سازماندهی
42اسلاید
برای نیل به هدف ها سازماندهی گامی ضروری است و به کمک این فعالیت است که هدف کلی و ماموریت اصلی سازمان در قالب هدفهای جزئی تر و وظایف واحدها شکسته و تحقق آن میسر میشود.در سازماندهی وظایف و واختیارات و مسئولیت های واحدها و پست ها مشخص ونحوه ی هماهنگی و ارتباط بین آنها معین میشود.سازماندهی فعالیتی مداوم ومستمر است که مدیر همواره با آن روبروست ومنحصر به طراحی سازمان در ابتدای آن نمیشود.از این روست که بعضی از صاحب نظران سازمان و مدیریت این وظیفه مدیر را سازماندهی مجدد یافرایند انتخاب دائم نام نهادهاند.
مدیران امروز باید دائما درصدد اصلاح و بهبود سازمان و طراحی مجدد آن باشند.پویایی مدیریت ایجاب میکند تا سازماندهی در پی سازگاری سازمان با محیط متغیر فناوری های جدید وسایر سازمان ها استمرار داشته باشد ودر این راه کارامد تر عمل کند
برای سازماندهی مبانی مختلفی وجود دارند و انتخاب نوع ساخت و مبانی آن ها باید با توجه به عواملی چون نوع فعالیت سازمان محیط سازمان و خط مشی های کلی آن صورت پذیرد.
یکی از رایج ترین مبانی سازماندهی سازمان برمبنای وظیفه یا هدف است که در انواع دیگر نیز غالبا به نحوی از آن استفاده می شود.
انواع دیگر مبانی سازمانی عبارتند از:سازمان بر مبنای نوع تولید یا عملیات سازمان بر مبنای منطقه عملیات و سازمان بر مبنای ارباب رجوع یا مشتری.
وظیفه ای غیر مشابه با دیگری دارند.برای سازماندهی بر این مبنا باید وظفه کلی و هدف اصلی سازمان به وظایف جزئی تر تقسیم شود واین تقسیم بندی تا حدی معقول ادامه یابد.
تقسیم بندی وظیفه باید تا حدی انجام گیرد که وظیفه حاصله برای یک شغل از جهت کمیت همگونی اجزا وکیفیت مناسب باشد.جزئی کردن بیش از اندازه وظیفه به شغل لطمه وارد می سازد وآن را اصطلاحا فقیر و بی معنی می کند.مشاغل حاصل از تقسیم وظیفه باید شامل وظایفی باشند که موجب یکنواختی و بی معنی شدن شغل نشوند واز عهده یک فرد با توانایی های عادی برایندپاورپوینت درباره سازماندهی