های تقسیمات سیاسی در این استان از جدیدترین تغییرات (سال 93-94 وزارت کشور) در سطح کلیه دهستان ها، بخش ها، شهرستان ها و مراکز دهستان ها می باشند.
  • لایه رقومی ارتفاع DEM با دقت بسیار خوب در سطح پنجاه متر ارائه شده است به طوری که محقق در سطح دهستان های خیلی کوچک می تواند به راحتی لایه های طبقات ارتفاعی، شیب، جهت شیب را استخراج کند. همچنین از لایه DEM ارائه شده می توان به عنوان لایه پس زمینه کلیه نقشه ها بهره برد. از طرفی دقت لایه ارائه شده به محقق در بسیاری از تحلیل های فضایی مورد نیاز کمک خواهد کرد.
  • دو لایه رودخانه های فصلی و دائمی در این مجموعه در دو پوشه جداگانه بر اساس اخرین تغییرات هیدرولوژی رودخانه ها در سطح استان ارائه شده است.
  • لایه زمین شناسی شامل واحد ها و سازندهای مختلف زمین شناسی منطقه می باشد که در ستون مربوط به "توصیف" آن وضعیت واحدهای ژئومورفولوژیکی نیز بیان شده است.
  • لایه نقاط روستایی شامل کلیه روستاهای موجود در محدوده این شهرستان می باشد که موقعیت دقیق روستاها را نشان می دهد و مشخصات جغرافیایی و نام روستاها و ... در جدول اطلاعات توصیف لایه بیان شده است.

در زیر به صورت موردی و جزئی کلیه لایه های GIS مرتبط با شهرستان گمیشان لیست شده اند. فرمت لایه ها شامل لایه های پلی گونی، خطی و یا نقطه ای همراه با جدول کامل اطلاعات توصیفی با فیلدهای اطلاعاتی (Attribute Table) گوناگون مرتبط می باشند که به شرح ذیل اشاره شده است:

  • لایه محدوده بخش ها (Districts Boundary)
  • محدوده دهستان ها (Subdistricts Boundary)
  • لایه رقومی ارتفاعی 50 متر (Digital Elevation Model (DEM))
  • زمین شناسی (Geology Properties)
  • جاده ها (Roads layer)
  • شبکه رودخانه های دائمی (Permanent rivers Layer)
  • شبکه رودخانه های فصلی (Seasonal rivers Layer)
  • نقاط روستایی (Village Points Layer)
  • لایه نقطه ایی مراکز بخش ها (Subdistrict Point Centers layer)

دو نکته:

  • تمامی لایه های موجود در این مجموعه با هم انتخاب گردند و سپس در محیط نرم افراز ArcGIS باز نمایید. این کار کمک می کند شما به ترتیب لایه های نقطه ای سپس خطی و در نهایت لایه های پلی گونی را مشاهده نمایید و از انجایی که مجموعه ارائه شده حاوی جدول اطلاعات توصیفی DEM کلیه شهرستان های این استان می باشد، لذا می توانید به صورت دلخواه و به منظور راحتی بیشتر، این جداول را که در پایین لایه های پولیگونی نمایش داده شده اند را حذف نمایید.
  • توجه شود کلیه لایه ها به صورت دقیق ژئورفرنس شده است و نیازی به تصحیحات و ویرایش لایه ها به منظور مختصات دار کردن نمی باشد و بدین ترتیب محقق به راحتی می تواند تحلیل های فضایی را بدون خطا انجام دهد.

امیدواریم مورد رضایت شما قرار گیرد%


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مجموعه نقشه های GIS شهرستان گمیشان

دانلود پروژه ساعت دیجیتال رشته برق(الکترونیک)

اختصاصی از یارا فایل دانلود پروژه ساعت دیجیتال رشته برق(الکترونیک) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پروژه ساعت دیجیتال رشته برق(الکترونیک)


دانلود پروژه ساعت دیجیتال رشته برق(الکترونیک)

چکیده:

در واقع یک تابلوی نمایشگر دیجیتالی، متن مورد نظر خود را از طریق تجهیزات ورودی همچون کیبورد و یا پورت سریال دریافت می کند. و این اطلاعات را در اختیار پردازنده قرار می دهد. سپس پردازنده پس از آنالیز اطلاعات آن را در حافظه تابلو ذخیره نموده. علاوه بر آن حافظه موجود در تابلو
می تواند کدهای برنامه را در خود نگهداری نماید. از طرفی پردازنده با توجه به اطلاعات ذخیره شده، سیگنالهای لازم را جهت نمایش تولید کرده و در اختیار درایورها قرار می دهد. با توجه به اینکه نحوه چیدمان LED‌ ها در نمایشگر به صورت ماتریسی می باشد، لذا دو دسته درایور برای راه اندازی ماتریس نیاز است که شامل درایورهای سطر و درایورهای ستون می باشند. این درایورها با توجه به فرامین دریافتی از سوی پردازنده، با روشن و خاموش نگاه داشتن LED‌ های موجود در ماتریس، باعث به نمایش درآمدن مطالب (اعم از متن و یا تصویر) بر روی ماتریس خواهند شد.

به این تصویر نگاه کنید، تصویر صورتک خندان!

در نگاه اول تصویر به صورت یک تصویر کامل و یکپارچه به نظر می رسد. اما اگر کمی با دقت بیشتر به آن دقت کنید و تا حد امکان آنرا بزرگ نمایید متوجه خواهید شد که در واقع آن تصویر از نقاط (Pixel) متعددی تشکیل شده. پس تصویر را می توان مجموعه نقاطی دانست که دارای رنگهای
متفاوتی اند. هر یک از این نقاط را یک جزء تصویر (Element Picture) و این خاصیت موزائیکی تصویر می نامند.

