مشخصات این فایل
عنوان: سیستم اداره کل تجهیزات پزشکی
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 22
این مقاله درمورد سیستم اداره کل تجهیزات پزشکی می باشد و مناسب برای پروژه مبانی مهندسی نرم افزار می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله سیستم اداره کل تجهیزات پزشکی می خوانید :
نتایج
مهمترین نتایج فازشناخت وضع موجود مدیریت انتخاب و بهکارگیری تجهیزات پزشکی در ایران عبارتند از :
در حیطه سیاستگذاری و برنامه ریزی انتخاب و بهکارگیری فناوری تجهیزات، به ارتباط بین اهداف و سیاستهای بخش مدیریت تجهیزات پزشکی با اهداف و سیاستهای سلامت وزارت متبوع توجه نشده است، به گونه ای که بخش اعظم سرمایه گذاری برای خرید و بهره مندی از دستگاهها، تابع تقاضای ناشی از سلایق مدیران، پزشکان و ارائه کنندگان بخش خصوصی و دولتی است که تابع اهداف و برنامه های توسعهای سلامت که توسط وزارت بهداشت تعیین میشود نبوده یا کمک چندانی به تحقق آنها نمی کند. مجموعه عمومی سلامت کشور، برنامه مدون و روشنی برای جهت دهی سرمایه تجهیزاتی کشور با اولویتهای کشوری بخش سلامت ندارد ولی به طور مقطعی یا بر اساس مورد، به تصمیمگیری در خصوص تناسب خرید دستگاهها با شرایط روز خدمات سلامت میکند.
نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که چنانچه در چارچوب سیاستها و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت توسعه خدمات سلامت، اولویت های خرید یا جایگزینی فناوریها برای تحقق اهداف وعملیات مورد نظر مدیران ارشد تدوین شود، به تخصیص بهتر منابع و جلوگیری از هدایت صرف این گروه از هزینه ها توسط ارائه کنندگان خواهد انجامید.
رویکرد فعلی سازمانی و ساختار تشکیلاتی مدیریت تجهیزات، مبتلا به حجم گسترده ای از وظایف غیر شفاف اداری در قالب روابط پیچیده سازمانی است که ارزش افزوده کمی در افزایش کارایی و بهره وری تجهیزات دارد. این وظایف باید با فرایندهای محوری مدیریت تجهیزات از جمله ارزیابی نیاز جامعه و ارائه کنندگان خدمات به فناوری تجهیزات و کمک به انتخاب بهترین گزینههای سرمایهگذاری تجهیزات از حیث اثربخشی بالینی، هزینه اقتصادی، ایمنی و تطابق با سیستم سلامت ایران جایگزین شود.
ارزیابی و انتخاب فناوری در شرایط کنونی به بررسی وجود تاییدیههای کیفی سازمانهای خارجی برای دستگاه، قیمت و خدمات پس از فروش محدود میشود، این درحالی است که نیاز جدی کشور به ارزیابی آثار بالینی، اقتصادی و سازمانی (میزان افزایش هزینهها در مقایسه با نتایج بالینی مثبت و میزان عوارض جانبی تحمیلی به بیمار) ناشی از استفاده از برخی دستگاهها محسوس است .رقابت بیمارستانها و کلینیک ها در تملک فناوریهای جدید به منظور جذب بیماران در بخش خصوصی و جذب منابع در بخش
دولتی - که عموما از ضرورت استفاده و منافع و مضار خدمات این دستگاهها بیاطلاع هستند - فارغ از بار هزینه های تحمیلی به بیمار و دولت، پدیدهای است که گریبان گیر خدمات سلامت ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شده است.
ارزیابی فناوری میتواند در سطوح ابتدایی به صورت پیش ارزیابی و درسطح ملی به صورت پیشرفته توسط طیفی از متخصصین در گروههای کاری کوچک در بیمارستانها تا موسسات پژوهشی کشوری ارزیابی فناوری سلامت Technology Assessment Agency Health صورت پذیرد.
یافته های فاز شناخت این مطالعه در قالب نمودارهای جریان داده ها DFDs در سطوح اداره کل مرکزی تجهیزات پزشکی وزارت، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ترسیم شده است و تحلیل لایه ای و سیستمی از آنها صورت گرفته است. سپس مدل جدید برای هرسه سطح شامل ساختار، روابط افقی و عمودی سازمانی و فرایندها و روال ارزیابی و انتخاب فناوری در سطوح سازمانی سیستم سلامت تدوین شد و با مشارکت مجدد خبرگان مورد نقد و بازبینی قرار گرفته است.
نتیجه گیری
ظرفیت سازی برای اجرای آزمایشی مدل جدید میتواند زمینه ارتقا سازمان و روال مدیریت انتخاب و کاربرد تجهیزات در ایران را فراهم کند. همچنین این مدل قابلیت بومی سازی و استفاده در کشورهای هم تراز از نظر توسعه یافتگی مدیریت سلامت را دارد.
پیشنهادات
با توجه به این که مداخلات اصلاحی این چنینی در نظام سلامت نیازمند پژوهشها و مداخلات کاربردی در کلیه ابعاد تاثیر گذار بر موضوع تغییر است توصیه میشود:
برنامه آموزش سیاستگذاران و مدیران ارشد و میانی سیستم در قالب یک مجموعه آموزشی ارزیابی و مدیریت فناوری سلامت ویژه مدیران، با هدف انتقال ایده و نهادینه سازی آن صورت پذیرد.
