![دانلود پاورپوینت عرفان اسلامی](../prod-images/792425.jpg)
درآمد:
1. پیشینه عرفان اسلامی
2. جایگاه عرفان اسلامی در معارف اسلامی
3. خاستگاه عرفان اسلامی
اقوال در باب خاستگاه عرفان اسلامی:
الف)خارج از مرز اسلام
آیین مسیح و عرفان مسیحی
مکاتب هندی
فلسفه نوافلاطونی
افکار ایرانی و مجوس
ب)درون اسلام؛ یعنی آیات و روایات و سنت نبوی و ائمه اطهار (ع)
شواهد اسلامی بودن خاستگاه تصوف:
الف)شاهد اول : وجدان و شهود عارفان مسلمان
ب)شاهد دوم: کتاب و سنت که مملو از نکات عرفانی است که در فکر و ذهن هر مسلمان حضور دارد
ج)شاهد سوم : بررسی دقیق متون و سخنان و احوال عرفای اسلامی در سده های نخستین
گفته های خود عرفا در باب اسلامی بودن مایه های عرفان:
جنید بغدادی :این راه (عرفان) کسی رود که کتاب خدای عز و جل بر دست راست گرفته باشد و سنت مصطفی(ص)بر دست چپ گرفته و به روشنایی این دو شمع می رود تا نه در مغاک شبهت افتد و نه در ظلمت بدعت
شیخ ما در اصول و فروع و بلا کشیدن امیر المؤمنین علی(ع) است
اگر مرتضی یک سخن به کرامت نگفتی اصحاب طریقت(عرفا) چه کردندی؟
الطرق کلها مسدودهْْ علی الخلق الا من اقتفی اثر الرسول و اتبع سنته و لزم طریقته
مذهبنا هذا مقید بأصول الکتاب و السّنهْْ
سهل تستری :کل وجد لا یشهد له الکتاب و السنهْْ فباطل
ابن عطاء :من الزم نفسه آداب الشریعهْْ نوّر الله قلبه بنور المعرفهْْ و لا مقام اشرف من مقام متابعهْْ الحبیب (ص) فی اوامره و افعاله و اخلاقه
آیات و روایات الگوی عرفان:
طایفه اول : آیات و روایات ظهور حق
طایفه دوم : آیات و روایات وحدت حق
طایفه سوم : آیات و روایات قرب حق
طایفه چهارم : آیات و روایات وجود حق در اشیاء
طایفه پنجم : آیات و روایات اسماء الهی
طایفه ششم : آیات و روایات توحید افعالی
طایفه اول : آیات و روایات ظهور حق:
هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن (حدید/3)
و لله المشرق و المغرب فأینما تولوا فثمّ وجه الله (بقره/115)
بل لم تره العیون بمشاهدهْْ الابصار و لکن رأته القلوب بحقائق الایمان (اصول کافی/ج1/ص97)
احتجب بغیر حجاب محجوب و استتر بغیر ستر مستور الایمان (اصول کافی/ج1/ص105)
ألغیرک من الظهور مالیس لک...متی غبت حتی تحتاج الی دلیل یدل علیک متی بعدت حتی تکون الآثار هی التی توصلنا الیک عمیت عین لا تراک (دعای عرفه)
طایفه دوم : آیات و روایات وحدت حق:
هو الله الواحد القهار(زمر/4)
ما یکون من نجوی ثلاثهْْ الا هو رابعهم و لا خمسهْْ الا هو سادسهم لا ادنی من ذلک و لا اکثر الا هو معهم اینما کانوا(مجادله/7)
هو معکم أینما کنتم (حدید/4)
طایفه سوم : آیات و روایات قرب حق:
و نحن اقرب الیه منکم( واقعه/85)
نحن اقرب الیه من حبل الورید(ق/16)
اعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه(انفال/24)
و إذا سألک عبادی عنی فإنی قریب(بقره/186)
و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید(ق/16)
سبق فی العلو فلا شیء اعلی منه و قرب فی الدنو فلا شیء اقرب منه(نهج البلاغه/ خطبه185)
یا حسرتی علی ما فرّطت فی جنب الله(زمر/56)
یستخفون من الناس ولا یستخفون من الله و هومعهم(نساء/108)
طایفه چهارم : آیات و روایات وجود حق در اشیاء:
مع کل شیء لا بمقارنهْْ و غیر کل شیء لا بمزایلهْْ(نهج البلاغه/خطبه اول)
فی الاشیاء کلها غیر متمازج بها و لا بائن منها(جوامع توحید کافی/ص138)
داخل فی الاشیاء لا کشیء داخل فی شیء و خارج من الاشیاء لا کشیء خارج من شییء(توحید کافی)
توحیده تمییزه عن خلقه وحکم التمییز بینونهْْ صفهْْ لا بینونهْْ عزلهْْ(احتجاج طبرسی)
طایفه پنجم : آیات و روایات اسماء الهی:
و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها
قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن فله الاسماء الحسنی (اسراء/110)
فباسمائک التی ملات ارکان کل شیء (دعای کمیل)
و علّم ادم الاسماء کلها(بقره /32)
طایفه ششم : آیات و روایات توحید افعالی :
ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی (انفال/17)
الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبهْْ عن عباده و یأخذ الصدقات ( توبه/104)
مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثیرَةً وَ اللَّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (بقره/245)
إن تقرضوا الله قرضا حسنا یضاعفه لکم و یغفر لکم (تغابن/17)
و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین (ال عمران/54)
وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً (انسان/30)
شامل 54 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت عرفان اسلامی