هر چه تعداد اجزاء تصویر در واحد سطح بیشتر باشد، وضوح بیشتر می باشد. به عبارت دیگر تصویر به واقعیت نزدیکتر بوده، جزئیات آن بهتر دیده می شود. در تابلوهای دیجیتالی نیز خاصیت موزائیکی وجود دارد. تصویر تابلو توسط ماتریسی از LED‌ ها ایجاد می گردد. در اینجا ابعاد یک جزء تصویر به اندازه قطر یک LED است. که از یک فاصله معین چشم بیننده قادر به تمایز نقاط تصویر ایجاد شده نبوده و یک تصویر را یکپارچه احساس می کند.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت تشکیل تصویر بر روی پانل تابلو، نیاز به روشن و خاموش نگه داشتن  LED‌های موجود بر روی تابلو متناسب با تصویر مورد نظر است. بنابراین نیاز به کنترل تک تک  LEDهای موجود در تابلو
می باشد. از طرفی هر LED دارای دو پایه است (با فرض تک رنگ بودن) و در صورتی که ما یک پانل LED با ماتریس 10×10 داشته باشیم، دویست پایه و یا دویست سیم جهت کنترل داریم. مسلماً استفاده از این تعداد سیم مقرون به صرفه نخواهد بود و باعث پیچیدگی مدار خواهد شد. جهت برطرف کردن مشکل فوق می توان پایه های یکسان در LED‌ ها را به صورت سطری و ستونی به یکدیگر متصل نمود. به تصویر بالا دقت کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده نمودید، در این آرایش آند تمامی LED‌ های موجود در یک سطر یکسان به هم متصل شدند، همچنین کاتد LED‌ های موجود در یک ستون نیز به هم اتصال داده
شده اند. شما در این حالت جهت روشن کردن هر LED کافیست که سطری که آن LED در آنجا قرار دارد را به سطح ولتاژ مثبت اتصال داده و سپس ستون مربوط به همان LED را به زمین مدار وصل کنید.

با این روش ما توانستیم از تعداد سیمهای مورد نیاز جهت کنترل LED‌ ها بکاهیم ولی در مقابل امکان کنترل همزمان تمامی سطرها را از دست دادیم و در هر لحظه فقط و فقط میتوان LED های موجود در یک سطر و یا یک ستون را کنترل نمود.

جهت نمایش نیازی هم به تمامی LED ها نیست و میتوان توسط جاروب نمودن سطرها و یا ستون ها نیز به نمایش تصویر در تابلو روان پرداخت.

به هر حال در صورت عدم استفاده از روش فوق شما مدار پیچیده ای خواهید داشت، مثلاً برای کنترل LED‌ ها موجود در تصویر شما حداقل باید از طریق 41 سیم ماتریس را کنترل می کردید. در حالی که با استفاده از روش ماتریسی شما فقط به 13 سیم نیاز دارید. فقط در این حالت برنامه شما کمی پیچیده خواهد شد.

مختصری راجع به AVR :

زبانهای سطح بالا یا همان HLL‌(HIGH LEVEL LANGUAGES) به سرعت در حال تبدیل شدن به زبان برنامه نویسی استاندارد برای میکروکنترلرها (MCU) حتی برای میکروهای 8 بیتی کوچک هستند. زبان برنامه نویسی BASIC‌ و C بیشترین استفاده را در برنامه نویسی میکروها دارند ولی در اکثر کاربردها کدهای بیشتری را نسبت به زبان برنامه نویسی اسمبلی تولید می کنند. ATMEL ایجاد تحولی در معماری، جهت کاهش کد به مقدار مینیمم را درک کرد که نتیجه این تحول میکروکنترلرهای AVR هستند که علاوه بر کاهش و بهینه سازی مقدار کدها به طور واقع عملیات را تنها در یک کلاک سیکل توسط معماری RISC ‌ (REDUCED INSTRUCTION SET COMPUTER) انجام می دهند و از 32 رجیستر همه منظوره (ACCUMULATORS) استفاده می کنند که باعث شده 4 تا 12 بار سریعتر از میکروهای مورد استفاده کنونی باشند.

 

 

تکنولوژی حافظه کم مصرف غیرفرّار شرکت ATMEL برای برنامه ریزی AVR‌ ها مورد استفاده قرار گرفته است در نتیجه حافظه های FLASH‌ و EEPROM در داخل مدار قابل برنامه ریزی (ISP) هستند. میکروکنترلرهای اولیه AVR‌ دارای 1 ، 2 و 8 کیلوبایت حافظه FLASH و به صورت کلمات 16 بیتی سازماندهی شده بودند.

AVR ها به عنوان میکروهای RISK با دستورات فراوان طراحی شده اند که باعث می شود حجم کد تولید شده کم و سرعت بالاتری بدست آید.

عملیات تک سیکل

با انجام تک سیکل دستورات، کلاک اسیلاتور با کلاک داخلی سیستم یکی می شود. هیچ تقسیم کننده ای در داخل AVR قرار ندارد که ایجاد اختلاف فاز کلاک کند. اکثر میکروها کلاک اسیلاتور به سیستم را با نسبت 1:4 یا 1:12 تقسیم می کنند که خود باعث کاهش سرعت می شود. بنابراین
AVR ها 4 تا 12 بار سرعتر و مصرف آنها نیز 12 - 4 بار نسبت به میکروکنترلرهای مصرفی کنونی کمتر است زیرا در تکنولوژی  CMOS‌استفاده شده در میکروهای AVR، مصرف توان سطح منطقی متناسب با فرکانس است.