برای تبیین نیاز تکنولوژیک بخش سلامت، بسته های خدمات Benefit Packages باید فناوری مورد نیاز هر خدمت یا گروهی از خدمات در هر سطح از ارائه کنندگان را شامل شوند. تصویب و تدوین بسته خدمت در یک مجموعه و لیست تجهیزات در مجموعه دیگر و تخصیص منابع مالی در جزیره سازمانی دیگر حلقه های مدیریت فناوری سلامت را از یکدیگر می گسلد و توان هدایت و کنترل منابع به سمت اولویتها را از دست مدیران خارج میکند .
در برنامه های استراتژیک و عملیاتی سازمانهای سلامت به اولویتهای فناوری مورد نیاز و بهکارگیری ابزار ارزیابی علمی و انتخاب فناوری به صورت نهادینه پرداخته شود تا ضمانتی برای تحقق اهداف استراتژیک که عمدتا نیازمند بهکارگیری فناوری هستند باشد. در غیر این صورت برنامه ها و سیاستهای کتبی به یک سو و پول و سرمایه سازمان سلامت به سوی دیگر نشانه میگیرند.
نرم افزار پشتیبان نظام مدیریت تجهیزات با قابلیت دستیابی به اطلاعات چرخه حیات تجهیزات اعم از :
خدمات و فناوری مورد نیاز در هر سطح، موجودی تجهیزات، وضعیت نگهداشت، تخصیص منابع به تجهیزات و هزینه یابی در ابعاد خرید، آموزش نیروی کاربر، نصب، تعمیرو نگهداری، خروج دستگاه از سیستم از طریق وزارت متبوع طراحی و در واحدهای زیر مجموعه به طور شبکه نصب شود.
فعالیتهای پژوهشی و اجرایی مربوط به نهادینه سازی HTA M در ایران مورد حمایت واقع شده و نیاز به مطالعه ارزیابی و انتخاب قبل از صرف هزینه های گزاف برای خرید معدود تجهیزات پیشرفته گرانقیمت یا خرید متنابه و گسترده تجهیزات سبک توسط یک گروه مرجع پژوهشی در دستور کار مدیران نظام سلامت قرار گیرد
امکان سنجی
نرم افزار سیستم :
برنامه تحت زبان ویژال بیسیک نوشته خواهد شد و پایگاه داده ی آن توسط نرم افزار اوراکل طراحی می شود (به دلیل بکار بردن اوراکل در تمام سیستم های دولتی از سال 1381 به بعد)
سخت افزار سیستم :
سیتم ها باید پنتیوم 4 به بالا و هر کدام مجهز به دستگاه چاپگر و کارت شبکه (onboard) و سیستم ها با توپولوژی ستاره ای به یکدیگر متصل باشند (همچنین این توپولوژی شامل کابل کواکسیال رده 5 باشد و بهتر است بجای هاب از سوئیچ استفاده شود ).
برآورد هزینه و زمان :
پروژه مکانیزه کردن اداره کل تجهیزات پزشکی به سه متخصص برنامه نویسی نیاز دارد که در مدت زمان سه ماه که مطابق است با 22 روز کاری در هر ماه برای سه نفر 66 روز کاری با احتساب 8 ساعت کار روزانه معادل می شود با 1584 ساعت کار .
اگر هر ساعت کار یک برنامه نویس ، 20000 ریال محاسبه شوود ، هزینه ی تیم برنامه نویسی معادل 31680000 ریال خواهد بود .
35% قیمت تمام شده ی تیم برنامه نویسی معادل 11088000 ریال به مبلغ کل اضافه می گردد که به عنوان سود پروژه برای شرکت خواهد بود .
مبلغ اعلامی برای ارائه نرم افزار به مدیر عامل اداره تجهیزات پزشکی 43000000 ریال خواهد بود .
هزینه دستگاهها (4 کامپیوتر و 4 چاپگر ) و تجهیزات شبکه معادل 34000000 ریال خواهد بود .
مصاحبه
مصاحبه باید با افراد زیر انجام شود :
1) مصاحبه با مدیر عامل
2) مصاحبه با متخصص تولید
در مصاحبه با مدیر عامل باید نیازهای کلی اداره پرسیده شود .
در مصاحبه با مدیر تولید باید از نحوه ی کار پرسیده شود و ورود و خروج مواد و محصول و چرخه ی تولید مشخص شود .
بخشی از فهرست مطالب مقاله سیستم اداره کل تجهیزات پزشکی
معرفی سیستم 5
روش ها 6
نتایج 7
نتیجه گیری 8
پیشنهادات 9
امکان سنجی 10
مصاحبه 11
تحلیل مخاطره یا ریسک 11
نمودار زمینه ای – متن (Context Diagram) 13
چارت سازمانی اداره کل تجهیزات پزشکی 14
نمودار جریان اسناد (Document Flow Diagram) 15
نمودار جریان داده ها سطح یکم (Data Flow Diagram) 16
نمودار جریان داده ها سطح دوم (Data Flow Diagram) 17
نمودار جریان داده ها سطح سوم (Data Flow Diagram) 18
نمودار LDM (Logical Data Model) 19
ماتریس تاثیر اتفاقات بر موجودیت ها 20
نمودار تاریخچه حیات (Entity Life History) 21
دانلودپروژه سیستم اداره کل تجهیزات پزشکی