یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پاورپوینت قبة الصخره - 19 اسلاید

اختصاصی از یارا فایل دانلود پاورپوینت قبة الصخره - 19 اسلاید دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت قبة الصخره - 19 اسلاید


دانلود پاورپوینت قبة الصخره - 19 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

   جـالب است اگر بـدانـیـد تا بحال  مسجدالاقصی  را نـدیـده ایـد و آنـچه معمولاْ به عنـوان  مسجدالاقصی به نـمایش در می آیـد قبـه الصخره است نه مسجد الاقصی حتی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هم با اسم مسجدالاقصی تصویر قبه الصخره به نمایش در می آید

 

   مقصود از صخره در اینجا، سنگی است که برای سه ادیان آسمانی: اسلام، مسیحیت و یهودیت مورد احترام است. در اثر آمده است که در شب معراج محمد پسر عبدالله پیغمبر اسلام از روی این صخره سوار بر براق و به معراج رفت. در سفرنامه ناصرخسرو ادعا شده‌است که به هنگام ورود پیامبر به مسجد، آن صخره پیش پایش از زمین بلند شد و پس از عروج‌اش، آن سنگ دیگر روی زمین برنگشت.

   این صخره‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ تخته‌ سنگ‌ نامنتظم‌ که‌ روزگارى‌ قله‌ى‌ کوه‌ موریا بوده‌ است‌. این‌صخره‌ آبى‌ رنگ‌ است‌ و پاى‌ هیچ‌ انسانى‌ بر آن‌ نهاده‌ نشده‌ است‌. در قسمت‌ روبه‌ روى‌ قبله‌ى‌ این‌سنگ‌ یک‌ فرورفتگى‌ وجود دارد که‌ به‌ نظر مى‌رسد زمانى‌ انسانى‌ بر آن‌ راه‌ رفته‌ و بر اثر آن‌ این‌ رد پا برجاى‌ مانده‌ است‌. بر این‌ سنگ‌ آثارى‌ از هفت‌ رد پا بر جا مانده‌ است‌. گفته‌ شده‌ است‌ که‌ روزى ‌ابراهیم‌ پیامبر (ع‌) در آن‌ منطقه‌ بود و به‌ همراه‌ وى‌ فرزند خردسالش‌ اسماعیل‌ نیز بود که‌ اسماعیل ‌در آن‌ هنگام‌ بر آن‌ سنگ‌ راه‌ رفت‌، و این‌ رد پاهاى‌ اوست‌.

 

   در داخل ساختمان دو ردیف ستون بر روی دو دایره متحدالمرکز قرار دارد . در دایره بزرگ هشت ستون بزرگ است که بین آنها نیز ۱۶ ستون با قطر کمتر بر روی همان دایره پایه گذاری شده‌است.

   بر روی دایره کوچک که داخل دایره مذکور قرار دارد، چهار ستون برگ در چهارگوشه و بین آنها نیز مجموعا دوازده ستون ساده تعبیه شده‌است. گنبد بر روی ستون‌های این دایره احداث گردیده‌است. فواصل بین این ستون‌ها به کمک محجری چوبی و مشبک با ارتفاع متجاوز از یک متر محصور شده‌است. در حقیقت این محجر به منظور محفوظ داشتن صخره مقدس احداث گردیده‌است و فقط در قسمتی که شکل درب ساخته شده می‌توان وارد محوطه صخره مقدس شده و به آن دست مالید.

   در کنار یکی از ستون‌ها و در قسمت جنوبی صخره مقدس، محفظه‌ای ساخته شده‌است که به وسیله نردبانی فلزی به سقف گنبد متصل می‌شود که به نشانه محل حرکت تاریخی پیامبر اسلام محمد برای معراج سماوی مذکور در تفاسیر است.

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت قبة الصخره - 19 اسلاید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.