لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 136
فصل اول: کلیات
مبحث اول: سیر تکاملی حقوق بین المللی بشر
گفتار اول: از آغاز تا جنگ جهانی اول
1- کورش هخامنشی
اندیشه های پی ریزی مبانی حقوق بشر، قدمتی به اندازه تاریخ اجتماعی انسان و تفکر بشری دارد و در هر یک از تمدنهای بشری نشانی از آن یافت می شود .... زیرا همه آنها به نحوی به آزادی و کرامت ذاتی انسان پرداخته و لزوم رعایت حقوق دیگران را متذکر شده و تجاوز به حقوق دیگران و ظلم را تقبیح کرده اند.
هر چند مقرات جدید حقوق بشر، به بیش از سه قرن بر نمی گردد، اما تاریخ کرامت بشر و شهروند معمولی در اجتماع به هزاران سال بر می گردد. زرتشت پیامبر دوران ایران باستان، 600 سال قبل از میلاد به دنیا آمد و پیام او این بود که زندگی بشر تلاشی بین نیروهای خیر و شر است، مآلاً خیر بر شر فایق خواهد آمد، او اعلام داشت که بشر در تلاش و مبارزه علیه شر، می تواند با خدای خود هم پیمان شود. زرتشت نسبت به پست ترین رعیت، مفهومی از کرامت را اعطا کرد که هیچ امپراطوری نمی تواند او را از آن محروم نماید، لذا تعجبآور نیست که اولین اعلامیه حقوقی، بر لوح گلی، در زمان سلطنت سلف داریوش، کورش کبیر (529-555 BC ) هخامنشی نگاشته شده است. این لوح هم اکنون در سازمان ملل در نیویورک قراردارد و هدیه ایران به جامعه جهانی است .
2- یونان باستان
در حقوق بین الملل سنتی ...... به افراد فقط به عنوان اتباع یک کشور خاص نگریسته می شد و اگر در خارج، خسارتی به آنها وارد می آمد، منافع آنها در محدوده ای مورد حمایت واقع میشد که کشور متبوع آنها تصمیم می گرفت از آنها حمایت سیاسی به عمل آورد و کشورها بر حسب مصالح عالیه خود می توانستند از اتباعشان در خارج حمایت کنند یا از آنها استفاده نمایند و یا در صورت لزوم آنها را فدای خود سازند.
] بنابراین با اینکه[ درخواست انسانها درباره حقوق بشر، عموماً از آغاز بشریت شروع گردیده است، اما رویه ها و عملکردهای اجتماعی ناظر بر حقوق بشر در دوران باستان، بر الگوی جهانی بودن مبتنی نبوده است. ارسطو در حالی که از جهانی بودن« NOMOS » هواداری می کرد، طبقه ای پست از اشخاص غیریونانی را نیز به رسمیت می شناخت؛ کسانی که شهروندان کاملاً آزادی نبودند، اوایل مسیحیت با غیر مسیحیان به گونه ای متفاوت رفتار می شد، در عین حال که طرفدار حقوق طبیعی بودند و اعلام می داشتند که غیر مسیحیان مخلوق خدا هستند.
حقوق بین المللی بشر