نمودار زیر افزایش MIPS‌ ( MILLION INSTRUCTION PER SECONDS) را به علت انجام عملیات تک سیکل AVR (نسبت 1:1) در مقایسه با نسبت های 1:4 و 1:2 در دیگر میکروها را نشان
می دهد.

از این ساعت دیجیتال در معابر عمومی و شرکت ها و بانک ها و سایر ادارات استفاده می شود.

 

مقدمه :

 -الکترونیک در زندگی امروز

امروزه پیشرفت در الکترونیک ای امکان را به ما داده است تا بتوانیم انواع وسایل الکترونیکی مانند  ماشین حساب های جیبی ، ساعت رقمی ، کامپیوتر برای کاربرد در صنعت در تحقیقات پزشکی و یا طریقه تولید کالا به طور اتوماتیک در کارخانجات و بسیاری از موارد دیگر را مستقیم یا غیر مستقیم مورد استفاده قرار دهیم .

اینها همه به خاطر آن است که فن آوری توانسته مدارهای الکترونیکی را که شامل اجزاء کوچک الکترونیکی هستند ، بر روی یک قطعه کوچک سیلیکن که شاید سطح آن به 5 میلی متر مربع بیشتر نیست ، جای دهد . فن آوری میکروالکترونیک که به مدارهای یکپارچه معروف به آی سی یا تراشه مربوط می گردد ، در بهبود زندگی بشر تاثیر به سزایی داشته و آن را بطور کلی دگرگون نموده است . تراشه ها همچنین برای مصارفی چون کنترل رباتها در کارخانجات ، یا کنترل چراغهای راهنمایی و یا وسایل خانگی مانند ماشین لباس شویی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند . از طرفی تراشه ها را می توان مغز دستگاه هایی چون میکرو کامپیوترها و رباتها به حساب آورد .

- سیستم های الکترونیکی

پس از یک نظر اجمالی در داخل یک سیستم الکترونیکی مانند یک دستگاه رادیو ، تلویزیون و یا کامپیوتر ممکن است انسان از پیچیدگی آن و از یادگیری الکترونیک دلسرد شود ، اما در واقع آن طور که به نظر می رسند ، دشوار نیستند و این به دو دلیل است .

      ا ول اینکه اگرچه سیستم های الکترونیکی اجزاو قطعات زیادی را در خود جای می دهند ، اما باید             

      دانست که انواع کلی این اجزا اغلب محدود و انگشت شمار هستند .                

 

از مهم ترین گروه های این اجزا می توان مقاومت ها ، خازن ها ، القا گرها ، دیودها ، ترانزیستورها ، کلیدها و مبدل ها را نام برد . این اجزا زمانی که به صورت یکپارچه در یک تراشه قرار می گیرند ، هر یک همان وظیفه خود را به عنوان یک قطعه مجزا انجام می دهند و فقط اندازه  فیزیکی آن کوچکتر شده است .

دوم اینکه انواع سیستم های الکترونیکی از تعداد محدودی مدارهای اصولی و یا بلوک هایی که وظیفه هر کدام به کاراندازی قسمتی از سیستم مثلا تقویت یا شمارش است ، تشکیل یافته اند که به منظور عملکرد کل سیستم ، آن را به یکدیگر متصل می نمایند .

- مدارهای خطی و مدارهای رقمی

بسیاری از سیستم های الکترونیکی طوری طراحی شده اند تا با دریافت یک ورودی الکتریکی و با پردازش آن ، یک خروجی الکتریکی تولید کرده تا بتوانند کار معینی را انجام دهند ( که این کار بدون سیستم مورد نظر ، به تنهایی از عهده ورودی الکتریکی مذکور ساخته نخواهد بود . )

مدارهای الکترونیکی که در سیستم ها کاربرد دارند به دو دسته مهم تقسیم می شوند : مدارهای خطی ( یا قیاسی ) و مدارهای رقمی یا دیجیتال .

مدارهای خطی ار نوع مدارهای تقویت کننده هستند که با سیگنال هایی سرو کار دارند که این سیگنال ها معرف کمیت هایی مانند تغییرات صوتی ، صدای انسان یا موسیقی و غیره هستند . در بسیاری از مدارهای خطی از ترانزیستور به عنوان تقویت کننده صوتی استفاده می کنند . مدارهای دیجیتال از نوع مدارهای کلیدزنی هستند ، که مقدار ورودی یا خروجی آنها در هر زمان فقط    می تواند دارای یکی از دو حالت صفر یا یک باشد و اگر قرار است این دو حالت به هم تبدیل شوند این تبدیل حالت بسیار سریع اتفاق می افتد ، در حالی که مدارهای خطی دارای حالت  مداوم بوده و این حالات به تدریج در واحد زمان قابل تغییر هستند .

 مدارهای رقمی دارای فقط دو حالت هستند و ورودی و خروجی آنها به اصطلاح (high) به معنی بالا ، یعنی نزدیک به میزان ولتاژ منبع مدار و یا (low) به معنی پایین ، یعنی نزدیک صفر ولت هستند .

