یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق درباره مقیاس رشد اخلاقی کودکان نوجوانان و جوانان

اختصاصی از یارا فایل تحقیق درباره مقیاس رشد اخلاقی کودکان نوجوانان و جوانان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره مقیاس رشد اخلاقی کودکان نوجوانان و جوانان


تحقیق درباره مقیاس رشد اخلاقی کودکان نوجوانان و جوانان

فرمت فایل :        Word    ( قابل ویرایش)         تعداد صفحات :  26صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف رشد اخلاقی:
در مورد رشد اخلاقی گفته شده است که ؛ «رشد اخلاقی در برگیرنده آن دسته از قوانین و مقررات  اجتماعی است که تعیین می کند انسانها در رابطه با دیگر مردم چگونه باید رفتار کنند». از نظر روانشناسان این قوانین مشتمل بر سه جنبه اساسی شناختی، عاطفی، و رفتاری هستند که تبیین آنها و چگونگی روابطشان با یکدیگر و تأثیری که در فرایند درونی سازی دارند، محور بحث های روان شناختی است.

این تعریف با اینکه تا اندازه ای ماهیت رشد اخلاقی را روشن می کند، ویژگیهای مشخص کننده و امتیاز بخش آن را در میان بخشهای دیگر چندان روشن نمی کند. برای روشن شدن معنای دقیق رشد اخلاقی چند نکته را باید مورد توجه  قرار داد:

 1) اختیار و عمد در کارهای اخلاقی

 2) ارتباط با حالات روانی و کمال درونی.

بنابر این روابط موجود در رشد اخلاقی را می توان در زمینه های مختلف قرار داد:
الف) رابطه فرد با خود در زندگی شخصی

 ب) رابطه فرد با خدای متعال

 ج) رابطه فرد با انسان های دیگر به طور کلی

 د) رابطه فرد با انسانهای هم کیش

 هـ) رابطه فرد با طبیعت جاندار و بی جان.

 

دیدگاهها و تمرکز بر جنبه خاصی از رشد اخلاقی:
1. جنبه شناختی رشد اخلاقی:

الف) دیدگاه پیاژه:

پیاژه روند تحول قضاوتها و اندیشه اخلاقی را با استفاده از دو روش عمده مورد پژوهش قرار داد:

 1)ابتدا در صدد بر آمد  که ببیند به موازات بالا رفتن سن کودک چه تحولاتی در نگرش هایش نسبت به قواعد بازی های رایجی همانند تیله بازی پیدا می شود.

 2)روش دوم این بود که او داستانی را برای کودکان نقل می کرد و سپس با طرح سوالاتی  سعی می کرد تحولی را که در قضاوت های آنان نسبت به اهمیت گناه و سرپیچی از مقررّات پیدا شده مطالعه کند.
از آنجا که بر طبق دیدگاه پیاژه رشد عقلانی کودک در بستر توالی ویژه ای از مراحل تحقق می یابد، قضاوت های اخلاقی نیز بر مبنای مراحلی تکامل می یابد که متناسب با تحولات شناختی عمومی است. تئوری پیاژه در مورد قضاوت اخلاقی و تحولات آن درست در نقطه مقابل دیدگاه جامعه شناختی دورکیم قرار دارد.

دورکیم معتقد بود که در فرایند اجتماعی سازی باید  افراد را به گونه ای پرورش داد که به اجتماع به دیده احترام بنگرند و خود را در قبال مقررات آن مسئول بدانند در حالی که پیاژه با انتقاد به این نظر، این نگرش به افراد را باعث کشاندن فرد به سمت اطاعت از دیگران و عدم استقلال فرد دانست. پیاژه همچنین در مورد رشد اخلاقی و مفاهیم آن نوعی دیدگاه نسبی گرایانه  دارد که مارتین هافمن آن را « تئوری عدم تعادل شناختی» می نامد.
نسبی گرایی رد دیدگاه پیاژه  و همچنین توجه  کودک فقط به پیامد های عینی رفتار  در مرحله واقع نگری اخلاقی به هنگام قضاوت، نکاتی است که بسیار قابل نقد و بررسی هستند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره مقیاس رشد اخلاقی کودکان نوجوانان و جوانان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.