لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 13
آفریدگار راهنما
خداوند خالقی حکیم است؛ یعنی هیچ موجودی را بیهوده و عبث خلق نمیکند. زیرا خلق بیهدف، نشانهی نقص و ضعف و ناآگاهی است و این ویژگیها نمیتواند در خداوند باشد.
خداوند هر مخلوقی را برای هدفی حکیمانه آفریده است و آن را به سوی هدفش هدایت میکند.
هدایت یک اصل عام و همگانی در نظام خلقت است.
تناسب میان خلقت و هدایت
خداوند موجودات بسیاری را آفریده که ساختمان وجودی آنها با یکدیگر متفاوت است و برای هر یک هدفی متناسب با آن مخلوق در نظر گرفته است. در نتیجه شیوهی هدایت آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد.
هدایت ویژه انسان
ویژگیها و ارزشهایی که خداوند در وجود انسان قرار داده است، سبب تمایز بنیادین او با سایر موجودات شده و موقعیتی خاص را در نظام خلقت برای وی رقم زده است.
متناسب با ویژگیهای انسان، خداوند تقرب به خود را که تقرب به همه زیباییها و خوبی هاست، به عنوان مقصد انسان معرفی کرده است.
یکی از تفاوتهای انسان با سایر موجودات توانایی تفکر و تعقل اوست.
قرآن کریم در بیشتر مواردی که به هدایت انسان اشاره دارد از قوه تفکر و تعقل به نامهای گوناگون چون تفکر ، تعقل ، تفقه و تدبر یا میکند و رسیدن به حقیقت را به کمک این ابزار ممکن میداند.
تفکر و تعقل سبب اختیاری بودن حرکت انسان به سوی هدف شده است.
اختیار بودن حرکت انسان بدین معنی است که باید با قوه عقل خود، هدف درست را تشخیص دهد، آن را برگزیند و به سویش حرکت کند.
برای این که عقل بتواند درباره مسئلهای حکم قطعی و یقینی بدهد، به اطلاعات درست و قطعی خواهند دانست.
خداوند پیامبرانی را به سوی انسانها فرستاده و تمام اطلاعاتی را که آنها برای رسیدن به سعادت بدان نیازمندند، در اختیارشان قرار میدهد تا عقل در مسیر خود به سوی هدف و مقصد دچار گمراهی نشود و به سعادت درآید.
امام کاظم (ع) به شاگرد برجسته خود هشام بن حکم فرمود: « ای هشام خداوند رسولانش را به سوی بندگان نفرستاد جز برای آن که این بندگان در پیام الهی تعقل کنند. کسانی این پیام را بهتر میپذیرند که از معرفت برتری برخوردار باشند و آنان که در تعقل و تفکر برترند ، نسبت به فرمان الهی داناترند و آن کس که عقلش کاملتر است رتبهاش در دنیا و آخرت بالاتر است. ای هشام خداوند دو حجت بر مردم دارد: حجتی آشکار و حجتی نهان. حجت آشکار رسولان و انبیا و ائمهاند و حجت نهان همان عقل انسانهاست.
عقل وسیله فهم پیام الهی است.
در پرتو عقل است که معارف و حقایق دینی فهمیده میشود.
هر کس توان تفکر و تعقل را در خود بیشتر پرورش دهد، به فهم عمیقتر و برتری از دین دست مییابد.
بیشتر کژفهمیها و انحرافات در طول تاریخ برخاسته از عدم استفادهی درست و به جا از عقل بوده است.
دین الهی پاسخی صحیح و مطمئن به بنیادی ترین نیازهای انسان است.
1 – با نبودن چه امری حجت بر مردم تمام نمیشد و گمراهان در دادگاه عدل الهی برای گناهان خود عذر و بهانه داشتند؟ (آزاد غیر پزشکی – 76)
1) عقل 2) اعطای رسل 3) علم 4) قلب
2 – بنا به حدیثی از امام کاظم (ع) کدام گروه از بندگان خداوند پیام الهی را بهتر میپذیرند؟
1) صفای روح و باطن بیشتری داشته باشد. 2) دارای سابقه ایمان بیشتری باشند.
تعلیمات اسلامی