 در این مدارها عمل کلیدزنی به وسیله ترانزیستور انجام می گیرد . دستگاه شمارش گر در واقع یک مدار رقمی است که در آن سیگنال تولید شده توسط سلول نوری ، یا در حالت صفر و یا در حالت یک قرار می گیرد و این امر بستگی به قطع شدن یا نشدن نور دارد . بنابراین مدارهای رقمی علائم الکتریکی را به صورت پالس یا ضربه با خود حمل می کنند . سیستمی که در آن یک لامپ توسط دیمر کنترل و کم و زیاد می شود ، یک سیستم حالت مداوم و سیستمی که همان لامپ را خاموش و روشن می کند یک سیستم دو حالته است ، چون که توسط آن لامپ مذکور یا کاملا روشن یا کاملا خاموش می شود .

 

فصل اول

فیبر مدار چاپی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

1-1- انواع فیبر مدارچاپی:

1- فیبر فنلی: این فیبر به رنگ زرد پررنگ یا قهوه ای است و به راحتی سوراخ می شود و لایه مس روی آن بر اثر حرارت زیاد هویه به راحتی جدا می شود. قیمت این نوع از فیبر ارزان بوده و به همین دلیل در ساخت انواع کیت از این نوع از فیبرها استفاده می شود.

2- فیبر فایبرگلاس: این نوع از فیبر سبز رنگ بوده و نسبت به فیبر فنلی محکم تر است و به سختی سوراخ می شود. این نوع فیبر در مقابل حرارت مقاومت خوبی دارد و در ساخت بیشتر مدارات ماشین حساب، کامپیوتر و ... از این نوع فیبر استفاده می شود.

3- فیبر دو رو: فیبرهای دورو هم از نوع فنلی و هم از نوع فایبر گلاس وجود دارند. تفاوت این نوع از فیبرها با فیبرهای معمولی این است که در این نوع از فیبرها در هر دوطرف فیبر لایه مسی پوشانده شده است در نتیجه در ساخت مدارهای بزرگ، با استفاده از این فیبرها از حجم مدار کاسته می شود.

4- فیبرهای آماده: در این نوع از فیبرها جای پایه قطعات مختلف بر روی فیبر سوراخ شده است و
می توانیم قطعات را بر روی فیبر قرار دهیم و توسط سیم اتصالات مربوطه را به هم وصل کنیم.

 

2-1- طریقه ساخت فیبر مدار چاپی:

ابتدا فیبر را توسط تیغ موکن بری یا اره موئی به اندازه دلخواه می بریم و سپس با استفاده از کاغذ سمباده سطح فیبر را تمیز می کنیم تا چربی های موجود بر روی فیبر پاک شود.

 

3-1- طریقه نصب قطعات بر روی فیبر مدارچاپی:

دو روش برای نصب قطعات بر روی فیبر مدارچاپی وجود دارد. در صورتی که جای کمی برای نصب قطعات وجود داشته باشد می توانیم قطعات را به صورت ایستاده بر روی فیبر قرار دهیم. در این حالت فاصله پایه های قطعات به کمترین مقدار ممکن می رسد. چنانچه بر روی فیبر مدارچاپی جای کافی برای نصب قطعات وجود داشته باشد میتوانیم قطعات را به صورت خوابیده لحیم کنیم.

فاصله پایه های آی سی ها از یکدیگر 5/2 میلیمتر و فاصله دو ردیف پایه از هم 5/7 میلیمتر است. در مورد نصب آی سی های قدرت باید فضای کافی برای نصب رادیاتور در نظر گرفته شود.

 

 

4-1- رسم نقشه مربوط به خطوط پشت فیبر:

ابتدا نقشه مدار را رسم می کنیم سپس خطوط بر روی نقشه را به نحوی رسم می کنیم که خطوط از روی هم عبور نکنند. سپس کاغذ را بر می گردانیم و نقشه خطوط را بر روی قسمت مسی فیبر مدار چاپی منتقل می کنیم. در رسم نقشه مدار برای اینکه خطوط از روی هم عبور نکنند میتوانیم خطوط را از بین پایه های قطعات عبور دهیم. در صورتیکه خطوطی باید از روی هم عبور کنند از جامپر استفاده می کنیم.

 

5-1- انتقال نقشه مدار بر روی فیبر:

با استفاده از Printer‌: پس از رسم خطوط مدار از طریق پروتل توسط یک کاغذ روغنی از طرح مداری پرینت گرفته می شود سپس کاغذ را بر روی فیبر قرار داده و با اتوی داغ بر روی آن کشیده می شود. بدین ترتیب مدار بر روی فیبر چاپ می گردد. برای از بین بردن مس های اضافی فیبر یک محلول اسیدی که ترکیبی از آب داغ و اسید کرومیک یا اسیدهیروفلوراید می باشد درست کرده و فیبر را در آن قرار می دهیم تا قسمت های اضافی مس از بین برود.

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                      صفحه

مقدمه.......................................... 1

فصل اول: فیبر مدار چاپی

انواع فیبر مدار چاپی............................ 4

 طریقه ساخت فیبر مدار چاپی...................... 4  

 طریقه نصب قطعات بر روی فیبر مدارچاپی........... 4    

رسم نقشه مربوط به خطوط پشت فیبر................. 4  

انتقال نقشه مدار بر روی فیبر.................... 5  

فصل دوم: میکروکنترلرها

  1. AVR........................................... 7

خصوصیات ATtiny10، ATtiny11، ATtiny12.................. 8

میکروکنترلر AVR................................. 10

 توان مصرفی پایین................................. 10

نکات کلیدی و سودمند حافظه فلش خود برنامه ریز... 11  راههای مختلف برای عمل برنامه ریزی........................... 11

