قیر:
قیر، سنگین ترین برش نفت خام و یکی از پیچیده ترین اجزای آن، به رنگ تیره، به اشکال جامد، نیمه جامد یا مایع و با منشاء طبیعی یا تولیدی می باشد.
اجزای سازنده
عمده اجزای سازنده قیر از ترکیبات هیدورکربونی با وزن مولکولی بالا تشکیل شده که شامل مواد روغنی، رزین و آسفالتین ها می باشد.
خـواص کلی
این ماده از نظر شیمیـایی دارای ترکیبی بسیار پیچیده است و دارای خـواص فیزیکی از جمـله چسبندگی و ضدرطوبتی می باشد.
رنگ و حالت
قیر خالص سیاه رنگ یا قهوه ای تیره و در شرایط عادی به صورت جامد ونیمه جامد می باشد.
اثرحرارت
با حرارت دادن قیر مواد روغنی تبدیل به رزین و همچنین رزینها تبدیل به آسفالتین شده و در حرارت بیش از حد قیر تبدیل به ذغال و بخار آب میگردد.
مشخصات و ویژگی های قیرها
1-سنجش خواص روانی قیر
2-درجه نفوذ( Grade Penetration)
3-نقطه نرمی(Softening Point)
قابلیت نفوذ عبارتست از طول مسافتی(بر حسب دهم میلی متر)که یک سوزن استاندارد تحت اثر باری معادل 100 grدر مدت 5 ثانیه در قیر C°25 نفوذ می نماید
قیر نرم تر باشد قابلیت نفوذ آن بیشتر
نقطه نرمی(Softening Point)
درجه نرمی دمایی است که با رسیدن قیر به آن دما، قیر از حالت جامد به حالت روان در میآید. هرچه درجه نرمی قیر بیش تر باشد، حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. درجه نرمی قیرهای معمولی حدود ۶۰ تا ۷۰ میباشد.
تاریخچه استفاده از قیر
ماستیک در ساختمان معابد، پایة پلها، خیابانها و خانهها
آببندی در کاخ تخت جمشید
مادة ضد رطوبت و نیز محافظ برای چوب و برای موارد مختلفی نظیر مومیایی کردن، مجسمه سازی و تزیینات استفاده میشد.
کاربرد قیر:
نحوه ی تولید قیر نفتی
برای فراهم کردن زمینه این کار سه راه وجود دارد :
قیرهای مایع
انواع آسفالت (کاربرد و اختلاط):
آسفالت گرم
آسفالت سرد
آسفالت حفاظتی
آسفالت حفاظتی:
شامل 34 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت مقدمات مهندسی نفت