خود برنامه ریزی توسط هر اتصال فیزیکی........... 11

  1. ISP............................................. 11

فصل سوم:Bascom

 معرفی کامپایلر Bascom........................... 13 

معرفی منوهای محیط Bascom.......................... 13

معرفی محیط شبیه سازی............................. 17

معرفی محیط برنامه ریزی........................... 19 

ساخت programmer STK200/300........................... 20

فصل چهارم:معرفی IC ATM8

معرفی پایه های IC ............................... 24

فصل پنجم: نرم افزار

 بدنه یک برنامه در محیط Bascom................... 31

معرفی میکرو..................................... 31

کریستال........................................ 31

اسمبلی و بیسیک.................................. 32

آدرس شروع برنامه ریزی حافظه Flash................ 32 

تعیین کلاک....................................... 32

پایان برنامه................................... 33

اعداد و متغیرها و جداول Look up................... 33

دیمانسیون متغیر.................................. 33

دستور Const...................................... 34

دستور CHR...................................... 35

دستور INCR..................................... 35

دستور DECR..................................... 35

دستور CHEcksum.................................. 36

دستور Low...................................... 36

دستور High...................................... 36

دستور Rotate..................................... 36

تابع format...................................... 37

جدولLook up...................................... 38

دستور Hex....................................... 38

رجیسترها و آدرس های حافظه....................... 39

دستور Set....................................... 39

دستور Reset...................................... 39

دستور Bitwait..................................... 39

دستور Out....................................... 40

دستور INP....................................... 40

دستورالعمل های حلقه و پرش...................... 40

دستور GoTo و JMP ............................... 40

دستور Do-Loop.................................... 41

دستور for- Next.................................... 41

دستور f......................................... 42

دستور Case...................................... 43

فصل ششم: پیکره بندی تایمر/کانتر صفر و یک

 پیکره بندی تایمر/کانتر صفر در محیط Bascom......... 46

پیکره بندی تایمر/کانتر یک در محیط Bascom........... 47

معرفی زیربرنامه................................. 48

فصل هفتم : طراحی پروژه ........................ 50

ضمائم ......................................... 60

مراجع.......................................... 88


 

 

 76 ص فایل Word

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پروژه ساعت دیجیتال رشته برق(الکترونیک)

دانلود مقاله کامل درباره نقاشی و شمایل نگاری

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله کامل درباره نقاشی و شمایل نگاری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله کامل درباره نقاشی و شمایل نگاری


دانلود مقاله کامل درباره نقاشی و شمایل نگاری

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 132

 

مقدمه  :

وقتی که کتابهای تاریخ هنر و نقاشان بزرگ غربی را ورق می زنیم ، با تصاویر بی شماری از هنرمندان بزرگ روبرو می شویم ؛ تصاویری زیبا ، متنوع و با ترکیبهای گوناگون و سبکهای متفاوت ؛ برخی از این نقاشیها که تحت عنوان شمایلنگاری معرفی شده اند ، زندگی حضرت مریم و فرزندش مسیح را  تشکیل میدهد که در دروه های مختلف به تصویر درآمده اند . این شمایلها علیرغم سادگی فرم و تکنیک ، با زیبائیهای چشم گیر ، انسان را ساعتها به خود مشغول می کنند ؛ بارها و بارها این صفحات را ورق می زنی و ساعتها به نظاره می نشینی و هر بار چیز تازه تری درآنها می یابی.

هنرمندان قرون وسطی بیش از هر موضوع دیگری شمایلهای حضرت مریم و عیسی (ع) را استادانه در صحنه های متفاوت ، همچون عبادت و نیایش ، معراج ، غسل تعمید و زندگی روزمره و . . .  به تصویر کشیده اند.

زیبائی ، سادگی و معنویتی که توأمان در هماهنگی صورت ومحتوای این شمایلها وجود دارد باعث علاقمندی من به این موضوع گشت . این شد که تصمیم گرفتم علی رغم کمی منبع در حد توان خود به تحقیق و گردآوری نمونه هائی در مورد شمایلنگاری قرون وسطی و معرفی برخی از هنرمندان آن بپردازم ؛ لیکن به علت تجانس و نزدیکی شمایلنگاری قرون وسطی با هنر دوره بیزانس از لحاظ بصری و محتوایی ، در اکثر قسمتهای این جزوه ، هنر این دو دوره در کنار هم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در فصل دوم اشاراتی به شکلهای نشانه ای و نمادین شده است ، اما چون بحث اصلی ، بررسی شمایلنگاری است و با این عقیده که جهان هستی در چهره انسان جلوه می کند و آنچه در سیمای افراد دیده می شود ، در واقع جلوه ای است از درون آنها و سیرت  قدیسان در سیما و صورت ایشان نمایان است ، لذا در ارائه نمونه ها و مصادیق تصویری حاضر در بخش فوق ، قطع نظر از بررسی جنبه های فنی و موضوعی ، شخصیتهای روحانی نیز در برخی موارد تحلیل و نقد شده است .

در فصل سوم به بررسی ویژگیهای بیانی و بصری تعدادی از آثار شمایلنگاری قرون وسطی و بیزانس و مقایسه آن با نقاشی دوره گوتیک پرداخته شده است . علت انتخاب دوره گوتیک برای مقایسه با شمایلهای قرون وسطی و بیزانس ، وجود آثار فراوان با موضوعات مشابه و نزدیکی نقاشی این دوره ها با یکدیگر است . لذا به خاطر طولانی نشدن بحث ، همینطور اهمیتی که برخی از شخصیتهای روحانی و قدیس مانند حضرت مریم و مسیح (ع) در آثار هنرمندان این دوران داشته اند ، جهت بررسی بهتر موضوعات ، شمایلهای با موضوع حضرت مریم  به عنوان یک نمونه بارز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

گرچه بررسی موضوع فوق با وجود کمی منبع ، برای اینجانب کاری بسیار سنگین و دشوار مینمود ،  لیکن سعی کرده ام قدمی هر چند کوتاه و ناچیز در این راه پرفراز و نشیب بگذارم و نگاهی به این وادی دور دست و فراموش شده بیندازم تا رموز بیانی و جذابیت بصری این کارها را بهتر و بیشتر درک نمایم .

با عذر خواهی از قصورات ، امید است که صاحبنظران به بزرگواری خود ببخشایند .

پیشگفتار

هنر مسیحیت در قرون وسطی بر اساس هنر روم پایه گذاری شده و روم نیز میراث خوار یونان بود و یونان از صدقات و نفقات مصر تقلید می کرد . لیکن مسلم است که هر ملتی هر چیز را که کسب کند به زعم و سلیقة خود در آن تغییراتی می دهد به استثناء مورد میراث خواری روم از یونان که تقریبا مقلدانه و با دگرگونی های بس اندک همراه بود. همانطور که تاریخ گواهی می دهد ، هر دو ملت از یک نژاد و یک سلاله بودند . آنچنانکه بسیاری معتقدند رومی ها که کوچنده های یونانی بودند ، خاک ایتالیا را همسان با آب و هوای وطن خود دیدند و در آنجا زندگی یونانی خود را دوباره احیاء کردند ، چنانکه شباهت زبانی و ریشة مشترک آنها دلیلی بر اشتراک ریشه های فرهنگی و هنری آنهاست.

یونان ، اساس هنر و فرهنگ خویش را بر ستایش و پرستش صورت انسان گونه قرار داده بود . بدون شک دلیل انتخاب بدن انسان ، وجود  اندازه های زیبا و نسبتهای شکوهمند و تعادل بی تا ،  در آن  بوده است و این چنین انسانی نمادی از خداوند در زمین می گردید ، بدین ترتیب هر خدائی در آسمان مصداقی انسانی در زمین یافت .

دیدگاه مسیحیان اولیه این بود که چون خدا بصورت انسان در پسرش مسیح تجلی کرده است . بنابر این هنرمندان می توانند خدا را نیز در شکل انسانی تصویر کنند. از طرفی فقر عمومی مسیحیت و سلطة بی چون و چرای کلیسا بر زندگی ، افکار و اعمال مردم سبب شد که هنر نیز در میان هنرمندان مسیحی ، راه سادگی و حقارت بپیماید و بسوی بدویت سوق کند . این موضوع از آثار قرون وسطی بخوبی آشکار است .

در زمان حکومت کنستانتین با رسمیت یافتن دین مسیح ، هنر مسیحیان نیز از اختفا و انزوا بیرون آمد و به سرزمینهای دیگر گسترش یافت . گاه هنر مدیترانه خاوری در سده های چهارم تا ششم را جزئی از هنر مسیحی پیشین می دانند . زیرا در جهان مسیحیت آن روزگار هنوز مرزبندی مشخصی بین خاور و باختر وجود نداشت . در واقع صور مختلف هنری و شمایلنگاری مسیحی در سراسر مدیترانه و از فلسطین تا ایرلند به سرعت انتشار یافت ، اما از سدة ششم بخصوص در دورة امپراتوری ایوستی نیانوس ( 527- 565 )  خصوصیات هنر بیزانسی کاملاً بارز شد و نخستین عصر طلائی در تاریخ این هنر رخ نمود . در این دوره ، شمایلنگاری بیزانسی جنبة شکوهمندی داشت و بیشتر به تجلیل از عظمت و اعتبار امپراتوری روم شرقی می پرداخت . جنبش شمایل شکنی در سده های هشتم و نهم رشد هنر مذهبی ( بالاخص شمایلنگاری ) را متوقف کرد و زمینه را برای گسترش هنر دنیوی و تزئینی مهیا ساخت .

دوران حکومت امپراطوری مقدونی ( 867 – 1057 )  مقارن با دومین عصر طلائی هنر بیزانسی بود . در این عصر تمایلی به آثار باستانی ، گرایش فزاینده به جنبه های تشریفاتی و نمایشی رواج یافت . در زمان فرمانروائی خاندان کهننوس ( 1057- 1185 ) سیمای هنر بیزانسی دوباره تغییر کرد . پس از این ، توسعه اروپای باختری آغاز شده ، یورش نرمانها و جنگهای صلیبی ، تسخیر قسطنطنیه توسط فرانک ها ( 1204 ) دورانی پر آشوب را پدید آورد و اینچنین نفوذ اقتصادی جمهوریهای ایتالیا در بیزانس افزایش یافت . ولی این همه به انحطاط هنر نینجامید . در زمان فرمانروائی خاندان پالایولوگوس ( 1261 ـ 1453 ) دوره ای جدید فرا رسید که به عنوان سومین عصر طلائی هنر بیزانسی شناخته می شود .

اگر چه هنر بیزانسی ماهیت دینی داشت ، اما منحصر به موضوعات مذهبی نبود . آنها گاه با نقاشیها و موزائیک های غیر مذهبی کاخهای شاهی را می آراستند ولی آثار تصویری غیر مذهبی در مقایسه با آثاری که موضوعاتشان از تورات ، انجیل ، کتابهای مجعول شرح کودکی مسیح و مریم و زندگینامة قدسیان گرفته شده بود ،  شمار کمتری داشتند .

در واقع هنر بیزانسی حتی هنگامی که در خدمت امپراتوران بود . خصلت دین سالارانه اش را حفظ کرد ؛ به طور کلی میتوان گفت که هنر بیزانسی ترجمان تصویری افکار و نظرات علمای الهی به زبان هنر بود . از این رو این هنر فاقد شخصیت پردازی و مقید صرف به مضامین دینی بود . در موزائیک ها ونقاشی های داخل کلیسا ، انتخاب موضوعها و حتی نمایش حالت شخصیتها از الگوی دینی معین پیروی می کرد .

هنر بیزانسی و بالاخص شمایلنگاری اساساً  به موضوعات ماوراء بشری می پرداخت . از همین رو در برابر طبیعت گرائی هنر یونانی ـ رومی  ،  به تخلیص در فرم رو می آورد و بدین سان معیار های هنر خاور زمین را برتر از معیار های کلاسیک باستان دانست . شیوه موزائیک ، عرصه مناسبی برای هنرمندان بیزانسی بود تا جهانی بی زمان ومکان ودر عین حال پر شکوه بیافریند .

هنر بیزانسی به هنر اروپای شرقی قرون وسطی بسیار اثر گذاشت و این تأثیر به خصوص در آثار نقاشان سدة سیزدهم و چهاردهم ایتالیا نمایان است ، اما از جمله تفاوتهای هنر بیزانسی با هنر اروپائی باختری در قرون وسطی این بود که وجه دینی در آن اهمیت بیشتری از وجه تزئینی داشت .

شمایل[1] و ویژگیهای آن

شمایل در لغت به معنای تصویر ، تمثال ، چهره و صورت است.   

قدیمی ترین و رایج ترین معنای شمایل با تاریخ هنر دینی مسیحی مرتبط است و به تمثال و تصاویر مذهبی که مورد احترام و تکریم قرار میگرفتند ( غالباً تصویر حضرت مریم و مسیح ) اشاره دارد و مصادیق خاص آن را در هنر قرون وسطی ،  بیزانس ، گوتیک و حتی در روسیه می توان یافت . ( تصویر 1-1 )

شمایل همچنین به نقاشیهای مذهبی اجرا شده بر روی پانلهای چوبی مربوط به دوره بیزانس و قرون وسطی نیز گفته میشود .[2]

شمایل روسی از نقاشان بیزانسی مشتق شد و قواعد مشخصی را در ترکیب بندی و نمایش حالت و چهره مقدسین حفظ کرد . آثار هنرمندانی چون روبلف [3]  نمونه های این نقاشی سنتی محسوب می‌شود .

شمایلنگاری[4] :

شمایلنگاری به آثاری اطلاق میگردد که به مطالعه و بررسی نمایش فیگورهای موضوعات مذهبی که در آن شخصیتهای مشهور ، مذهبی ، اسطوره ای و مقدس با روشی خاص نمایش میابند می پردازد . مثلا نمایش فیگورهای موجود در تصاویر یک کتاب با شخصیتهای مقدس و اسطوره ای . بطور مثال میتوان به شخصیتهای مذهبی چون حضرت عیسی(ع) ، حضرت مریم(س) و یا شخصیتهای اسطوره ای چون ژاندارک اشاره نمود.

در نقاشیهائی که در قرون وسطی به تصویر کشیده شده اند ارتباط تنگاتنگی میان تصورات و ایده های هنرمند و اثرش وجود دارد. نقاش اغلب ، ایده واندیشه های دینی را به وسیلة سمبل و نماد در آثارش نمایش می دهد و از پرداختن به اصل مطلب بصورت واضح و عیان پرهیز می کند در بسیاری از آثار شمایل نگاری در قرون وسطی مشاهده می شود که به طور مثال مسیح ( ع )  به چهره و حالتهای متفاوت و گاه با یک نماد و رمز که درآن زمان مفهومی خاص را در برداشته نشان داده می شود .[5]

بطور کلی می توان این گونه بیان کرد که شمایلنگاری ، هنری است آمیخته با رمز ، احساس ، مفهوم و توأم با مضامین ماورائی (ویژگیهای محتوایی و معنایی) ، در عین حال در برخی آثار شمایل نگاری از لحاظ ترکیبی و فنی نوعی سادگی و عدم مهارت (ویژگیهای بصری) دیده می شود که در بخشهای بعدی نمونه هائی از آن را بررسی خواهیم نمود .

شمایل شکنی[6] :

در قرون اولیه ظهور ادیان هیچگاه شمایل پیامبران و قدسیان نقاشی نشده است و در موارد بسیاری منع گردیده است . چنانچه درمورد بودا تنها جای پای او به تصویر کشیده می شد . در مورد حضرت مسیح نیز ، قرنها پس از ظهور او بود که تصاویری از صورت او را شاهد هستیم . این مسئله شاید به دلیل همان قداست و معنویتی است که همة پیروان ادیان آسمانی برای پیامبران خود قائلند و حاضر نیستند چهرة آنها را در صورتی مادی و دنیوی نشان دهند و یا شاید بدلیل بیم بازگشت به دوران بت پرستی باشد .

این ظن هنگامی بیشتر قوت می گیرد که ما می بینیم در دوره های خاصی از هنر مسیحی ، جریانی تحت عنوان شمایل شکنی آغاز می شود که هرگونه آثار نقاشی و مجسمه مذهبی را محکوم به نابودی می نماید .

شمایل شکنی جنبشی بود که در اواخر قرن هشتم  میلادی علیه پرستش تصویرهای مذهبی برخاست و به شکستن و سوزانیدن شمایلها و تمثالهای مقدسین انجامید . این جنبش که از حمایتهای امپراتور نیز برخوردار بود تا اواسط سدة نهم ادامه یافت و در این فاصلة زمانی ، بسیاری از آثار هنر دینی از بین رفتند .

 شمایل شکنی در واقع حرکتی خصمانه در قبال هنر نبود ؛ این جنبش نه هنر ،  بلکه تنها نوع ویژة آن را زیر فشار قرار می داد ، و تنها با تصاویری که محتوای مذهبی داشتند مبارزه می کرد .[7]

بیزاری از باز نمائی تصاویر مذهبی همچنین نفرت از هر چیزی که یاد آور بت پرستی بود ، با توجه به رغبتی که به تصاویر داشتند به هیچ وجه بر بینش بیزانسی متأخر مانند دوران مسیحیت اولیه تأثیری نداشت . تا زمانی که دولت ، مسیحیت را به رسمیت نشناخته بود ، کلیسا به کاربرد مذهبی تصاویر بطور اصولی حمله می برد و تنها در گورستانها و با شرایط خاصی آنها را تحمل می کرد ؛ از پیکر تراشی و ترسیم تک چهره هم ممانعت بعمل می آمد و نقاشی محدود به باز نمائی نمادین بود .

در کلیساها کاربرد آثار هنرهای تصویری مطلقاً ممنوع بود . ‌ کلمنت  اسکندریه ای تأکید میکند که فرمان دوم ، علیه هر گونه باز نمائی تصویری است و همین ملاکی برای کلیسا و آباء اولیه است . در سدة سوم  ازبیوس  بازنمائی تصویری عیسی مسیح را عملی بت پرستانه و ضد کتاب مقدس توصیف می کند .

تصاویر خود حضرت مسیح حتی در سدة بعدی بالنسبه کمیاب بود . تا سدة پنجم تهیه این نوع تصویر به میزان قابل توجهی شکوفا نشد . با این حال در همین دوره تصاویری نیز در حد اعلای خود باز نمائی شد که می توان از تابلوی مسیح باز خرید کنندة گناهان   نام برد .

ریشه شمایل شکنی و آنچه که بطور مستقیم با نفرت از بت پرستی پیوند داشت رویگردانی اولیه مسیحیت بود از پذیرفتن فرهنگ زیبا شناختی عصر باستان کلاسیک . مسیحیان نخستین ، این محرک روحی را به راههائی بیشمار فرموله کرده بودند و شاید بارزترین نظر  آستریوس آماسی  باشد که همة باز نمائی های تصویری مقدس را محکوم می کرد . زیرا از نظر او هیچ تصویری نمی توانست از تأکید بر جنبه های حسی و مادی موضوعی که نشان می دهد ، برکنار بماند .

پس از دوران شمایل شکنی ، هنرهای تصویری بیزانس در دیوار نگاره ها و نقاشیهای روی چوب متمرکز شد و در این اشکال ، حالت روحانی چهره ها و پیکره ها بیشتر از هر چیز مورد توجه بود . ( تصویر 2-1 )

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره نقاشی و شمایل نگاری

تحقیق با موضوع بررسی هنر مشبک- فرمت وورد - 70 صفحه

اختصاصی از یارا فایل تحقیق با موضوع بررسی هنر مشبک- فرمت وورد - 70 صفحه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق با موضوع بررسی هنر مشبک- فرمت وورد - 70 صفحه


تحقیق با موضوع بررسی هنر مشبک- فرمت وورد - 70 صفحه

تحقیق زیر با دارا بودن فهرست پیوست میتواند به عنوان پروژه پایان نامه مورد استفاده قرار گیرد .

فرمت وورد و در 70 صفحه میباشد .

 

مقدمه .................................................................................... .

فصل اول: هنرمنبت کاری از گذشته تا حال...........................

بخش اول: تعریف منبت .................................................

بخش دوم: پیشینه تاریخی منبت کاری ...........................

فصل دوم: طرح های مورد استفاده در هنر منبت کاری ..........

فصل سوم: مواد و وسایل مورد نیاز منبت ...............................

بخش اول: مواد اولیه در هنر منبت کاری .......................

بخش دوم: ابزار مورد استفاده در منبت کاری ...............

فصل چهارم: مراحل مختلف انجام منبت کاری .......................

بخش اول: آماده سازی چوب.........................................

بخش دوم: مراحل انجام منبت کاری ..............................

فصل پنجم: شرحی بر کار عملی .............................................

فهرست منابع و مآخذ .............................................................


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق با موضوع بررسی هنر مشبک- فرمت وورد - 70 صفحه

تحقیق با موضوع بررسی هنر معرق - فرمت وورد - 135 صفحه

اختصاصی از یارا فایل تحقیق با موضوع بررسی هنر معرق - فرمت وورد - 135 صفحه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق با موضوع بررسی هنر معرق - فرمت وورد - 135 صفحه


تحقیق با موضوع بررسی هنر معرق - فرمت وورد - 135 صفحه

موضوع این رساله، بررسی هنر معرق تفکیک رنگ زمینه پازل می باشد که در آن سعی شده در رابطه با هنرهای معرق بحث شود، رساله با مروری به صنایع دستی ایران و جهان شروع می شود. سپس به ساختمان ماکروسکپی چوب و معایب آن پرداخته و بعد از آن به هنر معرق چوب و سپس به نتیجه گیری و گزارش کار عملی پرداخته می شود. در ضمن مطالب این رساله به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق با موضوع بررسی هنر معرق - فرمت وورد - 135 صفحه